• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Ik wou voor vandaag even mijn methode op dit moment delen voor het plaatsen van een bijlkop.

Je begint natuurlijk met een geschikt stuk hout met de nerven zo recht mogelijk en natuurlijk genoeg hout voor het oog. Hierna trek ik een lijn over precies het midden van het hout om te voorkomen dat je kop scheef gaat staan, daarna de binnenkant en buitenkant van het oog van de bijlkop zodat je weet wanneer je wat ruiger hout kan verwijderen en wanneer je moet gaan opletten.

014.JPG
Hier kun je rustig wat ruiger van werk gaan met je spookschaaf of rasp.
015.JPG
Buitenkant bereikt dus iets rustiger aan gaan doen.

016.JPG
Nu de binnenkant bereikt ik trek de lijn altijd iets dikker dat ik nog wat overhoud en nu ga ik over op schuurpapier om zo min mogelijk weg te halen.

Voor het plaatsen van de kop kunnen een paar dingen enorm helpen. Pak de olie erbij die je wilt gebruiken, vaak tung of lijnolie en wrijf het op het hout waar de bijlkop komt om als het ware de bijlkop erop te laten glijden. Daarna ook olie in de bijlkop zelf en vastzetten maar. Daarna voor de houten wig de bijl recht op en eerst flink wat olie in de opening gieten want hier kom je later niet meer goed bij. Een ruime hoeveelheid olie op de wig zelf en dan met een klosje op de wig de wig eraan tikken. Zit de wig er echt strak in krijg je dit:
024.JPG

Als je ruimte overhoud hoeft dat niet perse heel erg te zijn, probeer er wel voor te zorgen dat die ruimte aan de bovenkant zit en niet aan de onderkant. Maar ook ik verpest dit nog wel eens maar dan vertel ik mijzelf dat je alles leert met vallen en opstaan en dan maak je gewoon een nieuwe steel als het echt niet bevalt. Niet bang zijn om fouten te maken dus hout groeit wel weer opnieuw dus je kunt het altijd nog een keer proberen. Probeer er vooral lol in te houden en ga opzoek naar leuke ontwerpen, voor deze bijl heb ik de "palm swell" van een 150jaar steel gekopieerd en kan er dan oprecht van genieten om dat na te maken.

Dan zit de kop erop en kun je met je steel beginnen!

Hier een foto van deze steel (is nog niet klaar):

025.JPG

Heel leuk en leerzaam zo die uitgebreidere omschrijvingen @Myronprps :thumbsup:
Dankje:) de volgende steel zal ik echt van begin tot eind doen eventueel met video maar dat word een speciale want die wil ik gaan kloven. Geen machine's of wat dan ook echt op de oude manier: grote stalen en houten wiggen.

Vandaag beitels van mijn vader mogen slijpen, allemaal nooitgedagt beitels..... kwijl kwijl kwijl:)

Bekijk bijlage 2003

(nee is geen plasfles hahaha)

Beitels zijn tussen 30 en 40jaar oud. Beitels allemaal geëindigd op 4000steen dus weer scheerscherp met een laagje bijenwas voor het staal en tungolie voor de handvaten.

Je moet ze alleen anders neerleggen, met de schuine kant naar beneden.

Zo heb ik het tenminste geleerd, werd door de leerkracht echt streng gecontroleerd.

Die Nooitgedagt beitels en schaven zijn wat mij betreft het beste wat er is.

Je moet ze alleen anders neerleggen, met de schuine kant naar beneden.

Zo heb ik het tenminste geleerd, werd door de leerkracht echt streng gecontroleerd.

Die Nooitgedagt beitels en schaven zijn wat mij betreft het beste wat er is.
Dankje, weer wat geleerd.

Alles wat ik leer en doe komt voort uit ervaring en dingen fout doen dus elke tip is welkom. Ik las laatst een quote die mij wel aansprak: "everybody starts with a big bag of luck that runs out and the trick is to fill that bag with experience and knowledge before the luck runs out.

Dankje, weer wat geleerd.

