• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

aanschaf 4x4 auto ( bezine of lpg combi)

Toen ik in Afrika (Malawi, Mozambique) was, was ons vervoer een Toyata Hilux. Aangezien er daar weinig degelijke wegen te vinden zijn, op de hoofdweg na, betekent dat al snel dat je een paar honderd kilometer off road aflegt. Voor zover ik van de eigenaar heb begrepen was dit een van zn beste auto's gezien de levensduur.

Nu heb ik verder vrij weinig technische kennis van auto's maar ik wilde je dit toch niet onthouden. En ohja, we hebben met 19! Personen in die auto gereden, dus aan laadruimte geen gebrek!
 
Ben erg druk o.a. met de auto, dus niet veel op het forum momenteel.
Toch wil ik ff wat voortgang van mijn project met jullie delen.
Veel gedaan afgelopen tijd;
Loods opgeruimd en zolder gemaakt.
De eerste auto compleet gedemonteerd.
Alles op zolder opgeslagen.
Cabine geschuurd, gelast, gespoten, geplamuurd etc.... staat nu 2 keer in de grondlaag en de onderzijde compleet in de tectyl.
Chassis andere auto geschuurd en in de tectyl waar nodig.
Wielkasten geschuurd en in de tectyl.
Afdekdeel schakelpook geschuurd en behandeld met roestomvormer.
Voorfront compleet geschuurd.
Zijschermen voor, geschuurd en behandeld met roestomvormer.
Achterklep van de bak geschuurd en behandeld met roestomvormer.
Van de grijze rolbar uit de bak ( 3 inch) heb ik dubbele uitlaatstukken gemaakt, deze zijn klaar om gelast te worden.
Tot zover voor nu....
IMG_8639.JPG
IMG_8646.JPG
 
de cabine is 2x volledig in de grondverf gespoten.
op de deuren en de bak na is alles nu geschuurd, gelast en waar nodig met verfafbeit gedaan.
afgelopen vrijdag de overige beplating etc ontvet ( st mark) en daarna in de grondverf gespoten.
vanmiddag hopelijk schuren en plamuren.
IMG_9352.JPG IMG_9355.JPG

over kleine 2 weken komen mijn eerste materialen uit de VS aan, waaronder de nieuwe polyurethane rubbers voor onder de cabine en het voorfront, hopelijk heb ik de cabine dan in de eindlak en kunnen langzaamaan we weer gaan opbouwen.

binnenkort nog wat bedrijven langs om mijn voorraam te laten zetten, ik weet hoe het moet en heb bij mijn camper ook geholpen, echter de ruit die er in komt is met zonneband en een stuk dunnen dan de originele ruit.
deze kosten aardig wat geld al excl verzending en het risico is het me niet waard omdat zelf te verprutsen.

binnenkort meer....
 
Afgelopen maanden vordert het project gestaag, door allerlei andere zaken tussendoor en ook wel wat tegenvallers gehad.
Het plaatwerk op de foto hierboven is sindsdien achteruit gegaan kwa spuitwerk:(
De cabine, parafen en voorfront zijn in hoogglanszwart gespoten, dit is niet te doen in de ruimte die ik tot mijn beschikking heb, dus zwart wordt de eerste onderlaag na de grondverf lagen.
De uiteindelijke kleur wordt nu waarschijnlijk blauwgroen in mat afwerking.

De spatborden, gril, onderste frontstuk en motorkap wilde ik voor de tweede maal in de grond zetten, echter mislukte dit, door eigen schuld achteraf bekeken.
De verfspuit reinigde ik wel met thinner nadien, enkel niet het gedeelte waar de lucht vandaan komt ( pin).
Nu bleef hier toch verfrest achter, wat vervolgens weer oploste bij nieuw spuitwerk, met als gevolg slechte verneveling en later dotjes etc op de lak.
In eerste instantie dacht ik dat ik het onvoldoende verdund had en nog wat thinner toegevoegd, dit bleek teveel waardoor de verse lak van het spatbord afdroop:(

