• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wandel/Fietskar

easy

Diehard Prepper
Een topic over wandel/fietskarren.

Dit is naar aanleiding van mn recente fietstocht naar Babberich.
Analyse gemaakt van de tocht en daaruit bleek dat het fietsen met een rugzak de minst aantrekkelijke optie is.

Dus ben bezig met een bagagedrager omdat dat een deel van het gewicht kan dragen.
Toen ging ik verder kijken en kwam ik uit bij een fietskar.
Dat zou betekenen dat ik eventueel zonder rugzak kan fietsen.

Nu is het met fietskarren net zo als met rugzakken, tenten...enz.
Het is heel persoonlijk.
En veel verschillende modellen, alle met hun voor en nadelen.

Waar moet mijn fietskar aan voldoen?

1. Eigen gewicht zo laag mogelijk.
2. Makkelijk op te bergen.
3. Simpel in onderhoud.
4. Verkrijgbare onderdelen.
5. Opties voor opbouw van tassen/rugzak.
6. Wendbaar genoeg.
7. Niet te breed i.v.m. smalle fietspaden.

mzu4mdiymg.jpg

frontend_hondenfietskar-deluxe.jpg

frontend_Fiets_bagagekar_Cargo.jpg

burley-travoy-bike-trailer-3.jpg

Zoals gezegt veel verschillende modellen.
En aan sommige hangt een stevig prijskaartje.

Ook hangt het er vanaf hoe vaak ga ik m gebruiken.
Moet zeggen dat ik daarvoor wel mogelijkheden zie.

Dus sowieso een fietskar op het verlanglijstje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi zou het zijn als je zoiets zelf kon maken ;)
Naar eigen idee en benodigde opties .
Helaas is het benodigde gereedschap vaak een probleem . Maar ook benodigde kennis van deze gereedschappen . En prijskaartje ivm beschikbare budget is soms ook lastig pfff
Ik kwam er destijds ook niet uit en heb er toen een UT2000 voor opgeofferd .
Lekker licht / gemakkelijk te demonteren . Kan achter de fiets . Kan er mee wandelen .
Kan het ook duwen . Kan als slede .
Misschien dat er een mede prepper jou wil helpen in jou regio . Of jou aan verschillende onderdelen kan helpen .
Het hoeft echt niet allemaal bling bling NIEUW te zijn .
Visueel pffff . Technisch moet het veilig zijn en te hanteren in de situaties waarin jij het wil gebruiken .

Edit

Als je iets nodig hebt PM effe en ik doe mijn best !!
 
@frans81 Ik begin net met mn zoektocht en er zijn vele mogelijkheden.
Ook kun je m kant en klaar kopen en dat het aan de eisen voldoet.
Kost wel wat...maar dan ben je gelijk klaar.
 
@frans81 Ik begin net met mn zoektocht en er zijn vele mogelijkheden.
Ook kun je m kant en klaar kopen en dat het aan de eisen voldoet.
Kost wel wat...maar dan ben je gelijk klaar.

Idd zeer veel mogelijkheden .
Maar ook zeer veel heuse rommel .
Vooral het rollende gedeelte .
Maar ook de klik koppelingen pfff . Buizen die uitlodderen waar ze in elkaar zitten enz
Vooral dat op foto 2 .
Foto 3 vertoond iets bewezen oké. Zoiets zou ik nog wel willen. Helaas prijzig .

Succes @easy Ik hoop dat je slaagt en die rugzak in een karretje beland tijdens de fietstochten .
 
  • Leuk
Waarderingen: easy
Leuk topic.

Ik zou voor nr 1 gaan.
Mooie waterdichte bak, kan je ook de was ik doen.
Als lage trekstang beter is: dan die er op nemen.

Ga je ver weg ? alles staal kan je bij elke boer (laten) lassen.
 
Leuk topic.

Ik zou voor nr 1 gaan.
Mooie waterdichte bak, kan je ook de was ik doen.
Als lage trekstang beter is: dan die er op nemen.