Alles wat ik leer en doe komt voort uit ervaring en dingen fout doen dus elke tip is welkom. Ik las laatst een quote die mij wel aansprak: "everybody starts with a big bag of luck that runs out and the trick is to fill that bag with experience and knowledge before the luck runs out.

Idd, zo denk ik er ook over, share the knowledge.

Sinds ik hier lid ben leer ik elke dag en jouw post "Eigen Bosperceel" is geweldig, ga zo door, doe wat de meeste van ons dromen :thumbsup:

Voor ik kan beginnen met de bouw van mijn blokhut heb ik natuurlijk gereedschappen en die zijn er bijna allemaal maar die gereedschappen moeten ook vervoerd worden op een zo'n veilig mogelijke manier.

Vandaar dat ik een gereedschapskist wil maken zoiets als dit:

Heeft iemand tips of een idee?

geen idee of het nog zo is, maar lang geleden werden er kaarsen in kisten geleverd die ongeveer die maat had en zelfde hout soort
vd Gaag op de groenmarkt te Denhaag
maar het is al lang geleden dussssss....

maar een oude eenvoudige deken kist, kan ook volstaan
of een leger kist ?
upload_2016-6-4_1-8-57.png
de indeling moet ja toch zelf maken

je hebt niet zo veel aan de mededeling maar dacht, gooi em toch neer

Voor ik kan beginnen met de bouw van mijn blokhut heb ik natuurlijk gereedschappen en die zijn er bijna allemaal maar die gereedschappen moeten ook vervoerd worden op een zo'n veilig mogelijke manier.

Vandaar dat ik een gereedschapskist wil maken zoiets als dit:

Heeft iemand tips of een idee?

Lijkt mij een goed idee, om een stevige kist te maken zoals in de video.; relatief snel in elkaar te zetten en kan flink wat 'mishandeling' hebben in het bos. en kan meteen ook als extra zaagbankje dienst doen.
Zo'n legerkist zoals @W-O-L-F aandraagt is een goed alternatief ,zeker als je iets kant en klaars wilt hebben.
Maar ik gok zo dat jij juist graag zelf wat in elkaar zet, lol!

Hou alleen het totale gewicht/afmetingen in de een beetje in de gaten, dat je die kist wel nog met goed fatsoen jouw bosperceel opgesleept krijgt.
Als de kist 40% kleiner handzamer wordt door alleen bijl en boomzaag (megan) er buiten te laten, is dat misschien een overweging.

Het klinkt alsof het niet zolang meer gaat duren voordat je aan de blokhut gaat beginnen? Heb je al een idee over de vorm en afmetingen?
Ik ben benieuwd, dat wordt een gaaf project hoe dan ook.

Bedenk wel dat zo'n kist wellicht niet meer te tillen is.

Heb ik aan gedacht en komen waarschijnlijk wieltjes onder of ik maak hem zo dat ik hem kan vervoeren met mijn steekkar.

maar een oude eenvoudige deken kist, kan ook volstaan
of een leger kist ?
de indeling moet ja toch zelf maken
je hebt niet zo veel aan de mededeling maar dacht, gooi em toch neer

Dankje in ieder geval maar wil hem het liefst zelf maken:)

Lijkt mij een goed idee, om een stevige kist te maken zoals in de video.; relatief snel in elkaar te zetten en kan flink wat 'mishandeling' hebben in het bos. en kan meteen ook als extra zaagbankje dienst doen.
Zo'n legerkist zoals @W-O-L-F aandraagt is een goed alternatief ,zeker als je iets kant en klaars wilt hebben.
Maar ik gok zo dat jij juist graag zelf wat in elkaar zet, lol!

Hou alleen het totale gewicht/afmetingen in de een beetje in de gaten, dat je die kist wel nog met goed fatsoen jouw bosperceel opgesleept krijgt.
Als de kist 40% kleiner handzamer wordt door alleen bijl en boomzaag (megan) er buiten te laten, is dat misschien een overweging.

Het klinkt alsof het niet zolang meer gaat duren voordat je aan de blokhut gaat beginnen? Heb je al een idee over de vorm en afmetingen?
Ik ben benieuwd, dat wordt een gaaf project hoe dan ook.

