• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2024

Laatst bewerkt:
ik vergeet uiteraard nog de netbeheerskosten mee te nemen in dit mooie verhaal.

Volgens mij vergeet je meer zaken mee te nemen.
Zoals vermindering energiebelasting van 631,39 euro.

Zo jammer dat vrijwel niemand echt de moeite neemt om eerst even alles "op een rijtje" te zetten.
Ik geef toe dat het extreem complex is gemaakt. Maar gewoon even netjes alles in een tabel onder elkaar zetten moet toch wel mogelijk zijn?
Nu heb je in dit draadje best wel wat ruis gecreëerd m.b.t. kosten en ik vraag je diverse keren om het totale plaatje i.p.v. halve cijfers. Op deze manier gaat het er echt niet duidelijker op worden.

En ja, alles draait om het harken van geld. En het is dan aan ons preppers om dat harken van dat geld tot een maximum te beperken (zie mijn maandkosten energie) maar dan moeten we wel een beetje minder impulsief en wat meer rationeel naar de situatie kijken.

Laatst bewerkt:
ik weet dat er een vermindering energiebelasting is maar daar gaat het mij helemaal niet om.
we zijn niet instaat om hier 30 panelen neer te leggen.
9 is de max dus er zijn niet meer opties.

waar het mij om gaat is dat maatschappijen enkel bezig zijn met de lasten te verhogen.

erg fijn die korting als de maatschappijen volgend jaar de kosten nog verder op krikken.
laat ik zeggen naar 2000 euro per jaar ipv 1200 ruim.
en het jaar erop 3000 aan kosten?

waar is de grens?
die is er niet.
ongestraft mag iedere maatschappij de kosten verhogen, aangezien ze het allemaal doen, soort kartelvorming zijn er weinig keuzes.

Speciaal voor @martin zal ik de exacte cijfers publiceren van engie
misschien een speciale topic met de tarieven maken?

Ik tel schattenderwijs eens even op wat ik aan elektra kosten gemiddeld per maand kwijt ben:

Filipijnen: per maand ca. EUR.23,50

Netstroom: gemiddeld per maand 1000 peso, is ca. 20 euro
Afschrijving zonnestroom installatie (2x40 Wp 2000 peso, accu 50Ah 3000 peso, inverter 4000 peso. Bekabeling 1000 peso. Totaal 10.000 peso. Afschrijftijd 5 jaar.
Per jaar 2000 peso = ca. 40 euro of ruwweg 3,50 euro per maand

Polen:

Netstroom: 1,07 zloty/ KWh inclusief beheer, levering en verbruik.
Gemiddeld 100 zloty per maand of ca. 25 euro.
Zonneinstallatie en windmolen momenteel verwaarloosbare opbrengst en afschrijving.

Duitsland:
Netstroom: nihil (off grid).
Zonnestroom installatie: 3x200Wp panelen met inverter en bekabeling aangeschaft in 2010 voor 1000 euro: reeds afgeschreven.
Nieuwe inverter 80 euro, afschrijving in 5 jaar: 16 euro per jaar.
Jaarlijks een nieuwe accu van ca. 80 euro.
Totaal per jaar: 96 euro= ca. 8 euro per maand.

Totaal per maand 3 locaties:
23,50 + 25,00 + 8 = 56,50 per maand

Laatst bewerkt door een moderator:
1718026895815.png

dit bedoel ik, hier kun je niet onder uit.
een verdubbeling van de kosten in 2 jaar tijd.

dit bedoel ik, hier kun je niet onder uit.

Heb je het zelf nog even nagekeken voordat je het gepost hebt?
Je moet toch zelf kunnen zien dat dit nooit juist kan zijn?
Of gooi je gas en elektra voor het gemak door elkaar?

Kom op, kijk het nog 1 keer na.
Of doe me een lol en geef me gewoon je jaaropgaaf of je contract en haal even je persoonlijke info weg.
Stuur het via PM, dan zal ik het wel even narekenen.

(snik, Nederland was ooit zo goed in rekenen, en we zijn afgezakt tot onder de middenmoot van Europa)

Een update van de kaart

1718102873978.png

Waar zouden bedrijven zich de komende jaren gaan vestigen? Of wat zouden bedrijven gaan doen als ze moeten uitbreiden maar vastlopen m.b.t. hun energiebehoefte?

