• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zoetstoffen - of toch gewoon suiker?

AWOL

Prepper goeroe
Ik drink de laatste tijd meer thee 's avonds en drink dat met suiker. We weten allemaal dat suiker ongezond is en dikmakend dus overweeg ik om zoetjes te gaan gebruiken.

Hier en daar lees ik dat niet iedereen overtuigd is van de lange termijn gevolgen van de verschillende zoetstoffen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/42528-is-aspartaam-een-veilige-zoetstof.html

Wat is jullie ervaring en mening over dergelijke zoetjes en welke zouden jullie aanraden?

Overigens dronk ik vroeger thee zonder suiker en ik werk daar weer langzaam naartoe maar koffie zonder suiker gaat denk ik voor mij nooit gebeuren.

Stevia, of honing raad ik je aan.

Alle andere zoetstoffen raad ik af.
Sucralose is gechloorde geraffineerde suiker, en heeft niks meer met suiker temaken.
De overige zoetstoffen hebben allemaal ongunstige effecten, vooral als ze verhit worden.

:wave:

Stevia, of honing raad ik je aan.

Alle andere zoetstoffen raad ik af.
Sucralose is gechloorde geraffineerde suiker, en heeft niks meer met suiker temaken.
De overige zoetstoffen hebben allemaal ongunstige effecten, vooral als ze verhit worden.

:wave:

In principe ben ik het met je eens, maar honing kan je beter niet verwarmd gebruiken. Dan ontstaat er een chemische reactie (de vorming van hydroxymethylfurfuraldehyde en peroxides) waardoor het minder gezond/ongezond wordt. Het in de thee gebruiken is dus niet verstandig.
Persoonlijk zou ik heeeeeeeeeeel ver weg blijven van die zoetjes.
Wat betreft suiker in je thee, je kan ook gewoon een zoetere theesoort pakken. Iets van rooibos met vanille oid is best zoet.
Een ander alternatief is nog ahornsiroop, het is niet goed voor je ofzo (het blijft gewoon een vorm van suiker), maar wel stabiel bij verhitting. In mijn ogen een heel wat beter alternatief dan zoetjes.

Thuis drink ik mijn koffie zwart. Dus melk en suiker loos. Ik vind het lekker zo. Omdat ik mijn koffie gewoon ben. Als ik ergens anders koffie drink gebruik ik suiker soms maar een half klontje . Dit om koffie dat ik niet gewoon bent een aangename smaak te geven.
mr. Flos eet elke dag een natuur yoghurt en dan nog magere. Maar bij elke lepel dat zij neemt doet zij er een halve lepel zoetstof in. Volgns mij schiet dat ook niets op.

In principe ben ik het met je eens, maar honing kan je beter niet verwarmd gebruiken. Dan ontstaat er een chemische reactie (de vorming van hydroxymethylfurfuraldehyde en peroxides) waardoor het minder gezond/ongezond wordt. Het in de thee gebruiken is dus niet verstandig.
Persoonlijk zou ik heeeeeeeeeeel ver weg blijven van die zoetjes.
Wat betreft suiker in je thee, je kan ook gewoon een zoetere theesoort pakken. Iets van rooibos met vanille oid is best zoet.
Een ander alternatief is nog ahornsiroop, het is niet goed voor je ofzo (het blijft gewoon een vorm van suiker), maar wel stabiel bij verhitting. In mijn ogen een heel wat beter alternatief dan zoetjes.

Tja, ik drink inderdaad ook thee varianten die zoeter zijn en dan gebruik ik inderdaad minder suiker. Maar ik wil ook variatie en heb soms zin in een Engelse melange of Earl Grey, voor 'the bite"zeg maar en daar wil ik dan wel wat suiker in.

Wat vindt jij van Stevia dan? Ik lees dat dit een wat bittere bijsmaak heeft?

Laatst bewerkt:
mr. Flos eet elke dag een natuur yoghurt en dan nog magere. Maar bij elke lepel dat zij neemt doet zij er een halve lepel zoetstof in. Volgns mij schiet dat ook niets op.

In yoghurt is (rauwe) honing dan wel weer een prima optie. Het is óók gewoon een vorm van suiker en heeft dus óók gewoon nogal invloed op de suikerspiegel, maar zeker als je het eet icm vetten/eiwitten/vezels wordt de schommeling (van de bloedsuikerspiegel) beperkt. Komt nog bij dat rauwe honing vol zit met gezonde stoffen, waardoor het juist een bijdrage levert aan je gezondheid.

Wat betreft het gebruik van suiker, stel ik zou echt moeten kiezen: ik zei het net al die synthetische troep-zoetjes zouden mijn allerlaatste keuze zijn. Dan (op volgorde van slecht naar minder slecht) geraffineerde suiker. Dan ongeraffineerde suiker zoals bijv kokosbloesemsuiker. Dan ahornsiroop, dan groene stevia (dus niet de bewerkte witte vorm), dan honing mits het niet verhit is. Maar belangrijkste is denk ik ook om te kijken wat je er bij eet of drinkt.

