dimidrie
Senior Prepper
@AWOL als je gaat voor stevia als zoetstof, begin met een hele kleine dosering, echt 1 druppel per theeglas en kijk of je dan nog meer źoet' nodig hebt. Ik heb stevia een tijdje gebruikt als alternatief voor suiker, maar ik merkte dat één druppel in b.v. de koffie al mij al te veel danwel te zoet was. Het is wel een prima stap om in ieder geval te stoppen met de geraffineerde suiker.
Uiteindelijk ben ik ook met stevia gestopt omdat ik al vrij snel merkte dat ik net zo lief koffie dronk zonder suiker. Voor suiker in de thee kan een schijf citroen of wat verse gember ook een prima alternatief zijn.
Als je de suiker echt uit je dagelijkse dieet sloopt, reset je ook de smaakpapillen. blijf je hardnekkig de suikersmaak missen, dan wordt je vanzelf heel creatief om daar een gezond(er) alternatief voor te vinden. zolang de suiker maar niet in huis aanwezig.
Dus jouw stelregel om voor het hele plaatje te gaan en niet voor maar één geisoleerde stof vind ik echt een aanrader.
Voor mij werkt dat al een aantal jaren heel erg goed in ieder geval.
....en zolang ik maar uit de buurt blijf van fastfoodketens is er niets aan de hand. Maar goed dat is weer een ander topic.
Uiteindelijk ben ik ook met stevia gestopt omdat ik al vrij snel merkte dat ik net zo lief koffie dronk zonder suiker. Voor suiker in de thee kan een schijf citroen of wat verse gember ook een prima alternatief zijn.
Als je de suiker echt uit je dagelijkse dieet sloopt, reset je ook de smaakpapillen. blijf je hardnekkig de suikersmaak missen, dan wordt je vanzelf heel creatief om daar een gezond(er) alternatief voor te vinden. zolang de suiker maar niet in huis aanwezig.
Dat isoleren van stoffen zie ik toch telkens weer als het echte probeem. Zodra wij(mensen) en gaan sleutelen aan wat de natuur vaak zelf al perfect geregeld heeft, dan gaat het in mijn optiek echt geheid mis.Voorbeeld: fruit zit hartstikke veel suiker in (fruitsuiker) wat je bloedsuikerspiegel flink laat stijgen. In fruit zitten echter ook vezels, die de bloedsuikerspiegel stabiel houden. In fruit zitten óók allerlei vitaminen en mineralen die goed voor je zijn. Isoleer je nou dat fruitsuiker (bijv in fruitsap heb je wel alle suikers, maar niet de vezels) dan is dat niet zo goed voor je. Maar neem je nou bijvoorbeeld fruit met wat noten oid, dan krijg je én de fruitsuikers, maar ook de vezels, de vitamines, de mineralen, én de vetten én eiwitten van noten binnen. En dan ben je stiekem dus best goed bezig, al reageert natuurlijk ieder lichaam weer anders op suikers.
.
Dus jouw stelregel om voor het hele plaatje te gaan en niet voor maar één geisoleerde stof vind ik echt een aanrader.
Voor mij werkt dat al een aantal jaren heel erg goed in ieder geval.
....en zolang ik maar uit de buurt blijf van fastfoodketens is er niets aan de hand. Maar goed dat is weer een ander topic.