Maakt natuurlijk niet uit waar het ding zijn warmte of koeling heen gooit, naar een radiator met een fan erachter of aan een warmtewisselaar voor de radiatoren. Het gaat om het rendement en hoeveel warmte hij heen en weer pompt. Veel van je links (niet alle) gaan over grote warmtepompen en niet over airco's met dubbele functie, vandaar mijn opmerking.
Meeste mensen zullen idd zo'n airco aanschaffen voor de koeling. Dat ze ook kunnen verwarmen is een leuke extra en voor sommigen een prima manier om in deze tijden met exorbitante prijzen minder gas te verbruiken.
Ik denk dat de meeste airco's vandaag de dag t.b.v. verwarmen worden aangeschaft. Ik heb met een paar installateurs gesproken, en het is daar nu een gekkenhuis.
Met een moderne airco is een gemiddeld toch wel COP 4,0 haalbaar in het stookseizoen, en dan haal je 4 kWh warmte uit 1 kWh stroom. Uit 1 m3 gas komt maximaal zo'n 9 kWh warmte, dus zodra 1 m3 gas duurder is dan 9/4= 2,25 x de stroomprijs dan ben je met zo'n split-unit beter uit dan met gas-CV.
Als ik mij niet vergis, dan is 1 m3 gas al jaren duurder dan 2,25 x de stroomprijs.
"In augustus 2021 was de gemiddelde gasprijs nog 0,95 euro per m3 gas. In 2022 is de gasprijs flink opgelopen. Momenteel betreft de gasprijs gemiddeld 2,21 euro per m3. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en 9% BTW.
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,517 euro per kWh. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en 9% BTW. In januari 2021 was dit nog gemiddeld €0,2407 per kWh."
Verwarmen met een airco is dan al veel langer een goedkoper alternatief voor het verwarmen van het huis. Ik vermoed dat menigeen zich dat niet heeft gerealiseerd, en er onterecht van uit is gegaan dat het rendement dan slecht zou zijn. Vandaag de dag, onder druk van de energiekosten, wordt het kennelijk ontdekt. Ook,
als een veel goedkoper alternatief voor een lucht-water warmtepomp... Maar, inderdaad, er zijn voor- en nadelen.
Ik lees echter in dit topic geen nadelen van een verwarmende airco t.o.v. een echte warmtepomp.
Een paar nadelen zijn:
- Meer herrie, zowel binnen door de ventilator als buiten omdat die ze t.o.v. een grote warmtepomp veel harder moeten draaien. Die 80 x 80 radiator en ventilator bij mij voor de deur draait zelden op volle kracht, vaak maar op 20% wat efficiënter is. Met 300 warmtepompen om mij heen in deze wijk, verwachtte ik drie jaar geleden buiten bijna constant gezoem van ventilatoren, maar niets blijkt minder waar. Maar af en toe loop je langs een huis waar hij draait.
Het zijn allebei echte warmtepompen, alleen doet de een lucht-lucht en de ander lucht-water.
Hmmm, ik hoor heel andere geluiden over airco's. De moderne airco's zijn inverter-gestuurd en regelen prima terug voor zover ik begrijp, en zijn evenzo efficiënt. Ook de binnenunits hoeven nauwelijks geluid te produceren, maar daar zijn wel verschillen tussen merken en uitvoeringen. Warmtepomp is warmtepomp, dus qua herrie makende delen heeft een airco er niet meer dan een lucht-water warmtepomp. Tegenover zo'n grote warmtepomp kunnen natuurlijk heel goed twee of drie single-splits staan, en die draaien dan ieder niet harder.
- Ontbreken koelmiddel buffervat. Een grote warmtepomp heeft zo'n buffervat. Dit zorgt voor extra rendement omdat de warmtepomp langer op de meeste efficiënte stand kan draaien. Ook daalt het rendement niet bij verlies van wat koelmiddel. Al die prachtige rendementen COP's en SCOP's van verwarmende airco's halen ze alleen als ze spiksplinter nieuw zijn en volledig afgetopt met koelmiddel.
Weet je dat wel heel zeker....?
Een airco heeft ook zo'n buffervat. Zou het dat niet hebben, dan zou het niet kunnen functioneren, of alleen "op haren en snaren". Hieronder zie je het als "accumulator" genoemd staan.
