• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vrijwillig laten afsluiten van Gas /elektriciteit.

Ray

SHTF Expert
Dat is (zoals je zelf ook aangeef) afhankelijk van het contract (en van het energiebedrijf)
In de meeste situaties kan je voor een flinke verrassing komen te staan indien je de kleine lettertjes niet leest binnen een nieuw contract.
Stel dat het energiebedrijf komt aanzetten met een variabel contract (frankenergie bijvoorbeeld).
En stel dat we over een paar weken met een negatieve energieprijs zitten tussen 11:00 en 16:00 van 30 cent
En in de avond en ochtend zitten we op een positieve energieprijs van 30 cent.
(ja, het is fictief maar het kan echt zo gaan worden)
Dan betekend dit dat je tijdens het terugleveren moet gaan betalen, en je in de avond ook moet betalen. Dan is overproductie er onverstandig.
Dus vandaar dat mijn korte versie bestaat uit de zin "dat je in Nederland moet proberen om rond de 0 uit te komen."
Dat zijn een hoop keren als.
Als je bij franenergie zit,
Als je de kleine letttertjes niet leest,
Als elektriciteit binnenkort niets meer kost.

Heel simpel Martin, dan stap je de volgende dag over naar een ander.

Mijn domme meter draait gewoon met 60eurocent/kWh terug.
Mocht de stroom duurder worden, krijg ik inderdaad met m'n ouwe draaischijf meter meer terug, heb tot nu toe de "slimme" meter geweigerd.
Wat voor meter je hebt maakt helemaal niets uit, je contract bepaald wat je terug krijgt voor je overproductie.

Verschil zou er wel zijn als je een energiecontract hebt die per uur variabel is. Echter, wil je zo'n contract, dan is een slimme meter verplicht omdat de analoge niet per uur de stand bijhoudt.
 

petroman

SHTF Expert
Wat voor meter je hebt maakt helemaal niets uit, je contract bepaald wat je terug krijgt voor je overproductie.
Volgens mij niet correct:
Alleen als de leverancier kan zien/meten hoeveel er terug geleverd is kan daar een andere prijs aan hangen dan wat je inkoopt/verbruikt.
Bij een oude domme ferarris meter kan dat niet en dus kan je stellen dat elke kWh die je dan teruglevert gelijk is aan de prijs die je betaald voor de geleverde stroom.

Maar volgens mij is dit al eens uit ten treure besproken in een of ander PV installatie topic.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Volgens mij niet correct:
Alleen als de leverancier kan zien/meten hoeveel er terug geleverd is kan daar een andere prijs aan hangen dan wat je inkoopt/verbruikt.
Bij een oude domme ferarris meter kan dat niet en dus kan je stellen dat elke kWh die je dan teruglevert gelijk is aan de prijs die je betaald voor de geleverde stroom.

Maar volgens mij is dit al eens uit ten treure besproken in een of ander PV installatie topic.
Klopt in mijn geval weet ik alleen hoeveel ik opwek door de app die bij de omvormer komt.
In het geval wat @Ray Aangeeft is het heel ongunstig, als jou paneeltje opwekken doen die dat van de hele wijk dat ook en is er een overschot waardoor je er weinig voor terug krijgt, verhip misschien moet je zelfs wel betalen om je stroom kwijt te kunnen :)
Daarbij sommige energie leveranciers zijn gewoon boefjes, alleen al hoe ze oude mannetjes in de val lokken om een abbo af te sluiten is ronduit crimineel, maar heb je echt zin om de hele dag je verbruik, terugleveren en tegen welk tarief bij te houden of vertrouw je de energiemaatschappij dat ze eerlijk zijn... keuze die je maakt.
 

