• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brood bakken m.b.v. zonne-energie.

Oeps.

Tja, dat is dan toch weer het mooie van "meten is weten" en mijn vooringenomen mening en de praktijk.
Die 2 theelepels zout waren alsnog 14 gram. Iets kleiner lepeltje gepakt, en een aanpassing gemaakt in de verhoudingen.
Ik ben toch blij dat ik de vraag durfde stellen. Is best wel lastig bij iemand die weet wat hij doet en goed uitlegt wat hij doet.
Fijn dat je het toch nog gewogen en aangepast hebt.
 
Ik ben toch blij dat ik de vraag durfde stellen. Is best wel lastig bij iemand die weet wat hij doet en goed uitlegt wat hij doet.
Fijn dat je het toch nog gewogen en aangepast hebt.

Dat is een van de reden dat ik het op dit forum plempt. En ik ben zeker niet te beroerd om foute inschattingen toe te geven. En stel je eens voor dat het in 1 keer goed zou zijn gegaan?
Daar moet ik echt niet aan denken. En op deze manier ga ik het ook niet meer vergeten.

Nu nog de uitdaging om een luchtige cake te maken.
 
Nu nog de uitdaging om een luchtige cake te maken.

En vandaag was het dan zover. Na een prima brood krijg ik mijn vrouw zo gek om mij toch nog 1 poging te laten wagen. En nu met zelfrijzend bakmeel (oftewel bloem met bakpoeder) i.p.v. die baking soda met een zuur.

Omdat ik nog maar 150 gram boter had heb ik alles volgens de 1-1-1-1 verhouding gemaakt zoals een cake eigenlijk oorspronkelijk gemaakt zou moeten worden. Dus 1 verhouding bloem, 1 verhouding boter, 1 verhouding suiker, en 1 verhouding ei (dus 2 eieren van 75 gram stuk om op 150 uit te komen) En ik heb er nog 1 zakje vanillesuiker in gedaan.

Deze keer toch maar weer het programma nr 10 gebruikt en nu maar bidden tot het spaghettimonster dat het deze keer wel zou lukken want dit zou duidelijk de laatste keer zijn dat het zou mogen mislukken. Zelfs mijn dochter verklaarde me voor gek om maar te blijven proberen met iets wat steeds mislukt.

Dus hoe zag het er deze keer uit?

In ieder geval een stuk beter, maar een beetje raar van vorm omdat het een relatief kleine cake is met die 150 gram bloem/boter/suiker/ei


1716501957224.jpeg

Het is in ieder geval een stap vooruit. En helaas is die buitenkant echt weer verbrand. Ik denk (wederom) dat het komt doordat de suikerkristallen karamelliseren en niet volledig oplossen in het cakemengsel. (dus toch poedersuiker gebruiken ?)
Ik weet niet hoe lang die gasbellen zich blijven vormen dus ik denk dat langer mengen geen optie zal zijn.

Al met al een 6 voor het resultaat, maar een 9 voor mijn vastberadenheid.

De komende uitdaging zal zitten in het motiveren van mijn vrouw om me toch nog een 4e poging te laten wagen. Mijn verbeterpunt zou dus bestaan uit poedersuiker i.p.v. kristalsuiker. Ik zie geen mogelijkheid om die bakmachine op een lagere temperatuur in te stellen, want anders zou ik dat ook willen proberen. En ik merk nu op dat ik helemaal geen zout heb gebruikt. Maar dat zal denk ik geen effect hebben op de structuur.
 
Laatst bewerkt:
Heb je niet een 'cakeprogramma' of iets dat daar op lijkt?

edit, ja, programma 12. Heb je die gebruikt?
 
Misschien om de vrouw en dochter te plezieren eens een cake bakken in een wonderpan/Omnia. Kan bijna niet mislukken.
De grote wonderpan is groot, daar heb ik twee keer een cakebeslag voor nodig, maar door de glazen deksel kan je heerlijk kijken hoe het proces verloopt. Er zijn tegenwoordig nieuwe wonderpannen die kleiner zijn en lichter.
Ik gebruik tegenwoordig vaker de Omnia omdat die een kleinere maat heeft (al is er een maxi te koop tegenwoordig).
Maar ook omdat die een bakvorm heeft voor muffins,een rooster om broodjes af te bakken, en een flexibele silliconen bakvorm voor de cake en quiche. Er zijn veel accessoires te koop zoals een thermometer, opbergtas, bakvorm, twee halve bakvormen.
 
edit, ja, programma 12. Heb je die gebruikt?

Ik heb programma 10 gebruikt

1716569805126.png
En eigenlijk zou dat juist moeten zijn.
Ik heb ook al eens programma 8 gebruikt, en dan programma 12. (zie mijn vorige pogingen in dit draadje)

Misschien om de vrouw en dochter te plezieren eens een cake bakken in een wonderpan/Omnia. Kan bijna niet mislukken.

