• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bitcoin en cryptocurrency

Laatst bewerkt:
1 januari vermogensbelasting, daarna zal het gerust weer stijgen en sta er niet van te kijken wanneer het dik over de 20.000 heen gaat.

Het short kunnen gaan op bitcoin maakt het ook niet echt stabieler, aangezien je dan ook winst kan maken wanneer de koers daald.

Zover ik kan volgen willen het overzetten op een ander netwerk zodat het veel sneller gaat en de kosten per transactie veel lager uitvallen.

Cryptobanken zijn in vergaande ontwikkeling en wanneer er dus wereldwijd een systeem komt wat mensen makkelijk bediend en op een wijze die herkenbaar is voor het gewone volk zal het enkel toenemen.

Voor jongeren is dit dadelijk gewoon normaal.
Betalen met cryptocoins via een appje op je mobiel.

Blijft dat er geen waarde aan goederen/edel metaal, tegenover staat.
Plus dat iedereen met een stevige computer (dus ook schurkenstaten) zelf muntjes kan berekenen.
Dat er dus al malware bestaat die jouw pc rekenkracht gaat gebruiken daarvoor.
Nog even en een of andere, persoon, dienst verzint een omweg om virtueel geld te berekenen.

Ik ken iemand die er vanaf het begin al aan mee heeft gedaan. Hij had ook een mining computer maar dat is bijna niet meer bij te houden. De computers die je nu koopt of aanschaft om te minen, zijn morgen alweer verouderd. Hij heeft er misschien een paar duizend euro ingestoken en nu is het tonnen waard. Toch heeft hij slechts een keer bitcoins voor 100.000€ verkocht.

Eterium kocht hij in de pre pre pre sale dus voor iets van 0,20 cent per stuk. Ook dat is de afgelopen periode geëxplodeerd. Ook aan lite coins wat iets stabieler is qua koers verdiend deze gast volop geld mee. Hij zou kunnen cashen en stoppen maar voor hem is een een groot spel en hij heeft het geld niet nodig. Regelgeving daar ontbreekt het momenteel hoe met crypto bezittingen om te gaan. Uiteraard geeft hij alles op aan de belastingdienst maar er zijn nog geen duidelijke regels als je veel winst maakt.

Op zich ben ik geïnteresseerd in de IT kant van dit verhaal en de computers die je nodig hebt. Het kost je nu meer aan stroom en dergelijke dat het stukje bitcoin wat je minen kunt per maand opbrengt. Ik doe er in ieder geval niet aan mee, maar dat is mijn persoonlijke keuze. Wekelijks komen er bedrijven met nieuwe cryto munten uit momenteel, maar toch zullen er een paar het maar blijven doen. De rest zal verdampen als water.

Ripple gaat als een raket Ethereum voorbij. Morgen in het dipje maar even wat bij kopen.

Totdat je erachter komt dat Ripple eigenlijk helemaal niet zo'n geweldige crypto is, laat staan dat banken geinteresseerd zijn in de munt zelf. ;)
Zolang je je winst maar op tijd pakt voor de echte grote correctie eraan komt :)

Totdat je erachter komt dat Ripple eigenlijk helemaal niet zo'n geweldige crypto is, laat staan dat banken geinteresseerd zijn in de munt zelf. ;)
Zolang je je winst maar op tijd pakt voor de echte grote correctie eraan komt :)

Helemaal met je eens. Je ziet voor de gekste projecten rond decentralised stuff... en iedereen gaat heulemaal uit hen dak voor de zoveelste. De meeste projecten ie ik voorbij zie komen worden opgestart met veel lawaai en als het werkt word het niet gebruikt (als het werkt). Misschien in de toekomst? Tot ie tijd gewoon in een ico stoppen ie een hoop lawaai maakt even vast houden en de inleg er uittrekken en de winst laten staan. Zo kun je bijna geen verlies leiden als je in het begin goed gegokt hebt.

