Ik heb hier een putje geslagen in zandgrond, maar kwam helaas schelpen tegen en kwam daardoor niet dieper dan zo'n 5,5 meter. Grondwater zit hier op 2,8 m dus was dat toch al voldoende. Ik pomp nu met een klein vijver/bronpompje van ongeveer 30 Euro water in een groot 1,2 m3 vat, van waaruit ik met de tuinpomp prima kan beregenen (zie het pompje onderaan). Het ondiepe gat levert continu voldoende water voor een normale tuinslang-straal, en het vat dat ik bovengronds vul levert een straal waar de brandweer nog trots op zou zijn.
Het aardige is, dat ik nu geen enkele dunne buis de grond in heb, maar een dikkere waarin een bronpomp kan worden neergelaten, of een zuigbuis. Mocht zich ooit zand verzamelen onderin, dan kan ik dat er ook weer uit spuiten.
Voor wie zandgrond of fijne grond zonder veel klei, schelpen of stenen heeft, zou het volgende moeten kunnen. Bij mij is dat zo gelukt, tot een beperkte diepte welliswaar. Ik beschrijf dan het beste wat ik heb gebruikt, zonder te pretenderen dat het zo ideaal is

maar is vast goed voor de lachspieren

.
Mijn "manier" was, om een PVC-buis steeds verder de grond in t krijgen door helemaal onderin de grond weg te spoelen en de buis steeds dieper te drukken. Een voortdurende druk omlaag op de buis is dan wel het beste, door die vanaf de bovenzijde met b.v. stoeptegels te verzwaren.
- zorg dat je een sterke pomp hebt/leent/huurt waarmee je behoorlijk wat water kunt verpompen, en voldoende lengte aan 1" of 1,5" slang met GEKA-slangkoppelingen hebt. Een eenvoudige tuinpomp is al snel te klein; het mag echt "een stevige" zijn;
- koop voldoende meters rond 110 mm PVC-riool-afvoerpijp (lengtes van 5 m, die ik zelf telkens deelde in 3 x 1,65 m, meen ik). Een onderste deel voorzag ik zelf met een multitool en een dun zaagblad van een reeks korte in de lengte lopende sleuven rondom de buis. Daardoor kan later het water toestromen maar de sleuven mogen niet te breed zijn om geen zand binnen te laten. Maak het niet te gek met het aantal sleuven rondom en houd de sleuven in langsrichting van de buis want de buis moet natuurlijk voldoende stijfheid behouden om niet te bezwijken;
- koop 1 x T-stuk 110x110x75, waarbij 75 mm de zijdelijngs uitgaande maat is (mag ook 80 zijn; het gaat er maar om dat daardoor de water+zand slurrie snel genoeg weg stroomt en niet bovenuit het T-stuk komt;
- koop voldoende rechte verbindingssokken 110;
- koop een hand-grondboor met een diameter van 100 mm en voldoende verlengstangen. Ik kocht die via VidaXL. Die grondboor had aan het uiteinde drie boorbladen die als "een wokkel" om de boorstang gedraaid waren. In een daarvan bevestigde ik het uiteinde van de slang, naar beneden wijzend;
- neem twee multiplex platen, en zaag in de ene een gat van 110 mm en in de andere een iets groter gat waardoor de verbindinggsok past. Schroef in de bovenste nog een paar houten blokjes/aanslagen die er voor zorgen dat de plaat op het T-stuk gecentreerd blijft. Ik heb die beide platen aan de onderzijde verstevigd met wat eenvoudige vierkante balkjes. Boor in beide platen vier gaten waardoor telkens twee lussen PP-touw er voor zorgen dat de onderste plaat zo'n 60 cm lager om de buis hangt en de andere op het T-stuk rust. Op de onderste plank kan je door stoeptegels te stapelen druk houden op de buis, die de grond in zakt naarmate je onderin zand weg spoelt;
- zorg voor een grote bak van circa 1 m3, en vul die met water.