Dat is toch niet leuk als het (bijna) niet kan mislukken ?
En ik wil de combinatie maken tussen een werkeloze reserve set solar energie (wat dus letterlijk niks kost, want het was zogenaamd 100% defect en/of afgeschreven) en er iets "nuttigs" mee kunnen doen.
Dus wat is er dan mooier om die energie te gebruiken voor een soort experiment wat ook nog eetbaar is.

Nu kan ik echt niet boven de 700Watt uit dat systeem onttrekken als ik wil dat het systeem het een uurtje of 4 zal volhouden tijdens zon.
En die 700Watt is dan ook nog maar een piekmoment. Dus vandaar de broodbakmachine. Dit ding gaat aan voor enkele minuten, dan weer uit, dan weer aan etc etc. Een kookplaat trekt rond de 1000Watt en dat gaat het niet lang volhouden.

Rijstkoker, hapjespan, eierkoker etc zal wel mogelijk zijn. Zeker een slowcooker, maar er gaat niets boven een petroleumstel, en daar heb ik al voldoende over gepost.

https://www.preppers-shelter.nl/threads/slowcooking-op-een-petroleumstel-coq-au-vin.3545/

En daar past dan wel weer prima die wonderpan op. (het gaat net goed op een 1 pitter)
Ik heb dan nog zo'n echt oude liggen die mijn oma ooit wilde weggooien. (jaja, het zat er al vroeg in, de prep genen)
Maar deze keer wil ik het zonder fossiele brandstof, dus vandaar.

En cactus heb ik ook al eens gepost

https://www.preppers-shelter.nl/threads/vandaag-eten-we-cactus.1803/

Jammer van die foto's die zo te zien spoorloos zijn. (eens kijken of ik die nog boven water kan toveren)
 
Maar je kan experimenteren wat je wilt...je partner moet je niet tegen je krijgen.
Soms is iets wat niet mislukken kan, niet leuk om te doen(voor mensen als jij en ik) maar wel nuttig(of noodzakelijk)
Ook dat is preppen...goodwill preppen zodat je je ding(experimenteren) kan doen zonder thuis ruzie te krijgen :)
 
Maar je kan experimenteren wat je wilt...je partner moet je niet tegen je krijgen.
Soms is iets wat niet mislukken kan, niet leuk om te doen(voor mensen als jij en ik) maar wel nuttig(of noodzakelijk)
Ook dat is preppen...goodwill preppen zodat je je ding(experimenteren) kan doen zonder thuis ruzie te krijgen :)

Wat stel je voor? Af en toe een cake kopen en zeggen dat die goed gelukt is? ;)
 
Laatst bewerkt:
Minimale aanpassing gemaakt

340 ml. water
1 theelepel zout (5 gram)
10 gram boter
250 gram volkorenmeel
250 gram bloem
7 gram droge gist
4 theelepel suiker (15 gram)
1 theelepel ascorbinezuur

Resultaat:

1717273806340.jpeg

1717273829654.jpeg

Dus dat ging nog net niet tegen het deksel aan.
Ik denk dat het voor mij nu wel duidelijk is.
Volgende wat ik eens maken met gist wat 1 of 2 jaar over de datum is (maar nog wel in de verpakking zit)
 
Minimale aanpassing gemaakt

340 ml. water
1 theelepel zout (5 gram)
10 gram boter
250 gram volkorenmeel
250 gram bloem
7 gram droge gist
4 theelepel suiker (15 gram)
1 theelepel ascorbinezuur

Resultaat:

Bekijk bijlage 26791

Bekijk bijlage 26792

Dus dat ging nog net niet tegen het deksel aan.
Ik denk dat het voor mij nu wel duidelijk is.
Volgende wat ik eens maken met gist wat 1 of 2 jaar over de datum is (maar nog wel in de verpakking zit)

Vorige week bakte ik een broodje met vers volkoren meel, maar droge gist met houdbaarheidsdatum 2022. Ik verdubbelde de hoeveelheid gist. 2 zakjes van 7 gram. Die deed ik in 300 ml water, waarin 4 dessertlepels suiker was opgelost. Dat goed geroerd in het bakblik en een minuut of 10 laten inwerken om de gist te activeren. Ik was vergeten zout toe te voegen. Toen ongeveer een eetlepel zonnebloem olie toegevoegd en daarna het meel.
Tot mijn verbazing kwam er teslotte een aardig gelukt broodje uit de bakmachine.
Ietwat ingezakt en niet mooi bol als jouw brood, maar structuur en smaak waren goed. Met misschien iets meer gist zou het beter gerezen zijn.
Succes met je bak experiment!
 
Terug
Bovenaan