Ga je ver weg ? alles staal kan je bij elke boer (laten) lassen.

Sorry maar in de meeste nr 1 types zitten zoiets van chinese flut wielen met lala lagers en euheuh chroom en spaken .
 
De wandelkar van radical design zijn ook erg mooi en wellicht ook aan te passen zodat deze ook achter de fiets mee genomen kan worden. Grootste nadeel hiervan is toch wel de prijs.
https://www.radicaldesign.nl/wandelkarren/wheelie-wandelkarren.html
image.jpeg
Eventueel kun je deze ook huren op bovengenoemde site om het in ieder geval eerst uit te proberen en hebben ze ook modellen te koop die al een keer verhuurt zijn waardoor de prijs weer iets leuker is.
 
@Vempain dat merk ben ik al eens tegen gekomen.
Het is inderdaad flink prijzig....ook 2e hands nog.
En om het dan nog aan te passen voor de fiets, dan kan ik het beter andersom doen. Een fietskar waar je ook mee kunt wandelen.
 
@easy vraag eens bij een goede fietsenwinkel (met meerdere karren in het assortiment) of je eens een keer mag testen.
Dan weet je bijvoorbeeld de voor- en nadelen van een 1-wieler. ;)

Loop ook regelmatig een kringloopwinkel binnen, ik heb hier in de omgeving regelmatig karren zien staan. Voor weinig..
 
En even wat uitgebreider.

Ik heb jaren gefietst met een Bob Yak. Een eenwieler dus. Het grote voordeel hiervan is dat deze smal is en door het ene wiel volgt hij heel lekker achter de fiets. Nadeel is dat je hem wel een beetje in evenwicht moet laden anders ben je hem constant aan het corrigeren. Daarnaast trekt te kar zijdelings aan je frame, je fiets moet er dus ook tegen kunnen. Officieel mag je in de Bob een kilo of 30 vervoeren maar ik vond 20 kilo echt wel de max. Ik vond het te wiebelig worden. stallen van de fiets is een beetje oefenen. Ik liet de Bob zijdelings klappen en zette de fiets dan schuin voor de kar. Hierdoor ontstond er een V vorm die op zichzelf kon staan. Bij het wegrijden tilde ik de kar dan weer recht waardoor de kar en fiets weer in lijn met elkaar kwamen. Oh, wandelen met een eenwieler is een crime, tenminste als die niet aan de fiets zit.

Ik heb ook een tweewieler gehad (zelfbouw). Gebouwd voor echt zware lasten. Het maximum gewicht wat ik er ooit op gehad heb was 60 kilo en dat voel je ook best trekken aan de fiets. Het is echter wel een beweiging in de lengterichting dus als je voor/achter balans een beetje klopt is dat goed te doen. Wel moeten je remmen berekend zijn op het extra gewicht. Uiteindelijk vond ik de kar door de breedte niet ideaal. Voordeel is wel dat hij makkelijk om te bouwen is naar wandelkar omdat je al een zelfrijdend deel hebt.

Wandelend heb ik alleen ervaring met een eenwieler. Net als de eenwielige fietskar merk je dat het wat trekt, maar bij goede belading is dat geen probleem. Ik had tijdens de Pieterpad wandeling rond de 30 kilo op de kar en dat heeft geen noemenswaardige problemen opgeleverd.

De Radical Design is een hele mooie kar van een merk waar ze goed snappen dat spullen berekend moeten zijn op het doel waarvoor ze gemaakt zijn. De prijs heeft me altijd tegengehouden, samen met het feit dat ze als extra accessoire nog wat verstevingsspullen verkopen. Sterkere assen en dwarsverbinders. Als ik zou moeten kiezen, stel dat @Cynthia nog een keer een wandelkar zou willen hebben, dan zou ik een paar dagen vrij nemen, een Wheelie huren en deze dan namaken met net wat stevigere materialen. In de paar dagen dat de Wheelie er dan is kan ik op mijn gemak alle maten opnemen, foto's maken etc en dan aan de knutsel. De opbouw is redelijk eenvoudig en moet ook wel te maken zijn zonder een huurmodel, maar dat maakt het allemaal net wat makkelijker.
 
