Paar opmerkingen :
Cavia en konijn samen is problematisch, konijn kan flink stampen. Qua productie capaciteit geeft een konijn vaker jongen en grotere nesten, maar cavia is in aanleg vetter.
Maak je hokken niet dieper dan 60cm, anders kan je niet overal bij. Hanteer je dieren regelmatig, knip de nagels en leg ze op de rug voor gezondsheidscontrole. Aai ze neus tot staart bij voeren om stukje basislichaamsconditie te voelen (en aanraken normaal te blijven vinden). Weeg ook regelmatig om te zien wat voor gewicht hoort bij wat je voelt.
Oppakken : niet aan oren of nekvel. Ten eerste dragen konijnen hun kits niet om te vervoeren, dat kunnen ze niet en daarnaast is zo'n reflex met 3-4 weken verdwenen. Dan kan de huid en onderliggende aanhechtingen dat gewicht ook niet meer aan. Pijn is reden tot paniek en dus krassen bij jouw. Pak ze onder borst en kont uit hok, dan tegen je aan op de arm met hoofdje verstopt voor rust. Bij op de rug voor nakijken kopje wat lager dan kont om ze stil te laten liggen. Makkelijker op schoot met kont op je knieen, dus kruk bij je hok hebben of schuif ze zo'n kattenkratje in en neem ze mee naar binnen voor controle.
Ook een konijn kan je vet krijgen en zat huiskonijntjes die volgens de instructies op de zak gevoerd worden zijn obees tot punt van niet meer kunnen "herkauwen" dik. Beetje vleesras krijg je ook zelfs op kwaliteits hooi, grasbrok e.d. wel makkelijk vet. Dat is ook deel van de reden waarom er een blijf doorfokken met de voedsters advies rondgaat bij veel vleeskonijn fokkers, anders vervetten ze en is er geen ruimte voor kits in de buik. Nu is ook of juist daar de hoeveelheid gegeven korrel groot, ik voer ook mijn fokdieren krap korrel (10-15gram/kg konijn) en veel hooi, er gaat nu zo'n 7 baaltjes (à ong. 20kg) hooi doorheen op 1 zak 25kg havens M5. Dat is ong. 3 maanden voer voor nu 8 fokdieren van max. 2kg zijnde rex dwerg. Ik hoef die officiele vleesrassen met 8-12 kits niet, mij te zwaar tillen, te groot voor wat ik aan hokken kan neerzetten en teveel vlees tegelijk (alleenstaand). Bovendien mag ik uitgaan van 8 tepels op een standaard maat konijn en dan is meer jongen dan dat kans op uitval. De dwergen hier geven mij 4-6 kits en met zeker 6 tepels op een voedster past dat keurig. Alle kits hebben evenveel drinktijd ook als ma minder geduld heeft.
Het hele van enkel konijn eten ga je dood verhaal is een situatie waarin zowel de mensen als de konijnen hongersnood hadden. Iets met winter en weinig plantjes om aan te knagen. Zoals al gezegd je kan een konijn vet mesten (al zou het buikvet niet smakelijk zijn) je kan dat probleem oplossen door wat je voert en dat zijn veelal dingen die je zelf niet kan eten.
Fokleeftijd minimaal : dwerg 6 maand, standaard 7-8 maand en reus 9+maand. Jongere voedsters zijn wel vruchtbaar, maar niet betrouwbaar qua juiste aanleg moedereigenschappen en succesvol 1e nest. Meningen zijn nogal eens verdeeld, maar goede moeders zijn is voor mij aangeboren, kansen geven om te leren en daar nakomelingen uit aanhouden selecteerd op ellende. Voedster die faalt en het is niet mijn fout (zoals geen nestbox bv) gaan de vriezer in. Liefst eerste nest voor 1 jaar oud.
Tot hoe oud je kan fokken hangt van de voedster af, oudste was hier 7 en de 5 jarige komt bij een fokker vandaan die een kerngezonde happy mama van 9 had. Tenzij je ze op commercieel productietempo doorfokt, dan zijn ze met krap 3 onvruchtbaar en op. Aangezien ik en niet zo veel konijn wil en ik wil weten hoe oud ze ongeveer worden (iets met gezondheidsindicatie en gezonde dieren zijn goedkoopst te houden), is foktempo hier 2 max 3 nesten/voedster/jaar. Op startschema van 6 maand, 12maand, 18maand en dan minimaal 4 maand tussen nesten. Hitte is gevaarlijker voor konijnen dan kou, in de hete maanden fok ik dus liever niet. En tijdens de kortste dagen dec/jan. zijn de babymaakhormonen in winterslaap dus komt er weinig van en licht helpt maar weinig (ook met daglicht led op timer), dan nog weten ze wanneer de zon op/onder gaat.
