• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waarde edelmetalen omhoog door handelsoorlog?

Durft iemand te becommentarieren wat er nu met de edelmetalen gebeurt de afgelopen weken? Is dat puur coronavirus-effect, of is er meer aan de hand? Bijna 8% stijging op goud in 3 weken komt op mij best wel zorgwekkend over... En dan die opening na de weekendsluiting, meer dan 1% omhoog in een kwartier!! :confused:

(zoals gezien op https://goldprice.org/)
Het is mij ook opgevallen dat direct nadat de Brexit een feit is geworden, de koers van de Euro is gezakt ten opzichte van de US dollar en verschillende andere valuta.
Dat vind je dus ook terug in de prijs van goud die in euro's afgerekend wordt.
Achteraf bezien wel verklaarbaar, want de Eurozone is een welvarend land armer geworden. Maar dat de uitbraak van Covid-19 effect heeft op de wereldeconomie en daarmee op de goudprijs, lijkt me ook onvermijdelijk, al lijkt me het effect wat verzacht door de verminderde spanningen in de handelsoorlog tussen de VS en China.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik zowel de valutakoersen als de beursindexen niet echt supergoed volg, ik kijk naar goud eigenlijk vooral als een soort "kanarie in de mijn", een gemakkelijke vroege indicator van dat er misschien wel eens iets aan de hand zou kunnen zijn.

Bij het volgende plaatje van de goudkoers van de afgelopen 5 jaar denk ik niet meteen aan "dat is toch altijd zo", ik zie eigenlijk met name een 4.5 jaar periode van een beetje op en neer niks aan de hand, en dan zie ik een behoorlijk verontrustende piek in het afgelopen halfjaar. En ik vraag me dan hardop af of wat we hier zien puur te verklaren valt door wat we kennen (Brexit, Covid-19, US vs. rest of the world) of dat er misschien nog meer achter schuil gaat...

upload_2020-2-24_23-0-43.png

Wat afgezien van de recente effecten op de goudprijs door Brexit en Covid-19, naar mijn idee ook speelt, is ontwaarding van valuta's door het in de markt pompen van enorme hoeveelheden geld door diverse Centrale Banken. Dat geld is vooreerst naar de aandelenbeurzen en obligatiemarkten gegaan, maar begint lsngzamerhand in de reele economie te vloeien. Grote investeerders kopen tegenwoorfig woningen op voor verhuur, wat meer rendement oplevert.
Dat heeft stijgende huur- en koopprijzen voor woningen tot gevolg.
Maar er is een grens aan wat gezinnen aan woonlasten kunnen opbrengen. Het ligt in de rede dat de toenemende inflatie kan uitmonden in een valutacrisis. Daarvoor is edelmetaal in de historie een veilige vluchthaven gebleken. Ik vermoed daarom, dat investeerders met een lange termijn visie, alvast voorsorteren en een groter deel van hun vermogen beleggen in edelmetalen. Ook kopen Centrale Banken de laatste jaren flink goud in. De geleidelijk toenemende vraag doet de prijs stijgen, met af en toe een beetje daling als correctie op te snelle stijging.
Het lijkt me gezien deze ontwikkeling waarschijnlijk, dat de prijs voor o.a. goud voorlopig zal blijven stijgen.

Mijn tip, koop goud als de prijs in euros lager dan 33.000€ de kilo is. Dat is nu al een tijdje 35/36.000€ want er zit weinig beweging in de laatste tijd.
@Harry Nack, in 2018 was niet te voorzien dat het er zeven jaren later geheel anders uit zou gaan zien...
Om en nabij de €86.000 de kilo nu...
https://www.preppers-shelter.nl/threads/waarde-edelmetalen-omhoog-door-handelsoorlog.4063/post-82631
Screenshot_20250201-084445.png
Geinig, vond ik de terugblik in dit draadje.
Ik bedenk mij wel, dat in de stijging van de goudprijs ook de inflatie van de € speelt natuurlijk. Haha, nu het goud immers hetzelfde goud is, dan is de € sinds 2018 zo'n 62% in waarde gedaald, zou men bijna zeggen... Wat een rare wereld😉

Ha, ja had ik in 2018 maar alles in goud gestoken! 🤩

Ik denk dat de tijden van €35.000 /kg goud (=ca €1100/oz) nooit meer terug zullen komen.
Het schijnt tegenwoordig al tussen de €1300-1600 per ounce te kosten om het uit de grond te halen en te refinen, omdat er weinig grote aders meer zijn. Daarmee kom je al op €40.000-50.000 /kg aan kosten alleen.

Ha, ja had ik in 2018 maar alles in goud gestoken! 🤩

Ik denk dat de tijden van €35.000 /kg goud (=ca €1100/oz) nooit meer terug zullen komen.
Het schijnt tegenwoordig al tussen de €1300-1600 per ounce te kosten om het uit de grond te halen en te refinen, omdat er weinig grote aders meer zijn. Daarmee kom je al op €40.000-50.000 /kg aan kosten alleen.

Ik ben in 2017 bescheiden begonnen met een paar baartjes van 10 gram. Die kosten nu ruim dubbel zoveel europapier.