De verfspuit volledig gereinigd en het plaatwerk weer geschuurd, schoon gemaakt en toen enkel nog ontvetten om opnieuw te kunnen gaan spuiten voor de grondverf laag.
Ik had eco thinner gekocht in eerste instantie enkel reageerde dit niet met mijn verf, dus over gegaan op de oude vertrouwde thinner.
Nu dacht ik dat ik met die eco thinner de boel wel goed kon ontvetten, zo gezegd zo gedaan.....vreet dat spul mijn verflaag op:mad:
Kan nu dus opnieuw gaan schuren en ontvetten, maar weer gewoon met St Mark dan.
Hopelijk werkt de verfspuit nu ook weer na behoren, anders pak ik de roller weer te voorschijn:).

Ivm financieën heb ik het net opgeknapte chassis verruild voor het andere chassis wat ik heb, hier zit een berg meer werk aan ( motoren, assen, bladvering, aandrijving etc omwisselen) enkel staat er op deze al gas op het kenteken.
Dat scheelt alvast €1500 extra kosten voor de eerste auto ( waar ik ook in wil gaan rijden).
Die andere is voor later en niet persé een 'moeten' en ook verkoopbaar zonder gas notering.

Heb inmiddels wel een redelijk goede voor en achterbumper voor een mooi bedrag kunnen kopen en het klein materiaal uit Amerika is snel en goed afgeleverd. duimpje voor Trump:eek:;):D

Rataplan
 
de auto is verkocht voor €725.

als ik het goed onthouden heb zijn dat de motoren met carabeteurs nog, die zouden beter zijn dan het latere electronische injectie systeem.
range rovers schijnen zeer aangenaam te rijden( als ze rijden)
overgangsregeling zou weer inhouden dat ik een hoop geld bespaar, maar dan in de winter 3 maanden geen auto.
en om nu een auto aan te houden en te schorsen behalve die 3 maanden is ook nog al wat.
moet toch ook beetje rekening houden met de buren, 3 auto's en een camper voor de deur dan :eek::confused: :D

We hebben onze Range net weg gedaan op aanraden van een bevriende monteur voordat er grote problemen mee waren. Range is niet zo duurzaam uiteindelijk. In Zuid-Africa waar heel veel in de bush wordt gereden en men niets weggooid en alles repareert, zweren ze bij Toyota.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We hebben onze Range net weg gedaan op aanraden van een bevriende monteur voordat er grote problemen mee waren. Range is niet zo duurzaam uiteindelijk. In Zuid-Africa waar heel veel in de bush wordt gereden en men niets weggooid en alles repareert, zweren ze bij Toyota.

yep, toyota hilux is een werkpaard wat je niet gauw in de steek laat.

En dit lijkt me perfect voor in Afrika, geen luxe wel altijd blijven rijden en het onderhoud is goed zelf te doen.
IMG_1006.JPG

En dit blijft ook mooi om naar te kijken, keer op keer:thumbsup:

Top Gear How to kill a Toyota:
https://m.youtube.com/playlist?list=PLxPLd6ANOsmKe8CMMbRfWYHbu7T7wcHYC
 
Echt niet grappig!!!!

Het hele project wordt gefilmd door mij.
Nu heb ik inmiddels een paar uur aan shots opgenomen van alle genomen stappen.
Niet goed over nagedacht door mij is dit in het begin ook gedaan met mijn Iphone.
Voor de rest prima beelden enkel wordt dit niet ondersteunt in het filmprogramma voor windows op mijn pc, dom maar helaas.
Het waren maar een paar shots dus dat geeft niet echt.