Trouwens ripple is het omgekeerde van gedecentraliseerd. :).

Ripple is toch meer een code dan een munt.
Een code die wordt verbonden aan betaalopdrachten wereldwijd tussen bedrijven en particulieren via bestaand banksysteem.
En inderdaad gecentraliseerd en volledig gereguleerd en niet annoniem.
Het maakt overschrijvingen veel makkelijker, sneller en goedkoper en zover ik kan volgen gaan meer en meer banken het gebruiken, dus zie niet in waarom hier geen toekomst in zit.
Op 1 vraag na dan, die ik stel, of de bankensector zoals die nu bestaat er over 10/20 jaar nog is?
En zoniet is Ripple dan nog nodig of inmiddels al weer ingehaald/verbeterd door wat nieuws etc.

Persoonlijk vind ik het nog allemaal te vroeg om ergens mn geld in te stoppen en wanneer ik wel besluit het te doen zal het meer met de doelstelling achter de cryptomunt/token te maken hebben.
Bijv de wereldwijde ontwikkeling op de toepasbaarheid van hennep/ mediwiet/cbd olie /agricultuur.

Ik weet wat Ripple is, en vooral dat je deze munt niet in je portfolio wilt hebben. XPR was leuk voor de korte speculatie ;)
Anyway, Verge ($XVG) is de crypto die je nu moet kopen. De verwachting is dat deze flink gaat stijgen en naar de maan gaat :thumbsup:

Verge is al wel gepumpt geweest en heeft gefaald met het maken van een nieuwe higher high.

kk9Raph2

Het vervelende van speculatie is dat je altijd als verliezer uit de bus zal komen (voor je gevoel)
Want bij een waardestijging denk je "shit, ik had ipv 100 euro 1000 euro moeten inkopen)
Bij een waardedaling denk je "shit, ik had mijn winst moeten pakken"

Hoewel ik zelf pas jaren later het ingenieuze concept van de bitcoin begon te begrijpen zat de munt reeds op 200 euro.
Ik heb er zeker geen spijt van dat ik toen toch nog 10 stuks heb aangeschaft maar het is nog steeds een virtuele winst die pas echt is als ik ze ooit ga inwisselen.

@P.Oemel
Weet je zeker dat je bekend ben met Ripple?
Zover ik het begrijp is het een prima alternatief naast ander cryptomunten en wat zou de reden moeten zijn om deze munt niet in je portfolio te hebben zitten?
Je kan het niet vergelijken met BTC maar het zou me niks verbazen dat de banken dit als een alternatief willen gaan inzetten om snel en goedkoop geld te kunnen overmaken.

Ik zal niemand adviseren om te investeren in cryptomunten behalve als je heel makkelijk kan omgaan met het op voorhand afstand doen van je inleg.

@P.Oemel
Weet je zeker dat je bekend ben met Ripple?
Zover ik het begrijp is het een prima alternatief naast ander cryptomunten en wat zou de reden moeten zijn om deze munt niet in je portfolio te hebben zitten?
Je kan het niet vergelijken met BTC maar het zou me niks verbazen dat de banken dit als een alternatief willen gaan inzetten om snel en goedkoop geld te kunnen overmaken.

Ik zal niemand adviseren om te investeren in cryptomunten behalve als je heel makkelijk kan omgaan met het op voorhand afstand doen van je inleg.

Dat denk ik van wel ;) , want banken zijn alleen geinteresseerd in de technologie van Ripple, niet in de munt zelf.
Los daarvan is XRP (de munt) gecentraliseerd, waarbij Ripple zelf zo'n 70% van de munten in handen heeft, waarmee o.a. manipulatie van de munt mogelijk is.
En ze kunnen ook nog eens beslag leggen op je munten, bij een decentrale crypto is dat niet mogelijk (tenzij je de wallet/private keys in handen krijgt).

