• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2024

door verkeerde berichtgeving ('morgen is het probleem over') niet op tijd in actie komen en te lang blijven hangen in afwachten.

Ik moet zeggen dat dit wel het grootste probleem is geweest. En dat is dan weer een belangrijk leerpunt.
Als ik toen te horen had gekregen "dit gaat vermoedelijk 8 dagen duren" dan had ik echt compleet andere stappen genomen en er totaal anders in gestaan dan het huidige verloop.
Aan de ene kant zou je denken van "wees blij dat je iedere dag dacht dat het morgen beter was" maar dat is echt slopend.

Gewoon uitgaan van het ergste, dan kan het alleen maar meevallen is mijn advies.
Volgende periode vermoedelijk toch een voorziening regelen om de accu's op te laden via de aggregaat.

Ik moet zeggen dat dit wel het grootste probleem is geweest. En dat is dan weer een belangrijk leerpunt.
Als ik toen te horen had gekregen "dit gaat vermoedelijk 8 dagen duren" dan had ik echt compleet andere stappen genomen en er totaal anders in gestaan dan het huidige verloop.
Aan de ene kant zou je denken van "wees blij dat je iedere dag dacht dat het morgen beter was" maar dat is echt slopend.

Gewoon uitgaan van het ergste, dan kan het alleen maar meevallen is mijn advies.
Volgende periode vermoedelijk toch een voorziening regelen om de accu's op te laden via de aggregaat.

Ik ben je dankbaar dat je het hele proces zo goed beschreven hebt voor ons 🙏
Ikzelf heb er, op afstand, van kunnen leren en het heeft me bewust gemaakt van een valkuil waar ik waarschijnlijk ook in getuind zou zijn.
Inderdaad, ga ervan uit dat tegen zal zitten en baseer dáár je acties op, tenzij het je overduidelijk is dat het probleem niet zo groot is.

Een mogelijk gevaar wat vaak voorkomt is normalcy bias.
Onbewust willen we niet nadenken over het feit dat het mis kan gaan en blijven we liever zitten waar we zitten, zeker bij gebeurtenissen waar we geen ervaring mee hebben. Ons brein ontkent eigenlijk dat het goed mis aan t gaan is en klampt zich vast aan de 'normale gang van zaken'.
Dit schijnt echt vaak voor te komen en is iets waar je als prepper op bedacht moet zijn.
(ik weet niet hoe dit in t nederlands heet.. Iemand?)

ik weet niet hoe dit in t nederlands heet.. Iemand?

Volgens mij is er niet echt een woord voor in het nederlands.
Maar als je het in 1 woord zou moeten omvatten zou je uit kunnen komen op:

Normaalheidsillusie
of
Routineblindheid

Nu wil ik trouwens niet mensen aanzetten om alles vanuit het "worst case" te zien. Want dat is ook niet echt gezond.
In angst leven is een stuk ongezonder dan onwetend door het leven te gaan. Een beetje een gezonde balans vinden is denk ik de verstandigste keuze.

Een mogelijk gevaar wat vaak voorkomt is normalcy bias.
Onbewust willen we niet nadenken over het feit dat het mis kan gaan en blijven we liever zitten waar we zitten, zeker bij gebeurtenissen waar we geen ervaring mee hebben. Ons brein ontkent eigenlijk dat het goed mis aan t gaan is en klampt zich vast aan de 'normale gang van zaken'.
Dit schijnt echt vaak voor te komen en is iets waar je als prepper op bedacht moet zijn.
(ik weet niet hoe dit in t nederlands heet.. Iemand?)
@Mayo , normaliteitsbias, analyseverlamming, het struisvogeleffect en (door hulpverleners) "de negatieve paniek", zie ik vertaald genoemd staan.

"een cognitieve bias die mensen ertoe aanzet om dreigingswaarschuwingen niet te geloven of te minimaliseren. Bijgevolg onderschatten individuen de waarschijnlijkheid van een ramp, wanneer deze hen zou kunnen treffen, en de mogelijke negatieve effecten ervan. De normaliteitsbias zorgt ervoor dat veel mensen zich onvoldoende voorbereiden op natuurrampen, beurscrashes en calamiteiten veroorzaakt door menselijke fouten . Ongeveer 80% van de mensen vertoont normaliteitsbias tijdens een ramp."

Ongeveer 80% vertoont het volgens mij ook zodra er zich een ramp gaat aftekenen, en dat is nog kwalijker. Er wordt dan niets aan gedaan om het te voorkomen, en in die situatie zitten wij naar mijn idee. "Kwaadaardig onbenul", zou ik wel een aardig synoniem vinden.

Tussen ons preppers is het aandeel dat er last van schijnt te hebben wel behoorlijk kleiner, god zij dank!😁

Laatst bewerkt:
@Mayo , normaliteitsbias, analyseverlamming, het struisvogeleffect en (door hulpverleners) "de negatieve paniek", zie ik vertaald genoemd staan.