En waarom zou dat "volledig afgetopt met koelmiddel" nodig zijn om dat inderdaad prachtige rendement te behalen? Het gaat er alleen om dat er "in bedrijf" koelmiddel in vloeibare fase aanwezig is. Zolang dat het geval is, functioneert het. Het is een beetje als het koelvloeistof overstort-reservoir of het remolie-reservoir in een auto. Zolang die niet "droog" staan, functioneert het op gelijke wijze, ongeacht of nu vol of bijna leeg. Wat buffervat, koelmiddelverlies, efficiency-regeling en "nieuwheid" betreft, doen lucht-lucht en lucht-water volgens mij niet voor elkaar onder.
- Levert alleen warme lucht, geen warm water, dat gasverbruik of stroom + apparaat + onderhoud (bij een CV) blijf je houden.
Dat klopt, maar die HR-ketel heb ik al en dat noopt dan dus niet tot een snelle vervanging voor warm water. Het grootste gasverbruik zit hem immers in ruimteverwarming, en dat aandeel van het gasverbruik kan ik nu vervangen zonder exorbitante kosten. Misschien koop ik er eens een warmtepompboiler bij, en dan kan al het gas de deur uit. Onderhoud, doe ik in de regel zelf.
- Levensduur en onderhoud. Beide types hebben normaal bij gemiddeld gebruik een levensduur van zo'n 10 a 15 jaar. Bij een split-airco is gemiddeld gebruik koelen op de hete dagen, bij een grote warmtepomp is dat uiteraard veel meer. Voordeel bij zo'n grote is dat elk afzonderlijk onderdeel kan worden vervangen. Bij een airco moet je al snel het hele ding vervangen. Vraag voor de gein eens na wat het onderhoud (niet alleen wat stof verwijderen, maar bijvullen, vervanging compressor, condensor, etc) aan airco's kost.
Van een installateur weet ik, dat Mitsubishi Heavy er bekend om staat, jarenlang onderdelen te kunnen leveren. Voor enkele andere fabrikanten gaat dat vast ook wel op. Wie nu voor de goedkoopste airco gaat, die zal over 10 of 15 jaar misschien eens een nieuwe moeten kopen, so what?
Jij rijdt toch ook niet in de auto die je 25 jaar geleden kocht, na bijna alles te hebben vervangen?
Ik weet wat het onderhoud mij kost: ongeveer een half uurtje eigen werk per jaar, en over 5 jaar misschien eens 1/4 liter koelmiddel bijvullen (in het m.i. onwaarschijnlijke geval van een lekje). En het zou zomaar kunnen dat ik (als prepper) dan al 40 jaar vooruit kan
.
Kort gezegd, een airco is een compacte machine die heel hard draait, als de motor in een sportwagentje. Een grote warmtepomp is meer als een vrachtwagenmotor.
Ik verbaasde mij al. Laatst parkeerde ik rustig mijn kleine wagentje bij de Aldi, en stond ik naast jouw vrachtwagen. Waarom rijd je dan met zo'n slurpend monster, als de inhoud van het winkelkarretje ook in iets kleiners past? Ik bedoel maar, in de zomer moet die vrachtwagenmotor van jou ook draaien voor een enkel kopje warm water (bij wijze van spreken). En bij mij staat dat motortje dan relaxed uit.
Bij airco's en warmtepompen is het natuurlijk ook een kwestie van dimensioneren. Een goed gekozen airco hoeft zich niet uit de naad te werken om een ruimte te verwarmen, maar neem je een 2 kW exemplaar voor het gehele huis dan staat die wel te janken, dat geloof ik graag. In Parnassia zijn er misschien lieden te vinden die dat hebben geprobeerd, maar met een beetje nadenken en goed dimensioneren hoeft er niets te zwoegen of oerend hard te draaien.
Dat sportwagentje is wel een stuk goedkoper en dat is het grote voordeel van zo'n airco, mits je huis een beetje goed geïsoleerd is, want 5 of 6 kW lijkt veel (wel twee petroleumkacheltjes) maar is in minder geïsoleerde huizen echt niet genoeg als het een tijdje rond de nul graden is. Dan moet er toch weer een substantieel deel gasverwarming bij.
Goed isoleren is belangrijk, mee eens. Maar het is net zoals bij een lucht-water warmtepomp, dat je gewoon voldoende energie het huis in moet pompen. Een te kleine warmtepomp is net zo'n probleem als een te kleine airco. Voordeel is wel, dat er op de paar echt koude dagen desnoods een Foetsie-kacheltje bij kan, en dan is gas niet nodig.
Trouwens, wat dacht je van back-up? Als die geweldige vrachtwagenmotor van jou eens kuren heeft dan heb je toch even helemaal niets.