Nu heb ik van de week zo'n 30 uur gewerkt om tot een eerste deel van film te komen.
Na plakken en knippen en knippen en plakken hield ik zo'n 4,5 minuut over wat er voor een eerste keer best leuk uitziet.
Daarna wat met muziek aan de slag gegaan en in dit proces heb ik iets verkeerd gedaan in het programma, geen idee verder wat.
Nu staat alles in de timeline en zichtbaar alleen wanneer ik het wil afspelen zie ik geen beelden meer enkel hoor ik nog de muziek.
Nieuwe beelden toevoegen kan wel, maar worden ook niet zichtbaar tijdens het afspelen.
Ik kan nergens iets vinden om de boel te herstellen, rest mij enkel nog de hulpchat te gaan gebruiken in de hoop dat zij me verder kunnen helpen, anders zal ik opnieuw moeten beginnen.

:(
 
@Rataplan, dat is even slikken. Maar je hebt de ruwe beelden nog.
Op zich wel leuk werk video monteren.

Hier ook zo iets. Ouwe medion laptop heeft firewire, oudere video camera kon er op en was gewoon aanstuurbaar middels de firewire.
Toen kwam er en update van de mediaspeler en weg was de firewire.
Tot nu toe niet aan de praat gekregen.
 
Hmm balen, heb je geen handige vloggende tieners in de buurt die kunnen helpen daarmee? Lijkt me een kleinigheidje (codec?). Of probeer eens een ander verwerkingsprogramma.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Rataplan, dat is even slikken. Maar je hebt de ruwe beelden nog.
Op zich wel leuk werk video monteren.

Hier ook zo iets. Ouwe medion laptop heeft firewire, oudere video camera kon er op en was gewoon aanstuurbaar middels de firewire.
Toen kwam er en update van de mediaspeler en weg was de firewire.
Tot nu toe niet aan de praat gekregen.

Ja ruwe beelden zijn er nog op de pc en op ssd kaarten etc.
Ik vind het prachtig om te doen en hoelanger ik ermee aan de slag ben hoe verfijnder ik het wil maken, verslavend denk ik.
Voor nu neem ik een adempauze anders werkt het toch niet en volgende week eens opnieuw aan de slag.
Het programma is van filmora waar ik tot nu echt tevreden over ben, daar het fijn en eenvoudig te bewerken is.

Hmm balen, heb je geen handige vloggende tieners in de buurt die kunnen helpen daarmee? Lijkt me een kleinigheidje (codec?). Of probeer eens een ander verwerkingsprogramma.

Ja hier gaat het mij al weer boven mn pet, pc, ict etc etc is niet mijn ding.
Laat me zien hoe je een huis bouwt en ik bouw het na en vergeet niet meer hoe het moet, zet me voor een pc en doe 4 klikken in allerlei taakbalken en ik ben je kwijt:lol:

:oops: Thanks @Ray :thumbsup:

[MOD]Berichten samengevoegd.[/MOD]
 
Ff een update,

Film is uiteindelijk gelukt, veel werk en zeer te vreden met het eindresultaat.
Een volgende film zal met alles kennis van nu een stuk vlotter in elkaar zitten.
Kan gerust zeggen dat ik er een nieuwe hobby bij heb.

Het plaatwerk is gespoten ( zwart), dit zou eerst de eindkleur worden.
Keuze is uiteindelijk gevallen op antraciet, al vind ik hem daarvoor te licht van kleur, het is wel goed.
De cabine is nu voor de eerste maal in antraciet gespoten en het resultaat blijft me tegenvallen.
De rest gaat dus met de roller en de lastige hoekjes etc. zal ik met de verfspuit doen.
Het chassis wat ik ga gebruiken, is nu ontroest voor zover dit gaat en behandeld met roestomvormer en zojuist in de tectyl gezet.
Na Zweden ga ik verder met demonteren en het wisselen van de chassis.
 
Zelf heb ik in 2017 een Suzuki Vitara gekocht in Thailand bouwjaar 1997 lpg ingebouwd 4 wheel drive. Aangekocht voor ongeveer 5000 euro in plaatselijke valuta. Heel geschikt voor gebruik in de bergen en op natte wegen, ben nog nooit vast komen te staan. Kosten in gebruik erg laag lage brandstofprijzen in het gebied (Zuid Thailand) waar ik de wagen gebruik.
 
