• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vrachtwagen als camper

marzman

Diehard Prepper
Waarom persé een vouw caravan en geen normale caravan?
Een paar keer heen en weer rijden tegen hogere brandstofkosten weegt niet op tegen het gemak denk ik.

Het rijden, de auto kan kleiner, meer plek.

Inderdaad minder gemak.
Ik zou een vrachtwagen als basis afraden, zelfs een kleine distributievrachtwagen zoals de Volvo FL weegt leeg al circa 4000 kg, terugkeuren naar 3500 kg is meestal niet mogelijk en als het wel mogelijk is hou je heel weinig laadvermogen over. Daarnaast is het onderhoud van een vrachtwagen duur, het verbruik is fors 1 op 4 tot 1 op 8 en als je er veel mee op reis wilt betaal je vaak ook een flinke meerprijs bij tolwegen.

Een mooie optie wat mij betreft is een BE oplegger. Dit is een bestelwagen die is omgebouwd tot oplegger met daarachter een voor bestelwagens geschikte oplegger. Het mooie is dat je dan eigenlijk een caravan hebt met meer gewicht (7000 kg max massa samenstel), een BE rijbewijs, een lager verbruik en eenvoudiger onderhoud. Sta je op een camping koppel je de oplegger los en heb je een relatief zuinige bestelwagen met een onbeladen schotelkoppeling en een laag eigen gewicht, eventueel kun je er nog een bakje of iets op monteren en dan heb je een soort pick-up waarmee je kan rijden zonder de oplegger. Zoiets krijg je dan:
Bekijk bijlage 26620
Het voordeel ten opzichte van een caravan/zelfbouw aanhanger is meer flexibiliteit bij gewicht, afmetingen, indeling en stabieler rijgedrag. Het nadeel is dat BE opleggers wat minder goed verkrijgbaar zijn dan gewone bestelbussen maar als je een beetje handig bent of iemand kent die handig is hoeft het zeker niet duurder te zijn dan een vrachtwagen die je nog moet omkeuren.

Je hebt b categorie vrachtwagens (kijk maar bij verhuurbedrijven) en het gewicht wil Europa verhogen naar 4200 kg dacht ik.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Je vraagt of er een vrachtwagen gekeurd kan worden voor onder de 3500kilo en een trekbak erachteraan die als uitvouwwagen word gebruikt. Ik hen geen ervaring overduidelijk, wel een hoop ideeën...

Ik denk zelf eigenlijk dat je zoiets als dit bedoelt, leuke prijs.
https://www.trucks.nl/daf-lf-220-aut-lbw-bak-klep-euro-6-7830088-vd

Die krijg je misschien gekeurd tot onder de 3500 maar je vergeet de maximaal laad capicteit wat je mag laden en met uitschuifwanden enderglijke komt er eigenlijk alleen maar meer gewicht bij... neem aan dat je ook wat inboedel mee wil nemen (laad vermogen).

Hetzelfde geld voor de aanhanger combinatie:
voertuig onder de 3500, met max aanhanger 750 kilo voor een B-rijbewijs.
of een zwaardere aanhanger, maar dan mag het samen weer niet meer dan 3500kg wegen

Begin bij het begin, koop eerst grond en maak dat geschikt voor je plan, desnoods tijdelijk met een opblaasbare tent, haal je BE of C dan heb je meer opties om te doen wat je wilt, althans in Nederland, geen idee wat de regels in het buiteland zijn.

Het rijden, de auto kan kleiner, meer plek.

Inderdaad minder gemak.


Je hebt b categorie vrachtwagens (kijk maar bij verhuurbedrijven) en het gewicht wil Europa verhogen naar 4200 kg dacht ik.

https://www.leasegarage.nl/blog/l/1...js-geldig-voor-zware-elektrische-bestelbussen
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
[...] Ik denk zelf eigenlijk dat je zoiets als dit bedoelt, leuke prijs.
https://www.trucks.nl/daf-lf-220-aut-lbw-bak-klep-euro-6-7830088-vd

Die krijg je misschien gekeurd tot onder de 3500 maar je vergeet de maximaal laad capicteit wat je mag laden [...]
@joepmeloen , het heeft een maximaal gewicht van 11.990 kg zie ik, en een leeggewicht van 7.332 kg. Corruptie en flink wat steekpenningen zijn er dan vast nodig om 3.500 kg te maken van 11.990?😁 Zover is de RDW nog niet denk ik.😉

De kilometerstand en slijtage is bij "tweedehands koopjes" ook wel iets om rekening mee te houden. Met 769.379 km is het in ieder geval "behoorlijk ervaren".