Heb je het zelf nog even nagekeken voordat je het gepost hebt?
Je moet toch zelf kunnen zien dat dit nooit juist kan zijn?
Of gooi je gas en elektra voor het gemak door elkaar?

Kom op, kijk het nog 1 keer na.
Of doe me een lol en geef me gewoon je jaaropgaaf of je contract en haal even je persoonlijke info weg.
Stuur het via PM, dan zal ik het wel even narekenen.

(snik, Nederland was ooit zo goed in rekenen, en we zijn afgezakt tot onder de middenmoot van Europa)

Grappig dat je zegt dat Nederland miet goed kan (hoofd)rekenen. Dat mag geen excuse zijn om foute gevevens te gebruiken. Rekenmachine kan je overal vinden. Het is alleen hoe passen mensen het toe. Zelfs met een rekenmachine om tot het correcte antwoord te krijgen tot ver achter de comma en in korte tijd, reken ik daarnaast ook altijd mee met mijn hoofd. Niet dat de rekenmachine fouten maakt, maar ik kan er met m'n vingers natuurlijk naast zitten, en met een snelle hoofdrekening dan heb je een bepaalde verwachting van een uitkomst, als die niet klopt dan nog even een keer goed nadenken voordat je verder gaat.

Voor energie vind ik toch knaplastig omdat ik een variable contract hebt, geen idee wat de zon doet, hoe koud het word, hoevaak ik niet thuis ben endergelijke...

Het nakijken van je gebruik is denk ik een dingetje van de laatste jaren. Hiervoor dacht niemand er over na tenminste ik niet. Het kwam gewoon uit de muur of uit de haard en gasfornuis, betaalde een vast bedrag per kwartaal?

en met een snelle hoofdrekening dan heb je een bepaalde verwachting van een uitkomst, als die niet klopt dan nog even een keer goed nadenken voordat je verder gaat.

Exact dat.

Gewoon een klein beetje nadenken voordat je aan de kassa staat om af te rekenen.
Even in het hoofd globaal de spullen bij elkaar optellen en als je dan voor 1 pot pindakaas en 1 pak melk de kassière zonder blozen hoort zeggen "dat is dan 42 euro en 30 cent" dan toch even reageren met "dat kan nooit juist zijn"
Maar de reactie die je dan gaat krijgen is "maar het staat er toch!!!!1!"
Tja, ik vind dat best wel onbegrijpelijk dat bij een flinke afwijking in een waarde er wel vanuit een impuls kan worden gereageerd met "hier kun je niet onder uit" of alvast voorsorteren met:

waar is de grens?
die is er niet.
ongestraft mag iedere maatschappij de kosten verhogen, aangezien ze het allemaal doen, soort kartelvorming zijn er weinig keuzes.

Fouten maken is een mooi proces, want dat zijn de momenten dat je weer iets kunt leren.
Maar je moet wel zelf herkennen of iets een fout is.

Het is echter wel een gegeven dat het erg complex is gemaakt. Je moet bijna een wiskundige genie zijn om de jaaropgave van een energiebedrijf 100% te kunnen narekenen.

Ik zou niet zo snel naar een flexibel contract gaan indien ik in het bezit ben van zonnepanelen. (en dat ben ik)
Nu heb ik niet de indruk dat men bewust de boel zou flessen m.b.t. meterstanden of verbruik. Maar zonder een verbruiksmeter op de P1 poort gaat het dan wel heel erg lastig zijn om nog enige vorm van controle te kunnen uitoefenen.

Wat me hierin opvalt, in Amerika zijn het dus de energiebedrijven die batterijen inzetten....niet de burger zelf.

Wat me hierin opvalt, in Amerika zijn het dus de energiebedrijven die batterijen inzetten....niet de burger zelf.

Dat lijkt me eigenlijk ook wel zo logisch.

https://archive.ph/ljoNf

Het is voor een energiebedrijf een andere rekensom dan voor een consument.

