• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2024

0 Op de meter = 0 betalen, word een erg lastig verhaal met de teruglever vergoeding en het afschaffen van de salderingsregeling.

Het is nog maar de vraag wat een energiemaatschappij wil betalen voor de teruggeleverdeenergie als de saldering stopt... dat zal niet veel zijn gok ik, of er moet een concurrentie-markt ontstaan "wie het meest betaald voor teruglevering".

Uiteindelijk is de Nederlander ook niet gek. Want afschrijving van de onvormer bijvoorbeeld... dus zet men zelf die dingen gewoon uit als men de energie niet kan gebruiken of opslaan. Zo gaat de co2neutrale droom wel heel snel voorbij en schrikt men wakker als de saldering stopt.

Enige wat dan nog kan helpen (ook voor het net te ontzien) is een flinke thuisbatterij die je niet in 1 dag vol heb met alle capiciteit van je panelen... voor mezelf lijkt het interresant om 100kwh op de kunnen slaan voor 0,20 = €20,- *7000 cycly= €14.000,- aan stroom
stel dat ik zo'n batterij voor €10.000,-
kan kopen dan word het best interresant.
 
je buurman zal een paar accu's voor 100Kwh naast jou huis hebben staan.
1 keer kortsluiting en je huis brand tot de grond toe af.

100Kwh a 230 volt kon wel eens een halve kamer aan accucellen zijn.
 
als ik me niet vergis.
80 cellen van 100 amp is ongeveer 24 Kwh.
dus 320 cellen in serie en paralel plaatsen om op 96 Kwh uit te komen.

zo is de som toch?????
volt maal amp is aantal watts/ 1000 maakt 24 Kwh.
ik zou er niet graag naast wonen.

maar wat zal ik zeggen, een 8 of 16 tal cellen in een vrijstaande schuur...
 
je buurman zal een paar accu's voor 100Kwh naast jou huis hebben staan.
1 keer kortsluiting en je huis brand tot de grond toe af.

100Kwh a 230 volt kon wel eens een halve kamer aan accucellen zijn.

Dat riep ze met de eerste gaskachels ook, je zou maar naast iemand wonen met "vul in wat nieuw is".

Tegeltjes wijsheid van Joepie:
Als het aan de norm voldoet dan is het goed.

De ruimte die nodig is kun je creëren of reserveren, brand kun je opvangen met eem blussysteem en kortsluiting net zo.
 
Laatst bewerkt:
@joepmeloen

wel eens een filmpje van een brandende tesla gezien die onder water vrolijk door brand ?

lithium accu blussen valt niet mee


maar het is inderdaad goed gekeurd dus moet het kunnen
100kw in een woonhuis zou ik wel even melden/overleggen
 
Laatst bewerkt:
Jullie denken gewoon te beperkt, zodra het salderen stopt zie je hoogstwaarwchijnlijk een concurrerende markt op thuisbatterijen, de ene nog kleiner meer capiciteit dan de ander.
Als je echt zo bang bent voor brand, dan zou een zoutwaterbatterij interresant kunnen worden. Zet je kruipruimte vol met kratjes wellicht onder verdelen in 3 aparte groepen.

Even een random zoutwater batterij geplukt van het interpret:

Capaciteit56Ah
Hoogte235 mm
Breedte313 mm
Lengte of Diepte329 mm
Gewicht35,00 kg

Dat is iets meer dan 0,5kwh Per kratje 9 kratjes maakt 1m2.
Kruipruimte is groter dan maar goed voor het gemak 10x5 = 50m2 maar goed je heb waarwchijnlijk nog wat ruimte dat niet benut word: dus laten we zeggen netto 40m2

40×9 = 360 kratjes / 2 = 180kwh opgeslagen in zoutwater batterijen... moet kunnen, hoogte valt mee, zou zelfs nog afgegraven kunnen worden.
Kosten wel 800 nog wat de stuk, tweede hypotheek zullen de meeste wel nodig hebben.
 
Jullie denken gewoon te beperkt, zodra het salderen stopt zie je hoogstwaarwchijnlijk een concurrerende markt op thuisbatterijen, de ene nog kleiner meer capiciteit dan de ander.
Als je echt zo bang bent voor brand, dan zou een zoutwaterbatterij interresant kunnen worden. Zet je kruipruimte vol met kratjes wellicht onder verdelen in 3 aparte groepen.

Even een random zoutwater batterij geplukt van het interpret:

Ik hoop het. Toen de vraag naar zonnepanelen hoger werd steeg juist de prijs. Installateurs zaten vol en vroegen meer geld en zonnepanelen zelf waren ook duurder.
 
Ik denk dat je je denktijd beter dan kan besteden aan het uitvinden hoe je een HV autoaccu kan gaan gebruiken als powerwall.
Ik geloof echt niet dat er een prepper in NL is die zijn eigen lithium of zout of zand accu gaat maken.
behalve de kist met zout water heb je denk ik meer nodig om 230V er uit te krijgen en vooral veilig.
 