Je bedoelde dat wellicht meer, de kleine verhuiswagentjes die met BE te rijden zijn? Zoals bijvoorbeeld deze...
be_trekker_bedrijfswagen_iveco_daily_35_iveco_daily_35c18_automaat_be_combi_3500plus_2500kg_la...jpg
Screenshot_20240509-212856.png
Daar, kan zelfs ik mij wel iets leuks bij voorstellen. Goedkoper en handelbaarder is het vast, dan een veel grotere zware.

Zelf, zou ik dan bij een vrachtwagen nog het meeste zien in een trekker met een lichte oplegger zoals @Henk88 al suggereerde. Er is toch vast wel een soort caravan-oplegger voor te maken van 1640 kg?
be_trekker_bedrijfswagen_mercedes_benz_sprinter_313_veldhuizen_payload_4_dot_410_kg_2003_7837094.jpg
Screenshot_20240509-213732.png
 

RockyFlats

Ruttaan
En wat denk je van een mini-truck @maupspam ?

Ik zag die vooral in Italië rondrijden, en die komen nog door de smalste straatjes. De ruimte zal wat beperkter zijn dan van een full-size truck, maar handelbaar en voordeliger in aanschaf en gebruik zijn ze vast. En, ik vind het wel een heel hoog "aaibaarheidsgehalte" hebben.😉

Dit is een Piaggio Porter 1.3 Kipper, met ondersteuning bij het opstaan!😁
2007-piaggio-porter-1-3-kipper.jpg
Screenshot_20240510-054947.png
Er zijn vast ook andere merken. Ik zag er ook wel met de stevigheid en uitstraling van een off-road militaire truck, maar dan in oranje voor allerhand infra-werk (sneeuwschuiven, wegwerk e.d.) in mini uitvoering. Oostenrijks fabrikaat, wellicht.
 

Pjotr Prep

Specialist
leuk om over mee te denken dit.

Ik begrijp dat je relatief langer op de verschillende plekjes wilt blijven staan dan dat je aan het reizen bent.
En dat er min of meer geen externe voorzieningen zijn. Dus voor alles moet je de auto of brommer nemen.

Mijn eerste gedachte zou een auto + caravan zijn. Beide relatief goedkoop, flexibel in te zetten en goed te onderhouden. Niet de luxe om wanden enzo uit te schuiven maar voor twee? personen biedt het voldoende ruimte.
 

maupspam

Senior Prepper
leuk om over mee te denken dit.

Ik begrijp dat je relatief langer op de verschillende plekjes wilt blijven staan dan dat je aan het reizen bent.
En dat er min of meer geen externe voorzieningen zijn. Dus voor alles moet je de auto of brommer nemen.

Mijn eerste gedachte zou een auto + caravan zijn. Beide relatief goedkoop, flexibel in te zetten en goed te onderhouden. Niet de luxe om wanden enzo uit te schuiven maar voor twee? personen biedt het voldoende ruimte.

