• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zoetstoffen - of toch gewoon suiker?

@AWOL als je gaat voor stevia als zoetstof, begin met een hele kleine dosering, echt 1 druppel per theeglas en kijk of je dan nog meer źoet' nodig hebt. Ik heb stevia een tijdje gebruikt als alternatief voor suiker, maar ik merkte dat één druppel in b.v. de koffie al mij al te veel danwel te zoet was. Het is wel een prima stap om in ieder geval te stoppen met de geraffineerde suiker.
Uiteindelijk ben ik ook met stevia gestopt omdat ik al vrij snel merkte dat ik net zo lief koffie dronk zonder suiker. Voor suiker in de thee kan een schijf citroen of wat verse gember ook een prima alternatief zijn.

Als je de suiker echt uit je dagelijkse dieet sloopt, reset je ook de smaakpapillen. blijf je hardnekkig de suikersmaak missen, dan wordt je vanzelf heel creatief om daar een gezond(er) alternatief voor te vinden. zolang de suiker maar niet in huis aanwezig.

Voorbeeld: fruit zit hartstikke veel suiker in (fruitsuiker) wat je bloedsuikerspiegel flink laat stijgen. In fruit zitten echter ook vezels, die de bloedsuikerspiegel stabiel houden. In fruit zitten óók allerlei vitaminen en mineralen die goed voor je zijn. Isoleer je nou dat fruitsuiker (bijv in fruitsap heb je wel alle suikers, maar niet de vezels) dan is dat niet zo goed voor je. Maar neem je nou bijvoorbeeld fruit met wat noten oid, dan krijg je én de fruitsuikers, maar ook de vezels, de vitamines, de mineralen, én de vetten én eiwitten van noten binnen. En dan ben je stiekem dus best goed bezig, al reageert natuurlijk ieder lichaam weer anders op suikers.
.
Dat isoleren van stoffen zie ik toch telkens weer als het echte probeem. Zodra wij(mensen) en gaan sleutelen aan wat de natuur vaak zelf al perfect geregeld heeft, dan gaat het in mijn optiek echt geheid mis.

Dus jouw stelregel om voor het hele plaatje te gaan en niet voor maar één geisoleerde stof vind ik echt een aanrader.
Voor mij werkt dat al een aantal jaren heel erg goed in ieder geval.

....en zolang ik maar uit de buurt blijf van fastfoodketens is er niets aan de hand. Maar goed dat is weer een ander topic.

Indd, dit had ik lang geleden ook al gelezen. Het lastige is vooral dat je overal wat anders leest, en daardoor door de bomen het bos niet meer kan zien. Daar komt nog bij dat er ook grote belangen zijn vanuit de "suikerlobby" om mensen vooral suiker te laten blijven eten, wat het lastig maakt te bepalen wat wel en wat niet betrouwbaar is.
Vandaar dat ik iedere vorm van toegevoegde suiker gewoon zo veel mogelijk vermijd, en me vooral richt op het totaal ipv 1 deel.
Voorbeeld: fruit zit hartstikke veel suiker in (fruitsuiker) wat je bloedsuikerspiegel flink laat stijgen. In fruit zitten echter ook vezels, die de bloedsuikerspiegel stabiel houden. In fruit zitten óók allerlei vitaminen en mineralen die goed voor je zijn. Isoleer je nou dat fruitsuiker (bijv in fruitsap heb je wel alle suikers, maar niet de vezels) dan is dat niet zo goed voor je. Maar neem je nou bijvoorbeeld fruit met wat noten oid, dan krijg je én de fruitsuikers, maar ook de vezels, de vitamines, de mineralen, én de vetten én eiwitten van noten binnen. En dan ben je stiekem dus best goed bezig, al reageert natuurlijk ieder lichaam weer anders op suikers.

Het lastige met geraffineerde suiker is dat er werkelijk waar helemaal niets in zit waar je lijf ook daadwerkelijk wat aan heeft, in tegenstelling tot bijv honing of stevia (stevia is niet alleen zoet, maar heeft ook gezonde eigenschappen). Wat het nog eens extra lastig maakt, is dat het ook nog eens heel vaak verwerkt wordt in producten met witmeel. Wat daar zo lastig aan is, is dat dat eigenlijk precies hetzelfde werkt als geraffineerde suiker: alle gezonde dingen zoals vezels zijn er uitgehaald, en wat overblijft zijn de lege snelle koolhydraten die je bloedsuikerspiegel heel snel laten stijgen, waarop je lichaam gaat reageren om dat niveau omlaag te krijgen, waarna je dus juist in een zogenaamde "low" terecht komt. Dat schommelen van de suikerspiegel is dus erg slecht voor je, en daar komt dan dus bij dat je ook nog eens niets hebt binnen gekregen waar je lijf daadwerkelijk wat aan heeft.

