"Je houdt je lichaam voor de gek
Ook houdt een lege zoetstof, zoals Sukrin (en stevia dus ook!) het lichaam voor de gek. Je hersenen krijgen een signaal dat er zoet binnenkomt, maar er is geen glucose of calorie te verwerken. Toch gaat het lichaam aan de gang om glucose uit het bloed te halen met als gevolg dat je bloedsuikerspiegel daalt. Er is geen glucose om dit te compenseren en daarom wordt er onder invloed van adrenaline en cortisol (stress hormoon) glucose uit andere bronnen, als de lever, het spierweefsel en andere lichaamsweefsels gehaald, om de bloedsuikerspiegel weer omhoog te krijgen. Je kunt je voorstellen dat dit hele proces erg stressvol is voor het hele lichaam."
Indd, dit had ik lang geleden ook al gelezen. Het lastige is vooral dat je overal wat anders leest, en daardoor door de bomen het bos niet meer kan zien. Daar komt nog bij dat er ook grote belangen zijn vanuit de "suikerlobby" om mensen vooral suiker te laten blijven eten, wat het lastig maakt te bepalen wat wel en wat niet betrouwbaar is.
Vandaar dat ik iedere vorm van toegevoegde suiker gewoon zo veel mogelijk vermijd, en me vooral richt op het totaal ipv 1 deel.
Voorbeeld: fruit zit hartstikke veel suiker in (fruitsuiker) wat je bloedsuikerspiegel flink laat stijgen. In fruit zitten echter ook vezels, die de bloedsuikerspiegel stabiel houden. In fruit zitten óók allerlei vitaminen en mineralen die goed voor je zijn. Isoleer je nou dat fruitsuiker (bijv in fruitsap heb je wel alle suikers, maar niet de vezels) dan is dat niet zo goed voor je. Maar neem je nou bijvoorbeeld fruit met wat noten oid, dan krijg je én de fruitsuikers, maar ook de vezels, de vitamines, de mineralen, én de vetten én eiwitten van noten binnen. En dan ben je stiekem dus best goed bezig, al reageert natuurlijk ieder lichaam weer anders op suikers.
Het lastige met geraffineerde suiker is dat er werkelijk waar helemaal niets in zit waar je lijf ook daadwerkelijk wat aan heeft, in tegenstelling tot bijv honing of stevia (stevia is niet alleen zoet, maar heeft ook gezonde eigenschappen). Wat het nog eens extra lastig maakt, is dat het ook nog eens heel vaak verwerkt wordt in producten met witmeel. Wat daar zo lastig aan is, is dat dat eigenlijk precies hetzelfde werkt als geraffineerde suiker: alle gezonde dingen zoals vezels zijn er uitgehaald, en wat overblijft zijn de lege snelle koolhydraten die je bloedsuikerspiegel heel snel laten stijgen, waarop je lichaam gaat reageren om dat niveau omlaag te krijgen, waarna je dus juist in een zogenaamde "low" terecht komt. Dat schommelen van de suikerspiegel is dus erg slecht voor je, en daar komt dan dus bij dat je ook nog eens niets hebt binnen gekregen waar je lijf daadwerkelijk wat aan heeft.
Heel af en toe gebruik in ongeraffineerde suiker (kokosbloesemsuiker) in mijn baksels, afgelopen week had ik bijv pepernoten gebakken met de kids. Dan gebruik ik veel minder dan in het recept staat, en zorg ik er voor dat de overige ingrediënten wel daadwerkelijk wat toevoegen, dus roomboter, amandelmeel, volkoren spelt/haver/boekweitmeel, dat soort dingen. En dan eten ze ook niet een bak van die pepernoten, maar krijgen ze er bijvoorbeeld 3 mee bij de lunch die verder wel weer "verantwoord" is. Maar verder probeer ik het toevoegen van suiker dus gewoon zo veel mogelijk te voorkomen.