Een energiebedrijf zal een afweging moeten maken tussen het bouwen van een gas/kolencentrale versus de kosten van een flinke batterij buffer.

Een consument zal de afweging moeten maken tussen de kosten van een batterij versus de mogelijke besparing. En de kosten voor die consument zullen compleet anders uitvallen als de kosten van een energiebedrijf.

Het lijkt me echt wel een 100% gegeven dat het grootschalig toepassen van een batterij buffer een stuk goedkoper/efficiënter zal uitpakken als het kleinschalig toepassen van kleine thuisbatterijen.

En met een prijsdaling van 90% op batterijen in de afgelopen 10 jaar, (ik zie dit zelf totaal niet terug, ik heb 10 jaar geleden mijn eerste set offgrid gekocht in Spanje ,en 2 jaar geleden was een soortgelijke set alsnog 15% duurder, dus er gaat ergens iets mis) is het gewoon een kwestie van kosten/baten.

Ik neem die 90% prijsdaling wel een flinke korrel zout. Maar als we dit stukje uit het artikel er uit pakken;

Die crisis blijft niet beperkt tot energiebedrijven. Banken, pensioenfondsen en andere grote investeerders hebben vele miljarden in die fossiele centrales gestoken. Tegen 2030 zal daarvan een kleine 1000 miljard euro in rook opgaan omdat die centrales niet meer tegen wind, zon en batterijen op kunnen.

Dan denk je toch ook wel van WTF?
Waar gaat het om?
Gaat het om milieu, of gaat het om investeringen?
(en we weten eigenlijk allemaal het antwoord op deze vraag)

Het gaat er in ieder geval niet om om het voor de burger makkelijker, goedkoper en vriendelijker te maken.
Maar volgens mij had petroman dat al eens aangegeven het gaat niet om het spel van terugleveren het gaat om de knikkers.

Het gaat er in ieder geval niet om om het voor de burger makkelijker, goedkoper en vriendelijker te maken.
Maar volgens mij had petroman dat al eens aangegeven het gaat niet om het spel van terugleveren het gaat om de knikkers.
precies.

het terugleveren slaat enkel op het leveren van geld.
ons geld wat richting de bedrijven vloeit,

precies.

het terugleveren slaat enkel op het leveren van geld.
ons geld wat richting de bedrijven vloeit,

Ik vind het echt onnodig om maar ruis te blijven creëren in dit draadje.
Het gaat hier (in hoofdzaak) om de chaos die ontstaat door een energietransitie, wat iedereen had kunnen zien aankomen.
Dat het terugleveren van energie ook een rol speelt in de netcongestie is een feit.
Maar dat je maar steeds vanuit de onderbuik moet blijven klagen over een oneerlijke situatie over terugleveren terwijl je maar blijft rekenen met verkeerde cijfers begint wel wat vermoeiend te worden.

Als je echt denkt dat terugleveren in het leven is geroepen om energiebedrijven of energiemaatschappijen meer geld te laten verdienen dan heb je er in mijn ogen niet veel van begrepen.
En dat is niet erg, maar kom dan niet met dit soort uitspraken.
Ik ga toch ook niet in ieder draadje lopen klagen dat banken ons allemaal een poot aan het uitdraaien zijn? En dan vervolgens met compleet verkeerde rentecijfers komen aanzetten?
(nu is het wel een feit dat ze ons een poot aan het uitdraaien zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dit als een verrassing zal aankomen)

m.b.t. zonnepanelen is het (relatief) eenvoudig.
Kijk wat de kosten zijn, en kijk wat de baten zijn.
Maak een keuze en ga niet 5 jaar later lopen klagen dat de spelregels veranderd zijn.
Want ook dat moet je meenemen in je afweging.

Ik kan er niet zo goed tegen. Altijd maar klagen dat we genaaid worden.
Het is de kunst om zo min mogelijk genaaid te worden. En dat bereik je in mijn ogen niet door te klagen maar door een beetje na te denken, zaken goed uit te rekenen en met de juiste cijfers werken.

En nu weer terug OT.

Zou het niet zinvol zijn te investeren in methoden om lokaal opgewekte electriciteit zoveel mogelijk lokaal te gebruiken, in plaats van zwaar te investeren in uitbreiding van het transportnet?

