Henk88
Diehard Prepper
Interessant idee om een moestuinbak op het dak te zetten, benieuwd of je daar resultaat mee boekt. De aardpeer stond al op mijn lijstje maar was ik helaas vergeten - die ga ik dus komend voorjaar planten. Ook de brave Hendrik vind ik een interessante tip. Erg leuk zulke vergeten groentes die ook nog eens veelzijdig te gebruiken zijn.Leuk, moestuin in de tuin. Heb ik hier ook. Gewoon vanalles wat, in mijn minituin. In de voortuin een vierkantemeterbak. Dit jaar voor het eerst een bak op mijn plat dakje gezet. Kijken of dat ook lukt daar eetbaars te kweken(en kijken of de beheerder van dit pand geen roet in mijn eten gooit omdat ik hem moet weghalen)
Fijne wintergroenten zijn pastinaak(kan in de grond blijven als het vriest) en aardpeer (heet ook topinamboer, knolzonnebloem of jeruzalemartisjok (Helianthus tuberosus)) Die aardpeer is mooi, ziet eruit als zonnebloem. Mooi dus wel. Zet hem dus ergens achteraan, aan de zijkant.
Leuke voorjaarsgroente is Brave Hendrik
Brave Hendrik is een vaste plant en is juist in de periode dat er nog geen aanbod van geteelde voorjaarsgroenten is, een uitkomst. Met name vroeger was dat samen met bijvoorbeeld hopscheuten, paardenbloemblad en brandnetelblad een van de eerste verse groene groentes in het voorjaar.
Bedankt voor de tip, ik heb flink wat radijspeultjes door de salade gegeten de afgelopen tijd :thumbsup:.Ja, die zijn eetbaar, net als de bloempjes. De zaadpeultjes eet je het liefst als ze nog groen zijn. Hebben een pittige smaak, net als de radijsjes. Je zou ze ook kunnen inmaken in azijn met suiker of gewoon lekker door de sla gooien.
Er is een soort radijs die geen radijsjes in de grond maakt maar gericht is op het maken van die zaadpeultjes. Deze soort heet Slangenradijs/Rattenstaartjes en maken wat grotere zaadpeulen aan.
https://www.vreeken.nl/228560-radijsvruchtjes-rat-tail
Leek me leuk om het topic ook even te updaten. Ondanks dat de tuin nog lang niet zelfvoorzienend is heb ik niets te klagen over de oogst tot nu toe. Alles komt op en ik heb reeds frambozen, winterpeen, spinazie, snijbiet, radijs(peultjes), sjalotten, ui, broccoli en aardappelen geoogst. De appelboom en de druivenstruik doen het erg goed en ik verwacht nog een hoop tomaten te oogsten. Hieronder nog wat plaatjes;
Enthousiast door dit succes (al weet ik heel goed dat dit niet ieder jaar zo hoeft te zijn) ga ik het nu wat gerstructureerder aanpakken. Ik heb een eenvoudige tweedehands grondfrees aangeschaft op benzine om de harde kleigrond wat beter te kunnen bewerken. Daarnaast ben ik bezig met het maken van koude bakken van hout en transparante golfplaat.
Doel is om nu wat beter verdeeld over de 4 seizoenen te gaan zaaien en oogsten om zo een stabielere, meer zelfvoorzienende aanvoer aan groente te krijgen. Ik heb zojuist nog een keer winterpeen en radijs gezaaid. Daarnaast heb ik andijvie, boerenkool en spinazie winterreuzen gekocht. Ik wil gaan kijken hoever ik de oogst kan oprekken met de koud bakken en ik hoop in ieder geval een deel van de wintermaanden te kunnen oogsten. Ook ga ik investeren in een kas in het vroege voorjaar. Ik ga dan ook wat beter bijhouden hoeveel ik nou echt aan maaltijden kan oogsten uit de tuin - zodat jullie een beter beeld krijgen in hoeverre een onervaren tuinier nou zelfvoorzienend kan worden.