Klopt wil het inderdaad graag zelf maken:) ik weet nog niet of ik voor verbindingen ga of schroeven.

Dankje voor de tip, ik zou het wel het fijnste vinden als ik niks extra's buiten de kist om hoef te slepen maar je hebt wel gelijk ik moet alsnog de gehele kist indeling nog ontwerpen.

Klopt! Het merendeel van de bomen gaat aan het einde van de zomer om zodat er minder hars in zit en dan worden ze gedroogd. Ik ga volgend weekend bezig met een plek te maken waar de stammen kunnen drogen. Naja drogen..... wel onder de sterren maar van de grond af.

Hier kan je vast wat ideetjes opdoen. Je kan doorklikken naar meer info en de bouwtekeningen van gereedschapskisten en gereedschapskasten.
In deze link(van die pagina) een voorbeeld hoe je een rek in de gereedschapskist maakt voor beitels.

Mooi plan Myronprps...ik ga zeker van de foto's genieten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een Aluminium kist maken het is licht sterk gaat ook een leven lang mee, en is onderhoudsvrij.
Eenmaal bezig kan je ook nog kleine vakjes en bakjes maken afgestemd op je gereedschappen, alles in mooi met popnagels vast te zetten.
Je kan de kisten afwerken met hoekprofiel eerst kitten met siliconenkit maakt waterdicht handig bij een flinke regenbui, ook binnen in de kist kitten, hoeft meer een heel smal in de hoeken, eventueel bespuiten met wat afwasmiddel, en dat dieper in de kier strijken met je vinger.

De bakjes kan is ook aan de deksel vast maken hoef je niet steeds de bakjes er eerst uithalen voor je de andere gereedschappen uit de kist pakt.

Gereedschappen wegen met elkaar nog al wat je kan ook een paar kisten maken scheelt ook een stuk, je hoeft ook dan ook niet onnodige gereedschap voor een bepaald klusje bij je te hebben.

Maak de kisten ook niet te diep dat is ook weer lastig.

En voor het slijpen van al die zagen die bot gaan worden bij het maken van je blokhut... heb ik eindelijk de zaagslijpklem (?) te pakken. Staat nu hier thuis (doe maar ff pb over uitwisseling).:)
Hij ziet er mooier uit als dat ik in gedachten had, prachtig apparaat. ;)

IMG_9896_800x450.JPG

IMG_9902m_599x600.jpg

Bijlagen

• IMG_9900_337x600.JPG
    IMG_9900_337x600.JPG
    24.1 KB · Weergaven: 7
Hier kan je vast wat ideetjes opdoen. Je kan doorklikken naar meer info en de bouwtekeningen van gereedschapskisten en gereedschapskasten.
In deze link(van die pagina) een voorbeeld hoe je een rek in de gereedschapskist maakt voor beitels.
Mooi plan Myronprps...ik ga zeker van de foto's genieten.

Mijn dank is weer groot, gaat goed komen die foto's:)

Een Aluminium kist maken het is licht sterk gaat ook een leven lang mee, en is onderhoudsvrij.
Eenmaal bezig kan je ook nog kleine vakjes en bakjes maken afgestemd op je gereedschappen, alles in mooi met popnagels vast te zetten.
Je kan de kisten afwerken met hoekprofiel eerst kitten met siliconenkit maakt waterdicht handig bij een flinke regenbui, ook binnen in de kist kitten, hoeft meer een heel smal in de hoeken, eventueel bespuiten met wat afwasmiddel, en dat dieper in de kier strijken met je vinger.
De bakjes kan is ook aan de deksel vast maken hoef je niet steeds de bakjes er eerst uithalen voor je de andere gereedschappen uit de kist pakt.
Gereedschappen wegen met elkaar nog al wat je kan ook een paar kisten maken scheelt ook een stuk, je hoeft ook dan ook niet onnodige gereedschap voor een bepaald klusje bij je te hebben.

Poeh ik heb nog nooit met alu gewerkt alleen voor hoedjes;) Heb je misschien een link voor wat info?

Misschien geeft dit filmpje wat ideeën:

Ahhh filmpjes van Dave is altijd goed dankje!

