• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Heb ook eens zo'n filmpje op.. NG? Discovery? gezien over een man in Alaska die zo'n zaaggeleider had gekocht om wat geld te kunnen verdienen met planken zagen. Dat ging hem rap af ineens! Even een handigheid in vinden en wennen maar dan krijg je wel mooie planken. Aanrader dus. Ik ben benieuwd naar de resultaten van jou. Mooi bezig man! :thumbsup:

Heb ook eens zo'n filmpje op.. NG? Discovery? gezien over een man in Alaska die zo'n zaaggeleider had gekocht om wat geld te kunnen verdienen met planken zagen. Dat ging hem rap af ineens! Even een handigheid in vinden en wennen maar dan krijg je wel mooie planken. Aanrader dus. Ik ben benieuwd naar de resultaten van jou. Mooi bezig man! :thumbsup:

Kan best op discovery zijn geweest inderdaad. Je ziet inderdaad vaak dat mensen in alaska dit erbij doen om hun benzine te kunnen kopen voor de rest van het jaar en eventuele andere voorraden.

Ik ben nu nog aan het rondkijken wat het beste bij mij past en waar ik het vandaan moet halen dus er komen nog wat updates aan:)

ik heb een winkel gevonden die allemaal overgebleven partijen opkoopt en alles in een ruimte neergooit. Heb 2 dozen met spijkers en zo'n 30 messing schroeven voor €9. Daar word je natuurlijk blij van, je merkt wel gelijk waarom men nu schroeven gebruikt....

Hun vestiging in Assen heeft een (nog) groter assortiment.:)

Kan iemand anders die in de buurt van Tilburg hem niet voor je ophalen?
Dat hij/zij de zagen dan voor je mee neemt naar een meeting die ooit volgt oid...

Het is hier ook niet om de hoek al zijn wij er van t weekend nog in de buurt geweest. Ik zou ook even vragen of er iemand in de buurt woonde die het voor je zou kunnen ophalen. Het is een mooi setje!

IMG_9254_800x450_zps2yj5wkdx.jpg

Even een ander bosje tussendoor. ;) Prps, de overhellende conifeer maakt onderdeel uit van de haag links op de achtergrond alleen staat ie natuurlijk net niet op de foto. :rolleyes:

Gisteren een hele dag in een nat bos doorgebracht. Terwijl ik aankwam begon het te regenen en toen ik wegging hield het op..... achja.

Gisteren erg veel met de bijl gedaan ipv de kettingzaag vanwege het slechte weer en de enorme hoeveelheid spanning die op de omgewaaide bomen stond, hierbij is een bijl ideaal want voordat je een bijl vast krijgt moet er wel heel wat gebeuren.
067.JPG
Met een redelijke techniek kun je behoorlijk rechte stukken krijgen. Eenmaal thuis sommige stammen nog op lengte gezaagd.

Voor de alaskan sawmill ook een kleine houtopslag buiten gebouwd en deze ook gelijk geteerd:
010.JPG

Ik heb van een vriend zijn alaskan sawmill mogen lenen en deze ga ik of vandaag of morgen testen ben heel erg benieuwd.

Er heeft zo te zien iemand heel vaardig met een bijl lopen hakken in het bos! Slim ook om niet te forceren met de motorzaag. Dus er wordt toch aan veiligheid gedacht daar, ik begon mij al een beetje zorgen te maken toen ik laatst die foto zag van twee blote stelten die onder het zaagsel zaten(geen zaagbroek).
Staat ook hoog op mijn wensenlijstje; een keer een boom omhakken met een bijl i.p.v. met een zaag.

Er heeft zo te zien iemand heel vaardig met een bijl lopen hakken in het bos! Slim ook om niet te forceren met de motorzaag. Dus er wordt toch aan veiligheid gedacht daar, ik begon mij al een beetje zorgen te maken toen ik laatst die foto zag van twee blote stelten die onder het zaagsel zaten(geen zaagbroek).
Staat ook hoog op mijn wensenlijstje; een keer een boom omhakken met een bijl i.p.v. met een zaag.

Oefening baart kunst:)
Klopt zeker na een aantal foutjes leer je wanneer het wel en niet kan. Hahahaha psshhhh Safety Sally;)
Moet te regelen zijn toch?

Het Klokhuis
jeugd-tv

5 juli - Bosbouw
Elk stukje bos in Nederland heeft een functie. Zo is er ook bos ingericht om er planken van te maken. Dolores gaat op bezoek bij Staatsbosbeheer en krijgt te zien hoe dat gaat. Welke bomen worden gekapt en welke bomen moeten juist blijven staan? We zien hoe de 'harvesters' in het bos tekeer gaan en hoe in de zagerij elke stam eindigt als een stapel planken.

Morgen dan toch eindelijk zagen met de geleende alaskan mill, helaas door alle regen van vandaag niet van gekomen. Wel essen kunnen ophalen voor nieuwe stelen en handvaten.... daar kan een mens erg blij van worden:)

ipv een lintzaag ga ik deze keer de stukken afkorten en daarna met een kloofijzer de vorm er zoveel mogelijk uithalen om de nerven zoveel mogelijk recht te houden voor meer veerkracht en duurzaamheid. Zo leer ik met elke bijlsteel er weer wat bij.

025 essen.jpg 016.JPG

Netjes hoor...kan je een leuke tuinbank van maken, je moet tenslotte in je pauzes ergens op zitten om optimaal te genieten van je werk.

Leuk man! wanneer wordt de Poll "hoe lang denk jij dat het duurt voor dat Myronprps een Alaskan Sawmill aanschaft? " geopend?

Wat voor houtsoort zijn die planken? Mooi dat lichte saphout aan de rand in combinatie met die mooie donkerbruine nerf binnenin, het lijkt wel walnotenhout.

Terug
Bovenaan