Heel af en toe gebruik in ongeraffineerde suiker (kokosbloesemsuiker) in mijn baksels, afgelopen week had ik bijv pepernoten gebakken met de kids. Dan gebruik ik veel minder dan in het recept staat, en zorg ik er voor dat de overige ingrediënten wel daadwerkelijk wat toevoegen, dus roomboter, amandelmeel, volkoren spelt/haver/boekweitmeel, dat soort dingen. En dan eten ze ook niet een bak van die pepernoten, maar krijgen ze er bijvoorbeeld 3 mee bij de lunch die verder wel weer "verantwoord" is. Maar verder probeer ik het toevoegen van suiker dus gewoon zo veel mogelijk te voorkomen.
@Loreen Hi Loreen. Zo zit het vast in elkaar. :thumbsup:
Het beste proberen om alleen natuurlijke suikers binnen te krijgen, en dan het beste door iets te eten waar het ook van nature in zit, en waar meer nuttigs in zit.
Een ietsepietsje geraffineerde suiker zal weinig kwaad kunnen, maar het is het beste om dat sowieso te beperken. De ellende is alleen, dat er in veel dingen al zoveel suiker zit...:confused: En dat zoet zo lekker is:p
We leven tegenwoordig met een continue overdosis...:eek:

Maar ik denk wel dat we een onderscheid moeten maken tussen een normale situatie, en die na een SHTF. Tenminste, geraffineerde suiker, maar ook druivensuiker, honing e.d., is in staat om een enorme (maar relatief kortdurende) energie-boost te geven. Het is een power-pack-aan koolhydraten, en dat kan op momenten van grote inspanning wel eens hard nodig zijn, zoals in een noodsituatie. Ik heb dus wel het nodige aan suiker op voorraad, ook omdat het onbeperkt houdbaar is en goedkoop, en ik dan koolhydraten kan aanvullen als het ooit eens ... gras en muizen eten wordt;)

Ja (potverdikkie zulke woorden mag je hier niet gebruiken), heb net Stevia gekocht ;)
Ingewikkeld allemaal, toch inderdaad maar serieus proberen helemaal van de suiker in thee en koffie af te komen.

De Stevia valt niet tegen overigens!

@Loreen
Een ietsepietsje geraffineerde suiker zal weinig kwaad kunnen, maar het is het beste om dat sowieso te beperken. De ellende is alleen, dat er in veel dingen al zoveel suiker zit...:confused: En dat zoet zo lekker is:p
We leven tegenwoordig met een continue overdosis...:eek:

Daar noem je nu net een groot probleem met suiker: het is zo verslavend als de pest! In ieder werkt het heel erg verslavend bij mij. Als ik af en toe een glas cola zou kunnen drinken dan is dat geen probleem. Maar als ik begin met een glas per week wordt het in no-time een glas per dag , een halve liter per dag, 1,5l per dag. Dat is minstens zo link aan suiker en wordt heel vaak onderschat of vergeten.

Hetzelfde heb ik met brood; niets lekkerder dan een paar sneden wit brood met een gebakken ei er op. Maar als ik dat weer een keer gegeten heb, moet ik heel erg oppassen om niet weer helemaal los te gaan met het eten van wit brood.
Dus ik heb het gewoon simpelweg niet in huis. En dan heb ik er ook geen enkele behoefte aan.

Bij ons is sinds dit voorjaar het gebruik van rietsuiker dramatisch gestegen. Sinds @InfernoSis me een scoby heeft gegeven om kombucha te maken, koop ik regelmatig een kilo.
Eigenlijk vind ik dat dit de enige beste manier is om geraffineerde suiker toe te passen.

Persoonlijk vind ik Stevia in koffie niet te hakken , getsie wat een vreemde smaak :confused: brrrr .. nee, dan gewoon een goed koffie merk nemen en die puur drinken.

nou, koffie zonder zoet ben ik gaan waarderen ;) heul soms neem ik er weer eens eentje met suiker en melk.

• Leuk
Waarderingen: AWOL
Als je voor de rest normaal ( gemiddelde Nederlander) eet. Dan krijg je al zo veel suiker binnen dat die ene bak thee echt niets uitmaakt. Laatst zag ik een programma waarin ze uitgezocht hadden hoeveel suiker klontjes er in een wit brood zaten. 60 stuks ik schrok ervan gelukkig eten we alles zelf gemaakt ook brood en beleg enz maar dan sta je ongeveer de helft van de dag in de keuken. Maar dan weet je wel wat je eet. Er stonden veel suggesties al te kijken of te doen. Google is je vriend en oordeel zelf. groetjes

Als je de suiker echt uit je dagelijkse dieet sloopt, reset je ook de smaakpapillen. blijf je hardnekkig de suikersmaak missen, dan wordt je vanzelf heel creatief om daar een gezond(er) alternatief voor te vinden. zolang de suiker maar niet in huis aanwezig.

