• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Mooi werk! Wat was je van plan er mee te maken?

Van alles en nog wat, heb het nu op voorraad:)

Leuk man! wanneer wordt de Poll "hoe lang denk jij dat het duurt voor dat Myronprps een Alaskan Sawmill aanschaft? " geopend?
Wat voor houtsoort zijn die planken? Mooi dat lichte saphout aan de rand in combinatie met die mooie donkerbruine nerf binnenin, het lijkt wel walnotenhout.

Hoeft niet weet ik namelijk al............... volgende week:)

Dit is redelijk vers eiken, maar dit is een proefstam van iets boven de meter. Zodra ik mijn eigen heb wil ik stammen van een grotere diameter en lengte verzagen.
Klopt zodra het vers gezaagd is, is het super van kleur. Nu word het eerst minder en komt dat weer terug met olie.

Hier de tweede stam die ik verzaagd heb: Wilde zoete kers.

018.JPG

En nu laten drogen:
019.JPG

De planken zijn iets meer als een centimeter dik dus over 6maanden alweer droog.

Zo alles opgeruimd (anderhalf uur mee bezig geweest) maar het was het zeker waard.

Constant gewerkt met een enorme glimlach op mijn gezicht, prachtig om te zien dat ik ook planken kan maken van bomen uit mijn eigen bos. Nu kun je denken ja dat is toch logisch en dat is het zeker ook alleen was het voor mij altijd iets wat erg ver weg was. Tot vandaag dan. Nu waren dit test stukken van stammen die ik nog had liggen maar nu kan ik ook gaan selecteren en bomen opzoeken die zo recht mogelijk zijn om banken,stoelen,tafel en wat dan ook van te maken. Enorm veel opties komen er nu bij die misschien ook mijn gereedschapsfetish kunnen gaan bekostigen:)

Allemaal dingen voor de toekomst, nu eerst nagenieten.

Mochten julie vragen hebben stel ze gerust.

De vraag is of dat dat de bedoeling is ;)
@Myronprps plant je ook weer nieuwe bomen, of zaaien die zichzelf uit in jouw stukje bos? Haal je ook de boomstronken eruit?

Volgen mij gait ie gewoon alle bomen opkopen in de omgeving. King of the mountain ;-)
Maar uh, wat is de "minimale" plankdikte. De planken die je nu gezaagd hebt zijn redelijk dik. Voor potdeksellen wil je iets van 2-3cm hebben.

Echt geweldig mooi werk @Myronprps
Dankjewel:) vind het zelf ook geweldig om te doen.
Gezien je enorme
enthousiasme over de zaag weet ik niet of dat wel goed gaat komen...............:fluit:
Gezien het beperkt aantal bomen in je bos,straks moet je de naam van je topik veranderen in: Eigen Veldje:lol::lol:
Veldje kan ook leuk zijn toch?
De vraag is of dat dat de bedoeling is ;)
@Myronprps plant je ook weer nieuwe bomen, of zaaien die zichzelf uit in jouw stukje bos? Haal je ook de boomstronken eruit?
Ik plant ook nieuwe bomen,waarschijnlijk veel teveel maar dat dun ik later wel weer uit. Voor elke boom die ik kap in mijn bos plant ik gemiddeld 3 terug maar op plekken die ik mooi vind en op zo'n manier dat de bomen de ruimte krijgen. De stronken zaag ik tot net iets onder de grond af en steek daarna 3x de zaag erin zodat er water in blijft staan en de stronken sneller wegrotten.
Volgen mij gait ie gewoon alle bomen opkopen in de omgeving. King of the mountain ;-)
Maar uh, wat is de "minimale" plankdikte. De planken die je nu gezaagd hebt zijn redelijk dik. Voor potdeksellen wil je iets van 2-3cm hebben.

1,5cm en de maximale dikte is 30cm. Zou je echt compleet gladde planken willen moet je de planken nog wel schaven dus er gaat altijd nog wat van de plank dikte af.

Dat is best leuk, ik zou het dan wel doen bij bomen die daarna nog groot kunnen worden want alleen maar dunne taken verzamelen vind ik ook niks.
Die dunne takken zou je ook kunnen gebruiken om te vlechten. Een natuurlijke schutting of een versteviging voor een takkenwal. Of een border voor een verhoogde moestuin?

Die dunne takken zou je ook kunnen gebruiken om te vlechten. Een natuurlijke schutting of een versteviging voor een takkenwal. Of een border voor een verhoogde moestuin?
Ik wil eerst juist van dat kleine spul af! bos staat er helemaal vol mee haha doordat alles zo dicht op elkaar staat word niks echt groot en heb ik veel klein gespuis staan.

Terug
Bovenaan