• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vrijwillig laten afsluiten van Gas /elektriciteit.

V

Verwijderd lid 482

Gast
Als je gezond leeft,sport, geen vet en suiker eet, geen alcohol drinkt, niet rookt en geen sex hebt kan je over de 100 jaar worden.
Maar WAAROM zou ik als ik dat alles moet doen en laten 100 jaar willen worden?
We zin allemaal anders, en als dit is wat jij wilt. Prima. Maar het zou niets voor mij zijn.
Laat mij maar nippen aan een Jack terwijl mijn voeten bijna in de kachel liggen. iedereen is anders. Gelukkig, anders was et ook maar een saaie boel.
 
F

frans81

Gast
Er zijn ook veel goedkopere en zelfs tweedehands...ik zocht gewoon een duidelijk plaatje in google afbeeldingen.
Ook weer het in verdiepen waard dus . Bedankt .
Ik verwacht als alles zo doorgaat bijna 1200 euro terug van de Nuts
Daar wil ik iets nuttigs mee doen zoals misschien wel zoiets .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je gezond leeft,sport, geen vet en suiker eet, geen alcohol drinkt, niet rookt en geen sex hebt kan je over de 100 jaar worden.
Maar WAAROM zou ik als ik dat alles moet doen en laten 100 jaar willen worden?
We zin allemaal anders, en als dit is wat jij wilt. Prima. Maar het zou niets voor mij zijn.
Laat mij maar nippen aan een Jack terwijl mijn voeten bijna in de kachel liggen. iedereen is anders. Gelukkig, anders was et ook maar een saaie boel.

Prachtig verwoord haha.
Idd ik rook niet nuttig geen alcohol. vermijd zoveel mogelijk suiker ondanks 4 zakken haribo leeggegeten tijdens de eerste 2 dagen corona. Dus ik loog pff . Dat was enigste dat ik kon verdragen en wat beetje energie gaf . Vetten hebben we nodig ! Vette vis. Vet aan vlees . Zonder vet geen smaak
Saai ben ik gelukkig niet haha . Maar leef wel anders mijn leven en hou nogsteeds van grenzen verleggen . Ook weer opweg naar meer en anders leren genieten . Sex !? Mijn Vrouw is dood en herrineringen heb ik genoeg. Visualiseren ben ik goed in . Maar die verrekte krampen in mijn handen pff 🤭😁
Zat bijna bij jiu Jitsu met een 34 jatige vriendin omdat zij mij probeerde te overhalen om niet alleen te hoeven gaan . Maar ik zocht geen 28 km heen terug te fietsen 2x per week . Daar wou ik dus nu geen grens in verleggen haha . Maar misschien na compleet herstel en conditie veel beter dat ik alsnog ga .

Maar ik ga off topic in mijn eigen Topic ! Stoute fransje die het verkeerde voorbeeld geeft haha
 

petroman

SHTF Expert
De korte versie is dat je in Nederland moet proberen om rond de 0 uit te komen.
dat is altijd het beste.
Dus besparen.
Elke week een foto trekken van je meter standen en die bijhouden in een schriftje, spreadsheet. Dan krijg je gevoel wat je normale gemiddelde gebruik is.
Bij een huurwoning zal je denk ik altijd vastzitten aan de eisen en contract van de verhuurder. dat zal inhouden dat je aansluiting blijft bestaan en je vastrecht dus ook. Ook al verbruik je niks.
Sleutelen aan de woning en installatie kan je wel vergeten.

De meeste zonnepanelen (PV-installaties) hebben een app waarop je kan kijken wat je opbrengst is.
ook hier geld: meten is weten.
Bij zonnig weer is mijn ruststroom/verbruik 500W, gaat de PV meer leveren dan draait de meter terug (saldering).
Gaat de wasmachine/wasdroger/strijkbout aan dan wordt het anders.
Wil je helemaal off grid, wat volgens mij in NL praktisch haast niet haalbaar is, dan moet je die verbruikers ook meenemen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik denk dat off-grid wel mogelijk is in onze regio. Maar dan zal (in mijn ogen) nieuw moeten bouwen en met alles rekening houden.
Dus een heel laag verbruik, Passief kwa verwarming en heet water, Heel veel panelen en een hele grote accu. En een aangepaste levensstijl.
Iets wat bij een bestaand huis niet te doen is, of tegen zulke kosten dat nieuw goedkoper is.
En bij een huurhuis houd het al heel snel op, zoals @petroman al aangeeft.
 
F

frans81

Gast
Ach ! Ik heb idd te simpel gedacht. Als leek vergeef ik het mijzelf 🫂
Nu als leerling en in de forumklas met vele vrijwillige leraren krijgt een altijd vermeden onderwerp plots richting en interesse .

