V
Verwijderd lid 423
Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ray, het gaat volgens mij niet alleen om de directe straling van zo'n kernwapen, maar ook om de radioactiviteit veroorzaakt door de fallout, vooral kort na zo'n explosie. Houd je dat stof buitenshuis maar straalt het daar stevig tegen muren, ramen en dak dan straalt het in de woonkamer ook stevig. Het venijn zit hem dan in de blootstellingsduur, en schuilen achter of onder zaken met massa kunnen de stralingsbelasting flink verminderen. Een paar dikke stenen- of betonnen muren of een betonnen kelderplafond scheelt behoorlijk, en zand doet dat evengoed.Mee eens dat je wellicht de nieuwsberichten kunt controleren, of je gevaar loopt in jouw omgeving nadat het gebeurd is. Voor de directe blast en diens straling heb je er weer niets aan, als je niet al in je schuilkelder zat is het te laat. Tegen de daarop volgende fallout, dus radioactief stof wat overal neer dwarrelt zijn er simpele voorzorgsmaatregelen. Binnen blijven en houdt dat stof buiten. Bij een evt. bug-out heb je weer niet veel te kiezen, je kunt moeilijk halverwege weer omdraaien omdat je dosismeter al half op is.
Hier is in inches (2,54 cm) aangegeven hoe dik diverse materialen moeten zijn om de stralingsbelasting te halveren.
Tegen gammastraling doet zo'n 2 cm lood het net zo goed als 10 cm beton of 28 cm hout. Nog eens die dikte er tegenaan, en je hebt alweer gehalveerd. Achter 20 cm beton is er dus dus 1/4 van de oorspronkelijke gammastraling over en achter 30 cm beton is er nog maar 1/8 over.
"Residual radiation and fallout:
Residual radiation is defined as radiation emitted more than one minute after the detonation. If the fission explosion is an airburst, the residual radiation will come mainly from the weapon debris. If the explosion is on or near the surface, the soil, water, and other materials in the vicinity will be sucked upward by the rising cloud, causing early (local) and delayed (worldwide) fallout. Early fallout settles to the ground during the first 24 hours; it may contaminate large areas and be an immediate and extreme biological hazard. Delayed fallout, which arrives after the first day, consists of microscopic particles that are dispersed by prevailing winds and settle in low concentrations over possibly extensive portions of Earth’s surface."
Ik vond zo gauw geen Nederlandse tekst, maar de "vroege fallout" van de eerste 24 uren schijnt wel bijzonder venijnig te zijn. Hieronder een voorbeeld, met Roentgen (de eenheid van de genoemde dosimeters) per uur. De eerste uren hakken er dus wel stevig in...
Mee eens, dan maar een heel klein EMP-dingetje ergens hoog in de lucht?Wel zie ik hem om in deze oorlog een tactische nuke eens uit te testen, maar die zijn nu net gebouwd om de ellende heel lokaal te houden. Als hij dat doet is het opeens minder handig dat zijn logistieke basis in Oekraïne naast Tsjernobyl is ingericht, want als de wind gunstig staat voor het westen, heeft hij zelf bij een enkel bommetje daarop een dijk van een probleem.
Kan dan immers "overal vandaan komen" (Wit-Rusland, Oekraine...); ik hoor het Putin al mompelen.
Gaan er in het oosten een paar elektriciteit centrales plat dan volgt de rest met een beetje pech vanzelf, ook hier. Ik zie ook zoiets toch ook niet snel gebeuren, maar wel eerder dan een gewoon atoomwapen, en met Putin weet je het maar nooit...
En voor dat geval... Nuke-Yoga! Ik heb de binnen-isolatie voor een paar EMP-kistjes al binnengesleept: Een paar 6 mm dunne PE-schuim Yoga-matjes van Van Cranenbroek (waarvandaan anders) en wat tweezijdig kleefband. Nu alleen nog een aluminium hoedje en dan mag die rare Putin op de Nuka-Cola komen...