• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2024

Het terug regelen van elektrische installaties is mogelijk, Energie centrales zoals kolen en gas; da's eenvoudig en die hoeven we niet uit te leggen
Ik lees dat u er verstand van heeft , maar ik twijfel sterk aan de waarde van uw uitspraak.
Een gas centrale kan je sneller afbouwen en opbouwen maar een kolen gestookte centrale niet.

Daarentegen kun je een molen wel uitschakelen, en een kolen centale niet,
He wat, twee tegengestelde stellingen in één topic ??
Volgens mij is je frequentie regelaar ontregelt.

Het europese net werkt op 50Hz valt die buiten de specs dan gaan er veel rode lampjes aan en worden heel veel mensen nerveus.
Maar eerlijk is eerlijk ik ben al weer lang niet bij de kema/DNVGL geweest. Dus wellicht is er al weer een nieuwe techniek over Europa uitgerold. Ik zou graag eens een kijkje willen nemen in de (oude) bunker onder de toren.

wanneer ben ik goedkoper uit??

met of zonder panelen?

Helaas is dit niet met een simpele ja of nee te beantwoorden. Er zijn enkele variabele factoren maar die zijn makkelijk in te vullen.

Ik moet weten wat je panelen compenseren en of je uitgaat van de huidige saldering?
Dus hoeveel leveren je panelen terug (doe me ene lol, en zeg dat ze 100% terugleveren van je verbruik)
En je verbruik, is dat je verbruik volgens de meter (dus dan mis je de compensatie van je rechtstreeks verbruik en dat is toch een flinke slok op een borrel)?
En ik mag uitgaan van 25 cent / Kwh? dat is wel erg positief, het gemiddelde is nu rond de 35 cent?

Omdat de kans groot is dat mijn antwoord als off-topic zal worden gezien stuur ik het antwoord via PM.
Maar vul die vragen aub nog even aan via PM, anders is het zonde van de tijd. En krijg ik stak mogelijk alsnog een reprimande dat het verduidelijken van je vraag niet aansluit op het topic.

He wat, twee tegengestelde stellingen in één topic ??

Ik denk dat je de kern mist van zijn opmerking.
Het aan en uit zetten van iets, is niet te vergelijken met het opschalen of afschalen van iets.
Je kunt een kolencentrale wel relatief eenvoudig "harder/zachter" laten produceren.
Het compleet stilleggen is een zeer kostbare en dus onhaalbare zaak.
Een windmolen kunnen ze domweg stil leggen (of fysiek, of afkoppelen)

Laatst bewerkt:
Ik ben sinds kort echt van het gas af. De aanvraag heb ik een jaar terug gedaan en deze maand hebben ze dan uiteindelijk de meter er-uitgesloopt om niet lang daarna de grappen en grollen van de energie leveranciers te mogen lezen.

Vier jaar terug zonnepanelen a €6500,- 12 stuks 6 oost / 6 west met een verwacht vermogen van 4700kwh per jaar.

3 jaar terug airco's a €5500,-

1 jaar terug een warmtepomp boiler a €2200,-
En inductie €1000,- (was wel nodig met de nieuwe keuken)

Zit je rondnde 15000 aan investering, dan nog kozijnen en isolatie á 17000 om het behagelijk te krijgen met de airco's.

Voor dat bedrag had ik achteraf beter een kelder in de tuin laten plaatsen. Van 10 bij 6meter... met een biljard tafel en een bar.

Afijn ik verwacht de panelen nu wel voor de helft terug verdient te hebben. Alles wat er over 3 jaar verbruikt of terug lever is extra.

De airco's geven mij veel comfort in de winter en ook in de zomer, prima investering dus en zuiniger dan verwarmen op gas.

