maupspam
Senior Prepper
Je kan ook kant en klaar tiny house kopen op marktplaats...(en vast ook in het land waar je je stekkie wilt hebben)
https://www.marktplaats.nl/q/tiny+house+te+koop/
Ja, maar die zijn niet heel makkelijk verplaatsbaar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Je kan ook kant en klaar tiny house kopen op marktplaats...(en vast ook in het land waar je je stekkie wilt hebben)
https://www.marktplaats.nl/q/tiny+house+te+koop/
Waarom persé een vouw caravan en geen normale caravan?
Een paar keer heen en weer rijden tegen hogere brandstofkosten weegt niet op tegen het gemak denk ik.
Ik zou een vrachtwagen als basis afraden, zelfs een kleine distributievrachtwagen zoals de Volvo FL weegt leeg al circa 4000 kg, terugkeuren naar 3500 kg is meestal niet mogelijk en als het wel mogelijk is hou je heel weinig laadvermogen over. Daarnaast is het onderhoud van een vrachtwagen duur, het verbruik is fors 1 op 4 tot 1 op 8 en als je er veel mee op reis wilt betaal je vaak ook een flinke meerprijs bij tolwegen.
Een mooie optie wat mij betreft is een BE oplegger. Dit is een bestelwagen die is omgebouwd tot oplegger met daarachter een voor bestelwagens geschikte oplegger. Het mooie is dat je dan eigenlijk een caravan hebt met meer gewicht (7000 kg max massa samenstel), een BE rijbewijs, een lager verbruik en eenvoudiger onderhoud. Sta je op een camping koppel je de oplegger los en heb je een relatief zuinige bestelwagen met een onbeladen schotelkoppeling en een laag eigen gewicht, eventueel kun je er nog een bakje of iets op monteren en dan heb je een soort pick-up waarmee je kan rijden zonder de oplegger. Zoiets krijg je dan:
Bekijk bijlage 26620
Het voordeel ten opzichte van een caravan/zelfbouw aanhanger is meer flexibiliteit bij gewicht, afmetingen, indeling en stabieler rijgedrag. Het nadeel is dat BE opleggers wat minder goed verkrijgbaar zijn dan gewone bestelbussen maar als je een beetje handig bent of iemand kent die handig is hoeft het zeker niet duurder te zijn dan een vrachtwagen die je nog moet omkeuren.
Het rijden, de auto kan kleiner, meer plek.
Inderdaad minder gemak.
Je hebt b categorie vrachtwagens (kijk maar bij verhuurbedrijven) en het gewicht wil Europa verhogen naar 4200 kg dacht ik.
@joepmeloen , het heeft een maximaal gewicht van 11.990 kg zie ik, en een leeggewicht van 7.332 kg. Corruptie en flink wat steekpenningen zijn er dan vast nodig om 3.500 kg te maken van 11.990? Zover is de RDW nog niet denk ik.[...] Ik denk zelf eigenlijk dat je zoiets als dit bedoelt, leuke prijs.
https://www.trucks.nl/daf-lf-220-aut-lbw-bak-klep-euro-6-7830088-vd
Die krijg je misschien gekeurd tot onder de 3500 maar je vergeet de maximaal laad capicteit wat je mag laden [...]
leuk om over mee te denken dit.
Ik begrijp dat je relatief langer op de verschillende plekjes wilt blijven staan dan dat je aan het reizen bent.
En dat er min of meer geen externe voorzieningen zijn. Dus voor alles moet je de auto of brommer nemen.
Mijn eerste gedachte zou een auto + caravan zijn. Beide relatief goedkoop, flexibel in te zetten en goed te onderhouden. Niet de luxe om wanden enzo uit te schuiven maar voor twee? personen biedt het voldoende ruimte.
Dat is wel een techniek om over na te denken. Al zal dat pas over 20 jaar zijnDit is een Piaggio Porter 1.3 Kipper, met ondersteuning bij het opstaan
Bekijk bijlage 26630
Bekijk bijlage 26631
Inderdaad, ook waar ik aan dacht. Ook wel eens zo'n ding gehuurd waar ik gewoon mee mocht rijden met mijn B rijbewijs. Maar als er toch een vouwwagen achter hangt zal een busje ook al voldoende zijn?@joepmeloen , het heeft een maximaal gewicht van 11.990 kg zie ik, en een leeggewicht van 7.332 kg. Corruptie en flink wat steekpenningen zijn er dan vast nodig om 3.500 kg te maken van 11.990? Zover is de RDW nog niet denk ik.
De kilometerstand en slijtage is bij "tweedehands koopjes" ook wel iets om rekening mee te houden. Met 769.379 km is het in ieder geval "behoorlijk ervaren".
Je bedoelde dat wellicht meer, de kleine verhuiswagentjes die met BE te rijden zijn? Zoals bijvoorbeeld deze...
Bekijk bijlage 26625
Bekijk bijlage 26626
Daar, kan zelfs ik mij wel iets leuks bij voorstellen. Goedkoper en handelbaarder is het vast, dan een veel grotere zware.
Zelf, zou ik dan bij een vrachtwagen nog het meeste zien in een trekker met een lichte oplegger zoals @Henk88 al suggereerde. Er is toch vast wel een soort caravan-oplegger voor te maken van 1640 kg?
Bekijk bijlage 26627
Grote griebels... Doe mij die eerste dan maar @marzman Met wat steviger poten eronder en een stuk tentdoek rondom zie ik nog wel plek voor een buitenkeuken en een overdakt zitjeInderdaad, ook waar ik aan dacht. Ook wel eens zo'n ding gehuurd waar ik gewoon mee mocht rijden met mijn B rijbewijs. Maar als er toch een vouwwagen achter hangt zal een busje ook al voldoende zijn?
Anders moet je eens kijken waar ze in de VS mee rondrijden
Bekijk bijlage 26632
Als je een goed frame hebt dan is het niet moeilijk om te maken. Ik denk nu aan een oude caravan waar ik de opzet van af haal. Frame netjes maken en opbouwen maar. Vol gooien met off-grid techniekjes. En voilá.
@maupspam , geen zorgen, laat jezelf oppakken bij gewelddadige rellen en dan word je zonder reserveren gratis in zoiets gestald, lijkt mij.Heel mooi. Maar ik kijk ook even naar het prijsje. Per dag!
Heel mooi. Maar ik kijk ook even naar het prijsje. Per dag!
Mja, maar grond, en ombouwen van een degelijke kost ook geld en tijd.. misschie meer geld dan een weekje een kant en klaar ontwerp huren, dan kun je meteen kijken of je grond goed begaanbaar is en je grond bereikbaar is voor als je zelf klaar bent met je project op wielen.
Ja, dat is wat anders. In de oefen fase ervaring opdoen. En misschien wel noodzakelijk.
Maar ook geschikt om op te bouwen? En vooral is het toegestaan?En het huisje homt op een autoambulance te staan.