Zo ik was zelf al bijna vergeten dat ik een topic gestart was over mijn 4x4 auto project en kreeg hier de melding dat het laatste bericht al weer 100 dagen oud was.

Tijd vliegt...

Wat is er ondertussen gebeurd;
Als je naar de laatste foto’s kijkt van 30 aril 2017 dan ben ik net zo ver, enkel is er een complete chassis wissel geweest.
Achteraf te veel werk gedaan wat niet nodig was...bijkomend voordeel is wel dat alles gedemonteerd is gesmeerd, behandeld en weer gemonteerd is.

Chassis 1 ; zonder gas op kenteken
Chassis 2 ; met gas op kenteken

Basis is nu chassis 2 + achteras + achterste bladveren + voorste bladveren ( liftpakket ) en hummers.
Ongemonteerd zit er een verschil van 7 cm in de hoogte van de voorste originele en lift bladveren.

Vooras en motor/versnellingsbak is van chassis 1.

Omdat ik nu geen geld wil steken in nieuwe liftschokbrekers heb ik mijn steunen aan het chassis verlaagd, zodat ik de originele kan blijven gebruiken.
De aandijfassen zijn na plaatsing van de motor en bak weer gemonteerd.
Motor en bak steunen nu op nieuwe rubbers.
Remleiding zit weer op zijn plek, net als de benzine tank.
Gisteren bezig geweest met het stuurbekrachtigingshuis, wat volgende week gemonteerd wordt.
Dan hoop ik ook de andere motor naar binnen te kunnen halen, omdat ik de nodige zaken nog wil overzetten.
Startmotor,stuurbekrachtigingspomp, originele dynamo en een beugel tbv gasstang carberateur.

Dan volgt het richten, lassen en monteren van de uitlaat.
Is deze klus geklaard ga ik van massief kunstof ophoogblokken zagen ( 9 cm) voor de bodylift.
Front, cabine en laadbak komen op deze blokken te staan die op hun beurt op de originele steunpunten van het chassis staan.

Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig @Rataplan

Ik blijf je project volgen.:thumbsup:

Mhg,
J.J.
Ps van dit stukje wat weg gehaald, was een herhaling.
 
Update nr....zoveel:)

Foto hieronder is van de vooras ( Dana 44) i.c.m. het bladveren liftpakket en de banden Hummers.
De auto staat nu volledig op zijn assen, enkel het chassis zal op de achteras nog verhoogd worden met blokken.
Dit gebeurd op het laatst i.v.m. het bepalen van de lijn van de auto, iets hoger van achter vind ik persoonlijk mooier.
48B4C8A0-C463-44A4-9613-F19652D5DB38.jpeg
Dit is het stuurbekrachtigings huis, weegt als dieplood, eigenlijk weegt alles zwaar van deze auto:fluit:
Linksboven waar de rode verf zichtbaar is op de motor komt de oliepomp te zitten, echter mis ik een originele beugel, dus dat wordt later.
Bovenaan het bekrachtigingshuis komt de stuurstang, deze dient verlengd te worden i.v.m. het ophogen van de cabine o.a. ( bodylift)
0FB0F71E-98A8-423E-B418-BDBF2B03326E.jpeg
Het motorblok, voorzien van nieuwe motorsteunen zit op zijn plek.
De aandrijfassen en benzinetank ( 100 liter) zijn ook gemonteerd.
Benzine zal ik enkel in geval mijn gas op is rijden.
Bij bezoek aan Vlaanderen zal die wel volgetankt worden en dan hebben we daar thuis wel een bestemming voor;)
De versnellings en tussenbak zitten op hun plek en steunen ook op nieuwe rubbers.
Boven het linker wiel zie je een grijs blok op het chassis staan.
Dit heb ik gemaakt van een gerecycled kunstof blok wat wordt gebruikt als voet voor bouwhekken.( jutten gaat tefenwoordig beter in de polder dan op het strand:)
34A84DB8-CBE2-4CEA-97A7-844C473B0B2E.jpeg
Een dichtbijfoto van dat kunstof blok.
Gewoon perfect spul, supersterk, rot niet en goed bewerkbaar.
Wanneer alles op zijn plek zit gaat er tectyl over, is meer om het minder te laten opvallen.
59A33DE9-D979-4A2B-9587-E75BF2ECCBDB.jpeg
De cabine en het voorfront zijn beide geplaatst op de nieuwe blokken.
Dit geeft een bodylift van 9 cm en zorgt voor meer brandstof verbruik, waardoor het behalen van de doelstellingen afgesproken in het klimaatakoord van Parijs in gevaar komen:oops:
50F95005-B618-47C5-B66F-EDEF5FE4D6A9.jpeg