De warmtepomp boiler prutteld ook lekker door, omdat de c.v. er uit is, geen onderhoudscontract meer nodig.
Airco heb ik voor het eerst laten onderhouden... maar de beste man zei dat er weinig vuiligheid was en om de drie jaar prima is ipv om de al1 a 2 jaar

Heb ik er goed aangedaan... of ga ik straks meer betalen... ik kan er geen zinnig antwoord over zeggen. Omdat de prijs van gas onvoorspelbaar is, dat is de basis. Ook de stroomprijs hangt nog vast aan de gas en kolen prijs. Door inflatie word sowieso alles duurder, zoals een domeinnaan (belachelijk).

Maar goed de panelen hier zijn al die tijd nog niet uitgeweest vanwege overbelasting.

https://www.nu.nl/tech/6315001/zonn...en-sneller-uit-door-ingreep-netbeheerder.html

We gaan het meemaken. In ander nieuws; mensen zijn klaar met electrisch rijden. Ik verwacht daarom dat er heel wat tweedehands electrische voertuigen beschikbaar komen en daarmee hoop ik dan offgrid te kunnen.

Zo heb ik een nisan leaf 24kwh op het oog;.
https://www.autotrack.nl/a/nissan-leaf-elektriciteit-2012-53884456
Ik moet mij alleen eersr verdiepen over de staat van de accu. De verhouding ouderdom, gereden kilometers, aantal ontladingen endergelijk of dst het geld wel waard is. Zou hem dan als tweede back-up auto inzetten, wegenbelasting vrij in de garage als thuisbatterij tot moment van inzetten als auto.
Of ik zet de auto in de winter aan de laadpaal en als die vol is rij ik naar huis om het huis van energie te voorzien, dan kan ik van het grid af, bij-wijs van spreken.

Nieuwe accu van de leaf bijvoorbeele een 60kwh accu is ongeveer 15000,- wat weer redelijk goedkoop is in verhouding tot een thuisbatterij.

lijst met accu's en de prijs, ter indicatie (lijst is alweer 2 jaar oud)
https://www.ad.nl/auto/zo-schrikbarend-duur-is-een-nieuwe-accu-voor-een-elektrische-auto~a18c0b43/

Voor eenieder die een P1 uitlezertje heeft: homewizard levert een kant en klare weergave van de beruchte overspanning.
Nope ik heb geen aandelen.
De stippellijn is de beruchte uitzetlijn. Overigens zet de netbeheerder niks uit, dat doet de omvormer van je PV systeem zelf.

Screenshot_20240603_192106_Energy.jpg
Homedomotica mensen kennen dit natuurlijk al langer.

@petroman
Hieronder even een korte review van uw opmerkingen, ik ben even afwezig geweest vanwege persoonlijke zaken, verkopen van een huisje enz. zodoende dat ik wat laat reageer. Ik doe dit trouwens even zonder het +Citaat knopje, maar ik kopieer uw opmerking en plaats hem hieronder.

Uw eerste opmerking: "Ik lees dat u er verstand van heeft , maar ik twijfel sterk aan de waarde van uw uitspraak."
Ik mag inderdaad hopen dat ik er verstand van heb, ik heb mijn eigen bedrijf in de elektrotechniek en adviseer een flink aantal bedrijven voor energievoorzieningen en energiedistributie; o.a. ziekenhuizen, onze nationale luchthaven en diverse fabrieken in ons land (ik ga geen namen noemen maar die fabrieken nemen net zoveel af als alle woningen in de gehele provincie Noord+Zuid Holland, en dat uiteraard per fabriek.) Mijns inziens; Ja, ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb wanneer het over energie gaat. 😂
En U mag zeker twijfelen aan de waarde van mijn uitspraken; geen probleem mee. Mijn vraag is dan uiteraard wel: "Hoe moet het dan wel? Kunt u antwoord geven?"

Uw tweede opmerking: "Een gas centrale kan je sneller afbouwen en opbouwen maar een kolen gestookte centrale niet." Dat klopt, een kolen centrale aan/uit schakelen duurt circa een maand terwijl een gas gestookte circa een midweek tot een week kan duren (ligt eraan hoe groot en hoe oud ze zijn) En voor de gas gestookte doel ik uiteraard op echte centrales van meer dan 125MVA per turbine. De kleintjes van 2MVA zijn inderdaad opgestookt binnen een minuut.