"een cognitieve bias die mensen ertoe aanzet om dreigingswaarschuwingen niet te geloven of te minimaliseren. Bijgevolg onderschatten individuen de waarschijnlijkheid van een ramp, wanneer deze hen zou kunnen treffen, en de mogelijke negatieve effecten ervan. De normaliteitsbias zorgt ervoor dat veel mensen zich onvoldoende voorbereiden op natuurrampen, beurscrashes en calamiteiten veroorzaakt door menselijke fouten . Ongeveer 80% van de mensen vertoont normaliteitsbias tijdens een ramp."

Ongeveer 80% vertoont het volgens mij ook zodra er zich een ramp gaat aftekenen, en dat is nog kwalijker. Er wordt dan niets aan gedaan om het te voorkomen, en in die situatie zitten wij naar mijn idee. "Kwaadaardig onbenul", zou ik wel een aardig synoniem vinden.

Tussen ons preppers is het aandeel dat er last van schijnt te hebben wel behoorlijk kleiner, god zij dank!😁

In het geval van @martin was het omgekeerde van normaliteits-vooroordeel het geval. Hij vertrouwde - naar bleek ten onrechte - op het overheidsadvies, dat de volgende dag het weer zou opklaren, wat niet het geval bleek. Als de overheid 8 dagen regen had verwacht, was hij eerder vertrokken.
De "normalcy bias" lag in dit geval bij de overheid, die hem op het verkeerde been zette.

Ik ben met hem eens, dat het beter is uit te gaan van het slechtste geval bij het treffen van voorbereidingen en ook de waarschuwingen van "autoriteiten" niet teveel gewicht toe te kennen.

Zo viel de realiteit van de voorspelde situatie in zijn geval erg tegen en in mijn regio met laatste tyfoon erg mee (maar weer niet voor de noordelijker en westelijker regio's).

Het is niet nodig om in angst te zitten voor het ergste scenario. Als je binnen de mogelijkheden die tot je beschikking staan, voorbereidt op het ergste, dan zal het in de meeste gevallen gunstiger aflopen. Blijkt het erger uit te pakken, dan was er niets aan te doen en is het een geval van "deep shit".

Ik ben zeker niet voor continu in angst zitten, want daar wordt je diep ongelukkig en volgens mij ook lichamelijk ziek van.
Maar, zaken met de nodige scepsis, nuchterheid en afstandelijkheid bekijken is wel verstandig.
Ik ken mensen die bewust de keuze maken 'ik wil het niet weten, (en dus) is er niks aan de hand'. Zij kijken bewust geen nieuwsberichten, lezen kranten/website/andere media.
Volgens mij is normalcy bias iets anders en iets wat je niet altijd zelf onder controle hebt?
Hetzelfde of je in paniek raakt of niet als er iets ernstigs gebeurd.
Je kunt dat wel trainen, volgens mij, maar je hebt of je hebt het niet.

Wat bij Martin gebeurde is inderdaad iets anders en of dat aan de kant van de overheid nou onkunde, gebrek aan juiste info of geen paniek willen veroorzaken is geweest, who knows.
Als ik hoor dat de betreffende regionale gouverneur uren lang niet bereikbaar was omdat hij aan het 'lunchen' was met een journaliste, dan heb ik daar wel mn ideeen over 🤔

Ik heb zelf trouwens geen aggregaat.
Ik woon in Den Haag en als iedereen zonder stroom zit dan lijkt me het lawaai dat een aggregaat maakt de ultíeme manier om ongewenste aandacht te trekken?
Zonnepaneel met een accu lijkt me ook beter. Een aggregaat moet ook bevoorraad worden.

Met twee zonnepanelen kun je al 800 Watt halen.

Zonnepaneel met een accu lijkt me ook beter. Een aggregaat moet ook bevoorraad worden.

Met twee zonnepanelen kun je al 800 Watt halen.

Ik moet me daar toch eens in verdiepen, alleen de plaatsing ervan is lastig (begane grond appartement, dus geen dak)

Stel je daar niet teveel van voor in deze donkere maanden.
Hieronder een overzicht wat mijn panelen opgewekt hebben de laatste 30 dagen. (825Wp)
Slechts ca. 400wH op een dag is geen uitzondering .
Ze liggen plat maar een hellingshoek zal ongetwijfeld verbetering brengen.

26F7B898-A16B-46F0-AA86-DFB4B6A94130.png

Haha, was door je berichtje nieuwsgierig geworden en had even gekeken... 0kwh :) hier.Bekijk bijlage 27367

Toch nog bijna 9 kWh over 6 dagen @joepmeloen . Mocht het echt verkeerd gaan lopen dan is dat voldoende om het absolute minimum aan de praat te houden, toch? Batterijen opladen, radio, portofoon, een koelbox, wat LED lampjes?
Heb je iets van een lader en accu zodat het ook stroom levert zodra het net eruit ligt?

Laatst bewerkt:
Deze maand ongeveer 9,5kWh opbrengst hierzo. Goed, je hoeft er niets meer voor te doen maar is geen vetpot.