Roel

Mankinds only hope
Wij hebben geen "domme" meter. Wij hebben een oude betrouwbare, niet door wat dan ook te beïnvloeden draaischijfmeter.
Maar goed, we gebruiken dan ook zo weinig elektra dat zonnepanelen voor ons een nooit meer terug te verdienen investering zal zijn.
Voor gas geld hetzelfde, warmtepomp? In onze meer dan honderd jaar oude boerderij? Houtkachel i.p.v. gas... :)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Wij hebben een slimme meter en 9 zonnepanelen die ca 3000 KWH opbrengst hebben.
ons verbruik is ongeveer 900 KWH per jaar, dat is met in van 4 personen.

gas verbruik vanaf eind dec tot nu was 292 Kuub.

wij betalen 40 euro per maand en krijgen dit jaar ca 800 euro terug,
we krijgen iets van 36 cent per teruggeleverde Kwh en in dec gaan we over naar de maatschappij die de hoogste teruglever vergoeding hanteerd.

ik was nog niet klaar.
afsluiten van het net zou ik niet doen om de genoemde reden dat zonnepanelen dan slecht werken.
maar tevens is het net een leuke spaarpot door genoeg terug te leveren krijgen we het gas gratis en nog geld terug.

als ik de grond had voor 100 panelen dan zou ik dat gelijk doen, makkelijker kun je het echt niet verdienen,
 

phtvs

Sysop
Admin
Sterker nog met een domme meter kan je ook geen daluren afrekenen. Wat dat ding geeft alleen maar totalen aan.
Tenzij je een dubbel telwerk hebt. Ik weet niet of het nog bestaat, maar vroeger hadden we dag en nacht stroom. Omdat het tijdens de nachtelijke uren goedkoper was, deed mijn moeder de was 's nachts.
 
F

frans81

Gast
Wij hebben een slimme meter en 9 zonnepanelen die ca 3000 KWH opbrengst hebben.
ons verbruik is ongeveer 900 KWH per jaar, dat is met in van 4 personen.

gas verbruik vanaf eind dec tot nu was 292 Kuub.

wij betalen 40 euro per maand en krijgen dit jaar ca 800 euro terug,
we krijgen iets van 36 cent per teruggeleverde Kwh en in dec gaan we over naar de maatschappij die de hoogste teruglever vergoeding hanteerd.

ik was nog niet klaar.
afsluiten van het net zou ik niet doen om de genoemde reden dat zonnepanelen dan slecht werken.
maar tevens is het net een leuke spaarpot door genoeg terug te leveren krijgen we het gas gratis en nog geld terug.

als ik de grond had voor 100 panelen dan zou ik dat gelijk doen, makkelijker kun je het echt niet verdienen,

Heb erover nagedacht en middels alle raad ga ik idd niet van het net af . Wel ga ik met gas wanneer aanpassingen gedaan vaak net doen of ik geen gas heb . Niet ala 123 maar geleidelijk .

Wil dus ook gaan kijken voor zo'n houtgestookte ( boiler) buitendouche .
 

Roel

Mankinds only hope
Van het gas af...tja, ik heb wel ruimte voor 1000 zonnepanelen.
Niet dat mijn dak zó groot is, maar mijn erf wel.
Helaas, onze gemeenteverordening zegt, enkel op het dak.
A; geen gezicht, gaan we niet doen.
B; Toch vreemde verordening, alle zonneparken in onze gemeente zijn allemaal particuliere ondernemingen.
C; Dan, beste overheid, zak er maar net zover in als dat je er nu boven staat.
 

martin

Mankinds only hope
Heel simpel Martin, dan stap je de volgende dag over naar een ander.
Volgens mij snap je de reden van mijn post niet.
Ik probeer mensen te attenderen dat je echt heel goed moet kijken hoe de teruglevering is geregeld.

Jij komt met de stelling: "Het is juist bij deze hoge prijzen, enorm voordelig om meer terug te leveren aan het net dan je verbruikt. Je krijgt er momenteel 40 a 50 cent per kWh voor terug met het juiste contract (gewoon variabel modelcontract)."

