• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vrachtwagen als camper

maupspam

Senior Prepper
Hallo,

Ik zit al een tijdje te denken aan het ombouwen van een vrachtauto tot camper. Ik denk dan aan een 20 footer.
Ik wil de wagen dan terug laten keuren tot max 3500 kilo zodat ik er met een B rijbewijs mee kan rijden.
Als de wagen in woon stand staat dan wil ik aan één of twee kanten kunnen uitklappen om het woon oppervlak te vergroten. En misschien ook naar boven uitschuiven.

Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen over?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb er laatst 4 gezien op een bijeenkomst van zelfbouwcampers. Daar is een Facebook groep van.

En een vraag voor je ter overdenking. Waar wil je overnachten? Kies je voor campings, camperplaatsen, in Nederland of buiten Nederland. Of in het wild. Hoe groter je vrachtwagen, hoe moeilijker om overnachtingsplekken te vinden in het wild.
 

maupspam

Senior Prepper
Ik heb er laatst 4 gezien op een bijeenkomst van zelfbouwcampers. Daar is een Facebook groep van.

En een vraag voor je ter overdenking. Waar wil je overnachten? Kies je voor campings, camperplaatsen, in Nederland of buiten Nederland. Of in het wild. Hoe groter je vrachtwagen, hoe moeilijker om overnachtingsplekken te vinden in het wild.

Ik wil een paar kleine stukjes land kopen rond de middenlandse zee. En daar steeds tijdelijk staan.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Er zijn maximale maten voor zo'n woonwagen/aanhanger...mijn vader heeft er vroeger vier gebouwd. Ik mocht helpen, maar dat was echt helpen, ik was een kind/puber, hij bouwde, maar ik was er steeds wel bij in de loods. Hij liet een onderstel maken en de rest bouwde hij zelf. Leukje, wij hadden veertig jaar geleden de eerste platte tv, want hij had de tv op een plank boven het voeteneind van de bedden gemaakt, en een gat in de muur waar de tv net doorheen kon. Vanuit de kamer gezien was het dus een platte tv.
Bij de eerste had hij een rekenfout gemaakt, de wagen was iets te breed ...maar als hij de klink van de deur eraf haalde was hij precies de maat waarmee hij over de weg mocht met zijn wagen.:lol:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator


Twee redenen waarom ik dit plaatje post(okee derde is dat ik niet verder wil zoeken) Het dak heeft een verhoging met ramen in het verticale deel...zo krijg je genoeg licht binnen,
En het andere is niet een deel uitschuiven, maar een simpele luifel. Je leeft veel buiten. Als het goed weer is kan je daaronder zitten beschermd tegen zon of een klein buitje...bij slecht weer zit je toch binnen.
 

maupspam

Senior Prepper


Twee redenen waarom ik dit plaatje post(okee derde is dat ik niet verder wil zoeken) Het dak heeft een verhoging met ramen in het verticale deel...zo krijg je genoeg licht binnen,
En het andere is niet een deel uitschuiven, maar een simpele luifel. Je leeft veel buiten. Als het goed weer is kan je daaronder zitten beschermd tegen zon of een klein buitje...bij slecht weer zit je toch binnen.

Ja, dat luivel idee had ik ook al opgepakt.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
3500 kg gaat je denk ik niet lukken.
daarnaast is de wegenbelasting voor een vrachtwagen veel lager dan voor een camper.

oftewel.

ik zou minimaal een C1 rijbewijs halen want dan zit je gunstiger qua gewicht.
 

PBear

Mankinds only hope
Plannen maken, tekenen, berekenen.
Informatie inwinnen bij RDW, wat zijn de eisen.
Op camperforum ideeën opdoen





Bij die eerste video vraag ik me af waar ze het meubilair laten tijdens het transport. Het uitvouwen crëert weliswaar veel ruimte, maar het is lastig wonen op een dansvloer.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@maupspam , wat kleiner beginnen en slim extra ruimte creëren is zeker voor een start misschien het mooist?

Ik las laatst iemand een opzetdeel voor een pickup noemen, en dat zou weleens ideaal kunnen zijn?
Tenminste, ik heb wel foto's gezien waarbij zo'n cabine op poten kon worden gezet zodat je de pickup over hebt voor gewoon gebruik.
Je hebt dan onderweg geen slingerende aanhanger maar een stabieler cabine op de auto, en kunt het als woonmobiel gebruiken maar naar keuze ook als losse wagen met een "geparkeerde bungalow".

Om de woonruimte eenvoudig te vergroten is een luifel inderdaad mooi die ik genoemd zag. Maar, denk ook eens aan een combinatie met een bus-tent. Die zet je eenvoudig tegen de "bungalow" aan zodat het een geheel wordt, maar die kan je ook dichtritsen en even afzonderlijk laten staan.

