• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Vandaag bezig geweest met de 50ct bijlkop. Was wat aan het klooien en dit is eruit gekomen:)
032.JPG 031.JPG

Nu nog een bijzondere steel:)

Ook bezig geweest met de steel voor de sheffield crafting bijlkop en dit keer niet met een lintzaag de vorm gekregen maar met mijn timber framing beitel en een haakse slijper.

033.JPG

Op deze manier valt het best te doen met een beitel want je tikt steeds alle stukjes weg en zo kom je langzaam richting je eindvorm.

Filmpje eerst kijken voor je de foto's bekijkt!

Deze hamer ga ik gebruiken voor het splijten van grote stukken boomstam. Deze hamer gebruik je in combinatie met grote eiken wiggen die je in de boom slaat nadat de metalen wiggen erin zijn gegaan. Hiermee kan je met genoeg vaardigheid bomen zo splijten dat je met alleen nog een schaaf planken kunt maken.

030.JPG
028.JPG

Ik had nog een raar stuk essen liggen dus ik dacht ach ik probeer het eens. met crafting bijltje en een spookschaaf kom je een heel eind. De steel lijkt wat mager maar voelt erg fijn aan. Ik hoop omdat de steel van essen is deze een lange tijd mee kan. De stam wat echt het hamer gedeelte is komt uit eigen bos natuurlijk:) Dus als de steel langer meegaat heb ik theorie steeds alleen maar een nieuwe stam nodig om mijn hamer te vervangen mocht deze kapot gaan. even een nieuw gat boren en klaar.

Laatst bewerkt:
Vandaag bezig geweest met de aanleg van een nieuwe houtwal:)

005.JPG
007.JPG

Om de houtwal hoger te kunnen krijgen palen in de grond geslagen als steun. Hierdoor blokkeer ik ook een het zicht vanaf een nabij gelegen pad wat toch wel fijn is. De tweede van ongeveer 6 die er moeten komen.

Ervoor heb ik een aantal varens geplant met klimop,bosbes en een aantal bodembedekkers.

Mooie Hamer @Myronprps
Daar kun je in ieder geval 'n paar serieuze klappen mee uitdelen. Tip... kopse kanten behandelen en niet te droog opbergen, want dan splijt ie veel sneller dan dat je wiggen kan maken.
Ook leuk om te zien dat je verder bent gegaan met de houtwal:thumbsup:

Mooie Hamer @Myronprps
Daar kun je in ieder geval 'n paar serieuze klappen mee uitdelen. Tip... kopse kanten behandelen en niet te droog opbergen, want dan splijt ie veel sneller dan dat je wiggen kan maken.
Ook leuk om te zien dat je verder bent gegaan met de houtwal:thumbsup:

Ik smeer de kopse kanten in met een bijenwas mengseltje zodat het niet te snel droogt en als die wel spijlt zaag ik een nieuwe haha. Heb vandaag ook een kleinere gemaakt voor gebruik in combinatie met beitels uit berken.

Mooi die houtwal. Geen kijkers meer.

Dankje! ben er nog lang niet zo goed in als anderen zijn maar ben er leuk mee aan het experimenteren. Liggen zoveel dode bomen is ongelooflijk. Ik heb nog een aantal nodig om mijn stukje echt helemaal af te schermen.

ben er nog lang niet zo goed in als anderen zijn
Sinds wanneer moet het een kunstwerk worden? :rolleyes:

Ik vind het mooi als je bomen en takken zo natuurlijk mogelijk kunt recyclen, vooral als beschutting.
Je zou ook een haag kunnen vlechten met levende wilgentakken. En als je veel houtwerk over hebt, dit door zo'n machine kunnen halen zodat je natuurlijke paden kunt aanleggen. Maar goed, ik draaf door ;)

Sinds wanneer moet het een kunstwerk worden? :rolleyes:

Ik vind het mooi als je bomen en takken zo natuurlijk mogelijk kunt recyclen, vooral als beschutting.
Je zou ook een haag kunnen vlechten met levende wilgentakken. En als je veel houtwerk over hebt, dit door zo'n machine kunnen halen zodat je natuurlijke paden kunt aanleggen. Maar goed, ik draaf door ;)

Hoeft niet maar je bent kritisch als het om je eigen werk en eigen bos gaat.

Ik weet alleen niet of wilgen bij mij willen groeien, het word soms erg droog. Zo'n machine is wel ideaal inderdaad maar om zoiets nou een bos in te slepen.... Zit er wel aan te denken om dunne stammen te splijten en zo paden te maken... allemaal nog projecten.

Vandaag bezig geweest met de 50ct bijlkop. Was wat aan het klooien en dit is eruit gekomen:)
Bekijk bijlage 2283 Bekijk bijlage 2284

Nu nog een bijzondere steel:)

Ook bezig geweest met de steel voor de sheffield crafting bijlkop en dit keer niet met een lintzaag de vorm gekregen maar met mijn timber framing beitel en een haakse slijper.

