Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dankje de volgende steel zal ik echt van begin tot eind doen eventueel met video maar dat word een speciale want die wil ik gaan kloven. Geen machine's of wat dan ook echt op de oude manier: grote stalen en houten wiggen.Heel leuk en leerzaam zo die uitgebreidere omschrijvingen @Myronprps :thumbsup:
Vandaag beitels van mijn vader mogen slijpen, allemaal nooitgedagt beitels..... kwijl kwijl kwijl
Bekijk bijlage 2003
(nee is geen plasfles hahaha)
Beitels zijn tussen 30 en 40jaar oud. Beitels allemaal geëindigd op 4000steen dus weer scheerscherp met een laagje bijenwas voor het staal en tungolie voor de handvaten.
Dankje, weer wat geleerd.Je moet ze alleen anders neerleggen, met de schuine kant naar beneden.
Zo heb ik het tenminste geleerd, werd door de leerkracht echt streng gecontroleerd.
Die Nooitgedagt beitels en schaven zijn wat mij betreft het beste wat er is.
Dankje, weer wat geleerd.
Alles wat ik leer en doe komt voort uit ervaring en dingen fout doen dus elke tip is welkom. Ik las laatst een quote die mij wel aansprak: "everybody starts with a big bag of luck that runs out and the trick is to fill that bag with experience and knowledge before the luck runs out.
Voor ik kan beginnen met de bouw van mijn blokhut heb ik natuurlijk gereedschappen en die zijn er bijna allemaal maar die gereedschappen moeten ook vervoerd worden op een zo'n veilig mogelijke manier.
Vandaar dat ik een gereedschapskist wil maken zoiets als dit:
Heeft iemand tips of een idee?
Bedenk wel dat zo'n kist wellicht niet meer te tillen is.
maar een oude eenvoudige deken kist, kan ook volstaan
of een leger kist ?
de indeling moet ja toch zelf maken
je hebt niet zo veel aan de mededeling maar dacht, gooi em toch neer
Lijkt mij een goed idee, om een stevige kist te maken zoals in de video.; relatief snel in elkaar te zetten en kan flink wat 'mishandeling' hebben in het bos. en kan meteen ook als extra zaagbankje dienst doen.
Zo'n legerkist zoals @W-O-L-F aandraagt is een goed alternatief ,zeker als je iets kant en klaars wilt hebben.
Maar ik gok zo dat jij juist graag zelf wat in elkaar zet, lol!
Hou alleen het totale gewicht/afmetingen in de een beetje in de gaten, dat je die kist wel nog met goed fatsoen jouw bosperceel opgesleept krijgt.
Als de kist 40% kleiner handzamer wordt door alleen bijl en boomzaag (megan) er buiten te laten, is dat misschien een overweging.
Het klinkt alsof het niet zolang meer gaat duren voordat je aan de blokhut gaat beginnen? Heb je al een idee over de vorm en afmetingen?
Ik ben benieuwd, dat wordt een gaaf project hoe dan ook.
Klopt wil het inderdaad graag zelf maken ik weet nog niet of ik voor verbindingen ga of schroeven.
Een Aluminium kist maken het is licht sterk gaat ook een leven lang mee, en is onderhoudsvrij.
Eenmaal bezig kan je ook nog kleine vakjes en bakjes maken afgestemd op je gereedschappen, alles in mooi met popnagels vast te zetten.
Je kan de kisten afwerken met hoekprofiel eerst kitten met siliconenkit maakt waterdicht handig bij een flinke regenbui, ook binnen in de kist kitten, hoeft meer een heel smal in de hoeken, eventueel bespuiten met wat afwasmiddel, en dat dieper in de kier strijken met je vinger.
De bakjes kan is ook aan de deksel vast maken hoef je niet steeds de bakjes er eerst uithalen voor je de andere gereedschappen uit de kist pakt.
Gereedschappen wegen met elkaar nog al wat je kan ook een paar kisten maken scheelt ook een stuk, je hoeft ook dan ook niet onnodige gereedschap voor een bepaald klusje bij je te hebben.
Maak de kisten ook niet te diep dat is ook weer lastig.
Misschien geeft dit filmpje wat ideeën:
En voor het slijpen van al die zagen die bot gaan worden bij het maken van je blokhut... heb ik eindelijk de zaagslijpklem (?) te pakken. Staat nu hier thuis (doe maar ff pb over uitwisseling).
Hij ziet er mooier uit als dat ik in gedachten had, prachtig apparaat.
En voor het slijpen van al die zagen die bot gaan worden bij het maken van je blokhut... heb ik eindelijk de zaagslijpklem (?) te pakken. Staat nu hier thuis (doe maar ff pb over uitwisseling).
Hij ziet er mooier uit als dat ik in gedachten had, prachtig apparaat.
Bekijk bijlage 2103
Bekijk bijlage 2105
Dit idéé komt van mij zelf door de praktijk,
De aluminium platen hebben vaak een reliëf micro wafel profiel,
Het aluminium hoekprofiel heeft vaak ook een bewerking ondergaan.
Op de hoeken komen vaak stalen hoekenijzers.
Deze vorm van kisten worden ook vaak gebruikt door muzikanten als bescherming voor de kostbare instrumenten.
Misschien zijn er verhuurbedrijven die ze kan laten zien.
De kist materiaal hebben vaak een coating ondergaan daar door blijft het jaren en jaren goed.
Waar mijn foto spullen ook in werden vervoerd als ik op pad ging als fotograaf.
Nog een tip bijlen en andere scherpe gereedschappen daar kan je het beste vakken voor maken zodat ze niet met andere gereedschappen in aanraking komt, dat hoef je ze minder vaak te slijpen en beschadigen ze elkaar niet onderling,
Bijlen met de scherpte altijd in een houder naar beneden gericht.
Weet je, je kan het geheel heel praktisch maken, een niet te diepe kist met inleg bakken zonder deksel die je ik de kist kan stapelen, als je iets moet hebben uit de onderste stapel kist, haal je de stapel bakken met gereedschappen er af.
Ik zou het ontwerp zo voor je kunnen tekenen, maar weet het niet hier te plaatsen.
Het idéé van afkitten met siliconenkit maakt het geheel zeer sterk en water dicht, het nog al wat aquariums gemaakt, en geloof me daar komt veel krachten op de lasnaden, wel altijd goed ontvetten.
Mvg
J.J