• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bitcoin en cryptocurrency

Volgens mij is mining het verifiëren van de transacties.

Bij minen bereken je de oplossing van de crypto som en krijg je de coin. Toch ?
Bij transacties, denk ik, aan inleveren, betalen, converteren. Dus dan heb je al een coin.

Maar hoe het ook zij: het kost enorm veel energie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bitcoin Has Less Environmental Impact Than Fiat Currencies

No, Bitcoin Won't Boil the Oceans. Concerns about the cryptocurrency's energy use are overblown.

"Data centers, gold mining and cash production all consume substantially more energy than Bitcoin mining."
[MOD]Niet werkende link verwijderd[MOD]

Miners valideren en verwerken de transacties door het toevoegen van nieuwe blocken aan de blockchain nadat, grofweg elke 10 minuten, een wiskundige puzzel is opgelost.
De miner (of een mining pool bestaande uit vele duizenden participanten) die deze puzzel heeft opgelost krijgt 12,5 BTC als "blockreward" plus de transactiefees van de transacties in dat betreffende block (de blockreward halveert elke 4 jaar).

Nodes valideren alleen transacties, hiervoor staat geen vergoeding. Iedereen kan een full node draaien, maar doet dit (in tegenstelling tot minen) niet vanuit een economische incentive.
De officiële Bitcoin core client is een full node en hiermee heb je 100% het eigendom van je private key(s).

Mij is verteld dat er een hoop energie verloren gaat op een zonnige winderige dag. Omdat de energie nergenst word opgeslagen. De miners gebruiken dus de energie die anders verloren was gegaan...

Eth gaat dit jaar wss pos worden. Dan worden de tramaacties gevalideerd door de stake holders. Dat scheelt weer enorm veel rekenkracht. Tot ie tijd gewoon er op los minen XD staat nu op de 1k.

Ik hoorde toevallig Geert op business class praten over bitcoin. Hij geeft zijn mening en die deel ik.

Op 8.20 begint het.
http://www.business-class.nl/nl/uitzendingen/video/q/onderwerp/beursgenoten_/id/2468

Overigens de block chain techniek die btc gebruikt is wel erg vooruitstrevend. Als banken die in hun systemen bouwen, zijn de meeste hack pogingen verleden tijd, net als de Ddos aanvallen. :off:

Geert zegt zelf direct aan het begin dat hij het niet kan uitleggen omdat hij het niet weet. Hoe kun je zo'n man nog serieus nemen en vervolgens zeggen dat je zijn mening deelt!

De enige reden om de blockchain te onderhouden is de economische beloning dmv Bitcoin.
Blockchain good, bitcoin bad is echt onzin.

FYI

Minister bekijkt wenselijkheid verbod bitcoin
Minister Wopke Hoekstra (Financiën) wil over een paar weken duidelijk maken of een verbod van de bitcoin wenselijk en mogelijk is.
https://www.telegraaf.nl/financieel/1610359/minister-bekijkt-wenselijkheid-verbod-bitcoin

Wat een onzin, er valt niks aan te verbieden tenzij je het internet uitschakeld, en dan nog eigenlijk niet ;)
Ze kunnen er beter van profiteren dan het verbieden, dan levert het de schatkist nog wat op ipv dat het geld kost.

Bij mij is blijven hangen dat Geert zei dat het volgens hem allemaal gebakken lucht was en waarschijnlijk de grootste oplichting die er ooit is geweest. :eek:

Daarnaast is deze kerel niet gek. Zijn bedrijf analiseert beurbedrijven en daarop geeft hij vrijblijvend advies. Voor wie hem volgt heeft hij tot op heden mooie rendementen gemaakt.

De meeste mensen kennen de bitcoin pas een paar jaar. Ik ken het al vanaf het begin toen een maatje van mij er een paar duizend euro in stopte.

Daarna wilde hij gaan minen en dat heeft hij ook een paar jaar gedaan. Ik bouwde de zware computers met veel rekenkracht en later kocht hij een kant en klare in de VS. Tot het moment dat het qua energie meer kostte om een bitcoin te minen dan het waard was.

Er is steeds meer rekenkracht nodig en een computer nu gebouwd is morgen te traag. Het werd dus niet meer rendabel te minen wanneer je geen Pro was.

Hij heeft een eigen bedrijf en doet internationale handel vooral met Canada. Dus klanten konden nog wel betalen bij hem met de bitcoin.

Hij heeft een keer een groot bedrag gecashed en zijn personeel een bonus in bitcoin gegeven. Momenteel houdt hij de rest nog steeds vast want hij heeft het geld niet nodig en wat hij erin stopte heeft hij dubbel en dwars terug met winst.

