• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2024

Ouderen hebben het kouder...en vaak is hun lijf ziek, reuma, ontstekingen, ouderdom...ouderen hebben de warmte ook nodig.
Men kan ook met een infraroodpaneel zichzelf verwarmen(het voelt alsof de zon je huid/lijf verwarmt)...gaat op stroom en is stukken goedkoper dan de hele kamer met gas verwarmen.
Dat dit voor ouderen een lastige omslag is, zie ik veel om me heen. Ze doen zoals ze altijd deden. Veranderen op oudere leeftijd valt niet mee. (maar 1000 euro aan gasrekening ook niet) Als ik aan mijn laatste jaar bezig ben, denk ik ook dat de verwarming lekker hoog mag van mezelf :)
 
Dat de kosten voor energie in de wintermaanden 4 a 5 maal zo hoog zijn dan in de zomermaanden is toch niets nieuws. Je betaalt toch maandelijks een gemiddelde over het hele jaar?
Ik tenminste. Zijn er ook die maandelijks het actuel verbruikte moeten afrekenen? Hou je zomers weer veel over. Moet je daar natuurlijk van van op vakantie gaan.
 
ik ben het met @PBear eens en let eigenlijk sinds ik bij mijn ouders weg ben gegaan in 2015 al op met mijn verbruik. bijv. altijd lichten uit doen en niet te lang douchen.

mijn totale kosten van de afgelopen 2 jaar voor 2 personen in een huis uit 1936 zonder zonnepanelen zijn dan ook.

2825 euro dus 1412.5 per jaar

dit is verwarmen stroom en gas.
 
het is ook zo simpel zeggen soms.
je bent als huurder afhankelijk van hoe goed je huis is.
hoe goed je ketel is
of de woningbouw panelen kan en wil leggen.

en ja, met 2 of 3 kinderen die telefoontjes opladen, laptops. allemaal tv kijken en ook graag comfortabel op hun kamer kunnen studeren.

maar hier zeggen de mensen het kan wel wat minder en de kachel mag ook wel liefst op 16 graden want we moeten bezuinigen.
de meeste mensen die al krom liggen voor hun energierekening (gas) stoken de woonkamer amper.
ik ken ze persoonlijk die in de winter met hun 2en in de woonkamer onder een dekentje moeten zitten omdat de kachel niet aan kan.

Maar @Pjotr Prep denkt dat het wel een tandje minder kan.

even een kleine reken som:

telefoon opladen
max 10 watt voor max 10 uur is 100 watt per dag per telefoon.
laten we zeggen 1kwh kost 0.35 cent. betekend 1 telefoon opladen kost 0.035 cent. 0.035 x 365 dagen= 12,77 euro per jaar per telefoon

samsung smart tv 55 inch (groot) 140 watt voor 5 uur is 700 watt per dag is 24,5 cent per dag dus nog geen 90 euro per jaar.

40 inch komt al op 90 watt uur uit.

de grootste kosten zitten hier dus niet in ook niet als je met een gezin van 5 bent
de meeste energie gaat verloren door laks omgaan er mee.

of je nu 4 of 10 aardappels kookt maakt ook niet echt heel veel verschil.

lichten aan laten, deuren open laten, hele huis verwarmen en douchen dat zijn de kosten.
 
ik ben het met @PBear eens en let eigenlijk sinds ik bij mijn ouders weg ben gegaan in 2015 al op met mijn verbruik. bijv. altijd lichten uit doen en niet te lang douchen.

mijn totale kosten van de afgelopen 2 jaar voor 2 personen in een huis uit 1936 zonder zonnepanelen zijn dan ook.

2825 euro dus 1412.5 per jaar

dit is verwarmen stroom en gas.

Ik lette daar toen helemaal niet op :) Thermostaat was kapot en verwarming bleef gaan dus zette ik mijn ramen maar open. Maar ik ben al wat langer weg (zal ergens halverwege jaren 90 geweest zijn) en vroeger deden we dingen anders (soms denk ik wel dat het een beetje armoedig is tegenwoordig allemaal vergeleken met vroeger, zeker dingen die met energie te maken hebben als verwarmen, auto's)
 
@marzman

ik ben geboren in de jaren 90 :lol:

als ik terug denk aan de tijd dat wij op vakantie gingen. de tijd voor dat iedereen een smartphone met internet had. de tijd dat ik de rust kon vinden voor een goed boek (omdat je toch niks anders had) dan denk ik inderdaad dat de mensen toen rijker waren (als mens)
als ik nu kijk ben ik ook enorm blij met het idee dat ik een van de laatste generaties ben geweest die dit heeft mogen mee maken.

ik let niet zo zeer op mijn energie verbruik uit financieel of het klimaat oogpunt.
in die tijd dacht ik ook elk 10tje dat niet naar de energie hoeft kan naar de kroeg.

het is pas de laatste 2 a 3 jaar dat ik het uit financieel oogpunt doe en dan ook niet omdat ik het niet zou kunnen betalen maar vooral omdat ik gewoon te eigenwijs ben om de bovengenoemde 1000 euro per maand te betalen. dit tot grote ergenis van mijn vriendin overigens
 
