• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2024

inmiddels zijn er zo veel zonnepanelen dat de stroom gratis of een negatieve prijs heeft als de zon schijnt.

Vind je het niet raar dan dat er nog steeds grote zonneparken worden aangelegd en ze zelfs van plan waren om miljoenen panelen op het IJsselmeer te leggen? Wat gelukkig afgeschoten is. Als 'we' dan met zijn alleen elektrisch rijden en 'we' allemaal een warmtepomp hebben, gaat die terugleververgoeding er dan weer af denk je? Ik gok van niet. Hetzelfde speelt ook al bij de windmolens. Die worden in rap tempo bijgebouwd, maar worden al stil gezet als er een stevig briesje staat. Het is goedkoper om ze stil te zetten dan te laten draaien.

Nu snap ik best dat ze vooruit kijken, omdat 'we' straks allemaal elektrisch rijden en aan de warmtepomp zouden gaan, maar is het dan niet logischer om die dingen pas te bouwen als ze op zeer korte termijn nodig zijn? Die dingen hebben namelijk de neiging flink te slijten en het nodige kosten aan onderhoud, zelfs als ze stilstaan.
 
Vind je het niet raar dan dat er nog steeds grote zonneparken worden aangelegd en ze zelfs van plan waren om miljoenen panelen op het IJsselmeer te leggen? Wat gelukkig afgeschoten is. Als 'we' dan met zijn alleen elektrisch rijden en 'we' allemaal een warmtepomp hebben, gaat die terugleververgoeding er dan weer af denk je? Ik gok van niet. Hetzelfde speelt ook al bij de windmolens. Die worden in rap tempo bijgebouwd, maar worden al stil gezet als er een stevig briesje staat. Het is goedkoper om ze stil te zetten dan te laten draaien.

Nu snap ik best dat ze vooruit kijken, omdat 'we' straks allemaal elektrisch rijden en aan de warmtepomp zouden gaan, maar is het dan niet logischer om die dingen pas te bouwen als ze op zeer korte termijn nodig zijn? Die dingen hebben namelijk de neiging flink te slijten en het nodige kosten aan onderhoud, zelfs als ze stilstaan.

Je hebt met windenergie ook overcapaciteit nodig omdat je nooit vooraf weet hoe hard het waait en je moet dan windmolens bouwen op weinig wind om genoeg stroom te hebben. De zon zal iets voorspelbaarder zijn, maar ook niet helemaal.

Maar vroeger met kernenergie hadden we ook overcapaciteit, snachts. Daarom was er een voordeliger nachttarief en daarom kon je vroeger Belgie zien vanuit de ruimte ( https://www.nieuwsblad.be/cnt/gv7le8vd )
 
maar is het dan niet logischer om die dingen pas te bouwen als ze op zeer korte termijn nodig zijn?

Wat voor mij compleet onduidelijk is, is dat met niet een flink grote waterstof generator toepast. Dit is zo enorm simpel en goedkoop te maken. 1KG waterstof komt (ongeveer) neer op 50kWh aan stroom.
En als je weer tekort heb dan gebruik je die waterstof om een generator op te starten.
Deze techniek is gewoon vandaag aanwezig.
 
is dat met niet een flink grote waterstof generator toepast

Wat ik ervan gelezen heb zet dit kabinet in op waterstof. Mooie oplossing voor een probleem waar dan ook nog eens de leidingen al voor liggen en de burger niet onnodig op hoge kosten gejaagd wordt voor een warmtepomp en het huis verbouwen.
 
Terug
Bovenaan