Elke dag komen er vijf nieuwe crypto munten uit. Hij kocht destijds wat light coins een jaar of vijf terug schat ik en was de eerste die eterium kocht in de pre pre pre sale toen de koers iets van 20 cent stond. Dus daar verdiend hij ook wel wat aan.

De bitcoin zijn echter voor 90% in bezit van maar een paar personen, waaronder de maker. Ze zijn eindig en er staat niets fysiek tegenover. Geen goud of garantie of wat dan ook. Gebakken lucht dus.

Er zijn altijd mensen die in een hype meegaan, in Nederland 400.000 mensen al. Mijn maat heeft er goed aan verdiend maar straks zijn er heel veel mensen die zullen verliezen.

In het begin werd de bitcoin vooral gebruikt om anoniem af te rekenen, veelal door criminelen. Uiteindelijk is niets anoniem dus worden andere manieren verzonnen.

Wie nu nog durft in te stappen heeft erg veel lef of geld teveel. Je kunt speculeren omdat de koers zeer op en neer gaat maar ik stop er mijn spaargeld niet in. :oops:

Er is meer dan alleen Bitcoin zelf hoor, 2018 wordt m.i. het jaar van de altcoins. Er zijn genoeg goede én anonieme alternatieven cryptocurrencies, waarvan het merendeel tegenwoordig proof of stake is (veel efficienter). Bitcoin is wat dat betreft zooo 2011....

@P.Oemel
PoS komt met serieuze trade-offs zoals centralisatie en minder rekenkracht en wat mij betreft niet wenselijk qua consensus mechanisme. Wellicht een hybride vorm van PoW+PoS, maar ik voorspel dat er behoefte zal blijven aan in ieder geval 1 crypto die op PoW blijft draaien omdat dit zorgt voor het meest veilige en robuuste netwerk.

Van de >1500 cryptocurrencies zal het overgrote merendeel weer verdwijnen. Bitcoin is en blijft de gouden standaard onder de crypto's en voorlopig zie ik geen enkel serieus alternatief. Sterker nog, door de aankomende nieuwe technologieën op de bitcoin blockchain verdwijnt het bestaansrecht van veel altcoins.

Bij mij is blijven hangen dat Geert zei dat het volgens hem allemaal gebakken lucht was en waarschijnlijk de grootste oplichting die er ooit is geweest.

Ik heb vele analisten voorbij zien komen die geen verstand hebben van cryptocurrencies en Geert onderschrijft zijn eigen woorden "ik kan het niet uitleggen, omdat ik het niet weet".
Dat Geert een goede aandelenanalist zou zijn zegt niet zoveel en anders hoor ik graag zijn argumenten.

Minister bekijkt wenselijkheid verbod bitcoin
Minister Wopke Hoekstra (Financiën) wil over een paar weken duidelijk maken of een verbod van de bitcoin wenselijk en mogelijk is.
https://www.telegraaf.nl/financieel/1610359/minister-bekijkt-wenselijkheid-verbod-bitcoin

Dan heeft die Minister echt geen idee waar hij over praat.
Dat is hetzelfde als mensen verbieden om over bepaalde zaken te mogen denken.
Of om mensen te verbieden om een gedicht te schrijven.
Of het verbod om te mogen dromen.

Men begint nu wel heel angstig te reageren op cryptocurrencies. Onder de noemer "de mensen zijn te stom om te snappen hoe het werkt, we moeten ze beschermen tegen de gevaren" krijgen ze het best wel voor elkaar om de zaak wat te vertragen/frustreren. Maar je kan bepaalde vooruitgang niet tegenhouden, ook al past het niet helemaal in het straatje van de (r)overheid.

Dat er de komende jaren nog flink wat misbruik zal worden gemaakt van de domme consument die door hebzucht zich gaat storten op de meest vage ICO's is vanzelfsprekend.
Maar dat er een factor 1.000 keer meer misbruik zal worden gemaakt van andere vormen van een domme consument die door hebzucht domme financiële beslissingen neemt is minder belangrijk?
(ik kan helaas geen recente exacte cijfers van bankfraude versus cryptofraude vinden, vermoedelijk omdat je de pixel in de grafiek niet zal kunnen herkennen)

De bitcoin zijn echter voor 90% in bezit van maar een paar personen, waaronder de maker. Ze zijn eindig en er staat niets fysiek tegenover. Geen goud of garantie of wat dan ook. Gebakken lucht dus.

Hoewel ik tegen censuur ben zou er eigenlijk een systeem moeten zijn op forums waarom je kunt bijhouden hoe vaak iemand onzin loopt te verkopen en dit als een score onder zijn naam weer te geven.
Met de bewering dat 90% van de bitcoin in het bezit zou zijn van maar een paar personen zou je in ieder geval met stip op 1 komen te staan.