@easy blij dat je heb ingezien dat fietsen met een rugzak geen lachertje is. Sorry maar dat wist ik al sinds mijn 12de.
Ik hoop dat je de perfecte fietskar vind al zal je straks de bomen door het bos niet meer zien.
Zoveel mensen zoveel karren zoveel ideeën.
Ik zou er zelf een maken. Maar dan nog kan je duurder uitvallen dan een fabrieksmodel.
 
@easy blij dat je heb ingezien dat fietsen met een rugzak geen lachertje is. Sorry maar dat wist ik al sinds mijn 12de.
Ik hoop dat je de perfecte fietskar vind al zal je straks de bomen door het bos niet meer zien.
Zoveel mensen zoveel karren zoveel ideeën.
Ik zou er zelf een maken. Maar dan nog kan je duurder uitvallen dan een fabrieksmodel.
Ik denk dat je wel zeker kan zeggen dat je duurder uit gaat vallen, tenzij je een kopie maakt van een bestaande kar maar dan nog. Je moet alle materialen per enkele stuks inkopen waardoor je vaak al duurder uit bent. En dan ga je denken. Een beugeltje extra voor een pompje. Een extra stootbescherming voor de wielen zodat ze niet achter een paaltje kunnen blijven hangen. Een afsluitbare box in plaats van en curver box. Een daktent op die box zodat je van de grond af ligt. Hmm, wordt wel heel erg zwaar. Wielen met een electromotor erin. Zonnepaneel erop en voor je het weet fiets je weg met dit, maar als dat gebeurt moet je beloven er ook een voor mij te maken :fluit::

7248053_orig.jpg
 
@FKAGB kan dat ding achter een fiets?
Zou ik je niet aanraden. Met alle opties weegt hij tegen de 750 kilo. Wat betreft formaat zou het misschien nog wel kunnen al mag je er in Nederland dan niet meer mee op het fietspad. Maar te zwaar voor de fiets. Daar moet je gewoon zoiets voor hangen.

can-am-outlander-650-xt-6x6_4_600x450.jpg


Linkje naar de trailer
http://www.oregontrailer.net/terradrop-information.html

Maar weer even ontopic. Ik heb in mijn leven nu twee karren gebouwd. Een voor achter de fiets en een om te wandelen. In beide gevallen ben ik tegen allerhande uitdagingen aan gelopen waardoor je toch je plannen moet bijstellen of bepaalde zaken opnieuw moet doen. Het is leuk als het lukt, maar als er een kant een klare oplossing is, heeft dat inmiddels wel mijn voorkeur. Tenzij je iets heel specifieks wilt hebben natuurlijk.

Overigens heb ik ook het idee dat het lastig is om fietskar of wandelkar met elkaar te verenigen. Of je hebt een goede fietskar waar je toevallig ook mee kan lopen, of je hebt een goede wandelkar die toevallig ook achter de fiets kan. Bij de modellen waar het concept wel te verenigen is, zie je vaak dat je toch wel wat moet ombouwen. De kar achter de fiets hangen, fietsen, loskopelen en meteen ermee gaan wandelen is niet echt aan de orde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
@FKAGB zoek op Youtube eens naar Burley Travoy...
Precies mijn punt. Die kleine wieltjes zijn handig voor het wandelen. Maar ga daar eens mee op de fiets over een klinkerweg rijden. Hobbelt alle kanten op. Prima voor het lopen, acceptabel voor het fietsen als je voornamelijk asfalt pakt.

Even de eerste de beste review die op zich best positief is sluit af met:

The trailer due to the 12″ wheels and low clearance isn’t for anyone going off road, and the wheels would even limit me personally for using this for a loaded tour, but for a short stint would work fine.

https://www.bikeshophub.com/blog/2010/09/06/a-final-review-of-the-burley-travoy
 
Terug
Bovenaan