Na de bijdrage van @martin van gisteren 20:21 weet ik niet meer wat nu de essentie is van dit topic.
Energie transitie chaos ? Ja die is er maar je "mag" dan niets schrijven over de nadelige gevolgen of oorzaken van de daarin vervlochten "teruglever" regeling.
Wat ik aangeef is dat er nu al tot 3 keer toe berichten zijn gepost die niet juist zijn.
Kijk eens naar de bedragen die door
@Hermanusb zijn gepost. Die zijn aantoonbaar onjuist.
Ik ga ze niet voor de 3e keer opnieuw herhalen, je kunt ze zelf teruglezen.
Of denk je werkelijk dat de waardes juist zijn?
En dat Herman als enige Nederlander 1,32154 betaald voor zijn Kwh en dat het vergeten van teruggave energiebelasting van 631,39 euro ook wel prima is om het voor de anderen te verduidelijken?
Zou het niet zinvol zijn te investeren in methoden om lokaal opgewekte electriciteit zoveel mogelijk lokaal te gebruiken, in plaats van zwaar te investeren in uitbreiding van het transportnet?
Het is meer dan dat. Je zit met 3 verschillende zaken.
1- Hoe zorg je ervoor dat je voldoende energie door je kabels kunt transporteren als iedereen op hetzelfde moment in de avond zijn warmtepomp aan zwengelt?
2- Hoe zorg je ervoor dat je voldoende energie door je kabels kunt transporteren als het extreem zonnig is en er een flinke disbalans ontstaat in opbrengt en afname.
3- Hoe krijg je bij een piekbelasting qua opbrengst/afname de zaken voldoen in balans.
Voor 1 en 2 ontkom je er niet aan dat er meer/dikkere kabels zullen moeten komen.
Voor punt 3 zal het een mix zijn van diverse opties.
Je heb in mijn ogen zonder meer een punt dat indien er veel meer kleinschalige voorzieningen zouden zijn die zowel de pieken als de dalen zou kunnen opvangen, de afhankelijkheid zal afnemen.
Maar hoe meer schakels je creëert, hoe complexer het zal worden om het allemaal op elkaar af te stemmen.
Stel je zou in Nederland op 10 punten (ik noem maar iets) zo'n accubuffer neerzetten zoals uit dat artikel van Stuudje, dan heb je een stuk eenvoudigere situatie te sturen als een systeem van 500.000 thuisaccu's.
En ja, overtollige energie omzetten naar waterstof is met een mogelijk verliest van 65% alsnog een stuk efficiënter dan het uitschakelen/afkoppelen van een zonnepark of een windmolenpark.
Wat mij het meest verontrust is dat er geen verantwoording wordt genomen m.b.t. het probleem wat iedereen had kunnen voorspellen. De ondernemer staat op een wachtlijst voor aansluiten laadpalen, de consument snap er helemaal niks meer van of die zonnepanelen nu wel of niet verstandig zijn, de energiemaatschappij snap ook niet meer wat hij moet doen met de salderingsregels (die nu eindelijk wel duidelijk zijn, maar zelfs dat kan over 1 jaar weer veranderen als het kabinet dan mogelijk alweer is gevallen). En TenneT die is dan wel eindverantwoordelijk voor het hoogspanningsnetwerk, maar de rekening word voor 100% betaald uit belasting (dus wij betalen het linksom of rechtsom)
En (Al)Liander die legt de rekening weer bij de provincies en dat betalen we dus wederom linksom of rechtsom.
Het is in mijn ogen tekenend dat het een chaotische bende is. En als we de halve "oplossingen" horen vanuit de politiek dan denk ik dat we ons echt wel mogen voorbereiden op een onbetrouwbare stroomvoorziening. Ik hou er in ieder geval rekening mee dat het minimaal de komende 3 jaar alleen nog maar erger gaat worden. Dus ga ik toch maar aan de slag om een klein offgrid systeem op te bouwen in Nederland. Niet omdat ik denk dat ik hier financieel voordeel mee zal behalen (want dat gaat 100% zeker niet het geval zijn) maar omdat ik bij een stroomstoring wat makkelijker kan schakelen.