Toch lijkt niemand hier te begrijpen dat de waarde van een valuta eenheid bepaalt wordt door de economie die erachter schuilt... Bitcoin is om die reden een puur speculatieve investering, zeker geen belegging (of zekerheid).
De technologie achter Bitcoins, Blockchain technologie is op het moment wellicht de meest transparante tegelijkertijd ook veilige manier van data uitwisseling. Data wordt opgeslagen op systemen (pc, server, etc.) die aangesloten zijn bij een Blockchain netwerk en als vergoeding ontvangen zijn daarvoor krediet in de vorm van currencies (valuta). Afhankelijk hoe het blockchain toepassing geprogrammeerd is zou één data regel of een set van data regels die bij elkaar horen incl. toekomstige aanpassingen, één crypto currency eenheid moeten vertegenwoordigen.
Ik weet niet maar zowel vanuit bedrijfsleven als privé lijkt het mij niet waard om 9000 euro neer te leggen voor een data transactie. Om een voorbeeld te noemen doelend op Bitcoins, wanneer jij transparant een koop order met een klant aangaat. is dat contract 9000 euro waard alleen voor het vastleggen en transparantie? Wederom om terug te keren naar mijn eerste zin, Bitcoin is puur speculatief en één grote luchtbel.
Bitcoin en cryptocurrencies hebben in mijn ogen alleen bestaansrecht indien het een geaccepteerde betaalmiddel wordt en met leuke bijkomstige voordelen zoals het bankwezen en regeringen te omzeilen. Maar de waarde moet nog steeds bepaalt worden door de economie die erachter schuilt.