Uw derde opmerking betreffende "Een tegenstrijdigheid" waarbij ik eerder gezegd heb: "Daarentegen kun je een molen wel uitschakelen, en een kolen centale niet," ik doelde uiteraard op een windmolen, die kun je simpelweg uitkoppelen in het netwerk of indien deze wat ouder is, op 0% zetten (Dan verbruikt hij energie, waarbij de rotoren blijven ronddraaien maar anders zakken ze door hun lagers)

Uw vierde opmerking: "Het europese net werkt op 50Hz valt die buiten de specs dan gaan er veel rode lampjes aan en worden heel veel mensen nerveus." Indien een installatie buiten de 50Hz vallen, dan wens ik die installatie heel veel succes :) die wordt ofwel in het gelid gedrukt, ofwel die fikt geheel door. 99,9999% van de installaties worden door het net in het gelid gedrukt (inderdaad 50Hz 230V tussen Fase-Nul en 402V tussen de fases.) Het is nog nooit in mijn werkende leven gebeurt dat dit niet gebeurt dus we mogen dat wel afronden naar 100%.

Uw laatste opmerking dat u al een tijdje niet langs bent geweest bij Kema en "DNVGL" Ja die ken ik ook, maar wat heeft de DNV te maken met de nederlandse energie? De DNVGL is een richtlijn voor scheepsbouw? Die zijn in NL zelfs niet gecertificeerd, TÜV daarentegen wel. (Tikfoutje?)

Tsjuus!

Ikke!
@petroman , vermakkelijk dit, ik heb niets anders te zeggen :D

Laatst bewerkt:
Kort en simpel antwoord: ik ben nooit begonnen over frequentie gestuurd iets regelen. Dit ten aanzien van de 50Hz.
DNV GL was volgens mij (uit het hoofd) deel opvolger van oud KEMA vandaar.

Edit: zat me toch niet lekker dat ik niet wist wat er met de KEMA gebeurt was. En zie wikipedia bied uitkomst:
In oktober 2019 maakte Det Norske Veritas de verkoop bekend van alle KEMA-activiteiten voor hoogvermogen- en hoogspanningstesten.
Op 30 december 2019 is de eigendom van KEMA B.V. overgedragen van DNV GL aan CESI SpA. De overname omvat alle hoogspanningstesten, inspectie- en certificeringsactiviteiten die worden uitgevoerd in de KEMA-laboratoria in Arnhem en Praag.

@petroman
Uw opmerking:
Edit: zat me toch niet lekker dat ik niet wist wat er met de KEMA gebeurt was. En zie wikipedia bied uitkomst:
In oktober 2019 maakte Det Norske Veritas de verkoop bekend van alle KEMA-activiteiten voor hoogvermogen- en hoogspanningstesten.
Op 30 december 2019 is de eigendom van KEMA B.V. overgedragen van DNV GL aan CESI SpA. De overname omvat alle hoogspanningstesten, inspectie- en certificeringsactiviteiten die worden uitgevoerd in de KEMA-laboratoria in Arnhem en Praag.

Dit wist ik ook niet; ik dacht dat Kema in eigen handen was gebleven, inddertijd was er wel sprake van overname, maar dat dit vanuit de eigen NEN normering houdende partijen werdt tegengehouden. Zo zie je maar weer; altijd weer iets nieuws te leren.

Ikzelf ken DNV alleen vanuit de scheepvaart en olie & Gas, waar ik oorspronkelijk vandaan kom.

Hartelijk dank dat je me iets geleerd heb.

Hartstikke fijn dat iedereen weer helemaal zen is met elkaar.

Dus nu weer verder OT en niet teveel in een vlek blijven wrijven is mijn advies.