Hier, met straks waarschijnlijk 3 airco's, heb ik dan nog 2/3 van het verwarmend vermogen over. En, dan ook nog de gasverwarming als optie, zolang ik die nog heb.
Als iemand nu 1500 kuub gas gebruikt per jaar, waarvan zo'n 20% voor warm water, moet je 1200 kuub gas 'vervangen' met zo'n verwarmende airco. Als hij spiksplinter nieuw is zijn dat minimaal 2400 draaiuren per jaar in het meest ideale geval. Tijdens je stookseizoen van 6 maanden staat het ding dus minimaal drie maanden permanent aan!
Toshiba (die als fabrikant ongetwijfeld nog gunstig beeld schept) zegt: Een airco die alleen in de zomer sporadisch gebruikt wordt kan makkelijk 15-20 jaar meegaan. Maar bij dagelijks intensief gebruik wordt de levensduur verkort naar 5 (12 uur per dag) tot 10 jaar (6 uur per dag).
Kort gezegd, bij 2400 draaiuren om die 1200 kuub gas te vervangen, met goed jaarlijks onderhoud en 4x per jaar filters verschonen is ga je maximaal 9 jaar* genieten van je investering. Als de fabrikant wat optimistisch bleek te zijn*, kan het ook na 5 jaar gedaan zijn, wat waarschijnlijk realistischer is als je zoveel mogelijk gas wil uitsparen.
Natuurlijk kan een airco die sporadisch wordt gebruikt lang meegaan, en dan is 20 jaar nog conservatief; ik las laatst over een unit die al sinds 1958 draait en nu pas de geest gaf, dus alles kan. Een kopje dat ik nauwelijks gebruik, kan ik ook nauwelijks uit m'n handen laten vallen.
Hoeveel uren staat jouw koelkast al permanent aan? En hoeveel uren staat jouw lucht-water warmtepomp al aan (voortdurend...)? Die apparatuur is evenals airco's gebouwd om lang te kunnen draaien zonder problemen. Dat een installatie na zo'n 10-20 jaar aan vervanging toe is, wil ik wel geloven, maar....
De 5 jaar die jij noemt gaat dan misschien op voor een cheapo split-unit van 600 Euro (van Toshiba ?), maar iedere gerenommeerde airco-fabrikant zou zich wel heel snel uit de markt prijzen als z'n producten zo kort zouden presteren. En die markt en concurrentie is groot en tamelijk "moordend". Toshiba schijnt overigens niet tot de top te behoren, als het om airco's gaat. In de diverse testberichten bungelt het ergens onderaan, voor zover ik kan zien.
Hee, is mijn airco niet een "ductless mini-split system", en jouw vrachtwagen een "traditional electric heat pump"? Met de levensduur van een airco valt het dan toch alles mee
* Laten we nog buiten beschouwing dat bij gewone split airco's tijdens hun levensduur het rendement afneemt.
@Ray, doe mij een lol, en vraag eens aan jouw wederhelft of "jouw rendement
" nog is wat het jaren geleden was...
De werking van nagenoeg alle apparatuur gaat in-de-tijd achteruit denk ik, en daarbinnen steken compressoren (koelkast, warmtepomp, airco) toch erg gunstig af, als ik mij niet vergis (o.a. continue smering en gesloten systeem). Het rendement van een lucht-water warmtepomp heeft evenzo onder slijtage te lijden, en misschien nog wel meer gezien continu-bedrijf versus (bij mij) alleen gedurende het stookseizoen?
Het voordeel dat je naast verwarmen ook kunt koelen en ontvochtigen blijft natuurlijk maar als je dat niet nodig bent is het nog steeds niet goedkoop op termijn vanwege het onderhoud. Dat is ook de reden dat je die dingen niet massaal bij nieuwbouw ziet verschijnen. Geen woningbouwvereniging is te porren om split airco's te gaan onderhouden.
Koelen is inderdaad een voordeel, maar daarvoor zal ik het niet snel gebruiken bij de huidige energieprijzen. Tenzij straks natuurlijk met eigen (zonne)stroom!
Als huiseigenaar boeit het mij minder wat woningbouwverenigingen enthousiast maakt. Er kunnen allerlei overwegingen aan ten grondslag liggen, en er zullen niet noodzakelijkerwijs de voordeligste en meest toekomstbestendige keuzes uit voortvloeien. Gemak voor de vereniging ten koste van de huurder, zou zomaar een argument kunnen zijn. Of kiezen voor warmte-dingen van de leverancier die het meest bijdraagt aan de kerstfuif van het personeel.
