• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat voor hokken (bevat expliciete beelden)

Laten we het nog eens hebben over de verdeling onder de zonnepanelen.
Je deelt de lengte door 5 . 230m ÷ 5 = 46.
46cm is krap maar dan met het hok min 70cm diep zijn en dit voor de rammelaar.
2×46 = 92 voor de voedsters en de rest ook 92 voor de jongen.
Je maakt de hokken op man hoogte ongeveer 1m van de grond. Makkelijk om schoon te maken en overzichtelijke.
Je zorgt er voor dat het volledige voor front er uit kan.
Daar onder maak je een kippen hok. Voor 3 kippen.En eventueel een rennetje om kwartels in vet te mesten.
Cavia's kunnen bij de konijnen lopen.

Heeft het nog zin om eerst een konijntje op te halen om te slachten of kan ik dat beter overslaan als ik toch al vastberaden ben in dit plan? Het was meer in de gedachte dat ik dan hier kan laten zien dat ik het durf en dus mijn plan geen nutteloze gedachte is en straks opgescheept zit met een een lading konijntjes die ik weer weg ga doen en alles ga afbreken.

PS: Konijn kost ongeveer 19 euro per stuk nu, dus 25 euro voor een zak voer en 6 konijnen voor de slacht is economisch gezien zeer voordelig. Beetje appels, wortels, stro en etc tikt ook niet echt aan. dus laat er nog 25 euro bij komen en heb dan biologisch vlees en veel ervaring voor SHTF

Investering van hout, gaas en etc zou minimaal zijn omdat ik overal en nergens wel spullen vandaan kan toveren en toch al hout moet kopen voor de panelen.

Ik zet mijn stappen vooruit 💪 :
Bekijk bijlage 27871

Ik zou niet nu een konijntje kopen om het slachten te 'oefenen' zonder dat er iemand bij is met ervaring.
En ik zit persoonlijk al helemaal niet op een live verslag hiervan te wachten.

Daarbij krijg je geen 6 jongen als je maar 1 konijn hebt, je dient in ieder geval een voedster én een rammelaar te hebben,

Ik zou ook eens contact opnemen met je gemeente en eventueel je buren.
Kan me niet voorstellen dat die staan te springen als jij een konijnenslachterij in de achtertuin wilt beginnen.
Ikzelf zou daar buur behoorlijke moeite mee hebben, maar wellicht is dat een 'Randstadse' emotie.

Wat is je bedoeling voor het houden en zelf slachten van konijnen? Is het om wat bij te verdienen, om nooit meer vlees te hoeven kopen en dus niet afhankelij te zijn van de slager/supermarkt, voor als de SHTF, of...?

Weet trouwens waar je aan begint.
Een rekenvoorbeeld : je neemt 4 voedstersen die laat je om de 3 maanden dekken. Niet allemaal tegelijk, maar zeg elke 3 weken eentje. Ze zijn jong en doen het allemaal goed en krijgen 10 jongen 'p.p.'
Dan heb je dus in week 14 40 jonge konijnen. Waar ga je die allemaal laten? En wat denk je dat dat kost aan voer?
En hoe ga je je dieren voeden en het vlees goed houden in tijden van SHTF als de veevoerwinkel dicht is en de stroom uitgevallen is?
Of ga je alles wecken? Dan mag je wel al flink wat potten en deksels in gaan slaan.

@Flos ik denk dat een voedster waar je continu mee fokt ook maar een bepaalde tijd 'mee gaat' voordat je haar moet vervangen?
Ik dacht iets van 3 jaar? Je kunt dan niet een van de jongen gebruiken met dezelfde rammelaar (want = de vader), denk ik.

Laatst bewerkt:
@Flos ik denk dat een voedster waar je continu mee fokt ook maar een bepaalde tijd 'mee gaat' voordat je haar moet vervangen?
Ik dacht iets van 3 jaar? Je kunt dan niet een van de jongen gebruiken met dezelfde rammelaar (want = de vader), denk ik.
Klopt een voeders wordt hier om de 2a3 jaar vervangen. Ik heb meerdere konijnen hoeders als vriend.
Daar wordt een voedsters mee geruild. Of ik hou voedsters uit eigen nest en vervang de rammelaar.
Ja en een beetje prepper heeft wel een voorraadje weckpotten staan. Zoals ik bv.