M.b.t. het uitschakelen van inverters heb ik de volgende 2 tips

1- Stel je hebt een 3 fase aansluiting, dan moet je begrijpen dat die afschakel voltage van 253 volt mogelijk alleen plaatsvind op fase 1 (of 2 of 3) en dat je dit probleem in jouw wijk totaal niet zou hebben als je de omvormer zou verplaatsen op een andere fase. (ik heb mijn omvormers verdeeld over 3 fases)-
2- In Nederland is de grenswaarde 253 volt. In België 264 maar over een periode van 10 minuten mag het alsnog niet boven de 253 volt uitkomen. En er afhankelijk van het land weer andere waardes. Je zou "per ongeluk" een verkeerd land kunnen instellen. (maar dat zou ik alleen doen als je echt op een grenswaarde zou zitten)

:premium: nieuwe maatregelen geven je bescherming bij een energiecontract
Consumenten krijgen voor hun energiecontracten meer bescherming. Energiebedrijven moeten huishoudens met zonnepanelen bovendien goed vergelijkbaar maken of, en zo ja, welke terugleverkosten ze berekenen.
https://www.telegraaf.nl/financieel...-geven-je-bescherming-bij-een-energiecontract

Uit het artikel:

- Burgers krijgen meer bescherming bij een faillissement van hun energieleverancier
- Er komt een ’wervingsstop’ voor energieleveranciers die aan de deur met misleidende of agressieve telefonische verkoop bezig zijn.
- Energiebedrijven verplichten ook klanten met zonnepanelen de mogelijkheid van een vast energiecontract van minimaal een jaar te bieden.
- Er komt steun om huurders met zonnepanelen beter te beschermen,
- Zodra de salderingsregeling in 2027 stopt, mogen leveranciers huishoudens met zonnepanelen niet ook nog die terugleverkosten in rekening brengen.
- Het moet voor consumenten duidelijk zijn of en welke terugleverkosten een energieleverancier rekent voor zonnepanelen
- De hoogte van de vergoeding voor kleinverbruikers met zonnepanelen mag nooit onder nul euro komen
- Met de nieuwe Energiewet worden consumenten tevens producenten.

Met name die laatste is iets om je zorgen over te maken, want als je producent word, ga je dus volgens mij belasting betalen over je opgewekte energie.

Met de nieuwe Energiewet worden consumenten tevens producenten. Ze kunnen bijvoorbeeld wat ze over hebben aan de buren leveren, als ze bij dezelfde leverancier zitten, het hoeft niet naar het stroomnet. Coöperaties mogen hun stroom direct naar de energiemarkt brengen en hoeven niet eerst naar hun leverancier.
https://www.telegraaf.nl/financieel...-geven-je-bescherming-bij-een-energiecontract

Met name die laatste is iets om je zorgen over te maken, want als je producent word, ga je dus volgens mij belasting betalen over je opgewekte energie.

https://archive.is/qpKPT

Krijg je ook weer een raar effect op die 0% btw van de panelen.
En stel dat je als eigenaar van zonnepanelen eigenlijk een als ondernemer zou worden gezien, dan zou je logischerwijs weer recht moeten hebben op aanspraak van energie-investeringsaftrek en kun je 45% van alles kosten aftrekken van de winst.

Die tekst onder de foto:
Terugleverkosten panelenbezitter moet veel transparanter.

Het wordt er in mijn ogen niet echt transparanter op. Ik ga me pas over een paar jaar oriënteren, de spelregels zullen nog wel een stuk of 10 keer veranderen.

Voor de teruggave van je btw, op je panelenaanschaf, moest je je indertijd registeren als ondernemer/energieleverancier. Iedereen kreeg toen ook een apart BTW nummer.
Dus wat is nu het verschil?

Ik zou een paar panelen willen neerleggen om wat vaste verbruikers te compenseren. Denk aan de airco en een sproei pomp.

Hoewel de panelen spotgoedkoop zijn ben ik bang dat als ik iets teveel teruglever het me enkel geld kost.
Zit te denken aan max 800 piek watt.
Maar mijn leverancier rekent bij meer dan 5kwh terugleveren al 3 euro kosten.
Nee makkelijker is het niet gemaakt.

Dus wat is nu het verschil?