Kijk er niet gek van op als je dit jaar nog, niet meer anoniem 1 ouncje goud kan kopen omdat je daar een pakje europapier van 3000 eenheden voor over de toonbank moet schuiven.

Ik ontving een email en kan dus geen link geven...
Mag ik dan een groot deel van de tekst hier neerzetten?
Zo niet, haal het dan maar weg.

Donald Trump Jr. geeft op Twitter het advies om je spaargeld te beschermen met goud en Scott Bessent, pas benoemd als Minister van Financiën is een enorme goudbull.
Bessent runde enkele maanden nog een hedge fund voor Key Square Group en tijdens een recente podcast gaf hij ons zijn visie voor de komende jaren:
“Goud zit in een lange termijn bull markt. Centrale banken accumuleren reserves. Ik volg goud van nabij en het is mijn grootste positie. Zelfs ik was verbaasd dat de centrale bank van Polen aankondigde hun goudreserves naar 20% te willen brengen.
Sommige van mijn beste beleggingen uit het verleden, waren wanneer de overheid tegen 90 mijl per uur op een betonnen muur reed en een beleidswijziging nodig was”.

Over welke beleidswijziging hij het precies heeft, is niet duidelijk maar het beleid waar hij naar verwijst heeft hij nu als Minister van Financiën zelf in handen.
Hetgeen reeds duidelijk is, is dat de Trump-regering de Amerikaanse belangen voorop zet.
Zo zwaait hij momenteel met importheffing van 25% voor Mexico en Canada en dat zorgt voor de nodige stress in de edelmetaalmarkt. Beleggers vrezen dat het straks misschien 25% meer kost om fysiek edelmetaal te importeren en dat is natuurlijk extra vervelend voor de handelaren op de Amerikaanse futures beurs Comex. Zij hebben namelijk een gigantische shortpositie in zowel goud als zilver en door de stijgende vraag naar fysieke leveringen, ontstaat er momenteel een fors prijsverschil tussen de goud- en zilverprijs in Londen en de VS.
Zij richten zich tot de LBMA om fysiek edelmetaal in handen te krijgen maar worden plots geconfronteerd met wachttijden van 8 weken!
LBMA is toch vooral de handel in unallocated goud en de wachttijden maken dat duidelijk. Het is duidelijk dat de LBMA steeds meer moeite heeft om het edelmetaal dat klanten bezitten effectief uit te leveren. Normaal kan zo’n uitlevering hooguit een week in beslag nemen. De langere wachttijden tonen vooral aan dat het edelmetaal misschien niet aanwezig is en nog eerst elders gezocht moet worden.
Hetgeen hier gaande is, kan je vergelijken met een bankrun. De LBMA heeft meer edelmetaal verkocht dan men effectief in voorraad heeft en als er dan meer edelmetaal fysiek wordt opgevraagd, wordt het moeilijker om aan de verplichtingen te voldoen.
Net zoals een bank niet overeind kan blijven staan wanneer te veel depositohouders hun tegoeden opvragen, kijkt ook de LBMA aan tegen een default.
Spannende tijden en wees maar zeker dat men achter de schermen alles uit de kast zal halen om dit scenario te vermijden. Verwacht je dus maar aan het nodige gefoefel om het systeem draaiende te houden.

Het onderstreept nog maar eens het belang van allocated edelmetaal, opgeslagen op jouw naam.
Via LBMA koop je niets meer dan een claim op edelmetaal en aangezien er meer claims werden verkocht dan er effectief edelmetaal beschikbaar is, moet men straks mogelijk in gebreke blijven.
Beleggers die dachten edelmetaal te bezitten, krijgen dan te horen dat het edelmetaal niet meer aanwezig is en zij niets meer dan een waardeloze claim in handen hebben.

Ik heb vaak genoeg gewaarschuwd voor dit scenario. Als lezer van deze nieuwsbrief kan je alvast niet zeggen “wir haben das nicht gewusst”.
Koop je edelmetaal enkel allocated. Opgeslagen op jouw naam. De makkelijkste manier om dat te doen, is via [Reklamelink weggehaald]. Maar welke partij je ook kiest, verifieer alsjeblieft dat je edelmetaal 100% allocated is. Dat is vandaag belangrijker dan ooit!

Of LBMA de komende weken onderuit gaat, of het nog een tijdje langer kan uitzingen, kan ik uiteraard niet voorspellen. Ik kan echter wel voorspellen dat op een dag de markt van unallocated goud zal ontploffen en beleggers met papieren claims zullen achterblijven. Dat is een absolute zekerheid voor iedereen met een beetje gezond verstand.
Als belegger volstaat het dus niet om edelmetaal te bezitten, maar je moet ook kunnen aantonen dat je effectief eigenaar bent van het edelmetaal dat je meent te bezitten. Dat kan enkel via allocated posities. Edelmetaal opgeslagen op jouw naam.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de vele ETF’s. De grootste is “GLD” met $72 miljard aan activa.
Via een ETF bezit je juridisch aandelen van een bedrijf dat eigenaar is van het goud. Daar loopt het al fout natuurlijk. Niet jij bent eigenaar van het goud, maar de ETF.
En zo’n ETF kan bijvoorbeeld beslissen dat goud te verkopen en jou cash uit te betalen. Wederom blijf je achter zonder goud.

Terug
Bovenaan