-edit: ik lees nu je reactie @AWOL . Stevia heb je in meerdere vormen. De bewerkte vorm is in principe ook gewoon rommel, en wordt bijna altijd gebruikt met andere zoetstoffen omdat het inderdaad niet zo lekker is. De onbewerkte vorm is gewoon vermalen blad, daar is niets mis mee maar de meningen zijn nogal verdeeld over de smaak ;)

-edit 2: voor de duidelijkheid toegevoegd dat het rijtje van slecht naar minder slecht gaat

Okay, devies is dus: gebruik geraffineerde suiker maar zo min mogelijk en wen aan thee en koffie zonder suiker of heel weinig.

Misschien wat onduidelijk, maar mijn rijtje was dus van slecht naar goed/beter :oops:
Ik zou absoluut niemand aanraden geraffineerde suikers te gebruiken!

• Leuk
Waarderingen: AWOL
ik heb een stevia plantje in de tuin staan. Ben alleen bang dat die na de vorst van afgelopen nacht dood is. Het plantje is afgelopen voorjaar bij Intratuin gekocht. Ik heb wel eens geprobeerd om een plantje uit zaad op te kweken maar dat is niet gelukt.

Laatst bewerkt:
Overigens, zwarte koffie daar wen je aan. Duurt een paar weken, maar dan ben je "om". Ik heb tijdens mijn stage in een bouwkeet gezeten waar geen suiker was, of geen melk. Dus ben maar afgekicked. En ben blij toe, je proeft de echte koffiesmaak, en dat ga je waarderen.

Thee zonder suiker is erger, dan gaat er een lepeltje honing in. Stevia hebben we wel liggen, we gebruikten het al voordat het officieel was toegestaan (op het label stond: alleen uitwendig gebruiken :lips:) maar ik prefereer toch de honing.

We hebben ook oersuiker liggen, dat mengen we met andere niet of minder geraffineerde suiker, dat kopen we in Duitsland. Veel lekkerder dan de geraffineerde suiker. Zelfde geldt voor zout, ben een liefhebber van sel gris. Niet goed maar altijd nog beter dan dat chemische NaCl.

BTW heb ooit gesproken met een man die aspartaam maakte in de fabriek, hij zou NOOIT dat spul gebruiken. En was daar zeer stellig in..... Dus echt, vermijden die troep.

Edit - Honing in je thee is niet ongezond bij mijn weten. Beste kan je het laten afkoelen tot drinkbare temperaturen zodat de geneeskrachtige stofjes niet afgebroken worden.

• Leuk
Er is ook niet-bittere en wel lekkere stevia.
Als je Earl grey een lekkere thee vindt, met bite, probeer dan ook eens Lapsang Soouchon. Ook een pittige thee, nog iets pittiger dan de Earl Grey.
Zelf gooi ik nog wel eens een stuk gember in mijn thee, voor de pit en bite.

Koude restant van mijn thee de ik in een pot of fles in de koelkast en is de volgende dag mijn koude drinken. Ook lekker als je in de fles/pot wat stukken appel doet, geeft een licht zoetige zweem, wat ik bij koude thee wel lekker vindt(en het wisselt af, ook fijn).

De vorming van hydroxymethylfurfuraldehyde is in de thee minimaal, vanwege de relatief lage temperatuur. Wanneer de temperatuur veel hoger is dan 100 graden dan is die reactie er veel heftiger, met name bij het bakken en braden van voedsel. En dan nog is het afhankelijk van de hoeveelheid product, de temperatuur, en de tijdsduur van die verhitting.

Wel is het zo dat de heilzame stoffen van honing in hete thee zwaar onderuit gaan, dus als het enkel om de zoete smaak is te doen, dan is dat prima. Wil je juist de anti biotische werking van honing hebben tijdens griep, dan altijd koud en rauw, en dus juist niet in de thee.

Laatst bewerkt:
De vorming van hydroxymethylfurfuraldehyde is in de thee minimaal, vanwege de relatief lage temperatuur. Wanneer de temperatuur veel hoger is dan 100 graden dan is die reactie er veel heftiger, met name bij het bakken en braden van voedsel. En dan nog is het afhankelijk van de hoeveelheid product, de temperatuur, en de tijdsduur van die verhitting.

Wel is het zo dat de heilzame stoffen van honing in hete thee zwaar onderuit gaan, dus als het enkel om de zoete smaak is te doen, dan is dat prima. Wil je juist de anti biotische werking van honing hebben tijdens griep, dan altijd koud en rauw, en dus juist niet in de thee.