Dat wil ik ook nog effen kwijt.
55jaar of langer geleden kweekte mijn moeder ook konijnen. Mijn vader was net gestopt met boeren. Want hij vond dat 3 beroepen mooi was geweest.
Dus we hadden plaats over stalling en land. Dus mijn moeder besloot konijnen te fokken.
Ik weet nog dat ze 200 voedsters had. Maar konijnen voer in korrel vorm bestond nog niet. De konijnen leefden op voederkool bieten en maïs.
Ik de zomer mocht ik paardebloem kronen gaan snijden. Elke dag uren op mijn knieën met een rieten mand en een mes bij me.
Elke maand 1200 jongen en dit 11maal per jaar. En die konden eten. En schijten dat ook.
Dat heb ik ook al tientallen maal op meetings herhaald. Zelfredzaam in de lage landen is strond scheppen.

Laatst bewerkt:
Koop een dier, slacht het en eet het! :clown:

Laat maar zien of je echt een stoere chick bent! Leuk plan en goed, maar eerst zien en dan geloven!!

Laatst bewerkt:
Zelf dieren doden en slachten vraagt wel iets meer dan een paar youtube filmpjes kijken en er wat over lezen. Als je de kennis en ervaring niet hebt, is het verstandig om op zijn minst een workshop te volgen zodat je weet wat je doet. Je zal niet de eerste zijn die een dier onnodig laat lijden of het vlees verpest omdat je de gal raakt bij het villen.

Een goede vriend van mij had wat hobbykippen die te oud waren. Hij dacht die zelf wel even te kunnen slachten. Ik had hem wat uitleg gegeven hoe hij te werk moest gaan en aangedrongen om langs te komen, zodat ik hem kon laten zien hoe je zoiets aanpakt. Maar dat was volgens hem helemaal niet nodig. Gevolg was dat ik op een zaterdagmiddag gebeld werd door zijn vrouw omdat hij bij het doorsnijden van de strot van de kip, zijn halve duim afgesneden had doordat de kip begon te spartelen. De kip liep met een half doorgesneden nek spartelend door de tuin. (off-topic:) Overigens is het tegenwoordig verboden om kippen onverdoofd te slachten.

Wees verstandig en zorg dat je leert hoe zulke dingen goed en diervriendelijk aangepakt moeten worden voor je eraan begint.

Ik zou niet nu een konijntje kopen om het slachten te 'oefenen' zonder dat er iemand bij is met ervaring.
En ik zit persoonlijk al helemaal niet op een live verslag hiervan te wachten.

Daarbij krijg je geen 6 jongen als je maar 1 konijn hebt, je dient in ieder geval een voedster én een rammelaar te hebben,

Het lijkt me ook niet handig als je in een rijtjeshuis of appartement woont. Waar wil je dat doen? In de tuin/balkon waar iedereen inkijk op heeft?

En wat als je op vakantie gaat? Wie gaat de 'geen kinderboerderij' dan onderhouden? Ik stop wel met vlees eten dan. Als ik kippen zou houden zou dat voor de eieren zijn en dan kan ik het nog wel vragen aan de buurkinderen ze te voeren als ik op vakantie ben.