Ik denk dat je je denktijd beter dan kan besteden aan het uitvinden hoe je een HV autoaccu kan gaan gebruiken als powerwall.
Ik geloof echt niet dat er een prepper in NL is die zijn eigen lithium of zout of zand accu gaat maken.
behalve de kist met zout water heb je denk ik meer nodig om 230V er uit te krijgen en vooral veilig.

Mijn vader is daar al mee bezig, hij heeft zijn auto er op uitgezocht dat die ook een 220 Volt aansluiting heeft (om stroom te leveren) en hij heeft speciaal extra zonnepanelen bij laten leggen. Hij is verder geen prepper, hij vindt dat gewoon leuk.
 
Laatst bewerkt:
In plaats van meer zonnepanelen en/of grote accucapaciteit na het afschaffen van de saldering en het gasloos maken van o.a. verwarming, zou ik mijn "energie" vooreerst steken in het vermindeten van stroomgebruik. Met zonnepanelen vooral overdag de geproduceerde stroom gebruiken.

In de koude maanden denk ik aan het bijschakelen van een generator, aangedreven door een Stirlingmotor, die niet kieskeurig is voor de soort brandstof. Hout, olie, geothermisch of afvalwarmte van een fabriek b.v..
De afvalwarmte van de generator, die werkt op temperatuursverschil, kan vervolgens gebruikt worden om het huis bij te verwarmen, mogelijk aangevuld met een hout- of oliekacheltje.

Het gaat vooral om 's nachts de koel/vrieskast aan het werk te houden, al is dat naar mijn ervaring in mijn Duitse huisje niet echt noodzakelijk, omdat die niet ontdooien in 1 nachtje, vooral als je er een paar koelaccu's in bewaart.
Uiteraard kan je dan apparaten als airco's, wasmachines, magnetrons en waterkokers alleen overdag bij voldoende zonlicht gebruiken.
Zo ben je tevens voorbereid op in de toekomst mogelijk frequenter stroomuitval.

Met een verbruik van 2 of 3 KW per dag valt comfortabel te leven.
In Polen en de Filipijnen gebruiken we gemiddeld niet meer dan 2 KW per dag uit het net. Dat wordt nog wat minder nu mijn zonnepanelen in Polen opnieuw geïnstalleerd zijn en ik geruime periode in de Filipijnen ga doorbrengen.

Jammer dat Philips de productie van zijn Stirlinggenerator destijds heeft gestopt. Ik zie er wel een markt voor in de afzienbare toekomst.

Natuurlijk is het toepassen van een Stirling stroomgenerator vloeken in de Energietransitiekerk, maar dat ideaal blijkt hoe langer hoe meer een luchtkasteel.
Er zijn in de wereld helaas niet voldoende grondstoffen als lithium, koper, zilver en mangaan voorhanden om zo'n transitie wereldwijd uit te rollen. Daarvoor komen we een paar Aardes tekort.
 
Een stap terugdoen in ons zeer luxe en van alle gemakken voorziene levensstijl.
Niet het hele huis op 22 graden maar enkel de woonkamer.
Ook kleinere woonkamers, vroeguh waren het allemaal hokjes. Dat had vast een reden.
Met minder verbruik zal het nom of nor eenvoudiger haalbaar moeten kunnen zijn.
 
het is ook zo simpel zeggen soms.
je bent als huurder afhankelijk van hoe goed je huis is.
hoe goed je ketel is
of de woningbouw panelen kan en wil leggen.

en ja, met 2 of 3 kinderen die telefoontjes opladen, laptops. allemaal tv kijken en ook graag comfortabel op hun kamer kunnen studeren.

maar hier zeggen de mensen het kan wel wat minder en de kachel mag ook wel liefst op 16 graden want we moeten bezuinigen.
de meeste mensen die al krom liggen voor hun energierekening (gas) stoken de woonkamer amper.
ik ken ze persoonlijk die in de winter met hun 2en in de woonkamer onder een dekentje moeten zitten omdat de kachel niet aan kan.

Maar @Pjotr Prep denkt dat het wel een tandje minder kan.
 
Die zullen er ongetwijfeld zijn maar als ik mijn oor te luisteren leg bij mijn collega's is er maar 1 die overal lak aan heeft en gewoon stroom vreet en gas stookt.

de rest heeft al lang en breed van alles gedaan om zo min mogelijk te gebruiken.
dat is geen weldaad of luxe maar noodzaak.
 
Dat zal ongetwijfeld voor veel mensen gelden. Maar wat daar ook van zij, dat zijn dus nu juist niet de mensen die @Pjotr Prep bedoelde. Als je al zuinig leeft, ging het daar dus niet over. Ongeacht wat de oorzaak van die zuinigheid is.

En er zijn ook echt nog heel veel mensen waar nog heel veel te besparen valt en die zich dat soms niet eens bewust zijn.
 
@superJay en @Hermanusb , Volgens mij bespreekt @Pjotr Prep iets heel anders,
Pjotr bespreekt dat het allemaal wel wat minder kan, en heeft hij daar niet gelijk in?