Bekijk bijlage 2285

Op deze manier valt het best te doen met een beitel want je tikt steeds alle stukjes weg en zo kom je langzaam richting je eindvorm.

Goed bezig, Myron.leuk om te zien dat je in een flink tempo bezig blijft. Heerlijk is dat he, dingen doen waar je echt blij van wordt!
Uit nieuwsgierigheid en oncontroleerbaar gereedschapsfetisjisme; wat voor grote beitel is het geworden uiteindelijk?

Goed bezig, Myron.leuk om te zien dat je in een flink tempo bezig blijft. Heerlijk is dat he, dingen doen waar je echt blij van wordt!
Uit nieuwsgierigheid en oncontroleerbaar gereedschapsfetisjisme; wat voor grote beitel is het geworden uiteindelijk?
Haha dankjewel, als je voor jezelf werkt ben je er ook erg graag mee bezig.

Ik heb uiteindelijk voor de sorby 1 inch timber framing beitel gekozen maar de 1,5 inch komt er dit weekend ook nog bij haha.

Gisteren van wat overgebleven planken even snel een kettingzaag krat in elkaar gezet.

Hierin gaat alles wat ik nodig heb als ik met de kettingzaag het bos in ga. Van brandstof en veiligheids kleding tot wiggen en een bijl.
035.JPG

Ditmaal met spijkers! ik heb een winkel gevonden die allemaal overgebleven partijen opkoopt en alles in een ruimte neergooit. Heb 2 dozen met spijkers en zo'n 30 messing schroeven voor €9. Daar word je natuurlijk blij van, je merkt wel gelijk waarom men nu schroeven gebruikt....

Een stap richting zelfvoorzienend leven.

Vandaag toch maar besloten om een kettingzaag geleider te gaan kopen (inclusief nieuwe grotere kettingzaag....) om vanuit mijn eigen bos mijn eigen planken te gaan zagen. Ik liep er al een tijdje mee rond maar nu toch maar besloten om op zoek te gaan naar een geleider.

Mijn plan is om natuurlijk eerst alles te kopen en vervolgens een aantal bomen te verzagen tot planken en deze hierna te verkopen om zo mijn aankoop bedrag terug te verdienen. Zo heb ik mijn geld terug en ben ik een zagerij rijker en heeft het mij alleen tijd en een beetje benzine gekost. Maar dit even terzijde, hoe tof is het om je eigen planken te zagen ook nog uit eigen bos. Prachtig.

Vandaag toch maar besloten om een kettingzaag geleider te gaan kopen (inclusief nieuwe grotere kettingzaag....) om vanuit mijn eigen bos mijn eigen planken te gaan zagen. Ik liep er al een tijdje mee rond maar nu toch maar besloten om op zoek te gaan naar een geleider.

Mijn plan is om natuurlijk eerst alles te kopen en vervolgens een aantal bomen te verzagen tot planken en deze hierna te verkopen om zo mijn aankoop bedrag terug te verdienen. Zo heb ik mijn geld terug en ben ik een zagerij rijker en heeft het mij alleen tijd en een beetje benzine gekost. Maar dit even terzijde, hoe tof is het om je eigen planken te zagen ook nog uit eigen bos. Prachtig.
Ook prachtig voor de blokhut!

Met alle plannen die jij nog hebt lijkt mij dat een hele zinnige investering! met 'geleider' bedoel je dan zoiets als een Alaskan sawmill?

Goeie plannen Prps! :cool:
Maarre... bedoel je met deze-"ik heb een winkel gevonden die allemaal overgebleven partijen opkoopt"-winkel een lijfelijke winkel of een internetgeval? En is ie in Grünn? ;)

Denk je aan mn hakblokje als je een geschikte stam tegenkomt? :)

Goeie plannen Prps! :cool:
Maarre... bedoel je met deze-"ik heb een winkel gevonden die allemaal overgebleven partijen opkoopt"-winkel een lijfelijke winkel of een internetgeval? En is ie in Grünn? Denk je aan mn hakblokje als je een geschikte stam tegenkomt? :)

zekers: https://www.google.nl/maps/place/Ma...163c5c8fea!8m2!3d53.2221269!4d6.5398069?hl=nl

Ja is goed heb wel wat liggen, ruilen tegen een zaagklem? haha

Ook prachtig voor de blokhut!
Hehe inderdaad, mooi voor bijvoorbeeld een deur of misschien zelfs een overkapping. Enorm veel mogelijkheden.

Met alle plannen die jij nog hebt lijkt mij dat een hele zinnige investering! met 'geleider' bedoel je dan zoiets als een Alaskan sawmill?

Precies! Ik heb meerdere mensen gevraagd die er al mee werken en natuurlijk nog even het internet op om te kijken wat ik daar eventueel kan vinden.

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als ik hiermee een zakcentje zou kunnen verdienen en daarvan dan mijn gereedschapsverslaving mee te bekostigen haha en natuurlijk de eerste investering terug verdien.

Terug
Bovenaan