Ray
SHTF Expert
Dat zijn een hoop keren als.Dat is (zoals je zelf ook aangeef) afhankelijk van het contract (en van het energiebedrijf)
In de meeste situaties kan je voor een flinke verrassing komen te staan indien je de kleine lettertjes niet leest binnen een nieuw contract.
Stel dat het energiebedrijf komt aanzetten met een variabel contract (frankenergie bijvoorbeeld).
En stel dat we over een paar weken met een negatieve energieprijs zitten tussen 11:00 en 16:00 van 30 cent
En in de avond en ochtend zitten we op een positieve energieprijs van 30 cent.
(ja, het is fictief maar het kan echt zo gaan worden)
Dan betekend dit dat je tijdens het terugleveren moet gaan betalen, en je in de avond ook moet betalen. Dan is overproductie er onverstandig.
Dus vandaar dat mijn korte versie bestaat uit de zin "dat je in Nederland moet proberen om rond de 0 uit te komen."
Als je bij franenergie zit,
Als je de kleine letttertjes niet leest,
Als elektriciteit binnenkort niets meer kost.
Heel simpel Martin, dan stap je de volgende dag over naar een ander.
Mijn domme meter draait gewoon met 60eurocent/kWh terug.
Wat voor meter je hebt maakt helemaal niets uit, je contract bepaald wat je terug krijgt voor je overproductie.Mocht de stroom duurder worden, krijg ik inderdaad met m'n ouwe draaischijf meter meer terug, heb tot nu toe de "slimme" meter geweigerd.
Verschil zou er wel zijn als je een energiecontract hebt die per uur variabel is. Echter, wil je zo'n contract, dan is een slimme meter verplicht omdat de analoge niet per uur de stand bijhoudt.