• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

aanschaf 4x4 auto ( bezine of lpg combi)

Laatst bewerkt:
Welke banden komen er onder?

Die van '77 staat op hummers en die van '76 op normale wegbanden.
Dan zit er nog een set van 4 hummers bij.
Alleen ik wil zelf niet daarmee gaan rijden, ze leven van lagers ongeveer die banden, rij nu zelf met bf goodrich all terrain en die bevallen erg goed op zowel de weg als het terrein en zowel in de winter als zomer, terwijl het niet echte winterbanden zijn, presteren best goed.
Eerst nog verder inlezen voordat ik de definitieve keuze maak.
 
Hummers als 36" diagonale of 37" radiale? Michelin AT banden zijn leuk op de vlakke weg en redelijk in zand, maar in modder niets waard, direct vol.
Een optie is misschien de Michelin XZL in 255/100R16 (9.00R16) maat, (34" hoog, dus iets kleiner dan de hummers, ook smaller).
De Dana44 vooras van de W200 is de zwakke schakel van de truck, de semi floater achteraan is een minder zwaar doorwegend nadeel.
 
Gefeliciteerd met de aankoop!
Altijd heerlijk een auto waar je zelf aan kan sleutelen en met niet te veel idiote elektronische meuk er in.

Wil stiekem ooit eens een Lada Niva of een Mazda B2600.
 
Zowel de Niva als de Mazda 2200 pick-up heb ik werkmatig gereden. De Mazda was een no nonsens auto die makkelijk een aanhanger kon trekken. De niva was iederekeer weer een aangename verrassing in het terrein. Motorische hadden ze nog wel eens wat, maar we zijn er altijd weer mee thuis gekomen. Gewoon een beetje gereedschap mee nemen :fluit:
 
@Scratch ik denk ook dat er eerder een Mazda komt dan een Lada, vooral omdat de Mazda zo goed als onverwoestbaar is en omdat we goed bevriend zijn met een Mazda dealer.
 
Hummers als 36" diagonale of 37" radiale? Michelin AT banden zijn leuk op de vlakke weg en redelijk in zand, maar in modder niets waard, direct vol.
Een optie is misschien de Michelin XZL in 255/100R16 (9.00R16) maat, (34" hoog, dus iets kleiner dan de hummers, ook smaller).
De Dana44 vooras van de W200 is de zwakke schakel van de truck, de semi floater achteraan is een minder zwaar doorwegend nadeel.

Beetje laat mijn reactie,

Dacht 36 diagonale.
Semi floater, is minder sterk dan full floater, maar wel beter in verhouding tot de motor ( small block 318 )
Het geheel omzetten in rijden kost behoorlijk meer kracht en door het grote huis neemt de bodemvrijheid ook af en gewicht speelt enigzins een rol i.v.m. verbruik.

Al het staal aan buizen rondom en in de bak verdwijnt naar alle waarschijnlijkheid en wordt vervangen door het originele bumper werk.

Banden wordt 1 van de laatste keuzes, onder de streep bepaald waarschijnlijk wat het wordt, misschien schuift het zelfs een jaar op vanaf het moment dat ik ermee kan gaan rijden.
 
Mijn nieuwe wagen, op de foto zijn we nog in Drenthe.
08:30 vertrokken thuis, huurbus ophalen, terug om de autoambulance.
Mijn maat stond al klaar met zijn Dodge en een grote schamelkar.
Lange lange trip naar Drenthe en weer terug.
Laden duurde langer dan gepland.
Om 23:00 terug thuis, ruim 2 uur bezig geweest met uitladen etc.
Daarna de karren terug en de huurbus, 02:10 sta ik mijn auto af te tanken bij de pomp in mijn straat.... ik ben helemaal op...6:15 gaat de wekker weer....07:15 vertrek voor een werkbezoek in Gelderland, fantastische dag geweest, aansluitend doorgereisd naar winter cooking event, ook een top weekend, beetje rustig aangedaan het weekend.
IMG_8012.JPG
IMG_8015.JPG
Het nieuwe klimrek van zoonlief.
IMG_8113.JPG
Gisyeren de eerste delen gaan demonteren, heerlijk buiten, leek wel voorjaar.
Steeksleutels, kruiskop schroevendraaier en een tang, veel meer had ik niet nodig.
IMG_8232.JPG
Onderkant front goed verrot, 1 van de bekende plekken bij de Dodge w200, gelukkig heb ik een keurig front bij die andere wagen.
De kap, spatborden en complete cabine gebruik ik van deze wagen, het blok, chassic en bak gebruik ik van die andere om 1 goede te maken.
De rest blijven reserve onderdelen, verkoop ervan of wordt een ander project, dat zie ik later wel.
Wil ook nog een aantal bladveren ervan gebruiken voor het liften.
IMG_8256.JPG

Rataplan
 
Mijn Ford Ranger heeft net zijn eerste beurt gehad.
Dat was niet goedkoop.
Wist niet dat er 10 liter olie in zat. o_O
 
Ik zie dat ie al op 36" hummertjes staat :)
Als ie een tijdje stil staat, krijgen die een platte kant, dus daarna rij je de eerste paar km als het ware
op een hobbelende ondergrond, maar dat is dus je band die terug rond moet worden :D :D
 
Ik zie dat ie al op 36" hummertjes staat :)
Als ie een tijdje stil staat, krijgen die een platte kant, dus daarna rij je de eerste paar km als het ware
op een hobbelende ondergrond, maar dat is dus je band die terug rond moet worden :D :D

Ja klopt, ik heb nog een set hummers op velg en die andere Dodge staat op wegbanden, niet gekeken welke.
Alles wordt gedemonteerd en komt op pellets te staan binnen en en deel nog buiten, totdat de nieuwe zolder is gemaakt ( stalen balken frame lassen etc.)
Hoop volgend weekend dat het opbouw chassis naar binnen kan, dan eerst de boel gaan liften.
 
