PBear
Mankinds only hope
@PBear, je hebt gemiddeld 4,1 CPM met pieken tot 10, en af en toe pieken tussen 20 en 30 CPM, begrijp ik.
Ik zou mij daar geen zorgen over maken. Een geleidelijke stijging of een plotselinge stijging die op een duidelijk hoger niveau blijft hangen is meer iets om even alert op te zijn. Enkele pieken kunnen best met kosmische straling te maken hebben, en dan werd de chip wellicht net geraakt door een deeltje met meer energie dan doorgaans.
Hoe groter het oppervlak van een detector (en hoe gevoeliger) des te stabieler de uitgelezen waarde. Het detectie-oppervlak van een smartphone-camera is echter niet groter dan zo'n circa 4 x 3 of 5 x 4 mm (!). Er is dan meer kans op af en toe een uitschieter want het is dan echt "hit-or-miss", dus maak je geen zorgen over enkele pieken af en toe.
Mooi is wel, dat de tijd dat weer goed maakt, want door langer te meten kom je vanzelf op eenzelfde gemiddelde waarde uit. Als ik mij niet vergis dan kan je de meettijd in de app ook instellen.
Het enige dat ik je aanraad alvorens er echt op te vertrouwen, is om het toch eens te cross-checken met een stralingsbronnetje. Ik kreeg hier ook een tamelijk stabiele 20 CPM, compleet met uitschieters af en toe, maar geen meetbare reactie op m'n Polycrase. Bij mij leek het dus "net echt", maar moeten die meetwaarden ergens anders vandaan komen. Misschien is mijn sensor er niet voor geschikt en zijn het pulsen in de elektronica, wie zal het zeggen...
Weet je wat, wikkel de smartphone eens rondom in een beetje bladlood, of stapel er wat bakstenen aan alle kanten omheen. In steen kan iets aan radioactiviteit zitten, maar in alle gevallen zou je dan een duidelijk andere meetwaarde moeten vinden dan zonder afscherming. De meetwaarden houdt de app vast, dus je hoeft zelf niet ook onder de stenen te kruipen Bij nader inzien, is een stukje lood boven en onder de smartphone natuurlijk ook al OK. Of een baksteen er onder en er op... Of wikkel het gevaarte in een plastic zak en begraaf het even 30-60 cm diep in zand...
Als je in een bergachtige streek woont, met dichtbij een rotsige bodem, dan zou het zomaar kunnen dat het leeuwendeel van jouw "achtergrondstraling" uit de bodem komt. In dat geval zal begraven misschien juist hogere waarden laten zien. bakstenen of lood lijkt mij toch het beste.
Ik zal eens kijken of ik ergens een stukje lood kan opscharrelen. Ingraven zal mijn telefoontje niet leuk vinden ivm vocht en ontbrekende stroomvoorziening.
Sowieso geen gek idee om wat lood te preppen, voor het geval het toch mis gaat met nucleaire fallout en we ergens een goed heenkomen moeten zoeken door besmet gebied. Dat zal meer bescherming bieden dan een aluhoedje