- Graaf een gat en plaats het eerste buisdeel 1 m diep. Het steekt dan nog 1,5 m boven de grond uit. Plaats het T-stuk met de 80 mm uitgang naar de bak gericht (met daarin een stukje 80 mm pijp). Steek de grondboor in de pijp en zet de pomp aan. Je pompt dan het water van bovenuit de bak onderin in de pijp. De slang eindigt immers onderaan de grondboor. De gedachte was, dat je met de grondboor de grond kunt "wrikken/roeren" en dat het water de grond/zand naar boven mee neemt. Dat stroomt dan door de pijp omhoog en zijdelings in de bak waar het zand kan bezinken. Door nu verticaal omlaag druk te houden op de pijp (stoeptegels), en helemaal onderaan grond weg te spoelen, zakt die in de grond. Is die diep genoeg dan plaats je een manchet en het volgende pijpdeel, en zo verder.
- Ik merkte wel dat ik ook onderaan de pijp en rondom de pijp iets aan water verloor dus een extra bak of ton met water is eigenlijk onontbeerlijk om dat waterverlies te kunnen opvangen;
- bij mij functioneerde dit, tot 5,5 m diep. Ik kwam op een schelpenlaag terecht die redelijk doorlatend bleek (waterverlies), en de grotere schelpen zelf waren helaas te zwaar om door het water naar boven te worden meegevoerd.
Wat zou ik nu anders doen?
Het hele gedoe boven, was (inderdaad) wel een heel gedoe... Ik had de 10+ meter gemakkelijk kunnen halen als er niet die schelpen waren. Maar evengoed, zou ik het nu toch ook anders aanpakken.
Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede bronpomp met een kleine diameter, en zou een kleinere diameter buis (dan 110 mm) gebruiken waarin die nog past. Waarschijnlijk zo'n 90 mm diameter inwendig, onderin ook van sleuven voorzien, en zou dan proberen om het met alleen een "spuitlans" af te kunnen (zonder grondboor). Gewoon een lengte stalen pijp aan de slang bevestigen, en door de slang iets op en neer te halen en het stoten van de stalen buis aan het uiteinde, roer je de grond onderin evengoed. Een
flinke waterstroom is eigenlijk "alles", en een sterke pomp is onontbeerlijk om van het project geen lijdensweg te maken. Bedenk, dat de waterstroom onderaan de slang de grond weg moet spoelen en door de 90 mm PVC-pijp weer omhoog komend sterk genoeg moet zijn om de zand en gronddeeltjes mee te voeren. Hoe kleiner de diameter van de PVC-pijp des te groter ook weer de stroomsnelheid omhoog, en dat is winst. Is de groot genoeg en heb je nauwelijks stenen of schelpen dan moet dat geen probleem zijn, en het principe kan je zelf ook uitproberen in een kort stukje pijp. Plaats het een eind in de grond en spuiten maar. Ben je dan alleen nat dan gaat het niet werken maar zie je er dan uit als een modder-monster dan is succes te verwachten. Alleen zal dit bij kleilagen niet werken denk ik.
Je moet er ook rekening mee houden dat er buitenom de pijp ook water omhoog kan komen. Een ondiepe kuil rondop de PVC-pijp waarin je dat in opvangt en af en toe de zuigkorf van de pomp in kunt hangen, lost dat wel op. Naarmate de PVC-pijp dieper gaat, neemt dat water buitenom wel af.
Wie in plaats van het wegspoelen van de grond het "pulsen" wil of kan toepassen, is daarmee misschien nog beter af. Je moet dan wel een driepoot hebben en een puls-lans die je telkens gevuld met grond omhoog haalt.
Dit vijver/bronpompje is echt prima. Het heeft een kleine diameter en pompt van onderuit de bron het water omhoog. Ik kocht het 2019 voor 31 Euro. Het is vast nog wel ergens te koop... Mensen, ik kan mij de haren wel uit het hoofd trekken want weet de precieze diameter van dat pompje niet meer, en het hangt nu redelijk ontoegankelijk... Ik meen dat het niet meer dan zo'n 80 mm was.
Wacht, ik vond het zojuist:
https://www.amazon.nl/vidaXL-Dompelpomp-Vijverpomp-Tuinpomp-Waterpomp/dp/B07PVV2R98
Let op: Er staat daar wel iets over een maximale onderdompelingsdiepte van 5 m genoemd, maar of dat kritisch is? Het werkt d.m.v. een trillend membraan en geen draaiende rotor dus zelf verwacht ik dat dieper dan 5 m wel zal gaan omdat afdichtingsproblemen dan minder voor de hand liggen (op eigen risico...). Zelf heb ik de aanzuig bovenin, nog voorzien van een simpel filterkorfje, en heb ik om de gehele pomp een filterzak geknoopt tegen vervuiling.