De reden dat ik er op reageer is dat het afhankelijk is van de voorwaarden in je contract.
Er zijn genoeg mensen die het uitgangspunt van teruglevering zien stuklopen omdat er met variabele prijzen word gewerkt waardoor teruglevering een stuk minder oplevert dan hetgeen ze voor ogen hebben.

Kijk eens naar deze grafiek:

1660923507658.png
Dus daar ga je dan met je -12 cent per Kwh in de middag.

Om het nog duidelijker te maken een quote van hun eigen site/voorwaarden:

Bijzonderheden:
Omdat wij de prijzen van de groothandelsmarkt hanteren kan het voorkomen dat er soms negatieve
inkoopprijzen gelden voor stroom. Dit gebeurt vaak op momenten met veel zon en wind en als er
weinig vraag is (bijvoorbeeld in het weekend).
Dit betekent dat je dan een negatieve prijs betaalt voor jouw verbruik. Je krijgt dan dus geld terug.
Tegelijkertijd betekent dit dat er dan ook een negatieve prijs geldt voor teruglevering. Je betaalt dan
dus voor teruggeleverde kilowatturen. Om die kosten te voorkomen zou je je zonnepanelen uit
kunnen zetten.

Dus nogmaals (voor de 3e keer): "dat je in Nederland moet proberen om rond de 0 uit te komen."
De kans dat mensen hier overheen lezen is in mijn ogen 99%
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@martin
dat is toch voor mensen die variabel hebben?
ik betaal gewoon 24 uur per dag het zelfde tarief.
en krijg 24 uur per dag het zelfde tarief.

wel denk ik dat energie leveranciers mij liever zien gaan dan komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

phtvs

Sysop
Admin
wel denk ik dat energie leveranciers mij liever zien gaan dan komen.
Daar zeg je idd iets. Ik vraag me al een tijdje af wat er straks gebeurd met al die energiemaatschappijen wanneer (bijna) iedereen zijn eigen stroom opwekt en ook van het gas af is. Ik lever nu al veel meer dan ik afneem. Wat word het verdienmodel? Gaan we straks gewoon betalen voor iedere zelf opgewekte kw?
 

petroman

SHTF Expert
Even een domme ferarris vraag: hoe weet je nu van te voren, ivm uitzetten van je PV installatie, wat de inkoopprijs is?

Edit: ik denk dat je inderdaad een vraag en aanbod prijs krijgt, bij veel zon, veel opgewekte stroom, geen vraag, lage prijs of zelfs bijbetalen.
Met een "slimme" meter kan je per uur afgerekend worden, dure uren vaak want men zal nog steeds geld van je willen hebben.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als je 2 EAN hebt. Dat is het nummer van je meter met dan een inkoop en verkoop nummer, dan kan je bijvoorbeeld van Nuon stroom afnemen en het verkopen aan Wattenfall. En dat voor de prijs op dat moment van de dag. Alleen verkoop je op het moment dat iedereen verkoopt, en dat drukt de prijs. En dus dan kan je de goedkoopste aanbieder kiezen en de best betalende.
En nee, dat is nog niet maar dat is wel de toekomst.
 

petroman

SHTF Expert
Grote probleem blijft dat je niks kan opslaan/sparen aan stroom.
Dus als ik wil terugleveren, wil de hele straat dat. Automatisch of niet. Maar het net kan dat niet aan en dus worden onze PV installaties uit geschakeld.
Daarnaast heb ik 's avonds licht nodig en dus stroom. Maar mijn PV doet niks, want het is donker. Dat geld voor heel het land dus moet iedereen duur kopen. Veel vraag, weinig aanbod.
In de winter geld hetzelfde en bij slecht weer. Wat de norm hier was.

Het is een valstrik, we weten het en lopen er toch in.
Want stroom kan je goed meten en goed verdelen. Makkelijker dan gas. Dus eerst iedereen van het gas af en dan hebben ze je, jou en mij.
 