Paar opmerkingen :
Cavia en konijn samen is problematisch, konijn kan flink stampen. Qua productie capaciteit geeft een konijn vaker jongen en grotere nesten, maar cavia is in aanleg vetter.
Maak je hokken niet dieper dan 60cm, anders kan je niet overal bij. Hanteer je dieren regelmatig, knip de nagels en leg ze op de rug voor gezondsheidscontrole. Aai ze neus tot staart bij voeren om stukje basislichaamsconditie te voelen (en aanraken normaal te blijven vinden). Weeg ook regelmatig om te zien wat voor gewicht hoort bij wat je voelt.
Oppakken : niet aan oren of nekvel. Ten eerste dragen konijnen hun kits niet om te vervoeren, dat kunnen ze niet en daarnaast is zo'n reflex met 3-4 weken verdwenen. Dan kan de huid en onderliggende aanhechtingen dat gewicht ook niet meer aan. Pijn is reden tot paniek en dus krassen bij jouw. Pak ze onder borst en kont uit hok, dan tegen je aan op de arm met hoofdje verstopt voor rust. Bij op de rug voor nakijken kopje wat lager dan kont om ze stil te laten liggen. Makkelijker op schoot met kont op je knieen, dus kruk bij je hok hebben of schuif ze zo'n kattenkratje in en neem ze mee naar binnen voor controle.

Ook een konijn kan je vet krijgen en zat huiskonijntjes die volgens de instructies op de zak gevoerd worden zijn obees tot punt van niet meer kunnen "herkauwen" dik. Beetje vleesras krijg je ook zelfs op kwaliteits hooi, grasbrok e.d. wel makkelijk vet. Dat is ook deel van de reden waarom er een blijf doorfokken met de voedsters advies rondgaat bij veel vleeskonijn fokkers, anders vervetten ze en is er geen ruimte voor kits in de buik. Nu is ook of juist daar de hoeveelheid gegeven korrel groot, ik voer ook mijn fokdieren krap korrel (10-15gram/kg konijn) en veel hooi, er gaat nu zo'n 7 baaltjes (à ong. 20kg) hooi doorheen op 1 zak 25kg havens M5. Dat is ong. 3 maanden voer voor nu 8 fokdieren van max. 2kg zijnde rex dwerg. Ik hoef die officiele vleesrassen met 8-12 kits niet, mij te zwaar tillen, te groot voor wat ik aan hokken kan neerzetten en teveel vlees tegelijk (alleenstaand). Bovendien mag ik uitgaan van 8 tepels op een standaard maat konijn en dan is meer jongen dan dat kans op uitval. De dwergen hier geven mij 4-6 kits en met zeker 6 tepels op een voedster past dat keurig. Alle kits hebben evenveel drinktijd ook als ma minder geduld heeft.

Het hele van enkel konijn eten ga je dood verhaal is een situatie waarin zowel de mensen als de konijnen hongersnood hadden. Iets met winter en weinig plantjes om aan te knagen. Zoals al gezegd je kan een konijn vet mesten (al zou het buikvet niet smakelijk zijn) je kan dat probleem oplossen door wat je voert en dat zijn veelal dingen die je zelf niet kan eten.

Fokleeftijd minimaal : dwerg 6 maand, standaard 7-8 maand en reus 9+maand. Jongere voedsters zijn wel vruchtbaar, maar niet betrouwbaar qua juiste aanleg moedereigenschappen en succesvol 1e nest. Meningen zijn nogal eens verdeeld, maar goede moeders zijn is voor mij aangeboren, kansen geven om te leren en daar nakomelingen uit aanhouden selecteerd op ellende. Voedster die faalt en het is niet mijn fout (zoals geen nestbox bv) gaan de vriezer in. Liefst eerste nest voor 1 jaar oud.
Tot hoe oud je kan fokken hangt van de voedster af, oudste was hier 7 en de 5 jarige komt bij een fokker vandaan die een kerngezonde happy mama van 9 had. Tenzij je ze op commercieel productietempo doorfokt, dan zijn ze met krap 3 onvruchtbaar en op. Aangezien ik en niet zo veel konijn wil en ik wil weten hoe oud ze ongeveer worden (iets met gezondheidsindicatie en gezonde dieren zijn goedkoopst te houden), is foktempo hier 2 max 3 nesten/voedster/jaar. Op startschema van 6 maand, 12maand, 18maand en dan minimaal 4 maand tussen nesten. Hitte is gevaarlijker voor konijnen dan kou, in de hete maanden fok ik dus liever niet. En tijdens de kortste dagen dec/jan. zijn de babymaakhormonen in winterslaap dus komt er weinig van en licht helpt maar weinig (ook met daglicht led op timer), dan nog weten ze wanneer de zon op/onder gaat.

