Rataplan
Mankinds only hope
hallo medepreppers,
ik ben bezig om een 4x4 aan te schaffen binnenkort ( geen haast verder)
het wordt of een oldtimer naast mijn gewone auto of 1 wegenbelasting terreinauto.
4x4 zijn duur, dat weet ik, het is/wordt hobby, die kosten geld, dat is verder prima.
ik heb geen boot, rook niet en ga nooit meer een heel weekend naar de kroeg, dus er is wel wat financiële ruimte voor
nu zijn er allerlei redenen waarvoor ik dan weer voor het één denk te willen gaan, dan weer voor de ander.
misschien dat jullie nog wat goede tips hebben voor mij door eigen opgedane ervaring of ervaringen van bekende die 4x4 auto's rijden of gereden hebben.
De volgende auto's zijn voorbij gekomen;
dodge w200: plus; betaalbaar, goedkope onderdelen, zeer betrouwbare motor (318) goed op lpg, goed zelf aan te sleutelen en wegenbelastingvrij
min; verbruik, groot en log, niet echt geschikt voor grote afstanden, heb er dus een normale auto naast nodig.( kosten dus)
jeep (grand) chereoke; de xj uitvoering schijnt een goede serie te zijn, (luxe), fijn voor lange afstanden, goed in het terrein en op de weg, kan goed op gas.
min; zuipt brandstof, veel techniek en electronica, wat ook vaak kapot gaat zo gemiddeld genomen, onderhoud kan behoorlijk duur zijn en dure wegenbelasting.
mercedes ml 320 of 430 : luxe, fijn voor lange afstanden, kan goed op gas, vind mercedes erg mooi, past goed bij mijn camper, haha.
min; lust ook een slok, de amerikaans gebouwde gaan veel gepaard met problemen zover ik een beetje lees, die van 2001 zouden wat beter moeten zijn, niet echt een volwaardige terreinauto, echter is duitsland, belgië en frankrijk beetje mijn speel gebied in de toekomst, niet mega extreem.
landrover discovery 1 of 2 : luxe, fijn voor lange afstand, mooi voorkomen, je houd ervan of niet, echt geschikt voor in het terrein, ruim, met de achterbank plat en de 2 achterste stoeltjes opgeklapt wordt het bijna een camper.
min; lust ook een aardige slok, op gas schijnen deze motoren ( 3,9/4,0 v8) niet geweldig te gaan??, wel redelijk goed zelf onderhoud kunnen verrichten, onderdelen zijn meestal niet goedkoop van landrover, misschien 2de hands volop en betaalbaar?
of een een rangerover? schijnen toch ook behoorlijk problemen te geven, scheelt misschien per bouwjaar, model, motor etc?
toyota hebben een voor mij te hoge aanschafwaarde.
suzuki grand vitara van rond 2000, is wel erg betrouwbaar, maar vind ze verder niet echt mooi en aan de lichte kant ivm aanhanger gewicht wat ze mogen trekken, vind die stoelen van die japanners vaak vormloos en weinig ondersteunend.( kan altijd een goede stoel monteren natuurlijk)
mitsubishi en nissan weet ik verder niet echt wat van, behalve de diesels, maar dat is in nederland onbetaalbaar zonder grijs kenteken.
ben zelf niet echt een sleutelaar, wil best wel wat dingen leren/proberen en heb ook een goed betaalbaar adres voor onderhoud.
goede zit is belangrijk ivm onderrug.
trekgewicht ivm openhaardhout e.d. in de toekomst ophalen met tandemasser.
al met al een compleet nieuwe wereld, wat het nodige aan info opdoen vergt, dus laat me weten of jullie nog wat tips/ervaring hebben voor mij om misschien mijn lijstje wat te kunnen inkorten, alvast bedankt.
groet Rataplan
ik ben bezig om een 4x4 aan te schaffen binnenkort ( geen haast verder)
het wordt of een oldtimer naast mijn gewone auto of 1 wegenbelasting terreinauto.
4x4 zijn duur, dat weet ik, het is/wordt hobby, die kosten geld, dat is verder prima.
ik heb geen boot, rook niet en ga nooit meer een heel weekend naar de kroeg, dus er is wel wat financiële ruimte voor
nu zijn er allerlei redenen waarvoor ik dan weer voor het één denk te willen gaan, dan weer voor de ander.
misschien dat jullie nog wat goede tips hebben voor mij door eigen opgedane ervaring of ervaringen van bekende die 4x4 auto's rijden of gereden hebben.
De volgende auto's zijn voorbij gekomen;
dodge w200: plus; betaalbaar, goedkope onderdelen, zeer betrouwbare motor (318) goed op lpg, goed zelf aan te sleutelen en wegenbelastingvrij
min; verbruik, groot en log, niet echt geschikt voor grote afstanden, heb er dus een normale auto naast nodig.( kosten dus)
jeep (grand) chereoke; de xj uitvoering schijnt een goede serie te zijn, (luxe), fijn voor lange afstanden, goed in het terrein en op de weg, kan goed op gas.
min; zuipt brandstof, veel techniek en electronica, wat ook vaak kapot gaat zo gemiddeld genomen, onderhoud kan behoorlijk duur zijn en dure wegenbelasting.
mercedes ml 320 of 430 : luxe, fijn voor lange afstanden, kan goed op gas, vind mercedes erg mooi, past goed bij mijn camper, haha.
min; lust ook een slok, de amerikaans gebouwde gaan veel gepaard met problemen zover ik een beetje lees, die van 2001 zouden wat beter moeten zijn, niet echt een volwaardige terreinauto, echter is duitsland, belgië en frankrijk beetje mijn speel gebied in de toekomst, niet mega extreem.
landrover discovery 1 of 2 : luxe, fijn voor lange afstand, mooi voorkomen, je houd ervan of niet, echt geschikt voor in het terrein, ruim, met de achterbank plat en de 2 achterste stoeltjes opgeklapt wordt het bijna een camper.
min; lust ook een aardige slok, op gas schijnen deze motoren ( 3,9/4,0 v8) niet geweldig te gaan??, wel redelijk goed zelf onderhoud kunnen verrichten, onderdelen zijn meestal niet goedkoop van landrover, misschien 2de hands volop en betaalbaar?
of een een rangerover? schijnen toch ook behoorlijk problemen te geven, scheelt misschien per bouwjaar, model, motor etc?
toyota hebben een voor mij te hoge aanschafwaarde.
suzuki grand vitara van rond 2000, is wel erg betrouwbaar, maar vind ze verder niet echt mooi en aan de lichte kant ivm aanhanger gewicht wat ze mogen trekken, vind die stoelen van die japanners vaak vormloos en weinig ondersteunend.( kan altijd een goede stoel monteren natuurlijk)
mitsubishi en nissan weet ik verder niet echt wat van, behalve de diesels, maar dat is in nederland onbetaalbaar zonder grijs kenteken.
ben zelf niet echt een sleutelaar, wil best wel wat dingen leren/proberen en heb ook een goed betaalbaar adres voor onderhoud.
goede zit is belangrijk ivm onderrug.
trekgewicht ivm openhaardhout e.d. in de toekomst ophalen met tandemasser.
al met al een compleet nieuwe wereld, wat het nodige aan info opdoen vergt, dus laat me weten of jullie nog wat tips/ervaring hebben voor mij om misschien mijn lijstje wat te kunnen inkorten, alvast bedankt.
groet Rataplan