F

frans81

Gast
Grote probleem blijft dat je niks kan opslaan/sparen aan stroom.
Dus als ik wil terugleveren, wil de hele straat dat. Automatisch of niet. Maar het net kan dat niet aan en dus worden onze PV installaties uit geschakeld.
Daarnaast heb ik 's avonds licht nodig en dus stroom. Maar mijn PV doet niks, want het is donker. Dat geld voor heel het land dus moet iedereen duur kopen. Veel vraag, weinig aanbod.
In de winter geld hetzelfde en bij slecht weer. Wat de norm hier was.

Het is een valstrik, we weten het en lopen er toch in.
Want stroom kan je goed meten en goed verdelen. Makkelijker dan gas. Dus eerst iedereen van het gas af en dan hebben ze je, jou en mij.

Genaaid ( Valstrikken uitgezet ondanks dat stropen verboden is pff ) ) wordt er al zolang het woord met daarachter deze betekenis bestaat .
Zo functioneerd het helaas en acceptatie is er in een vorm van .
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Geen elektrisch koken, geen elektrische auto, anderhalve ledlamp in huis.
Ik denk dat de meeste stroom nog in het computergebruik gaat zitten. :)
Koelkast redelijk modern, vriezer idem dito. En de wasmachine gaat 1 keer in de week aan.
Zoals ik al zei, zonnepanelen, die kosten krijgen wij er nooit meer uit. Als je weinig gebruikt is het niet aan te bevelen.
Oh ja, ook geen elektrische fietsen en geen tv.
En als je even niet denkt aan het werk vooraf, wat is er nu lekkerder dan bij de houtkachel zitten?
Glaasje wijn erbij, goed boek... mmm... ;)
 

martin

Mankinds only hope
dat is toch voor mensen die variabel hebben?
ik betaal gewoon 24 uur per dag het zelfde tarief.
en krijg 24 uur per dag het zelfde tarief.
Klopt, geen probleem voor jouw.
Daar zeg je idd iets. Ik vraag me al een tijdje af wat er straks gebeurd met al die energiemaatschappijen wanneer (bijna) iedereen zijn eigen stroom opwekt en ook van het gas af is. Ik lever nu al veel meer dan ik afneem. Wat word het verdienmodel? Gaan we straks gewoon betalen voor iedere zelf opgewekte kw?
Ze gaan tussentijds (mogelijk) het contract aanpassen met een variabel tarief. Dat was de insteek van mijn draadje "energiechaos 2022"
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/de-elektrische-energie-chaos-van-2022.5375/

Geen elektrisch koken, geen elektrische auto, anderhalve ledlamp in huis.
Ik ben toch blij met mijn hybride auto .
Kan "maar" 55 km op elektra maar als er ooit geen druppel benzine meer uit de pomp komt en elektra nog beschikbaar is kan ik me alsnog verplaatsen.

En als je even niet denkt aan het werk vooraf, wat is er nu lekkerder dan bij de houtkachel zitten?
Glaasje wijn erbij, goed boek... mmm...
Helemaal mee eens. Vandaar ook die 400 flessen wijn in de kelder. Als het fout loopt dan liever met een goed glas wijn.
 
F

frans81

Gast
Als je alleen al kijkt hoe hard het plots gaat met het iets voorzien van oa elektromotoren dan besef je als je daar tenminste bij stilstaat ook dat je afhankelijker wordt van die elektra.
Dus die 100% elektrische fiets en auto , en autobussen met hun accu's en enz die zetten ons in de verkeerde omstandigheden ook schaakmat.

En de kans dat zelfs die intussen velen zonnepanelen ons gaan dwarszitten .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het loopt niet allemaal synchroon met de zaken in de elektra wereld . Nuts wereld .

Los daarvan !
Ik zat vanmiddag rustig te kijken naar accu's voor energieopslag! Man man wat een leuker kunnen we het u niet maken als je iets moois zoekt .
 
Bovenaan