V
Verwijderd lid 423
Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik realiseer mij dat de kans om eens langer zonder netstroom te komen zitten toeneemt. Mooi zou het dan zijn, om een eigen stroom-opwekkend-setje te hebben waarmee het meest noodakelijke van stroom kan worden voorzien. Zelf heb ik een kleine benzinegenerator waarmee ik ook de koelkast en vriezer nog even kan laten draaien, en het liefst snel de accu opladen, maar daarom gaat het in dit draadje wat mij betreft niet.
Ik stel voor om hier elkaars ideeen te delen, over de samenstelling van relatief eenvoudige en goedkope complete setjes voor thuisgebruik die iedereen zich eigenlijk wel kan veroorloven, en die slechts "een basic-behoefte" afdekken.
Ik stel mij voor dat zo'n setje in de gangkast of schuur kan worden opgeslagen en in nood tevoorschijn kan worden gehaald. Nu dus geen vaste zonnepaneel-installaties of metershoge windmolens, maar iets dat compact en nog transportabel is, en is bedoeld voor nood-gebruik thuis (of op een boot o.i.d.) om duurzaam in de allereerste behoefte te voorzien.
Zelf zie ik voor zo'n setje het volgende doel (maar is natuurlijk in onderling overleg aan te passen):
In het voor te stellen setje zit dus naast energieopwekking, ook energie-afname (opladers, lampjes) en energieopslag.
Misschien is de keuze voor een "camping-powerbank" voor energieopslag het beste voor wie er toch al een accu nieuw moet kopen, even vanuit de veronderstelling dat zo'n apparaat (naast die accu) al geavanceerde oplaadmogelijkheden aan boord heeft, 12V, 5V USB en een 240V inverter. Wel wordt het dan oppassen om niet voor een prullerig "powerbank/starthulp-kastje" te vallen, die vooral uit veel plastic bestaan en in het midden ergens een prutsig mini-batterij'tje hebben hangen.
Zelf moet ik mijn "optimale setje" nog fine-tunen, om het hier straks voor te leggen, maar wie er al iets heeft die kan zijn/haar setje natuurlijk (graag!) al in dit draadje gooien. Met commentaar en ideeen over en weer op die verschillende setjes, hebben we straks wellicht mooie alternatieven!
Suggestie: noem het door jou bedachte setje dan "@RockyFlats-setje", maar dan met de eigen @naam uiteraard. Afwijken van de uitgangspunten die ik hierboven noemde kan natuurlijk, maar geef jouw aangepaste insteek dan even aan. Misschien kan je het onderstaande overnemen en aanpassen...
@RockyFlats-setje, beknopt de uitgangspunten:
Ik stel voor om hier elkaars ideeen te delen, over de samenstelling van relatief eenvoudige en goedkope complete setjes voor thuisgebruik die iedereen zich eigenlijk wel kan veroorloven, en die slechts "een basic-behoefte" afdekken.
Ik stel mij voor dat zo'n setje in de gangkast of schuur kan worden opgeslagen en in nood tevoorschijn kan worden gehaald. Nu dus geen vaste zonnepaneel-installaties of metershoge windmolens, maar iets dat compact en nog transportabel is, en is bedoeld voor nood-gebruik thuis (of op een boot o.i.d.) om duurzaam in de allereerste behoefte te voorzien.
Zelf zie ik voor zo'n setje het volgende doel (maar is natuurlijk in onderling overleg aan te passen):
- is bedoeld voor nood-gebruik thuis (of op een boot o.i.d.) en is in principe in opslag;
- is alleen bedoeld om stroom te leveren voor:
- een noodverlichting van (stel) zo'n 5 zuinige peertjes in de avond;
- het opladen van wat batterijen voor zaklampen, een radio, en een paar portofoons;
- (optie) om in plaats daarvan kortdurend iets op 240 volt te voeden, stel minimaal 100W gedurende 15 minuten (25Wh) of 10W gedurende 150 minuten. Kort 240V afnemen kan naturlijk ook samen gaan met een kleiner vermogen om te verlichten of op te laden;
- bevat een accu met daarin al voldoende stroom om een eerste nacht door te komen;
- bevat (optie) een inverter die 240V spanning kan leveren (maximaal 100W continu);
- heeft voldoende elektriciteit-opwekkend vermogen om de accu ook in de winter gedurende de dag weer op te laden voor het dagelijkse gebruik;
- de accu moet zelf bij voorkeur snel te laden zijn. Wie er een generator heeft, of kortdurend netspanning, die profiteert daarvan;
- gebaseerd op energieopwekking d.m.v. een zonnepaneel;
- goedkoop maar geen rommel, (stel) samen maximaal zo'n 150 Euro bij gebruik van een al beschikbare accu, of maximaal 500 Euro inclusief aanschaf van een accu of powerbank.
In het voor te stellen setje zit dus naast energieopwekking, ook energie-afname (opladers, lampjes) en energieopslag.
Misschien is de keuze voor een "camping-powerbank" voor energieopslag het beste voor wie er toch al een accu nieuw moet kopen, even vanuit de veronderstelling dat zo'n apparaat (naast die accu) al geavanceerde oplaadmogelijkheden aan boord heeft, 12V, 5V USB en een 240V inverter. Wel wordt het dan oppassen om niet voor een prullerig "powerbank/starthulp-kastje" te vallen, die vooral uit veel plastic bestaan en in het midden ergens een prutsig mini-batterij'tje hebben hangen.
Zelf moet ik mijn "optimale setje" nog fine-tunen, om het hier straks voor te leggen, maar wie er al iets heeft die kan zijn/haar setje natuurlijk (graag!) al in dit draadje gooien. Met commentaar en ideeen over en weer op die verschillende setjes, hebben we straks wellicht mooie alternatieven!
Suggestie: noem het door jou bedachte setje dan "@RockyFlats-setje", maar dan met de eigen @naam uiteraard. Afwijken van de uitgangspunten die ik hierboven noemde kan natuurlijk, maar geef jouw aangepaste insteek dan even aan. Misschien kan je het onderstaande overnemen en aanpassen...
@RockyFlats-setje, beknopt de uitgangspunten:
- is bedoeld voor nood-gebruik thuis (of op een boot o.i.d.) en is in principe in opslag;
- noodverlichting van een paar zuinige peertjes in de avond + het opladen van batterijen voor zaklamp, radio, portofoon;
- (in plaats daarvan) kortdurend iets op 240 volt kunnen voeden: maximaal 100W gedurende 15 minuten (25Wh) of 10W gedurende 150 minuten;
- een accu met daarin voldoende stroom om een eerste nacht door te komen;
- kan 12V en 5V (USB) leveren, en heeft een inverter die 240V spanning kan leveren (dan minimaal 100W continu, voor zolang de accu kan leveren);
- kan gedurende de dag weer voldoende opladen voor het dagelijks gebruik;
- de accu is bij voorkeur snel te laden (zolang netspanning, of d.mv. generator);
- energieopwekking d.m.v. een zonnepaneel;
- kosten maximaal zo'n 150 Euro bij gebruik van een al beschikbare accu, of maximaal 500 Euro inclusief aanschaf van een accu of powerbank.