In hoeverre het off grid wordt dat is duidelijk al ergens . In het begin minimaal . Maar uiteindelijk zullen er velen waaronder ook ik minder als meer gaan zien . En laten we eerlijk zijn als het naar wordt dan komt er niets meer uit de muur . Dus voorbereidingen daarop ontkom ik toch niet aan .
Mijn overlevingssysteem kan ik niet uitschakelen . Dat begint te werken off grid op auto . Intuïtief.
Dus ik ga mij verdiepen in ook " Mijn huurwoning " mogelijkheden .

Als ik al die cijfers zie op mijn jaarafrekening dan heb ik zoiets van " man doe niet zo moeilijk " . Ik zie door het bos de bomen niet meer .
 

Flos

SHTF Expert
@martin ook ik Vlaanderen is dat zo. Als je boven de nul gaat moet je betalen. Als je onder de nul gaat. Verlaagd het nul punt en moet je het komende jaar minder verbruiken dan vooreerst.
Ik heb hier nog een contract dus de prijs blijft stabiel. Ik betaal maandelijks een voorschot uitgerekend op het verbruik van het vorig jaar. Nu Let ik al een paar jaar op de kleine dingetjes.
En zo had ik in 2021 meer dan 1000KW minder verbruikt dan in 2020.
Ik ben nooit thuis als ze de meter komen opnemen. En moet hem telefonisch doorgeven of per mail.
Nu heb ik maar 333KW minder door gegeven zo heb ik nog een buffer van 666KW of meer toen niet wetend dat we zo een zomer binnen krijgen.
Maar goed het is wat het is.

Er is ook een wetsvoorstel in de maak dat kleine terug gevers en bedrag gaan krijgen per KW dat over is . Maar is nog niet goed gestemd.

Moest dat er doorkomen zit ik op rozen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Geniet van de luxe die je nu hebt, spartaans kan altijd nog.
Dat is het probleem nou net ! Velen genieten niet van die luxe maar vinden die normaal daar waarschijnlijk ook nog nooit hebben hoeven missen . Op het moment dat je iets..laten we zeggen wordt ontnomen besef je meestal pas wat het voor jou betekende . Het jou verrijkte in jou dagelijkse leven .
Ik herriner mij nog tijdens een training in de herfst dat we twee dagen amper te eten kregen . Hoog energieverbruik en je at zelfs bladeren en halfvergane bramen met wat er op bewoog .
En toen eindelijk op dag 3 in de late avond verassing, een blik erwten met aardappel en soort van worst met 1 cm bruine toplaag bovenop . Man wat heb ik genoten van die ! KOUDE ZOOI 🙂
 

marzman

Diehard Prepper
Met vader is het vorig jaar acht maanden gelukt met zijn camper dus het moet wel kunnen. Hij heeft er een aanhanger achter hangen met accu's er in en zonnepanelen op het dak en hij kan gewoon koffie zetten, tv kijken en zijn telefoon of tablet opladen. Alleen een camper wordt wel koud in de winter en dat gaat of met flessengas (is ook offgrid) of veel electriciteit (kan niet met die accu's) kosten.
 

Ray

SHTF Expert
......
De korte versie is dat je in Nederland moet proberen om rond de 0 uit te komen.
Het is juist bij deze hoge prijzen, enorm voordelig om meer terug te leveren aan het net dan je verbruikt. Je krijgt er momenteel 40 a 50 cent per kWh voor terug met het juiste contract (gewoon variabel modelcontract). Mensen die in het verleden alleen voor het eigen verbruik panelen hebben gelegd willen er nu allemaal meer, voor de verwarmende airco optie.

@frans81 Je moet ook rekening houden met de regels van je woningbouwvereniging en ook het bouwbesluit. Woningen in NL dienen voorzien te zijn van riool, gas en elektra aansluiting, voor gas bestaan er inmiddels uitzonderingen. Ook je woningbouw kan eisen dat je als goed huurder de aansluitingen houdt, bv om de woning gegarandeerd vocht en vorstvrij te houden. Bij wietkwekertjes wordt dit argument gebruikt om mensen hun woning uit te zetten. Mocht jouw woningbouw een keer van je af willen, hebben ze een stok om mee te slaan.

Qua kosten hoef je het ook niet te doen, als je niets verbruikt. Iedereen krijgt jaarlijks 500 (oid) euro aftrek energiebelastingkorting van de overheid, dat dekt meer dan de vaste kosten voor de aansluitingen (zie je jaarlijkse energienota).
 

martin

Mankinds only hope
Het is juist bij deze hoge prijzen, enorm voordelig om meer terug te leveren aan het net dan je verbruikt. Je krijgt er momenteel 40 a 50 cent per kWh voor terug met het juiste contract (gewoon variabel modelcontract).