Afspenen is hier zo rond 12weken gaan de jongetjes op kamers (of vriezer), anders heb ik mogelijk een maandje later een ongewenst nest liggen van moeder en zoon. Planning is slacht met zo'n 16 weken max, maar er zit nog wel eens een dochter langer bij mams. Oplossing daar is uitbenen en gehakt van draaien incl. hart, nieren+vet en lever (- galblaas). Gaat samen met een beetje gerookt spek uitstekend in iets als chili con carne.
Er zijn vleesfokkers die eerder scheiden, soms al met 4 weken (ivm volgende nest voedster), maar overgang naar vast voedsel is dan nog niet bevestigd en ellende ligt op de loer. 8 weken is hier minimum, ook iets met dan leren ze nee van mama en aanverwante omgangsmanieren. Dat ene nest is toen zo vroeg gescheiden omdat de voedster ze tegen die tijd zat was en ging jagen om ze te laten verhuizen, haar ene dochter nam dat over, de andere (uit dit nest) is nog steeds happy met ouder dan 8 weken samenwonen. Iets met soms hok tekort om alles te scheiden. Kan onhandig zijn qua voeren, maar korrel beperken blijft altijd een dingetje met dieren die voor productie geselecteerd zijn.

Afgezien van de bouw van een vleeskonijn dat dus meer vlees per dier oplevert, zijn alle rassen eetbaar. Qua geschikt zou ik wegblijven van hangoren en mini of lepel oren. Oren reguleren lichaamswarmte incl. afkoelen in de zomer. Kies voor standaard vachten of korte vachten, angora of leeuwenkopjes vragen extra basiszorg. Rex zijn mooie vachten voor bont, let wel dat gen heeft ook invloed op groei nagels, sec moeten die elke maand ipv elke 3 als standaard. Al verschilt dat ook per dier. Mijn ervaring met ook andere diersoorten is dat elke maand even check goede standaard is ongeacht wat de boekjes beweren.

Foktechnisch : Niet doen : bont X bont fokken. Homozygoot bont = kans op aangeboren darmafwijking, de kleurpigmentcellen zorgen niet alleen voor mooie patroontjes, maar hebben ook invloed op functioneren organen. Is in het engels wel meer over te vinden onder megacolon en "Charlies". Weinig kleur op wit konijn = verdacht, niet kopen, want ja er zijn fokkers die zulke combi's maken, vraag naar kleur ouders en grootte nest. Vooral geen rugstreep is verdacht voor megacolon.
Kies je voor een kleiner ras zoals dwerg variant, let dan op dat je groot in die maat kiest en dus voor valse dwerg gaat. Dwerg gen x dwerg gen geeft zgn peanuts, deze missen groeihormoon aanmaak in de hypofyse en halen de 14 dagen niet wegen stomweg niet groeien (oudste met intensieve zorg die ik tegenkwam werd 11 dagen). Er kan altijd een kit achterblijven in groei, zeker in een groot nest waar tepel te pakken krijgen lastiger is, bij een rustige voedster (vandaar zoveel hanteren!) kan je die een keertje aanleggen om weer mee te komen, als gemiste maaltijd alles is, is 1x genoeg. Bij meerdere dieren die niet genoeg krijgen zal je ook de voedster moeten bijvoeren, melk produceren vraagt veel energie en konijnenmelk is iets van 47-49% vet. Zonnebloempitten en haver werkt goed. theelepel tot eetlepel afhankelijk van maat voedster en maat nest.

Let op dat als je vragen gaat stellen over fokken je bij veel konijn is huisdier mensen heel vervelende reacties krijgt (iets met aaibaarheidsfactor) en onzin beweringen over hoe om te gaan met pasgeboren nesten als niet aankomen want verstoren. Nee trouwens, als die voedster je gewend is, geen enkel probleem en je wil weten of alles leeft en ligt waar het hoort.
Als je redelijk tot goed met engels uit de voeten kan geschreven in elk geval raad ik je aan om https://rabbittalk.com/ door te lezen en eventueel aan te melden. Zijn vriendelijke mensen met flink wat kennis (incl. van konijnenkleurgenetica, want er zijn nogal wat leuke kleurtjes te vinden).

