Harry Nack
Last (wo)man standing
Beste @Harry Nack, zou je misschien ajb wat bronnen willen plaatsen over een mogelijke aanstaande recessie? Deze materie interesseert me enorm, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen met (betrouwbare / neutrale / reële) informatie opzoeken... Alvast bedankt!
Ik neem zelden iets over van bronnen, behalve als ik me erin kan vinden. Ik probeer zelf tot een inzicht te komen uit een verzameling van nieuws, meningen van economen, ervaringen uit het verleden en gebeurtenissen in de wereld.
Dat er een nieuwe recessie aan zit te komen weten we al langer uit informatie van economische analisten. Wat we niet precies kan worden aangegeven is wanneer.
Een belangrijke indicator is (gebleken in het verleden) de Amerikaanse rentecurve. Deze werd een paar weken geleden doorbroken. Telkens wanneer dat in her verleden gebeurde volgde een recessie binnen 5 kwartalen. Dat is dus altijd zo geweest en 99% kans dat het zo weer zal gaan.
Er zijn echter meerdere indicatoren geweest en bijvoorbeeld het Financiële Dagblad schreef hier op 27 maart al over. Die voorspelde op basis van technische analyse dat de recessie binnen 402 dagen zou ingaan.
Ook belangrijke beursgoeroes, topbankiers en voormalig centrale bank directeuren geven de komende recessie al een tijdje aan.
Ik kijk met name ook naar de huidige economische cijfers waar vooral Duitsland de motor is voor Nederland en de rest van de EU. In Duitsland stagneert de economische groei al een paar maanden en zodra die tot stilstand komt, gaat de recessie in. Deze cijfers krijgen we echter per kwartaal achteraf.
Om je aan één bron te conformeren is dus niet zo slim. Met name spelers met een dubbele pet op zullen je het echte verhaal nooit vertellen.