Wordt vervolgd
 
De radiateur is gemonteerd, de slangen aangekoppeld, de elektra verbonden en de uitlaat (gemaakt van de roll bar) gelast en gemonteerd.
De motor gestart, die loopt, wel lekkage van koelwater.
11846B46-E592-4935-871A-EFFCCCF6B914.jpeg
Foto hieronder is van mijn andere blok en dient als voorbeeld.
Wat ik aanwijs is de waterpomp, ik dacht deze lek was op de pakking.
87555C3B-D01D-4A84-83C9-2B856E919E80.jpeg
Deze dus gedemonteerd, schoongemaakt en voorzien van vloeibare pakking en terug geplaatst.
Nog lekkage:(
Bleek die lek te zijn op het asje....
Andere waterpomp erop...nog lekkage.
CEE7F011-A218-46FA-95DD-D5BBA6CBC606.jpeg
Bleek de pakking van de dit deel ook lek.
Waarschijnlijk omdat de motor lang stilgestaan heeft en niet gedraaid.
Achter deze kap zit de timing ketting en lopen de koelwatergang links en rechts in het motorblok.
Alles er af en voorzien van nieuwe pakkingen en weer terug erop, een hele klus.
8E27B2C2-FEF6-4762-9055-EAFF7DD15DDE.jpeg
Helaas nog lekkage... niet op deze onderdelen, maar op een bout waar de uitlaatspruitstuk op het motorblok is gemonteerd.
Alle koelvloeistof weer afgetapt en bout gesealed.... jaja... bijna goed.
Gisteren lekkage op een bout aan de andere kant van het uitlaatspruitstuk... dit wordt vanavond verholpen.

Voor de rest zijn de ventilatoren aan de radiateur gemonteerd, deze werken op een sensor i.t.t. de originele die permanent draaid op de polie wanneer de motor draaid.
Verder is de elektra nu uitgezocht en verbonden, behalve naar de achterlichten nog niet.
Alle kabels heb ik met t- ribs verbonden i.p.v. intapen.
Ik vind dat niks omdat nu makkelijk kan zien hoe, van waar en waar naar toe iets gaat ( mooi voorbeeld)
Wanneer je nog iets wil toevoegen of vervangen kan dat gemakkelijk.
De binnenspatborden zitten weer op hun plek, deze had ik vorige zomer al in de tectyl gezet.
De gasklok incl slangen etc kon vervolgens op het spatbord terug geplaatst worden.
Aansluiting op de gastank kan pas wanneer de bak is geplaatst, omdat voorlopig daar de gastank in komt te staan.
Deze week komt mijn nieuwe luchtfilter binnen, daar de originele niet past op de carberateur die hier op zit.
Wanneer die geplaatst is kunnen we de motor gaan afstellen.

Het vergt de nodige inzet en nog meer geduld, maar beetje bij beetje wordt het nu toch echt een auto.
Eerlijk is eerlijk, dat ondanks de tegenslagen met demonteren en monteren, het toch fijn is dat je dadelijk je auto ook echt kent.
Al blijft elektra toch echt een beetje acacadabra voor mij :confused:
 
Terug
Bovenaan