Overtollig opgewekte zonne-energie kan gebruikt worden, deels opgrslagen in batterijcontainers, deels voor waterstofproductie. Dat laatste gaat tot op heden helaas niet erg efficient, maar de waterstof kan o.a. gebruikt worden om mini-centrales voor lokale stroomvoorziening aan te drijven in de uren dat er geen zonne-energie geleverd kan worden. Niet efficient gebruik is altijd nog beter dan het afschakelen van zonnepanelen. Bovendien ontlast lokaal gebruik het transportnet.

Het investeren in het transportnet dient vooral het belang van grote bedrijven, die min of meer het monopoly hebben op stroomlevering. De lokale centrales zouden geëxploiteerd kunnen worden door minder kapitaalkrachtige coöperaties. En/of rechtstreeks door de overheid om de nadelige effecten van de "vrije" markt wat te ondervangen. Zo komen er wat meer spelers in het veld om de macht van de grote stroomleveranciers in te perken.

Lokaal gestuurde stroomnetten bevorderen tevens de leveringszekerheid van het gehele net en maakt het robuuster tegen sabotage en hacking.

En dus ?? @PBear?
Ongeacht of het allemaal haalbaar is wat voor zin/nut heeft dat om ons daar druk om te maken? Mij gaan ze niks vragen of en hoe er een oplossing is. Want die zal zonder twijfel niet passen in het "strategisch beleid" van de energie maatschappij.
Verder gaat dit topic over de energie transitie chaos en valt je opmerking mogelijk onder off topic.

Na de bijdrage van @martin van gisteren 20:21 weet ik niet meer wat nu de essentie is van dit topic.
Energie transitie chaos ? Ja die is er maar je "mag" dan niets schrijven over de nadelige gevolgen of oorzaken van de daarin vervlochten "teruglever" regeling.
Want die discussie is bewust door de leveranciers de markt op gegooid als : zie dat is de oorzaak en oplossing voor de chaos.
Het is net als belasting op brandstof: heb je extra inkomsten nodig, dan gaat de benzine prijs omhoog. Ze/de burgers klagen dan wel maar verder gebeurt er niks.

Heb je jarenlang geld geïnd maar niet uitgegeven en alleen maar woonwijken, fabrieken, zonneparken aangesloten op het verouderde stroomnet?, dan geef je gewoon de burger met zonnepanelen via de teruglevermythe de schuld.
Heeft weinig met elkaar te maken maar je geeft de burger een bot en zo kom je zelf niet in beeld.

Maar goed dit is een prepper forum met een stevige denktank (waar zijn RockyFlats en JJ&A gebleven?) dus misschien een idee om dit topic om te buigen naar wat wij, domme burgers die zich voorbereiden op het einde der tijden, ZELF kunnen doen om je eigen energie chaos te verkleinen.

Na de bijdrage van @martin van gisteren 20:21 weet ik niet meer wat nu de essentie is van dit topic.
Energie transitie chaos ? Ja die is er maar je "mag" dan niets schrijven over de nadelige gevolgen of oorzaken van de daarin vervlochten "teruglever" regeling.

Wat ik aangeef is dat er nu al tot 3 keer toe berichten zijn gepost die niet juist zijn.
Kijk eens naar de bedragen die door @Hermanusb zijn gepost. Die zijn aantoonbaar onjuist.
Ik ga ze niet voor de 3e keer opnieuw herhalen, je kunt ze zelf teruglezen.
Of denk je werkelijk dat de waardes juist zijn?

1718536426279.png
En dat Herman als enige Nederlander 1,32154 betaald voor zijn Kwh en dat het vergeten van teruggave energiebelasting van 631,39 euro ook wel prima is om het voor de anderen te verduidelijken?

Zou het niet zinvol zijn te investeren in methoden om lokaal opgewekte electriciteit zoveel mogelijk lokaal te gebruiken, in plaats van zwaar te investeren in uitbreiding van het transportnet?

Het is meer dan dat. Je zit met 3 verschillende zaken.