Ik wil het voor na mijn pensioen gebruiken om permanent op een paar plekjes te wonen. Dus ik wil voldoende ruimte hebben. Bus + uitschuif kar lijkt mij het meest praktische nu na alle tips. Als er niet voldoende ruimte is dan ben ik bang dat ik door het meisje gesloopt wordt. Ze is maar 1.60m en ik bijna 2,00m maar op een of andere mannier wint ze het toch meestal. Dat maakt mij een watje denk ik.
Ik heb nu veel filmpjes van die karren bekeken en de basis is allemaal hetzelfde. Als je een goed frame hebt dan is het niet moeilijk om te maken. Ik denk nu aan een oude caravan waar ik de opzet van af haal. Frame netjes maken en opbouwen maar. Vol gooien met off-grid techniekjes. En voilá.
 

marzman

Diehard Prepper
@joepmeloen , het heeft een maximaal gewicht van 11.990 kg zie ik, en een leeggewicht van 7.332 kg. Corruptie en flink wat steekpenningen zijn er dan vast nodig om 3.500 kg te maken van 11.990?😁 Zover is de RDW nog niet denk ik.😉

De kilometerstand en slijtage is bij "tweedehands koopjes" ook wel iets om rekening mee te houden. Met 769.379 km is het in ieder geval "behoorlijk ervaren".

Je bedoelde dat wellicht meer, de kleine verhuiswagentjes die met BE te rijden zijn? Zoals bijvoorbeeld deze...
Bekijk bijlage 26625
Bekijk bijlage 26626
Daar, kan zelfs ik mij wel iets leuks bij voorstellen. Goedkoper en handelbaarder is het vast, dan een veel grotere zware.

Zelf, zou ik dan bij een vrachtwagen nog het meeste zien in een trekker met een lichte oplegger zoals @Henk88 al suggereerde. Er is toch vast wel een soort caravan-oplegger voor te maken van 1640 kg?
Bekijk bijlage 26627
Inderdaad, ook waar ik aan dacht. Ook wel eens zo'n ding gehuurd waar ik gewoon mee mocht rijden met mijn B rijbewijs. Maar als er toch een vouwwagen achter hangt zal een busje ook al voldoende zijn?

Anders moet je eens kijken waar ze in de VS mee rondrijden :)

caravan_vs_camper-1024x625.jpgPick-Up-Caravan_1 (1).jpg

M42_-_5th_wheel_pick-up_truck_and_triaxle_caravan_-_geograph.org.uk_-_1364743.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Inderdaad, ook waar ik aan dacht. Ook wel eens zo'n ding gehuurd waar ik gewoon mee mocht rijden met mijn B rijbewijs. Maar als er toch een vouwwagen achter hangt zal een busje ook al voldoende zijn?

Anders moet je eens kijken waar ze in de VS mee rondrijden :)

Bekijk bijlage 26632
Grote griebels... Doe mij die eerste dan maar @marzman 😁 Met wat steviger poten eronder en een stuk tentdoek rondom zie ik nog wel plek voor een buitenkeuken en een overdakt zitje👍
Naast een zwembad in de laadbak uiteraard😉
images(81).jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Als je een goed frame hebt dan is het niet moeilijk om te maken. Ik denk nu aan een oude caravan waar ik de opzet van af haal. Frame netjes maken en opbouwen maar. Vol gooien met off-grid techniekjes. En voilá.

Dan kan je beter een goed chassis kopen, geschikt voor caravan of chalet opbouw. Zo deed mijn vader dat.

https://www.marktplaats.nl/v/waters...lationId=4f7b0461-8b56-4b8e-b5c1-9e2ed6985faa

https://www.marktplaats.nl/v/auto-d...og_WJZM45q8d8HQyhA07Xef_6-_3e6iMoy9eAIfLrYisM
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Heel mooi. Maar ik kijk ook even naar het prijsje. Per dag! 😁

Mja, maar grond, en ombouwen van een degelijke kost ook geld en tijd.. misschie meer geld dan een weekje een kant en klaar ontwerp huren, dan kun je meteen kijken of je grond goed begaanbaar is en je grond bereikbaar is voor als je zelf klaar bent met je project op wielen.
 

maupspam

Senior Prepper
Mja, maar grond, en ombouwen van een degelijke kost ook geld en tijd.. misschie meer geld dan een weekje een kant en klaar ontwerp huren, dan kun je meteen kijken of je grond goed begaanbaar is en je grond bereikbaar is voor als je zelf klaar bent met je project op wielen.

Ja, dat is wat anders. In de oefen fase ervaring opdoen. En misschien wel noodzakelijk.
 
Bovenaan