@marzman , en
@logan1202 , ik vraag mij af of we echt niets meer aan de radiatoren en CV hebben.
Ik heb hier een gas-combiketel voor CV en voor warm water.
Als ik het huis toenemend m.b.v. split-units ga verwarmen dan kan de CV m.i. uit en springt de ketel alleen voor warm water aan. Is het eens enorm koud dan kan de CV alnog een stukje aan, als een simpel (maar prepper-genot leverend) petroleumkacheltje geen uitkomst mocht bieden.
Nu ben ik een wel voorstander van uitproberen, en een "kan niet bestaat niet" vind ik...
De CV-installatie die je hebt is een prima warmte-transportmiddel, dus m.i. zuinig op zijn en daarin gewoon andere (gasloze) warmte toevoeren. Overmorgen koop je een plutoniumreactor, die je eenvoudig met een radiatorknop uitwisselt... Tot dan, moeten we ons alleen even behelpen.
Ik heb ervaring met een circa 0,9 kW lucht/water warmtepomp die ik eens bij Van Cranenbroek (waar anders...) heb gekocht. Die verwarmt nu "een bak met wat heel wat kuubjes noodvoorraad-water
" met een debiet van zo'n 5 m3/uur een graad in temperatuur. Of het ding veel hoger dan 30C redt weet ik niet, maar 29C in en 30C uit is (bewezen) mogelijk. Bij een veel lager debiet zal bijvoorbeeld een 18C in en 30C uit vast ook lukken. Het apparaat zal waterzijdig de 2 bar CV druk wel aankunnen want de pomp die er nu op staat levert een vergelijkbare druk. Het apparaat kan dan in het CV-circuit worden opgenomen, al dan niet met een driewegklep (of anders via een eenvoudige w/w warmtewisselaar). Als in huis de radiatoren die 30C toegevoerd krijgen dan verwarmt dat vast al merkbaar als de radiatoren niet piepklein zijn gedimensioneerd, vermoed ik. Het apparaat is in ieder geval veel goedkoper (700-800 Euro's) dan een hoge-temperatuur l/w warmtepomp. En voor een paar 100 Euro zijn een paar grotere radiatoren snel geplaatst. En dan geen 2-plaats maar 4 of 5-plaats of zo. Bij lage buitentemperaturen is er hetzelfde rendementsprobleem, maar wat er onder de streep aan warmte wordt gewonnen is winst.
Eerlijkheidshalve, hoop ik er wel op om dit niet te hoeven uitproberen
, en dat mijn l/l split-units (er volgen er vast meer) het best warm genoeg zullen houden in huis...
De dure l/w warmtepomp-systemen zijn vast uitgekiend en super-comfortabel, maar is dat wel nodig? Geef mij daarvan dan maar een simpele "monoblock" unit die lucht aanzuigt en warm water levert, en dat water kan dan direct het CV-circuit in zonder veel poespas of dure regelingen. Mijn huidige CV-ketel vindt dat vast wel gezellig en pompt dan alleen het CV-water rond, en springt dan alleen voor warm sanitair-water aan (of bij extra CV-warmtevraag).
Voor warm sanitair-water zijn er ook separate warmtepompboilers te koop, die voor sanitair-water de gasloze oplossing kunnen zijn:
https://www.chillair.nl/warmtepompboiler/lg-warmtepompboilers/
Gezien de kosten, zal het hier nog wel even duren voordat ik hier een all-in warmtepompinstallatie plaats (als het er al van komt). Ik sprokkel m'n warmte dan liever even bij elkaar, en heb tegelijk back-up. Heeft zo'n alles-doend-warmtepomp-systeem eens storing, dan is het in huis immers alleen onder de wol nog warm.
Ook heb ik een Olymberyl houtkacheltje met watermantel, dat zo in het CV-circuit kan worden opgenomen. Het levert maximaal 7kW, en een watertemperatuur van 50-60C of meer behalen is voor dat ding geen probleem. Enfin, zodra de crisis echt doordringt tot "de massa", dan staat het ding in no-time in de huiskamer en eet dan alles wat er maar branden kan
De energiecrisis mag dan ongemakkelijk zijn, maar enerverend is het wel en het zorgt voor leuke gespreksstof!