Voor mensen die te lui zijn om zelf te lezen zou het ongeveer 100 mensen zijn die 18% in bezit zouden hebben.
Het aantal wat 90% in bezit zou hebben is nogal fors en ook lastig te bepalen omdat een persoon niet gelijk is aan een bitcoin adres. (maar het zullen er veel meer van 10.000 zijn)

Dat er fysiek niets tegenover zou staan is niet helemaal waar. In ieder geval niets minder dan het vertrouwen wat we nu hebben in de euro/dollar of andere munt.
Het idee achter bitcoin is best wel geniaal maar staat los van de waarde van de munt. Of een bitcoin nu 1 euro of 1 cent of 1 rijstkorrel waard is maakt voor het systeem niets uit.
Ik denk wel dat je de huidige situatie moet zien als een experimentele beginfase vol met details (stroomverbruik/traag/te hoge kosten) die nog moeten worden verbeterd.
Maar dat was vooraf bekend toen deze munt is uitgevonden.
Lees het anders nog eens na in de oorspronkelijke pdf, maar ik vraag me af hoeveel mensen ooit de moeite hebben genomen om het ook daadwerkelijk door te lezen.

Je zou je nu kunnen afvragen welke politici zich hebben laten 'voorlichten' door de banken lobbyisten....

Ze kunnen dit imo ook nooit verbieden. Overigens vraag ik me af wat de belastingdienst hiervan gaat vinden. Op mijn laatste aangifte formulier moet ik netjes invullen of ik bitcoins bezit. Die vraag kunnen ze dan niet meer stellen....

Die vraag kunnen ze dan niet meer stellen....

Tuurlijk wel alleen controleren ze dat niet. Hoeft ook niet want als ze er achter komen dat het wel zo is dan krijg je braaf een aanslg met terugwerkende kracht plus boete voor valse aangifte of zo iets.
Gaat ook niet om de vraag zelf maar meer het feit dat ze die gesteld hebben. het antwoord bepaald of je aangifte eerlijk is dan wel vals.

Hetzelfde geld voor een buitenlandse rekening met centjes.

@martin, ik zou de msm niet voor waarheid aannemen. Graag zou ik een wallet overzicht zien hoeveel grote bezitters er zijn en hoeveel ze bezitten.

Ik baseer mij op een Amerikaanse documentaire die een paar jaar geleden zag. De journalist had er ruim twee jaar aan gewerkt en de hele wereld ervoor afgereisd. Helaas kan ik deze nergens meer terugvinden, misschien met een reden. Alleen de FBI al bezit een heel groot percentage bitcoin.

Het feit dat de munt in een paar weken van 16k naar 8k is gegaan zegt mij genoeg. Zonder enige reden, gewoon vraag en aanbod. Je zou ingestapt zijn op 12k dan ben je mooi zuur.

Wanneer je een munt hebt dan wil je deze zo stabiel mogelijk houden binnen normale fluctuaties. Dit is een puur speculatief kaartenhuis waar niemand precies weet hoe het zal eindigen.

ik zou de msm niet voor waarheid aannemen.

Dat doe ik ook niet.
De link is een overzicht van een zelf te generen lijst wat de openbare blockchain als basis gebruikt.
Je kan deze lijst ook zelf maken, maar je blijft dan alsnog met de aanname dat een BTC adres niet gelijk is aan een unieke eigenaar.

Dat de munt in een paar weken van 16k naar 8k is gegaan zegt mij eigenlijk niks.
Als je kijkt naar het verschil tussen 3m kom je uit op + 18%
Kijk je naar 6m kom je uit op +165%

De waarde is inderdaad speculatief maar dat is nooit het doel van de munt geweest. Het is in ieder geval wel knap hoe de media deze vooruitgang weet te saboteren. Het idee van de BTC is voor het huidige banksysteem onwenselijk. Het is nogal hypocriet om onder de noemer "we moeten de burger waarschuwen voor een speculatiegevaar" de boel te frustreren. Ze hadden beter voor diverse beursgangen gewaarschuwd zoals WOL of voor de risicobanken die "we" met zijn allen hebben gered via belastingcenten terwijl er in de gouden jaren miljoenen wegvloeiden in de zakken van de bestuursleden en topbeleggers.

Maar petje af, want het manipuleren van een mening is relatief eenvoudig en kijk naar de verwarring onder de crypto yuppies die in paniek niet meer weten wat ze moeten doen.

Ik vind het in ieder geval prima dat iemand door hebzucht is ingestapt op 12k. Dan ben je een hebzuchtige sukkel en gaat het alleen maar om verrijking ipv het omarmen van een geniaal en revolutionair systeem.

We zullen wel zien waar het systeem zal staan over een jaartje of 10.

Terug
Bovenaan