1- Hoe zorg je ervoor dat je voldoende energie door je kabels kunt transporteren als iedereen op hetzelfde moment in de avond zijn warmtepomp aan zwengelt?
2- Hoe zorg je ervoor dat je voldoende energie door je kabels kunt transporteren als het extreem zonnig is en er een flinke disbalans ontstaat in opbrengt en afname.
3- Hoe krijg je bij een piekbelasting qua opbrengst/afname de zaken voldoen in balans.

Voor 1 en 2 ontkom je er niet aan dat er meer/dikkere kabels zullen moeten komen.
Voor punt 3 zal het een mix zijn van diverse opties.

Je heb in mijn ogen zonder meer een punt dat indien er veel meer kleinschalige voorzieningen zouden zijn die zowel de pieken als de dalen zou kunnen opvangen, de afhankelijkheid zal afnemen.
Maar hoe meer schakels je creëert, hoe complexer het zal worden om het allemaal op elkaar af te stemmen.

Stel je zou in Nederland op 10 punten (ik noem maar iets) zo'n accubuffer neerzetten zoals uit dat artikel van Stuudje, dan heb je een stuk eenvoudigere situatie te sturen als een systeem van 500.000 thuisaccu's.

En ja, overtollige energie omzetten naar waterstof is met een mogelijk verliest van 65% alsnog een stuk efficiënter dan het uitschakelen/afkoppelen van een zonnepark of een windmolenpark.

Wat mij het meest verontrust is dat er geen verantwoording wordt genomen m.b.t. het probleem wat iedereen had kunnen voorspellen. De ondernemer staat op een wachtlijst voor aansluiten laadpalen, de consument snap er helemaal niks meer van of die zonnepanelen nu wel of niet verstandig zijn, de energiemaatschappij snap ook niet meer wat hij moet doen met de salderingsregels (die nu eindelijk wel duidelijk zijn, maar zelfs dat kan over 1 jaar weer veranderen als het kabinet dan mogelijk alweer is gevallen). En TenneT die is dan wel eindverantwoordelijk voor het hoogspanningsnetwerk, maar de rekening word voor 100% betaald uit belasting (dus wij betalen het linksom of rechtsom)
En (Al)Liander die legt de rekening weer bij de provincies en dat betalen we dus wederom linksom of rechtsom.

Het is in mijn ogen tekenend dat het een chaotische bende is. En als we de halve "oplossingen" horen vanuit de politiek dan denk ik dat we ons echt wel mogen voorbereiden op een onbetrouwbare stroomvoorziening. Ik hou er in ieder geval rekening mee dat het minimaal de komende 3 jaar alleen nog maar erger gaat worden. Dus ga ik toch maar aan de slag om een klein offgrid systeem op te bouwen in Nederland. Niet omdat ik denk dat ik hier financieel voordeel mee zal behalen (want dat gaat 100% zeker niet het geval zijn) maar omdat ik bij een stroomstoring wat makkelijker kan schakelen.

Ze rennen allemaal als een kip zonder kop in het rond en niemand weet hoe nu verder. Dat is het directe gevolg dat er in politiek Den Haag op een dag besloten is dat we energie neutraal moeten gaan leven zonder dat eerst nagedacht is hoe we dat moeten gaan realiseren. Ja, daar hadden ze 20 jaar geleden mee moeten beginnen. Maar het feit dat ze dat niet gedaan hebben maakt nog niet dat we in een paar jaar kunnen realiseren waar we 20 jaar over zouden moeten doen.

Hoe zorg je ervoor dat je voldoende energie door je kabels kunt transporteren als het extreem zonnig is en er een flinke disbalans ontstaat in opbrengt en afname.
Die begrijp ik niet zo eerlijk gezegd. Als de zon volop schijnt dan gaat de stroom hooguit de andere kant op dan normaal als de zon niet schijnt. Iedereen met panelen op zijn dak neemt geen stroom af dus daardoor ontstaat er ruimte op de kabels. Omdat mensen die meer opwekken dan ze zelf verbruiken, gaan ze in plaats van stroom afnemen, stroom leveren. Er zal volgens mij niet erg veel verschil zitten tussen wat normaal afgenomen wordt en dan dus wegvalt en wat ze normaal afnemen maar niet leveren.

Terug
Bovenaan