Het verschil is dat men juist om rompslomp tegen te gaan voor iedereen de btw hebben afgeschaft op zonnepanelen. Vanaf 2023 is de BTW 0. Dus je kunt/hoeft ook geen btw terugvragen.
(en de regels voor een ondernemer zijn uiteraard anders als die van een particulier)

https://www.belastingdienst.nl/wps/...lingen/goederen_0_btw/btw-tarief-zonnepanelen

Het lijkt wel een soort sinus golf. Dan wel, dan niet, dan weer wel.

De doelstelling is "we maken het zo makkelijk en transparant mogelijk" en ondertussen moet je een rekening houden met tientallen regeltjes die iedere maand veranderen. Ik zie wel hoe het er over een paar jaar uit gaat zien. Het heeft in mijn ogen op dit moment geen zin om vooruit te kijken op de ontwikkelingen. Ik kan me wel voorstellen dat dit funest is voor installateurs van zonnepanelen.

Laatst bewerkt:
Hoewel de panelen spotgoedkoop zijn ben ik bang dat als ik iets teveel teruglever het me enkel geld kost.
Zit te denken aan max 800 piek watt.
Maar mijn leverancier rekent bij meer dan 5kwh terugleveren al 3 euro kosten.
Nee makkelijker is het niet gemaakt.

Nee, dan maak je een rekenfout.
Zolang jij niet meer teruglevert dan hetgeen je verbruikt zal je minimaal tot 1-1-2027 geen cent extra gaan betalen (met een normaal vast contract)
Als je het echt niet vertrouwd zou je 2 panelen kunnen aanschaffen van 400Wp en een omvormer 2e hands op de kop tikken voor rond de 100 euro. Je zet een relais schakelaar op de input rond 10:00 en schakel uit om 18:00. En je zult 0,0 terugleveren aan het net zolang je verbruik boven de 800 Wp uitkomt.

Maar met 2x 400Wp panelen heb je geen 800Watt .....
Als we daar nu eens mee ophouden als we gaan rekenen want ons Hollanders rekenen onszelf graag rijk maar de realiteit is gewoon weerbarstig.

Als we daar nu eens mee ophouden als we gaan rekenen want ons Hollanders rekenen onszelf graag rijk

Volgens mij begrijp je niet wat ik probeer aan te geven.

@Pjotr Prep wil er 100% zeker van zijn dan hij niet gaat terugleveren.
Dus stel je hebt 2 panelen van 400 Wp dan kun je als je erg makkelijk wil gaan rekenen (en dat wil ik) 1 op 1 uitgaan dat onder de meest optimale omstandigheden 400Watt kunnen gaan opleveren. En met 2 stuks zou je op 800 Watt uit kunnen komen. En stel dat zijn verbruik tijdens deze maximale omstandigheden altijd boven de 800 Watt zal uitkomen (en dat zal wel, want het ging hem om Airco en sproei pomp) dan zal hij dus in 100% van de gevallen NIET terugleveren.

Dus ik weet niet waar ik nu een rekenfout maak, maar ik ben bang dat jij een leesfout of verwerkings/begrijpfout hebt gemaakt.

Als het zou gaan om het (ongeveer) berekenen van Wp naar opbrengst per jaar in kwh dan wordt er in Nederland meestal gebruik gemaakt van de factor 0,85.
(dus 3000Wp zal ongeveer 2550 kwh per jaar opleveren).
Maar dat is totaal niet hetgeen waar het in dit geval om gaat.

p.s. ik ga hier uit van een 1 fase aansluiting. Stel je zou de airco's op fase 1 hebben, en de solar op fase 2, dan nog zou je in bovenste uiteenzetting de situatie kunnen krijgen dat je op het zelfde moment aan het terugleveren, en afnemen bent. (want straks ga ik mogelijk nog de reactie krijgen dat ik het allemaal veel te simpel zie, en hier uiteraard ook rekening mee moet houden).

Zolang jij niet meer teruglevert dan hetgeen je verbruikt zal je minimaal tot 1-1-2027 geen cent extra gaan betalen (met een normaal vast contract)
Oké, dan maak ik een denkfout. Het gaat dus om het uiteindelijke verschil tussen verbruik en opwekking.
Dan wordt het wel interessant met wat goedkope paneeltjes en een gunstig geprijsde omvormer.