Waarom zou het onderhoud dan zo duur zijn, want voor een gas-CV komen ze daar in de regel ook langs ieder jaar. Veel meer dan een schoonmaken van de warmtewisselaars en een controle op goede werking zal het niet inhouden. Voor zover mij nu bekend is, verliest een split-unit-airco over z'n levensduur geen of nauwelijks koelmiddel tenzij er sprake is van een lek. De koelmiddel-kringloop is immers volledig gesloten en diffusiedicht (i.t.t. een auto-airco met diffunderende slangen). De onderhoudscontracten zullen ook niet veel gaan verschillen vermoed ik.
Een kennis van mij heeft een fysiopraktijk met drie consumenten split-airco's die flink aan de bak moeten 's zomers dankzij de platte daken. Zij schrijven ieder jaar 2000 euro in de boeken voor onderhoud en afschrijving van die dingen.
Daarom lopen we ook leeg op de ziektekosten-premies!
. Tandartsen, apothekers en fysiotherapeuten schrijven misschien met een vork? Haha, OK, dat was grappend en van mij niets slechts
over dergelijke harde zwoegers die een extra Euro'tje afschrijven of rekenen, om het jacht van af te betalen...
Afschrijven van apparatuur is natuurlijk gebruikelijk. Laat ze daar dan de volgende keer een passender vermogen installeren, zodra e.e.a. is afgeschreven...
Met al die nadelen erbij, kan het nog steeds zinvol zijn. Een goede vriend van mij heeft zo'n huis met 1500 kuub gas verbruik en gezien de mogelijkheden in zijn specifieke geval, kom ik nog steeds uit bij een enkele relatief goedkope splitairco voor de komende jaren. Als je er vanuit gaat dat gas de komende jaren ruim boven de euro per kuub blijft. Wat over vijf jaar de beste optie is, zien we dan wel weer, want tegen die tijd is het ding afgeschreven en elk extra jaar een bonus.
Zoals de situatie nu staat, kost verwarmen met airco mij slechts de helft van het bedrag dat ik anders aan gas kwijt ben. De aanschafkosten en onderhoud moeten daar nog vanaf, maar met zo'n 1700 Euro aanschaf per unit, en eigen aanleg en onderhoud, wordt dat 170 tot 200 Euro aan jaarlijkse kosten en afschrijving. Daar tegenover staan dan anders de kosten voor een CV-installatie en onderhoud daaraan. Die kosten heffen elkaar al snel op denk ik.
Die serre heb je 's winters zo koud 'gestookt', lucht heeft akelig weinig warmtecapaciteit. Niet alleen daalt dan het rendement, maar hoeveel warmte denk je uit een serre in de winter naar je huis te kunnen pompen? De buitenlucht is oneindig, je serre niet. Ook heb je dan een extra koude serre tegen je huis aan die weer extra hard de warmte uit je woning zuigt. Zomers het omgekeerde.
Mijn buurman heeft een "serre" tegen het huis van zo'n 100 x 50 x 4 m
Maar, OK, die verstookt normaliter wel wat m3 gas tegen afbraakprijzen om "al het groen" juist op temperatuur te houden.
"De buitenlucht is oneindig, je serre niet". Dat klopt, maar kom maar eens in mijn kasje overdag en de reuzel loopt je de broekspijpen uit. Zet ik de ramen en deuren open dan is het binnen een paar minuten draaglijk, maar sluit het weer en wacht 5 minuten en ... weer die reuzel... Zo'n serre of kas werkt natuurlijk ook als en "zonnewarmte-vangend" iets. Waarom zouden de slangen van zo'n solar-zwembad-waterverwarmende-bol anders onder een perspex koepeltje zitten en de buizen van een zonne-warmtewisselaar-paneel achter glas?
Zolang er niet meer warmte aan wordt onttrokken dan er via zonlicht toevloeit, zou het m.i. kunnen. Het wordt in een serre of kas niet voor niets warmer dan de omringende buitenlucht, en als je dan net die extra graden C kunt wegvangen... Een te kleine kas of serre, is dan wel een probleem.
Helaas kun je zo'n buitenunit niet elke dag op een plek zetten die het beste je doel dient. Ik denk ook niet dat daar echt veel extra is te halen.
Inderdaad, hoewel ze in de USA gewend zijn om een airco unit in het raam te hangen, en die is dan te verhangen. Met een lucht-water gebeuren is dat wat lastiger...
Heb je maar een unit dan is jouw overpeinzing pijnlijk. Maar ik heb er straks 2 of 3 en kan er dan een zetten op elke plek die het beste mijn doel dient