Nader bekeken lijkt me de dagopbrengsten niet te kloppen. Maandopbrengst klopt met een andere app, maar inheb nooit een opbrengst gehad van 3,9kWh op 3-11.
Het zakte vaak nog in tot 200Wh op een dag.

Zoiets is dan enkel bruikbaar met een redelijke accu capaciteit. Over de gehele dag is het piekvermogen / gemiddelde vermogen zeer laag.

Ik zal eens beginnen met inventariseren waar ik stroom voor zou willen, dan vraag ik aan jullie wel wat mogelijk is :fluit:
:)

Vanavond het boek Blackout van Marc Elsberg uitgelezen.
Dan ben ik toch blij dat ik behoorlijk voorbereid ben (het is natuurlijk een roman, maar toch)

9781784161897.jpg
"Op een koude dag in februari valt de stroom uit in Italië. En niet alleen daar. Ook in Zweden. Daarna in Frankrijk, Zwitserland, België en Nederland. Al snel wordt een heel continent geteisterd door duisternis - en is de chaos compleet. De Italiaanse informaticus Piero Manzano vermoedt dat er een hacker achter de black-out zit en probeert tot de autoriteiten door te dringen. Als er dubieuze e-mails op zijn pc worden aangetroffen, staat Manzano echter ineens zelf onder verdenking..."

Deze maand ongeveer 9,5kWh opbrengst hierzo. Goed, je hoeft er niets meer voor te doen maar is geen vetpot.

Nader bekeken lijkt me de dagopbrengsten niet te kloppen. Maandopbrengst klopt met een andere app, maar inheb nooit een opbrengst gehad van 3,9kWh op 3-11.
Het zakte vaak nog in tot 200Wh op een dag.

Zoiets is dan enkel bruikbaar met een redelijke accu capaciteit. Over de gehele dag is het piekvermogen / gemiddelde vermogen zeer laag.

@Pjotr Prep , bij jou ziet het er wel florisanter uit, ook al zal de opbrengst soms lager hebben gelegen. Maar, stel dat je gemiddeld zo'n 2 kWh per dag opwekt, en soms nog 3,5 kWh, dan heb je naast verbruik overdag wellicht al voldoende aan een 1 of 2 kWh accu om stroom te houden voor het hoogst noodzakelijke?

Op zich is dat dan weer goed nieuws want een Victron Multiplus en zo'n 2 kWh aan accucapaciteit kost toch niet de kop? https://www.nkon.nl/ess/omvormer/mu...-pmp121500000-multiplus-12v-500va-20-16a.html

Laatst bewerkt:
Toch nog bijna 9 kWh over 6 dagen @joepmeloen . Mocht het echt verkeerd gaan lopen dan is dat voldoende om het absolute minimum aan de praat te houden, toch? Batterijen opladen, radio, portofoon, een koelbox, wat LED lampjes?
Heb je iets van een lader en accu zodat het ook stroom levert zodra het net eruit ligt?

Nee heb ik niet, dus als het net uitvalt, leveren de zonnepanelen niks. Eerst m'n badkamer laten doen en dan kijken voor een batterij die ook in eiland functie kan.

Laatst bewerkt:
Dat valt alles mee voor die omvormer.
Maar het diagram is volledig vertekend dat ik hierboven heb geplaatst.
Van dezelfde omvormer maar een andere app, komt een realistischer beeld.
Er zitten wat gaten in vanwege netwerkproblemen. (PS. Geen kwaad woord over KPN. Repareren binnen 1 werkdag een telefoonkabel van 6km lengte waar nog slechts 3 gebruikers opzitten. Waarvan 1 actief 😇)

B39197DA-03C8-49F2-BEBA-622DC729D6A1.png

De dagopbrengsten zijn minimaal. Met een accu kun je het dan nog bruikbaar maken.

Mijn meissie is ook steeds meer geïnteresseerd in het prepgebeuren, dat is een voordeel. Voorraad opbouwen, nadenken over stroom uitval. Waterfilters. Schuilkelders etc.
Komt ongetwijfeld doordat er meer media aandacht naar uitgaat. (Sorry, ik dwaal af.)

Zal iets met capaciteit te maken hebben.
Bij trafoboeren, koperboeren en bouwers. Dit was natuurlijk niet voorzien qua overgaan van gas op stroom, elektrisch laden, zonneparken, windmolens....
Sarcasme modus uit.

Zal iets met capaciteit te maken hebben.
Bij trafoboeren, koperboeren en bouwers. Dit was natuurlijk niet voorzien qua overgaan van gas op stroom, elektrisch laden, zonneparken, windmolens....
Sarcasme modus uit.

Heeft ook met vergunningen te maken en de protesten. Bij een te-vol energienet zou je verwachten dat er meer stroom afgenomen moet gaan worden om de spannijg te verlagen ;-).
Lolbroek modes uit.

Terug
Bovenaan