  • Haha
Waarderingen: JJ&A
@petroman , bij mij is het geen waterballet want ik heb al een kogelkraan. Ik dacht nog wel dat al die nattigheid uit de hemel kwam, en nu blijkt het dus uit Utrecht te komen. Man, haal ik het ding los dan spuit het water hier straks ook omhoog zoals bij jou?😉

Het ziet er mooi uit maar kost wel een bekkie denk ik? Misschien is die ook op tussenstanden te programmeren en dat zou dan wel meerwaarde zijn?

even een kleine reken som:

telefoon opladen
max 10 watt voor max 10 uur is 100 watt per dag per telefoon.
laten we zeggen 1kwh kost 0.35 cent. betekend 1 telefoon opladen kost 0.035 cent. 0.035 x 365 dagen= 12,77 euro per jaar per telefoon

samsung smart tv 55 inch (groot) 140 watt voor 5 uur is 700 watt per dag is 24,5 cent per dag dus nog geen 90 euro per jaar.

40 inch komt al op 90 watt uur uit.

de grootste kosten zitten hier dus niet in ook niet als je met een gezin van 5 bent
de meeste energie gaat verloren door laks omgaan er mee.

of je nu 4 of 10 aardappels kookt maakt ook niet echt heel veel verschil.

lichten aan laten, deuren open laten, hele huis verwarmen en douchen dat zijn de kosten.
@JJbushcraft

De kosten zitten grotendeels in het verwarmen van je huis als het koud is.
 
Nul op de meter is dat je 0 betaald, niet dat er echt een nul op je meter staat. J
Dit is dus niet correct, met betalen heeft het namelijk niks te maken.
Je moet het energetisch bekijken dus opwek minus verbruik is groter ofgelijk aan nul.

Als we de saldering niet toe lieten zou het je alsnog behoorlijk geld kosten. De kwh's die je in de zomer over hebt zijn geen drol waard terwijl de kwh's die in de winter uit het net komen goud geld kosten vanwege het dure gas waarmee ze gemaakt worden.
 
Als we de saldering niet toe lieten zou het je alsnog behoorlijk geld kosten. De kwh's die je in de zomer over hebt zijn geen drol waard terwijl de kwh's die in de winter uit het net komen goud geld kosten vanwege het dure gas waarmee ze gemaakt worden.

Precies! Dat hele "nul op de meter" kan de prullenbak in want salderen wordt afgeschaft. Als de zon niet schijnt, wek je geen stroom op. Je bent ook nog eens gasloos. Dus wanneer je niets opwekt ga je dus via je stroomnota flink betalen omdat alles op elektriciteit werkt.

Wat is de definitie voor een Nul op de Meter Woning?​

Dit houdt in dat de woning over het jaar heen, voor woninggebonden gebruik (ruimteverwarming, koeling en warm tapwater) en huishoudelijk gebruik (apparaten en verlichting), net zoveel energie verbruikt (of minder) als er lokaal duurzaam wordt opgewekt.
https://www.duurzaambouwloket.nl/thema/nul-op-de-meter

Nog maar een paar jaar geleden had nog nooit iemand er van gehoord, nu trekt het de aandacht op bouwbeurzen en –symposia onder de
verzamelnaam Nul op de Meter. Projectontwikkelaars bieden woningen aan en garanderen de consument wonen met een energierekening
van nul euro.
https://www.rvo.nl/sites/default/files/Nul op de Meter_A4_Brochure.pdf

Vraag me af of die projectontwikkelaars aangeklaagd gaan worden want ze garanderen een energierekening van 0 euro.
 
Dat kan niet.

Zolang je aangesloten bent op het stroom en/of gas netwerk ga je betalen.
En nog veel ook nog.

Als de winst niet uit het verbruik gehaald kan worden dan halen de maatschappijen de winst wel uit de “beheerskosten/leverings kosten”

Een echt 0 op de meter woning lukt enkel als je niet aangesloten bent op het netwerk en volledig offgrid kan leven van de energie die je zelf kunt opwekken zomer en winter.

Dat betekend primair geen energie verbruiken, of op zijn minst zo min mogelijk.
Een huis wat zo extreem geïsoleerd is dat er in de winter nagenoeg geen verwarming nodig is.

Dat lukt het meest eenvoudig als je een zo klein mogelijk gezin/huis hebt en geen of weinig behoeftes aan voorzieningen.
Terug naar de jaren vroege 1900.
 
Waar staat in de definitie van NOM iets over aansluit en beheerskosten?
Dat je NOM woning wellicht (denk ik) geen luxe vrijstaande villa met zwembad is zit ook niet in de definitie.
Dat je primair zuinig moet omgaan met energie of daar slimme software voor hebt mag duidelijk zijn.
In de winter doen zonnepanelen het prima en kan je dus prima elektrisch verwarmen.

Maar dit topic gaat toch over energie chaos tgv de energietransitie?
Chaos tgv definitie verschillen moet misschien in een ander topic worden uitgelegd.
 
Terug
Bovenaan