Hoe ga je 'liften'? Body lift dmv blokjes? Bladveren opbollen / veranderen / blokken onder de bladveren?
Hoe hoog wil je gaan tov standaard en waarom wil je hem hoger? Want normaal doe je dat om er grotere
diameter banden onder te krijgen, maar ik dacht dat jij het bij normale maten ging houden?
 
Hoe ga je 'liften'? Body lift dmv blokjes? Bladveren opbollen / veranderen / blokken onder de bladveren?
Hoe hoog wil je gaan tov standaard en waarom wil je hem hoger? Want normaal doe je dat om er grotere
diameter banden onder te krijgen, maar ik dacht dat jij het bij normale maten ging houden?

Extra bladveren en achter blokken inderdaad.
Er zijn er die voor ook blokken doen en er nooit geen problemen mee hebben en er zijn er die het afraden vanwege mogelijke problemen, dit eerst eens verder uitzoeken.
Met extra bladveren kan je ook een eind komen.

Daarna nog bodylift met blokken.

4 inch is ongeveer wat ik wens en de achterkant iets hoger dan de voorkant.
Vind ik het mooiste kwa lijn.

Voor die hummers moet je liften inderdaad, anders krijg je voor problemen met sturen.
Mijn voorkeur gaat niet uit naar hummers, wel naar grote diameter banden.

Dit is één van de auto's die als voorbeeld dient en mij dus erg aanspreekt.
Het minimalistische, de hoogte etc.
IMG_8099.JPG
 
Extra bladveren en achter blokken inderdaad.
Er zijn er die voor ook blokken doen en er nooit geen problemen mee hebben en er zijn er die het afraden vanwege mogelijke problemen, dit eerst eens verder uitzoeken.
Met extra bladveren kan je ook een eind komen.

Daarna nog bodylift met blokken.

4 inch is ongeveer wat ik wens en de achterkant iets hoger dan de voorkant.
Vind ik het mooiste kwa lijn.

Voor die hummers moet je liften inderdaad, anders krijg je voor problemen met sturen.
Mijn voorkeur gaat niet uit naar hummers, wel naar grote diameter banden.

Dit is één van de auto's die als voorbeeld dient en mij dus erg aanspreekt.
Het minimalistische, de hoogte etc.
Bekijk bijlage 5906

Het lijkt (maar is slecht te zien met al dat zwart) dat bij deze auto de banden buiten de wielkasten steken. Volgens mij is de wetgever daar niet zo blij mee. Ik zou dat even uitzoeken voordat je TE grote sloffen monteert.
 
Dat is op te lossen, zelfs als je dubbellucht zou monteren, met een wielkast of spatbordrand.

K30michel.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Blokken vooraan onder de bladveren is eigenlijk te gevaarlijk ( in Belgie ook streng verboden ). Met een bodylift klopt er niet van uitlijning meer van versnellingspook van de tussenbak, bumper hang dan ook te laag enz... 10 cm omhoog is al redelijk wat... Veren boller maken is volledig legaal, maar niet zo simpel om correct te doen.
 
Zou ik weer met een oldtimer busje beginnen, dan ga ik hem geheel strippen,,, het plaatwerk verbeteren en dan gaat hij naar een verzinkbedrijf waar hij eerst in een bad komt waar alle resten er afgaan ook roest, komt er totaal blank uit en dan geheel onder gedompeld word in de zink bad, even wentelen en dat er uit.
Dan misschien verf (coating ) gebruiken wat op zee ijsbrekers wordt aan gebracht, en dat het zaakje opbouwen met de beste materialen en afschermen tegen vocht (vloeistoffen).
De beste oldtimer motor/versnellingbak, en de nieuwste rem/veringsysteem gebruiken.

Een fluister RVS uitlaat laten ontwerpen door
Welkom bij E.P.S. - de bekende uitlaatspecialist!
www.uitlaten.com/
EPS is de uitlatenspecialist voor oldtimers, sportauto's en Amerikanen.
Op de site veel informatie over
uitlaten en uitlatentechniek./

In de motorruimte geluidsisolatie toepassen, rvs motor beschermplaat er onder.
In het busje alle isoleren met het beste isolatie tegen koud, en hitte.
Dan er een "prepper campertje" van maken.
Een airco er in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is op te lossen, zelfs als je dubbellucht zou monteren, met een wielkast of spatbordrand.

K30michel.JPG

Vaak gebeurd dat verkeer rakelings bij je langs rijden zeker als het donker is, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Voor de rest een pracht van een wagen.

Ik zou verlichting monteren wat uitsteekt zoals je dat wel ziet bij vrachtwagens, en op de bumper vlaggetjes met een verende houder.
Dit lijkt mij levens gevaarlijk zou niet op de openbare weg mogen, maar dat is mijn daar is mijn persoonlijke mening.
Zo zou ik je niet rijden tegen willen komen in het donker op een smalle landweg.:oops:

Hoe groot is de afstand van je verlichting en zijkant van de banden?????
zestig Centimeter, en aan de andere kant ook.
Als je zelf rekening moet houden met obstakels is het met elkaar,,, één twintig.:confused::eek::lol:
 
Terug
Bovenaan