Oke thanx voor de aanvulling :) Ik had juist gelezen dat bovenstaande gebeurt bij temperaturen vanaf 40/45 graden, dus persoonlijk hou ik het liever gewoon koud :)

-edit: wat ik net las was om de thee af te laten koelen tot drinktemperatuur, en dan pas de honing toe te voegen zodat hij zo min mogelijk verwarmd wordt. Misschien ook een handige tip :)

BTW de reden dat ik het liever koud hou is omdat ik een hoop geld uitgeef voor rauwe honing, ik vind het sund om het dan te gaan verwarmen ;) Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten, want ik drink mijn thee ongezoet ;)

Ik drink de laatste tijd meer thee 's avonds en drink dat met suiker. We weten allemaal dat suiker ongezond is en dikmakend dus overweeg ik om zoetjes te gaan gebruiken.

Hier en daar lees ik dat niet iedereen overtuigd is van de lange termijn gevolgen van de verschillende zoetstoffen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/42528-is-aspartaam-een-veilige-zoetstof.html

Wat is jullie ervaring en mening over dergelijke zoetjes en welke zouden jullie aanraden?

Overigens dronk ik vroeger thee zonder suiker en ik werk daar weer langzaam naartoe maar koffie zonder suiker gaat denk ik voor mij nooit gebeuren.
@AWOL Ik kan me bij alle gegeven meningen wel aansluiten lijkt me.

Honing is wel het gezondst denk ik, voor volwassenen.:thumbsup:
Geraffineerde suiker is natuurlijk natuurlijk, maar niet in de hoeveelheden waarin we het binnen krijgen. Matigen daarmee, probeer ik zelf.
Stevia ken ik onvoldoende, maar is in ieder geval plantaardig. Ik meen het al eens ergens in te hebben gedronken, maar gaf toen toch ook zo'n aanhoudende zoete smaak (die ik verder alleen per ongeluk van kunstmatige zoetstoffen ken), en van mij toch echt niet hoeft.

Kunstmatige zoetstoffen die mijd ik als de pest...!
Die zijn nooit van nature voorhanden geweest, en de kans is daarom des te groter dat het (misschien pas na jaren..) ronduit schadelijk blijkt te zijn.
En om dan in de toekomst ineens allemaal bulten te krijgen of een derde oor, of erger...

Als je dat spul eet of drinkt, dan wordt het plasje (zo'n beetje)...
hazardous-waste-poison-symbol-label-lb-2313.png

Immers...

Aspartaam is kankerverwekkend lees ik...!:eek:
http://www.aspartaam.com/

Verder heb ik al eens gelezen dat Coca Cola in de USA het Aspartaam in de ban heeft gedaan, maar in andere landen nog vrolijk toepast....:cool:

Wie dit artikel leest, ziet dat Diet Coke een en al chemie is:confused::
https://en.wikipedia.org/wiki/Diet_Coke
In other countries in which cyclamates are not banned o_O(as they were in the US in 1970[5][6]), Diet Coke or Coca-Cola light may be sweetened with a blend containing cyclamates, aspartame, and acesulfame potassium:eek:.
[...] Coca-Cola has now released Diet Coke sweetened with sucralose (also known as Splenda), although it is not as common. The sodium benzoate was found to break down mitochondrial DNA in living yeast cells.[14] Research published in 2007 for the British government's Food Standards Agency suggests that sodium benzoate (E211) is linked to hyperactive behavior and decreased intelligence in children.[15] In January 2008 sodium benzoate was removed from production lines for Diet Coke sold in the UKo_O, however it remains in other Coke products and other production locations:eek:.

• Leuk
Drink al jaaaaren koffie en thee zonder melk en suiker. Eerst kiepte ik overal suiker in maar daar ben ik vanaf gestapt. Behalve wanneer we bij oma op bezoek zijn drink ik suiker in de thee. Oma is van Britse afkomst en die thee is zooi sterk dat deze er een tweede maag bij brand :D

Trouwens, met Stevia moet ook opgepast worden, in hogere dosissen kan het tot verminderde vruchtbaarheid bij mannen lijden, dan hebben we het wel over een vrij hoge dosis.

Drink al jaaaaren koffie en thee zonder melk en suiker. Eerst kiepte ik overal suiker in maar daar ben ik vanaf gestapt. Behalve wanneer we bij oma op bezoek zijn drink ik suiker in de thee. Oma is van Britse afkomst en die thee is zooi sterk dat deze er een tweede maag bij brand :D

Trouwens, met Stevia moet ook opgepast worden, in hogere dosissen kan het tot verminderde vruchtbaarheid bij mannen lijden, dan hebben we het wel over een vrij hoge dosis.
@zonnebrood Lekker is dat, dus ons geleuter wordt van dat spul ook niet Steviager (Haagse Harry):eek:
@AWOL Man, je had gelijk ... als dat geen bittere bijsmaak is...!

