L
LadyPrepper
Gast
Heb net een 27 urige power outage meegemaakt in luxe villa in de woestijn in de VS.. en zonder electriciteit hou je het in 45 graden niet lang uit. Eten bederft terwijl je er naar kijkt en de hitte maakt alles ondragelijk terwijl je daarnaast ook veel meer water nodig hebt dan die 2 liter per dag. In NL hebben we verschillende opties voor een BOL of Bug-in maar met zo'n situatie notabene op vakantie, had ik totaal geen rekening gehouden. Power banks waren niet opgeladen en telefoon en WiFi vielen meteen uit. Er waren geen kaarsen en maar 1 mini zaklampje. Het eerste wat we dan ook hebben gedaan toen de stroom uitviel was in de auto stappen om kaarsen en voorraden te halen, gelukkig hadden we de auto niet in de garage gezet zoals de meeste lui..die kregen hem er niet 1-2-3 uit. Maar wij kwamen ook niet meer door de Electrical gate het terrein af; ook daar was niet aan gedacht. Enfin, uiteindelijk was het na meer dan 24 uur opgelost, was er nog een uitgang en zijn we vooral veel weg gegaan naar gebieden die niet getroffen waren maar het geeft wel aan dat zoiets je echt overvalt (was hier in 15 jaar nog nooit voorgekomen) en dat je dan echt ter plekke een oplossing moet bedenken (daar ben ik gelukkig dan wel weer goed in). Maar als het zou sneeuwen in NL dan valt BOL No 1 af (boot, die ligt dan niet in het water) en BOL No 2 (huisje in het Noord Oosten van NL) zouden we dan zo snel mogelijk met de auto moeten bereiken. Voor BOL No 3 hebben we een vliegtuig nodig dus dat kan alleen als Schiphol nog operationeel is. In de zomer is BOL No 3 eventueel ook met boot via zee te bereiken en daar zou het ook mogelijk zijn om zonder moderne middelen te overleven. Of wij dat echt nog zouden kunnen ? Ik vraag het me af.. beetje tomaten en mais kweken en zelf brood bakken op hout, prima maar veel verder dan een kip slachten kom ik echt niet... vooralsnog denk ik dat "preppen" vooral noodzakelijk is om kleine nood situaties te dekken. Als de wereld echt ten einde komt zijn we nergens veilig.Man, als iemand het gaat redden.... Ik heb er wel vertrouwen in dat basis bewoners, mensen die het ook kunnen zonder al die moderne afhankelijkheden, het wel gaan redden.