Onze kinderen verwarmen de slaapkamers waar ze hun huiswerk doen en zetten daarna de ramen open in de winter om alles te koelen zodat ze allemaal gerieflijk kunnen slapen? Die energie kun je beter gebruiken door de slaapkamer deuren te openen zodat het huis verwarmd wordt, toch? Ik denk dat Pjotr daarnaar refereerd.
 
het is ook zo simpel zeggen soms.
je bent als huurder afhankelijk van hoe goed je huis is.
hoe goed je ketel is
of de woningbouw panelen kan en wil leggen.
Ik ben huurder. Leef van een minumum zelfs. De energierekening naar beneden krijgen was dus wel iets waar ik me voor in wilde zetten. Preppen is je voorbereiden op wat er komen gaat, en ik zag wel aankomen dat energie een grote rol zou gaan spelen in de uitgaven...dus ik ging lezen, en leren en doen wat ikzelf kon doen.
Ik pakte elk jaar wat aan en elk jaar zag ik de energierekening naar beneden gaan. Betaalde ik minder. En dat geld dat "overbleef" zette ik weer in voor meer aanpassingen.
Ik heb(al was dat zonder toestemming) de vloer geïsoleerd in de kruipruimte, kieren gedicht rondom de ramen, dak/muur aansluiting, andere afsluiting van ramen en deuren die wel tochtvrij afsluit, folie achter de radiatoren en radiatorventilatoren. Ik heb een woningbouwvereniging die niet toestaat dat er panelen op het dak liggen, dus mijn zonnepanelen liggen op het buurthuis(dankzij mijn lokale energieleverancier) Ik heb de CV op 60 gezet en waterzijdig ingeregeld(kan je zelf doen,youtube gevolgd daarover)
Ik heb een inductieplaat die op gewone stekker kan(dus geen perilexaansluiting nodig)zodat koken op duur gas niet meer hoeft.
Met daarbij de zuinige apparaten (dat is oa geen kamerbrede dure tv die energie slurpt) in huis kom ik nog niet op 900kWh per jaar en 250/500 aan gas(afhankelijk van hoe koud de winter is)

Ja, het kan een tandje minder...daar heeft @Pjotr Prep gewoon gelijk in. Ook voor huurders. (en zeker huurders die hun zomervakantie in Benidorm belangrijker vinden dan hun huis winterklaar of zuiniger maken, ja, die kom ik ook tegen, en niet dat ik tegen vakantie ben maar ga dan swinters, dat bespaart een boel energiekosten)
Naast beetje downgraden is het ook een zaak van je inlezen in de dingen die wel helpen, en als je weet wat helpt anderen erop wijzen en zo nodig helpen als het mensen zijn die het niet zelf kunnen.
Als je erover valt als iemand zegt dat het wel minder kan, gaat is er wat mis, dan wil je je leefstijl niet downgraden en kom je met bezwaren en soms zelfs smoezen. Je kan heel veel doen dat weinig kost, maar dat kost wel even tijd en inzet.

https://www.luchtdichtshop.nl/tochtprofielen/renovatie/solidseal-renovatie-41/
https://www.luchtdichtshop.nl/kitten-primers/hybriseal-306-coating/
https://zetmop60.nl/Inductieplaat(met gewone stekker) https://www.bol.com/nl/nl/l/inducti...kookzones/18296/52628+39009+24770/?rating=all
Waterzijdig inregelen (de theorie, praktijk filmpjes zijn er ook)
 
Ik bedoel inderdaad de de overvloed aan luxe die er nu is.
En weet ook dat daar waar het inkomen ruim is men er niet aan zal denken de thermostaat of airco of wat dan ook een stukje terug te zetten.
Inkomensverschillen door opleiding, achtergrond zullen er altijd blijven.
En al is het misschien geen vetpot, er is ook nog een sociaal systeem dat mensen opvangt.

60-80 jaar geleden leefden onze ouders met een stuk minder luxe en gemak dan wij nu doen. Zij waren toch ook gelukkig?
De welvaart is enorm toegenomen, gelukkig. Maar nu wordt zichtbaar dat dit toch geld kost, het is niets voor niets.
(PS. Ik wil dit topic niet uit de hand laten lopen dat het richting politiek enzo gaat, 😟😊👍)
 
Die zullen er ongetwijfeld zijn maar als ik mijn oor te luisteren leg bij mijn collega's is er maar 1 die overal lak aan heeft en gewoon stroom vreet en gas stookt.

de rest heeft al lang en breed van alles gedaan om zo min mogelijk te gebruiken.
dat is geen weldaad of luxe maar noodzaak.

Ik ken ook wel iemand, een oude man. Gas koste hem 1000 euro per maand in de crisis, maar als je oud bent en toch niet meer weet wat je met je geld moet doen is dat niet zo erg. Ik zit dan liever met een dekentje een paar maanden ;)
 
Terug
Bovenaan