Laatst bewerkt:
@Hitteplan Aankomende woensdag heeft de plaatselijke dierenwinkel 1 konijn, wat verwacht je van mij? Ik heb aangegeven dat ik het ga slachten en hij verkoopt hem aan mij. Ik doe geen bluf spelletje!

#EndGame
IMG_0221.JPG

@drent Jouw tekst bevat zoveel informatie dat ik meer tijd nodig ben om het te verwerken. Ik heb het niet goed gelezen omdat ik direct besefte dat ik rustig de tijd moet nemen en in waarde wil reageren.

Ben benieuwd en mooi dat uitgerekend woensdag jij een konijntje kunt kopen! Bijzonder dat je er op tijd bij bent, klinkt als een goed plan en zou het maar doen. Maak een plekje zodat je even het konijntje een poosje goed kunt bekijken of deze niet ziek is.

Je hoeft geen dure spullen kopen en zoek even wat basis voeding uit.

@Hitteplan Aankomende woensdag heeft de plaatselijke dierenwinkel 1 konijn, wat verwacht je van mij? Ik heb aangegeven dat ik het ga slachten en hij verkoopt hem aan mij. Ik doe geen bluf spelletje!

#EndGame
Bekijk bijlage 27910

@drent Jouw tekst bevat zoveel informatie dat ik meer tijd nodig ben om het te verwerken. Ik heb het niet goed gelezen omdat ik direct besefte dat ik rustig de tijd moet nemen en in waarde wil reageren.

Je weet waar doorgaans de dieren uit een dierenwinkel vandaan komen?
Dat is vaak de broodfok. Die bestaat niet enkel onder de honden, maar ook voor andere huisdieren.
Die zaken wil je zeker niet steunen.
Wil je je plannen toch voortzetten, ga dan in ieder geval voor een goed gefokt konijn en niet eentje uit een dierenzaak of tuincentrum oid.

Ik vraag me af hoezo je niet begint met een groentetuin? Een stukje makkelijker, daarnaast spartelt een krop sla niet als je z’n nekje omdraait. Laat staan wat de buurt ervan vindt als je zulk soort praktijken uitvoert. Een dier doden is niet voor de faint hearted.

Ik vraag me af hoezo je niet begint met een groentetuin? Een stukje makkelijker, daarnaast spartelt een krop sla niet als je z’n nekje omdraait. Laat staan wat de buurt ervan vindt als je zulk soort praktijken uitvoert. Een dier doden is niet voor de faint hearted.

Groentetuin vraagt meer ruimte, konijn/kip slachten kan nog in de badkamer (wel netjes emmer er onder) en vleeskip of -konijn kan je via mp op slachtleeftijd zelfs wel kopen.

Groentetuin vraagt meer ruimte, konijn/kip slachten kan nog in de badkamer (wel netjes emmer er onder) en vleeskip of -konijn kan je via mp op slachtleeftijd zelfs wel kopen.

Ik vraag me af of er niet te licht gedacht wordt over slachten. Een groentetuin kan kan je op meerdere ruimte vriendelijke manieren inrichten.

Ik vraag me af of er niet te licht gedacht wordt over slachten. Een groentetuin kan kan je op meerdere ruimte vriendelijke manieren inrichten.

Zoals ik al aangaf, groentetuin heeft ruimte nodig, dat lukt niet 3hoog achter op een flatje, dan ben je wel klaar met wat potjes kruiden in de vensterbank mits de zon er bij kan. 2 voedsters + 1 ram wat nestjes laten maken wel.

En nee ik denk niet licht over slachten, heb ervaring met groentes verbouwen en dieren houden en de konijnen (en kippen vroeger) eigen vriezer in doen. Dieren zijn makkelijker dan groentes, vaste planten uitgezonderd als die eenmaal goed geworteld zijn. Voer voor de konijnen groeit hier beter dan groentes voor er bij.

Terug
Bovenaan