Dat is (zoals je zelf ook aangeef) afhankelijk van het contract (en van het energiebedrijf)
In de meeste situaties kan je voor een flinke verrassing komen te staan indien je de kleine lettertjes niet leest binnen een nieuw contract.
Stel dat het energiebedrijf komt aanzetten met een variabel contract (frankenergie bijvoorbeeld).
En stel dat we over een paar weken met een negatieve energieprijs zitten tussen 11:00 en 16:00 van 30 cent
En in de avond en ochtend zitten we op een positieve energieprijs van 30 cent.
(ja, het is fictief maar het kan echt zo gaan worden)
Dan betekend dit dat je tijdens het terugleveren moet gaan betalen, en je in de avond ook moet betalen. Dan is overproductie er onverstandig.
Dus vandaar dat mijn korte versie bestaat uit de zin "dat je in Nederland moet proberen om rond de 0 uit te komen."
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Na ruim 4 jaar ( eind juni 2018 ) vond ik in de meterkast een geplastificeerde A4 met info over de toen geen 6 maar 8 geïnstalleerde panelen met toebehoren .
Bedankt voor het eindelijk opvallen !

Ik dacht idd te simpel .

20220818_154337.jpg20220818_154235.jpg20220818_155213.jpg
 
F

frans81

Gast
Nu heb ik een ZHG Groenestroom contract dat ergens midden 2023 afloopt . Voor nu betaal ik al veel teveel en krijg derhalve ook leuk terug.
Gas is idd een ander verhaal en daar ben ik nu wel wat serieuzer in voor wat betreft niet gebruiken ( ketel uit ) of afsluiten . Even nadenken omtrent de stap wel of niet nemen gerelateerd van gas af .

Zie oa link met info

https://www.essent.nl/content/parti.../zekerheidsgarantie_groene_stroom-en-gas.html
 

petroman

SHTF Expert
Vattenfall:
Uw zonnepanelen kunnen u vanaf 1 september 2022 meer geld opleveren. Vanaf die datum ontvangt u van ons een hogere terugleververgoeding. Levert u meer terug dan u van het net afneemt, dan betalen we u vanaf die datum 16,8 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 7 eurocent per kWh.

Uit jouw link @Frans haal ik dat essent 5,5 eurocent /kWh aanbied.

Ik blijf erbij: noteer de meterstanden over een lange periode. Liefst een jaar, vanwege de getijden, bepaal dan of en hoeveel je werkelijk terugstopt in het net.
Mijn domme meter draait gewoon met 60eurocent/kWh terug.
 
F

frans81

Gast
Vattenfall:
Uw zonnepanelen kunnen u vanaf 1 september 2022 meer geld opleveren. Vanaf die datum ontvangt u van ons een hogere terugleververgoeding. Levert u meer terug dan u van het net afneemt, dan betalen we u vanaf die datum 16,8 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 7 eurocent per kWh.

Uit jouw link @Frans haal ik dat essent 5,5 eurocent /kWh aanbied.

Ik blijf erbij: noteer de meterstanden over een lange periode. Liefst een jaar, vanwege de getijden, bepaal dan of en hoeveel je werkelijk terugstopt in het net.
Mijn domme meter draait gewoon met 60eurocent/kWh terug.
Ik weet niet of ik 5.5 cent terug krijg per kWh . En of dit contract datum afhankelijk is . De link laat het huidige zien . Niet van 4 jaar geleden . Alhoewel ze prijzen kunnen veranderen las ik zojuist.
Maar ik zou kunnen bellen hoe dat zit .
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Vattenfall:
Uw zonnepanelen kunnen u vanaf 1 september 2022 meer geld opleveren. Vanaf die datum ontvangt u van ons een hogere terugleververgoeding. Levert u meer terug dan u van het net afneemt, dan betalen we u vanaf die datum 16,8 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 7 eurocent per kWh.

Uit jouw link @Frans haal ik dat essent 5,5 eurocent /kWh aanbied.

Ik blijf erbij: noteer de meterstanden over een lange periode. Liefst een jaar, vanwege de getijden, bepaal dan of en hoeveel je werkelijk terugstopt in het net.
Mijn domme meter draait gewoon met 60eurocent/kWh terug.

Hoe komen mensen toch aan die hoge bedragen voor kwh, ik betaal bij vattenval / met netbeheerder liander gewoon €0,21 kwh variable contract met blijven loont (25%) en elk jaar drie jaar een rituals L pakket van de punten a 35,- vrouwtje altijd wel blij mee.

Mocht de stroom duurder worden, krijg ik inderdaad met m'n ouwe draaischijf meter meer terug, heb tot nu toe de "slimme" meter geweigerd. Mocht het inderdaad verplicht worden in jan 2023 om een digi meter te hebben in combinatie met zonnepanelen dan kunnen we het altijd nog laten wisellen voor een digimeter á 100,- voor de wisselkosten.

Tot nu toe nog niets concreets gehoord, alleen maar blog spots en energie milieu transitie geleuter. Salderen is ook 2 jaar opgeschoven en daarna versneld, zal me niks verbazen als het weer word opgeschoven vanwege de nu zo steeds belangrijkerdere wordende energie transitie naar stroom ipv gas.
 
Bovenaan