Een voordeel is dan ook dat je gebruik kunt maken van al verkrijgbaar spul en niet de (wellicht) moeizame weg hoeft te gaan van verbouwen, RDW goedkeuring e.d. Goedkoper zal het m.i. zeker zijn, en wil je t.z.t. iets anders dan raak je het ook sneller weer kwijt veronderstel ik.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Je hoeft maar een paar dingen te "regelen".
Slaapplek, toilet, kookgelegenheid, zitplek.
Een toilet kan een portapotti zijn die je in een kastje onder je bed plaatst.
Luifel voor buitenplek en ruimte om droog/eventueel warm te zitten als het rotweer is.
Voorraad schoon water(eventueel vuilwateropvang)
Kookgelegenheid kan je ook zo makkelijk maken als mogelijk...maar goed, miniaanrechtje/werkplek en klein fornuisje.
Google maar eens op kookkist voor kamperen.

Plannen worden soms realistischer als je het niet te groots maakt.

Het is jammer dat je nooit op een preppersweekend was, en Flos zijn kampeeruitzet nooit gezien hebt...niet heel groot karretje, koffiepot om koffie te zetten voor de hele groep, met aan de zijkanten van de kar ruimte om te koken, ronde tent(die echt zo opgezet is)
Geen vrachtwagen, wel helemaal zelfvoorzienend.

Maar goed, je moet ideetjes opdoen, kookkist, tiny house keuken...of iets ertussenin. Wat is haalbaar en betaalbaar voor je.
 

petroman

SHTF Expert
Maar basis is: wat wil je er mee gaan doen?
Van camping naar camping over gebaande wegen,
waar? In europa of afrika?
Of into the wild, off road en zonder enige voorziening?

Waar je ook inspiratie op kan doen: zoeken op YT op off road trailer...
1459959_81_126324_2N4PsTpok.jpg


Maar ergens bekruipt mij het gevoel dat dit al eens besproken is....
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik zou een vrachtwagen als basis afraden, zelfs een kleine distributievrachtwagen zoals de Volvo FL weegt leeg al circa 4000 kg, terugkeuren naar 3500 kg is meestal niet mogelijk en als het wel mogelijk is hou je heel weinig laadvermogen over. Daarnaast is het onderhoud van een vrachtwagen duur, het verbruik is fors 1 op 4 tot 1 op 8 en als je er veel mee op reis wilt betaal je vaak ook een flinke meerprijs bij tolwegen.

Een mooie optie wat mij betreft is een BE oplegger. Dit is een bestelwagen die is omgebouwd tot oplegger met daarachter een voor bestelwagens geschikte oplegger. Het mooie is dat je dan eigenlijk een caravan hebt met meer gewicht (7000 kg max massa samenstel), een BE rijbewijs, een lager verbruik en eenvoudiger onderhoud. Sta je op een camping koppel je de oplegger los en heb je een relatief zuinige bestelwagen met een onbeladen schotelkoppeling en een laag eigen gewicht, eventueel kun je er nog een bakje of iets op monteren en dan heb je een soort pick-up waarmee je kan rijden zonder de oplegger. Zoiets krijg je dan:
BE oplegger.jpg
Het voordeel ten opzichte van een caravan/zelfbouw aanhanger is meer flexibiliteit bij gewicht, afmetingen, indeling en stabieler rijgedrag. Het nadeel is dat BE opleggers wat minder goed verkrijgbaar zijn dan gewone bestelbussen maar als je een beetje handig bent of iemand kent die handig is hoeft het zeker niet duurder te zijn dan een vrachtwagen die je nog moet omkeuren.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Heb je ervaring met campers? Met hoe veel mensen wil je er in?

Ik heb zelf een kampeerbus. Maar ik blijf nooit lang op dezelfde plek. Ik weet s middags vaak niet waar ik 's avonds slaap.

Als ik een paar landjes had waartussen ik heen wilde trekken zou ik voor het oplegger idee kiezen. Dan zet je de oplegger een week ergens neer en kunt met de bus op pad.
Mijn zwager heeft zo'n oplegger laten bouwen. Daar zit een zee van ruimte in.
 

maupspam

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Goeie tips allemaal. Dank daarvoor.

Ik zit nu op het spoor van een vouw caravan (zoals filmpje 1 van @Stuudje) met een bus er voor. Dan kun je nog wat mee nemen wat niet in de opgevouwe situatie mee kan. Of lokaal wat vervoeren. Ook moet mijn elektrische scooter mee.

Ik had dus het idee om kleine stukjes land te kopen. op 3 of 4 plekken rond de middelandse zee. Na mijn pensioen. En dat is over 6 jaar.
Ik denk dat als er meer mensen dit soort ideeen hebben dat er best wel een netwerkje in zit. Beter dan Mashtastic hoop ik dan. 🤣

Ik wil er eigenlijk blijven wonen. Pendelend tussen de plekken. Natuurlijk op een off-grid mannier.
 

petroman

SHTF Expert
Waarom persé een vouw caravan en geen normale caravan?
Een paar keer heen en weer rijden tegen hogere brandstofkosten weegt niet op tegen het gemak denk ik.
 
Bovenaan