Ja, dit is zo waar! Vroegah was ik echt een extreme suikerjunk. Ik at zonder overdrijven meerdere zakken snoep per dag, en als ik bijv pannenkoeken at deed ik er pannenkoekenstroop mét suiker op :oops: Toen dus rigoureus met suiker gestopt, had nog tig zakken snoep in huis. Maar op een gegeven moment verandert je smaak echt. Zo was ik vroeger helemaal weg van unox tomatensoep uit blik :)eek:). Op een gegeven moment at ik een kom, nou echt ik kreeg het niet weg, zo zoet! Niet te vreten! Eerder was me dat dus echt nog nooit opgevallen, dat die soep zo zoet was. Kan je je voorstellen hoe het was toen ik tomatensoep van de chinees proefde, jeetje mina.
En inderdaad, je wordt erg creatief. als ik ergens echt-echt heel veel zin in heb, of als de kids ergens om zeuren dat ik ze echt niet wil geven, dan probeer ik zelf een gezond alternatief te maken. Zo heb ik afgelopen week voor het eerst zelf marshmallows gemaakt :D Eigenlijk was het super simpel, en de kids waren laaiend enthousiast.

En inderdaad, je wordt erg creatief. als ik ergens echt-echt heel veel zin in heb, of als de kids ergens om zeuren dat ik ze echt niet wil geven, dan probeer ik zelf een gezond alternatief te maken. Zo heb ik afgelopen week voor het eerst zelf marshmallows gemaakt :D Eigenlijk was het super simpel, en de kids waren laaiend enthousiast.
Owww, wat lekker! Super, zeker dat zelf maken. Dat werkt deels als een rem, want er is niet zomaar een zak van iets om leeg te vreten....en als het dan eens gemaakt is, blijkt het lekkerder (of mislukt en in de kliko) en mag het op ook.
Zo werkte het hier tenminste.

Ja, dit is zo waar! Vroegah was ik echt een extreme suikerjunk. Ik at zonder overdrijven meerdere zakken snoep per dag, en als ik bijv pannenkoeken at deed ik er pannenkoekenstroop mét suiker op :oops: Toen dus rigoureus met suiker gestopt, had nog tig zakken snoep in huis. Maar op een gegeven moment verandert je smaak echt. Zo was ik vroeger helemaal weg van unox tomatensoep uit blik :)eek:). Op een gegeven moment at ik een kom, nou echt ik kreeg het niet weg, zo zoet! Niet te vreten! Eerder was me dat dus echt nog nooit opgevallen, dat die soep zo zoet was. Kan je je voorstellen hoe het was toen ik tomatensoep van de chinees proefde, jeetje mina.

Op het gevaar af dat dit draadje wordt gekaapt door off-topic suikerjunkies doe ik toch ook een klein suikerklontje in het zakkie. @AWOL , zie deze bekentenissen van suikerjunkies als een aanmoediging voor jouw concrete stappen om het suiker gebruik te minderen! als deze junks het is gelukt, lukt het jou zeker!

Hier dus ook een pannenkoeken-liefhebber! Ik heb koken altijd heel erg leuk gevonden en één van de dingen die ik regelmatig deed(en nog weleens doe) was op zoek gaan naar de ideale versie van een bepaald gerecht dat ik op dat moment helemaal te gek vind. Een beetje vergelijkbaar met de mooie zoektochten van @martin naar o.a. de beste rendang. Goed, op een gegeven moment wilde ik op zoek naar het uiltieme pannenkoeken- en crepesrecept. o.a. in het klassieke kookboek "Escoffier" staan een aantal interessante basisrecepten als ik mij het goed herinner en daar ben ik helemaal op los gegaan. Kort en goed stond ik 's avonds steeds, na het avondeten, pannenkoeken te bakken op zoek naar het ultieme recept. en alleen in de mix gaan dan al aardig wat scheppen suiker bij de witte bloem(!), zeker als je de receptuur gebruikt uit de klassieke franse keuken. In mijn beleving waren dat 1-2 pannenkoeken op een avond met telkens een 'beetje' spek, suiker, stroop, kaas en wat dies meer zij. Nadat ik uit mijn omgeving steeds meer opmerkingen kreeg over mijn bolle kop heb ik de zoektocht maar gestaakt, want ik zat mijzelf echt moddervet te mesten! Ik sta er nog steeds van versteld dat die pannenkoeken nooit gingen vervelen.