Afspenen is hier zo rond 12weken gaan de jongetjes op kamers (of vriezer), anders heb ik mogelijk een maandje later een ongewenst nest liggen van moeder en zoon. Planning is slacht met zo'n 16 weken max, maar er zit nog wel eens een dochter langer bij mams. Oplossing daar is uitbenen en gehakt van draaien incl. hart, nieren+vet en lever (- galblaas). Gaat samen met een beetje gerookt spek uitstekend in iets als chili con carne.
Er zijn vleesfokkers die eerder scheiden, soms al met 4 weken (ivm volgende nest voedster), maar overgang naar vast voedsel is dan nog niet bevestigd en ellende ligt op de loer. 8 weken is hier minimum, ook iets met dan leren ze nee van mama en aanverwante omgangsmanieren. Dat ene nest is toen zo vroeg gescheiden omdat de voedster ze tegen die tijd zat was en ging jagen om ze te laten verhuizen, haar ene dochter nam dat over, de andere (uit dit nest) is nog steeds happy met ouder dan 8 weken samenwonen. Iets met soms hok tekort om alles te scheiden. Kan onhandig zijn qua voeren, maar korrel beperken blijft altijd een dingetje met dieren die voor productie geselecteerd zijn.
Afgezien van de bouw van een vleeskonijn dat dus meer vlees per dier oplevert, zijn alle rassen eetbaar. Qua geschikt zou ik wegblijven van hangoren en mini of lepel oren. Oren reguleren lichaamswarmte incl. afkoelen in de zomer. Kies voor standaard vachten of korte vachten, angora of leeuwenkopjes vragen extra basiszorg. Rex zijn mooie vachten voor bont, let wel dat gen heeft ook invloed op groei nagels, sec moeten die elke maand ipv elke 3 als standaard. Al verschilt dat ook per dier. Mijn ervaring met ook andere diersoorten is dat elke maand even check goede standaard is ongeacht wat de boekjes beweren.
Foktechnisch : Niet doen : bont X bont fokken. Homozygoot bont = kans op aangeboren darmafwijking, de kleurpigmentcellen zorgen niet alleen voor mooie patroontjes, maar hebben ook invloed op functioneren organen. Is in het engels wel meer over te vinden onder megacolon en "Charlies". Weinig kleur op wit konijn = verdacht, niet kopen, want ja er zijn fokkers die zulke combi's maken, vraag naar kleur ouders en grootte nest. Vooral geen rugstreep is verdacht voor megacolon.
Kies je voor een kleiner ras zoals dwerg variant, let dan op dat je groot in die maat kiest en dus voor valse dwerg gaat. Dwerg gen x dwerg gen geeft zgn peanuts, deze missen groeihormoon aanmaak in de hypofyse en halen de 14 dagen niet wegen stomweg niet groeien (oudste met intensieve zorg die ik tegenkwam werd 11 dagen). Er kan altijd een kit achterblijven in groei, zeker in een groot nest waar tepel te pakken krijgen lastiger is, bij een rustige voedster (vandaar zoveel hanteren!) kan je die een keertje aanleggen om weer mee te komen, als gemiste maaltijd alles is, is 1x genoeg. Bij meerdere dieren die niet genoeg krijgen zal je ook de voedster moeten bijvoeren, melk produceren vraagt veel energie en konijnenmelk is iets van 47-49% vet. Zonnebloempitten en haver werkt goed. theelepel tot eetlepel afhankelijk van maat voedster en maat nest.
Let op dat als je vragen gaat stellen over fokken je bij veel konijn is huisdier mensen heel vervelende reacties krijgt (iets met aaibaarheidsfactor) en onzin beweringen over hoe om te gaan met pasgeboren nesten als niet aankomen want verstoren. Nee trouwens, als die voedster je gewend is, geen enkel probleem en je wil weten of alles leeft en ligt waar het hoort.
Als je redelijk tot goed met engels uit de voeten kan geschreven in elk geval raad ik je aan om
https://rabbittalk.com/ door te lezen en eventueel aan te melden. Zijn vriendelijke mensen met flink wat kennis (incl. van konijnenkleurgenetica, want er zijn nogal wat leuke kleurtjes te vinden).