Via https://www.devoedzamekeuken.nl/stevia-en-sukrin-toch-maar-niet/ lees ik...
"Je houdt je lichaam voor de gek
Ook houdt een lege zoetstof, zoals Sukrin (en stevia dus ook!) het lichaam voor de gek. Je hersenen krijgen een signaal dat er zoet binnenkomt, maar er is geen glucose of calorie te verwerken. Toch gaat het lichaam aan de gang om glucose uit het bloed te halen met als gevolg dat je bloedsuikerspiegel daalt. Er is geen glucose om dit te compenseren en daarom wordt er onder invloed van adrenaline en cortisol (stress hormoon) glucose uit andere bronnen, als de lever, het spierweefsel en andere lichaamsweefsels gehaald, om de bloedsuikerspiegel weer omhoog te krijgen. Je kunt je voorstellen dat dit hele proces erg stressvol is voor het hele lichaam."

"Je houdt je lichaam voor de gek
Ook houdt een lege zoetstof, zoals Sukrin (en stevia dus ook!) het lichaam voor de gek. Je hersenen krijgen een signaal dat er zoet binnenkomt, maar er is geen glucose of calorie te verwerken. Toch gaat het lichaam aan de gang om glucose uit het bloed te halen met als gevolg dat je bloedsuikerspiegel daalt. Er is geen glucose om dit te compenseren en daarom wordt er onder invloed van adrenaline en cortisol (stress hormoon) glucose uit andere bronnen, als de lever, het spierweefsel en andere lichaamsweefsels gehaald, om de bloedsuikerspiegel weer omhoog te krijgen. Je kunt je voorstellen dat dit hele proces erg stressvol is voor het hele lichaam."

Indd, dit had ik lang geleden ook al gelezen. Het lastige is vooral dat je overal wat anders leest, en daardoor door de bomen het bos niet meer kan zien. Daar komt nog bij dat er ook grote belangen zijn vanuit de "suikerlobby" om mensen vooral suiker te laten blijven eten, wat het lastig maakt te bepalen wat wel en wat niet betrouwbaar is.
Vandaar dat ik iedere vorm van toegevoegde suiker gewoon zo veel mogelijk vermijd, en me vooral richt op het totaal ipv 1 deel.
Voorbeeld: fruit zit hartstikke veel suiker in (fruitsuiker) wat je bloedsuikerspiegel flink laat stijgen. In fruit zitten echter ook vezels, die de bloedsuikerspiegel stabiel houden. In fruit zitten óók allerlei vitaminen en mineralen die goed voor je zijn. Isoleer je nou dat fruitsuiker (bijv in fruitsap heb je wel alle suikers, maar niet de vezels) dan is dat niet zo goed voor je. Maar neem je nou bijvoorbeeld fruit met wat noten oid, dan krijg je én de fruitsuikers, maar ook de vezels, de vitamines, de mineralen, én de vetten én eiwitten van noten binnen. En dan ben je stiekem dus best goed bezig, al reageert natuurlijk ieder lichaam weer anders op suikers.

Het lastige met geraffineerde suiker is dat er werkelijk waar helemaal niets in zit waar je lijf ook daadwerkelijk wat aan heeft, in tegenstelling tot bijv honing of stevia (stevia is niet alleen zoet, maar heeft ook gezonde eigenschappen). Wat het nog eens extra lastig maakt, is dat het ook nog eens heel vaak verwerkt wordt in producten met witmeel. Wat daar zo lastig aan is, is dat dat eigenlijk precies hetzelfde werkt als geraffineerde suiker: alle gezonde dingen zoals vezels zijn er uitgehaald, en wat overblijft zijn de lege snelle koolhydraten die je bloedsuikerspiegel heel snel laten stijgen, waarop je lichaam gaat reageren om dat niveau omlaag te krijgen, waarna je dus juist in een zogenaamde "low" terecht komt. Dat schommelen van de suikerspiegel is dus erg slecht voor je, en daar komt dan dus bij dat je ook nog eens niets hebt binnen gekregen waar je lijf daadwerkelijk wat aan heeft.

Heel af en toe gebruik in ongeraffineerde suiker (kokosbloesemsuiker) in mijn baksels, afgelopen week had ik bijv pepernoten gebakken met de kids. Dan gebruik ik veel minder dan in het recept staat, en zorg ik er voor dat de overige ingrediënten wel daadwerkelijk wat toevoegen, dus roomboter, amandelmeel, volkoren spelt/haver/boekweitmeel, dat soort dingen. En dan eten ze ook niet een bak van die pepernoten, maar krijgen ze er bijvoorbeeld 3 mee bij de lunch die verder wel weer "verantwoord" is. Maar verder probeer ik het toevoegen van suiker dus gewoon zo veel mogelijk te voorkomen.

Terug
Bovenaan