En Petroman heeft zeker een punt, we rekenen ons graag rijk. Het maximale vermogen zal niet of slechts kort op de dag gehaald worden vermoed ik? Zullen vast tabellen over te vinden zijn. Maar dat is niet de insteek, gewoon een aantal “sluipverbruikers”. compenseren. Om het “schuldgevoel” van de airco en dergelijke te maskeren.😉

Oké, dan maak ik een denkfout. Het gaat dus om het uiteindelijke verschil tussen verbruik en opwekking.
Dan wordt het wel interessant met wat goedkope paneeltjes en een gunstig geprijsde omvormer.

Je hebt niet echt een rekenmachine nodig om te berekenen dat indien je vandaag met zonnepanelen zou beginnen je alsnog binnen 2 a 3 jaar de investering hebt terugverdiend MITS je het zelf zou monteren en aansluiten. Als je een 2e hands omvormer en wat "oude" panelen zou aanschaffen van rond de 200Wp dan zit je meestal al binnen 1,5 jaar op het punt dat je aan het besparen zult zijn. Maar de panelen zijn zo absurd goedkoop dat ik me afvraag of het ophalen van 2e hands panelen opweegt t.o.v. een drop shipment.
En zo lastig is het allemaal niet uit te rekenen. Je moet geen complexe formules gebruiken maar gewoon gebruik maken van het de factor 0,85.

Nu ben ik zelf wel al ruim 10 jaar bezig en stapje voor stapje heb ik eerst flink wat kennis opgedaan. Ik heb 4 verschillende systemen "naast" elkaar omdat het niet verstandig is om ongelijke panelen met elkaar te gaan mixen. Dus stel je kunt een set overnemen van 1500Wp dan is het echt niet slim om hier nog een paar nieuwe 250Wp panelen extra op aan te sluiten. Maar er is zoveel informatie te vinden over het aansluiten dat je echt wel heel extreem onhandig moet zijn om het niet zelf te kunnen aanleggen en aansluiten. Ik heb ze in ieder geval echt al heel wat jaren geleden terugverdiend en dat was niet mijn belangrijkste punt.
Mijn voornaamste doelstelling is dat ik mijn maandlasten zo laag mogelijk wil hebben.

En als ik nu kijk naar de huidige situatie:
1717881204058.png
(er zit een deuk in de grafiek, mijn P1 kabel was door een muis doorgeknaagd)

Het is niet dat ik mezelf rijk zit te rekenen. Ik betaal gewoon dit bedrag per maand voor de komende 3 jaar:
1717881415645.png
En zo verkeerd zal ik het dan vermoedelijk toch niet hebben uitgewerkt.

En zelfs als ik er 10 jaar voor nodig zou hebben gehad om hier op uit te komen zou ik het gelijk hebben gedaan. Want een besparing op de maandlasten daar heb je gelijk voordeel van.

En op 1 januari 2027 zie ik wel weer wat verstandig zal zijn.

Laatst bewerkt:
ik heb post van Engie binnengekregen.

Zoals ik al schreef draait alles om harken van geld.

vaste leveringskosten verhoogd van 120 euro per jaar naar hosanna, de winst kan nog hoger naar 481 euro per jaar.

gas van 120 naar 142 euro.

vanaf heden maakt het niks meer uit of je zuinig bent met energie.
totaal 623 euro per jaar is ruim 52 euro per maand.

zonder verbruik dan.

ga kijken waar ik vanaf Juli terecht kan want dit gaat nergens meer om.

edit.

ik vergeet uiteraard nog de netbeheerskosten mee te nemen in dit mooie verhaal.
beheerskosten elektra 400 euro.
Beheerskosten gas 246 euro

maakt totaal 1269 euro aan kosten op een aansluiting voor gas en elektra.
105 euro per maand aan kosten.

ga er maar aan staan

Terug
Bovenaan