En voor het slijpen van al die zagen die bot gaan worden bij het maken van je blokhut... heb ik eindelijk de zaagslijpklem (?) te pakken. Staat nu hier thuis (doe maar ff pb over uitwisseling).:)

PB komt eraan, wat een prachtig stukje gereedschap zeg!

Bekijk bijlage 2103

Bekijk bijlage 2105

Die zaagklem ziet er zeker nog goed uit, harstikke handig stuk gereedschap. Leuk dat ie binnenkort weer in gebruik genomen gaat worden!

• Leuk
Waarderingen: Erny
Laatst bewerkt door een moderator:

MyronprpsSenior Prepper
Poeh ik heb nog nooit met alu gewerkt alleen voor hoedjes;) Heb je misschien een link voor wat info?

Dit idéé komt van mij zelf door de praktijk,

De aluminium platen hebben vaak een reliëf micro wafel profiel,
Het aluminium hoekprofiel heeft vaak ook een bewerking ondergaan.
Op de hoeken komen vaak stalen hoekenijzers.

Deze vorm van kisten worden ook vaak gebruikt door muzikanten als bescherming voor de kostbare instrumenten.
Misschien zijn er verhuurbedrijven die ze kan laten zien.
De kist materiaal hebben vaak een coating ondergaan daar door blijft het jaren en jaren goed.

Waar mijn foto spullen ook in werden vervoerd als ik op pad ging als fotograaf.

Nog een tip bijlen en andere scherpe gereedschappen daar kan je het beste vakken voor maken zodat ze niet met andere gereedschappen in aanraking komt, dat hoef je ze minder vaak te slijpen en beschadigen ze elkaar niet onderling,
Bijlen met de scherpte altijd in een houder naar beneden gericht.

Weet je, je kan het geheel heel praktisch maken, een niet te diepe kist met inleg bakken zonder deksel die je ik de kist kan stapelen, als je iets moet hebben uit de onderste stapel kist, haal je de stapel bakken met gereedschappen er af.

Ik zou het ontwerp zo voor je kunnen tekenen, maar weet het niet hier te plaatsen.

Het idéé van afkitten met siliconenkit maakt het geheel zeer sterk en water dicht, het nog al wat aquariums gemaakt, en geloof me daar komt veel krachten op de lasnaden, wel altijd goed ontvetten.

Mvg
J.J

Dit idéé komt van mij zelf door de praktijk,

De aluminium platen hebben vaak een reliëf micro wafel profiel,
Het aluminium hoekprofiel heeft vaak ook een bewerking ondergaan.
Op de hoeken komen vaak stalen hoekenijzers.

Deze vorm van kisten worden ook vaak gebruikt door muzikanten als bescherming voor de kostbare instrumenten.
Misschien zijn er verhuurbedrijven die ze kan laten zien.
De kist materiaal hebben vaak een coating ondergaan daar door blijft het jaren en jaren goed.

Waar mijn foto spullen ook in werden vervoerd als ik op pad ging als fotograaf.

Nog een tip bijlen en andere scherpe gereedschappen daar kan je het beste vakken voor maken zodat ze niet met andere gereedschappen in aanraking komt, dat hoef je ze minder vaak te slijpen en beschadigen ze elkaar niet onderling,
Bijlen met de scherpte altijd in een houder naar beneden gericht.

Weet je, je kan het geheel heel praktisch maken, een niet te diepe kist met inleg bakken zonder deksel die je ik de kist kan stapelen, als je iets moet hebben uit de onderste stapel kist, haal je de stapel bakken met gereedschappen er af.

Ik zou het ontwerp zo voor je kunnen tekenen, maar weet het niet hier te plaatsen.

Het idéé van afkitten met siliconenkit maakt het geheel zeer sterk en water dicht, het nog al wat aquariums gemaakt, en geloof me daar komt veel krachten op de lasnaden, wel altijd goed ontvetten.

Mvg
J.J

Dankje ik ga even rondneuzen op het web, kijken wat ik nodig heb en waar ik het vandaan zou kunnen halen.

Terug
Bovenaan