Tis allemaal heel simpel: zet in bouwbesluit dat er vanaf moment X alleen maar "0 op de meter woningen" gebouwd mogen worden. En dat ze niet duurder mogen zijn dan wat ze nu kosten.
In B is het verplicht om wateropslag in te graven bij nieuwbouw en grote verbouwingen.
Hier worden woningen neergeplemd zonder zonnepanelen, zonder accu's, zonder grijs water systeem.
En als er dan toch iemand "voor het milieu" die zaken aanlegt, wordt hij/zij/het keihard gen$$id door de overheid.
Beste Petroman,
Dat hebben ze geprobeerd; en toen kwam de technische man om de hoek kijken. En die zei "Nope, niet mogelijk."
De investering van een 0-meter woning is circa €30K (Bij nieuwbouw) en bij het verbouwen van woningen circa €50~60K (uitgaande van een gezinswoning).
Indien we dit soort dingen (En ja, ik ben het eens dat dit zou moeten, let wel; ik ben het eens met Petroman.) zouden invoeren dan is het uiteindelijk onbetaalbaar voor een sociale woning.
Maar het is niet alleen zonnepanelen, als dit het enigste is, dan zou het eenvoudig zijn. het houdt in:
-Zonne-panelen (PV-Panelen is een andere naam en de technische correcte term)
-Vloerverwarming/vloerkoeling (de woningen zijn tegenwoordig te goed geïsoleerd, en derhalve; ook koeling benodigd. is in het nieuws geweest)
-Bouwkundig zijn er eisen; daar kan ik helaas niet op ingaan; niet mijn dingetje; ik ben de E-engineer!
Maar de kosten zouden heel hoog worden.
Ik ben het echter eens met Petroman dat dit inderdaad als minimum wordt neergezet, maar het is financieel niet haalbaar. De regering wil alles, maar wel "dubbeltje eerste rang." En ze snappen niet wat geld inhoudt. (mocht iemand daar een probleem mee hebben; exuses, maar zo zie ik het nu eenmaal)