Het verhaal van Dimidrie die op 17-jarige leeftijd in de ijssalon ging werken en net zoveel ijs mocht eten als hij maar kon verorberen zal ik jullie verder besparen:D

Eigen versies maken van lekkere 'ongezonde' dingen is ook heel erg leuk en lekker om te doen. Maak zelf maar eens mayonnaise of ketchup bijvoorbeeld i.p.v. de zwaar gezoete fabrieksproducten.
@Loreen, ook ik was groot liefhebber van Unox-tomatensoep. Gelukkig ook al jarenlang hier eigen tomatensoep zonder suiker:thumbsup:

Owww, wat lekker! Super, zeker dat zelf maken. Dat werkt deels als een rem, want er is niet zomaar een zak van iets om leeg te vreten....en als het dan eens gemaakt is, blijkt het lekkerder (of mislukt en in de kliko) en mag het op ook.
Zo werkte het hier tenminste.

Ja, klopt helemaal!
Waar we vroeger zonder er bij stil te staan een zak pepernoten leegaten, doen we nu dus al bijna een week met z'n 3en met een lading. Gewoon af en toe 1 pepernoot, en de kids vinden het heerlijk en genieten dan ook echt van die pepernoot.

@dimidrie , heb je al wel eens pannenkoeken gemaakt van volkoren emmermeel? :fluit:

Ja, klopt helemaal!
Waar we vroeger zonder er bij stil te staan een zak pepernoten leegaten, doen we nu dus al bijna een week met z'n 3en met een lading. Gewoon af en toe 1 pepernoot, en de kids vinden het heerlijk en genieten dan ook echt van die pepernoot.

@dimidrie , heb je al wel eens pannenkoeken gemaakt van volkoren emmermeel? :fluit:

Nog niet van Emmer volkorenmeel(moest het ff googlen), wel van spelt- en havermeel.

Manmanman.. ik heb geen eieren meer in huis, anders had ik nu zeker al staan bakken!!:lol::thumbsup:

Even een tijdje hard zijn voor je zelf koffie en thee drinken zonder zuiver of zoetstof na een tijdje ga je het lekker vinden heb het zelf ook gedaan met met zoetstof of suiker ga je dan niet lekker vinden.
Lukt het je,,,geef kosteloos wat aan het forum:);)

Manmanman.. ik heb geen eieren meer in huis, anders had ik nu zeker al staan bakken!!:lol::thumbsup:
Eieren kan je vervangen. Dat zijn de pannenkoeken-testen die ik ooit deed met welke missende ingrediënten kan ik nog steeds lekkere pannenkoeken maken. Een jaar lang, 52 weken, elke week pannenkoeken bakken, en dat terwijl ik ze niet eens lust, gelukkig waren er kinderen genoeg om de stapel testmateriaal op te eten. Ook leuk, ergens een presentatie gehouden over het ontstaan en de geschiedenis van de pannenkoek.

Zonder ei. Een mix van 1 eetlepel lijnzaad en 3-4 eetlepels water ongeveer 1-2 minuutjes in de blender gemixt (In Engelse recepten heet dit vaak “flax egg”.) http://voedzo.nl/praktische-tips/ei-vervangen-zo-doe-je-dat/
Lijnzaad is droog goed op te slaan, altijd handig om als eivervanger in huis te hebben (behalve als je niet savonds laat nog pannenkoeken wilt gaan bakken)

O
ok getest lactosevrij (met kokosmelk, amandelmelk, zelfs met water) glutenvrij (rijstmeel samen met boekweitmeel)
Ik zie aan de link die ik net post dat ik nog wat pannenkoeken-ei-vervangtestjes moet doen.

@Stuudje is er een alternatief voor dit gebruik maken van een blender bij het lijnzaad (ik denk aan een stroomuitval)
hoe krijg je dit lijnzaad gemalen zonder blender ??
gr will

vortex_hand_crank_blender__3.jpg

@Stuudje dus dat werkt ?? ( want een graanmolentje werkt namelijk niet dat geeft enkel maar een vette zooi )
een oude koffiemolen is geen probleem :D
gr will

Ja, het werkt. Mijn vriendin heeft niet eens een blender en maalt het al jaren met een koffiemolen. Af en toe even van de muur halen en schoonmaken, en steeds een portie malen en na het malen even doordraaien zodat er niets in blijft staan.
Ik heb het ook wel eens gedaan met een vijzel,maar dat is zwaar werk en gaat niet zo goed als een koffiemolen.

440px-Koffiemolen2.jpg

Terug
Bovenaan