Tis niet de munt(al dan niet virtueel) die waarde heeft, tis de technologie erachter die waardevol is.
Blockchain is DE nieuwe techniek(en hype).
Men beseft langzamerhand wat de mogelijkheden zijn.
Nu worden transacties gevalideerd door andere cryptohouders.
Doch trek het breder.
Verkiezingen... gevalideerd via de blockchain.
Diagnoses, gevalideerd via de blockchain.
Examen, gevali.... etc etc.
Daar zit de waarde in.
De originele Bitcoin chain is inmiddels verbeterd.
Overigens, banken en overheden beseffen de waarde, het naarste wat kan gebeuren is dat deze op grote schaal gaan inkopen en vasthouden.

En je bankbiljet is inmiddels ook virtueel geld, wordt niet meer gedekt door de goudvoorraad..

Dat denk ik van wel ;) , want banken zijn alleen geinteresseerd in de technologie van Ripple, niet in de munt zelf.
Los daarvan is XRP (de munt) gecentraliseerd, waarbij Ripple zelf zo'n 70% van de munten in handen heeft, waarmee o.a. manipulatie van de munt mogelijk is.
En ze kunnen ook nog eens beslag leggen op je munten, bij een decentrale crypto is dat niet mogelijk (tenzij je de wallet/private keys in handen krijgt).

Het klopt wat je zegt, maar dat is ook geen geheim omdat men bij Ripple dit ook volmondig beaamd. De bank zal het helemaal niks uitmaken of een ripple nu 1 of 1000 euro waard is. Ze gebruiken die munt alleen maar als een tussenschakel voor de transactie. De waarde van de munt is alleen interessant voor de mensen die speculeren. Nu moet een bank voor een seconde of 6 ripples aanschaffen met de transactiewaarde. Dus stel dat een bank 10 miljoen moet overmaken is het nog prima te doen met de huidige waarde. Stel dat het 10 miljard zou zijn dan moet je al iets van 1/10 van de complete marktwaarde bezitten (op dit moment) dus het is niet zo gek dat ze flink wat munten in de markt zullen gaan zetten die vermoedelijk nog wel flink zullen stijgen.
Ik waag me in ieder geval niet meer aan het voorspellen van cryptomunten en een waardestijging/daling. Ik heb de vorige keer de plank al voldoende misgeslagen.

Ripple zal falen, omdat de banken deze macht niet uit handen zullen geven aan een gecentraliseerd bedrijfje als Ripple Labs waarvan de oprichters nog vele miljarden tokens bezitten. Ripple kunnen ze clonen/forken en dan hebben zij zelf hun (bank)tokens in handen. Ver weg blijven van XRP (ondanks dat je geld kan verdienen met de pump & dump).

Volgens mij heb ik nog niemand over een ander nadeel gehoord: energie !
De hoeveelheid energie, elektriciteit, die nu nodig is om cryptomuneten, wereldwijd, in de lucht te houden staat gelijk aan het verbruik van een land als Denemarken.
Mag duidelijk zijn dat bij groei deze enorme energiebehoefte een probleem gaat opleveren.

Bijna @petroman.
https://www.businessinsider.nl/bitcoin-koers-10000-dollar-stroom-energie-verbruik/
Een bitcointransactie vreet evenveel energie als een Nederlands huishouden in een maand , genoeg om 200 keer een wasje te draaien.
Al die computers verbruiken veel energie. Het verifiëren van transacties kost op jaarbasis nu ruim 29 terawattuur aan elektriciteit. Dat is meer dan het jaarlijkse stroomverbruik van 159 landen op aarde.

Volgens mij zitten milieumensen en natuurmensen in een andere bubbel dan de zelfverrijkers. Daarom hoor je er denk ik weinig over.

@Stuudje.
Ik deed het even op herinnering van een docu / artikel dat voorbij kwam.
Maar jouw stukje spreekt over "verifiëren van de transacties" ik had het meer over het berekenen / minen van de "munten".
Als dat niet hetzelfde is in onze artikelen dan is het verbruik nog hoger.

Terug
Bovenaan