Marcov
Prepper goeroe
Eneco heeft/had een gratis E-boekje; zonnepanelen voor dummiesOver dit onderwerp gesproken. Wat is goede literatuur waarin de installatie van A tot Z wordt uitgelegd? Liefst met aansluiting methodes op accu's etc.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Eneco heeft/had een gratis E-boekje; zonnepanelen voor dummiesOver dit onderwerp gesproken. Wat is goede literatuur waarin de installatie van A tot Z wordt uitgelegd? Liefst met aansluiting methodes op accu's etc.
Wow @buzz , inderdaad, met een idiote 61% korting zie ik...@RockyFlats
Heb er geen echt onderzoek naar gedaan en een van de eerste zoekresultaten gepakt. Kwam bij mijnautoonderdelen uit op genoemde prijs van1,03 en 1,04 euro.
Bekijk bijlage 21818
Laat ik nou net zo'n ding hebben!Goedkoop is hij zeker niet maar met een beetje rond kijken is er echt wel een betere prijs te vinden.
Als 2x de prijs voor een voltium.
https://www.advitek.nl/merken/victr...FfobUtXM6G0Q_6Fs6Soctp9a1NNhNv4QaAn3sEALw_wcB
Ook mee genomen dat er in de prijs al een oplader bij zit voor aan de 230v er ook een ingebouwde zonnepaneel lader in zit en je voor een paar centen er een stekker aan kan maken om deze ook in een auto op te laden.
Is het een accu die makkelijk te verplaatsen is door het lage gewicht en veelzijdig kwa aansluiten.
Waarom alleen backupstroom als hij ook mee kan naar het strand als powerbank voor je telefoon en koelbox.
@buzz, mooi man! Het is sowieso het mooist als zaken voor prepgebruik zo al voorhanden zijn, zonder dat je ze alsnog apart moet aanschaffen. Mooi ding; mijn vingers jeuken...Laat ik nou net zo'n ding hebben!
Staat 49 weken per jaar ongebruikt niks te doen en dient 3 weken per jaar als energiebron voor de mover op mijn caravan.
Best handzaam in vergelijking met een autoaccu maar om er nou mee naar het strand te gaan........
Zelfs met extra 15 watt zonnepaneel, kun je hoogstens 2 18650's laden. Als de zon volop schijnt. Met de standaard 1,8 watt is het dus een druppellader. Mooi voorbeeld van iets wat niet gaat werken, gebaseerd op mijn ervaring met 7watt en 20watt paneeltje.Ik heb gisteren nog iets aan m'n vingers laten hangen, bij een speurtocht bij Hoe Lang...
Bekijk bijlage 21916.....
Lager gewicht maar net zo iets aan massa en prijs was 240 verzenden/douane/btw vanuit usa volgens site. Is niet leuk meer.Houd ik zelf eigenwijs even 12V aan, dan zou zo'n set van 4 uit het plaatje dus wel kunnen, in serie geschakeld. 200$ is dan wel te doen, maar er komen dan nog verzendkosten, douanekosten en BTW bij. Geen idee wat verzending kost. Heb jij ervaring met het bestellen van die cellen?
@Ray, daar heb je gelijk in... onze dampers... Ik merk bij de oudste 18650's wel een teruggang, maar die zijn toch ook al zo'n 7 jaar oud en ... ze blijven het doen, alleen iets minder lang. Het zijn meer de jaren in opslag waar ik geen ervaring mee heb, en vragen bij heb, maar tussen 50% en 80% geladen opgeslagen zal dat ook best meevallen.Zelfs met extra 15 watt zonnepaneel, kun je hoogstens 2 18650's laden. Als de zon volop schijnt. Met de standaard 1,8 watt is het dus een druppellader. Mooi voorbeeld van iets wat niet gaat werken, gebaseerd op mijn ervaring met 7watt en 20watt paneeltje.
Li-on gaat langer mee dan je denkt, als je er een beetje normaal mee omgaat. Ik gebruik al goed vier jaar dezelfde 21700's voor m'n damper en die worden toch ver leeg getrokken, pulsend bij iedere trek met 10 a 15 ampère. Elke dag weer, twee stuks die afwisselen tussen lader en damper. Je merkt dan na vier jaar wat capaciteitsverlies, maar meer dan 20% lijkt het niet te zijn, vergeleken met nieuwe 21700's.
Oudere 18650's uit 2016 doen het ook nog steeds prima, maar worden de laatste paar jaar dus minder gebruikt.
@Hermanusb , ik zag die cellen ook al eens en vond het no-nonsese uiterlijk ervan wel op iets bruikbaars duiden.
Bekijk bijlage 21915
Voor een echt permanente of zwaardere opstelling zou ik ook naar een hoger voltage gaan kijken dan 12V, omdat dunnere draden dan minder verliezen geven. Door twee 12V accu's in serie te zetten kan dat natuurlijk altijd nog, achteraf.
Echter, voor het afdekken van een eerste (basic) behoefte, leek 12V mij wel het beste omdat men er desnoods een enkele auto-accu voor kan gebruiken, auto-lampjes en zelfs de auto-radio (dat alles uit de auto van de buurman drie straten verder natuurlijk). Ook werkt zendapparatuur, en diverse apparatuur in huis met een adapter zoals batterijladers, vaak ook op 12V. Ik heb het niet berekend, maar gebruik van 230V verlengsnoer, kabels en fittingen (E27 lampjes 12V) moeten toch wel een acceptabele dikte hebben voor 12V lijkt mij. Het gaat dan sowieso niet om grote stroomsterkten, bij basic-gebruik.
Houd ik zelf eigenwijs even 12V aan, dan zou zo'n set van 4 uit het plaatje dus wel kunnen, in serie geschakeld. 200$ is dan wel te doen, maar er komen dan nog verzendkosten, douanekosten en BTW bij. Geen idee wat verzending kost. Heb jij ervaring met het bestellen van die cellen?
Wat ik mij ook afvraag is, hoe lang die cellen in opslag bruikbaar blijven. Ik las ergens dat Li-ion dan toch ook achteruit gaat en zag ook ergens 3 jaar genoemd als levensduur. Loodaccu's zouden dan veel langer meegaan, goed op spanning gehouden. Zonder verdere info hierover zal het dan wellicht 5 jaar zijn, maar om nu iedere 5 jaar een nieuw accupakket aan te moeten schaffen is ook weer zoiets...
Weet jij wellicht meer hierover, hoe dat zit?
Ik kreeg het vandaag binnen, en het blijkt een echte aanwinst te zijn. Het heeft aan de bovenzijde een 3-standen schakelaar waarmee je de ronde lamp aan de voorzijde aan schakelt, of de lamp aan de zijkant. De ronde lamp blijkt ook dichtbij behoorlijk licht te geven maar heeft in het midden van de lichtkegel vooral een gefocust deel dat ook ver reikt. Ook op 20 of 30 m afstand licht je nog eenvoudig iemand bij of je zie je ook een lekkere pad z'n laatste sprongetjes maken. Aan de zijkant een tweede lamp met een rechthoekig venster dat voldoende diffuus licht geeft om er met de gehele familie pad (of iets anders) onder te eten, het notitieboekje vol te krabbelen of de kruisboog-pijl weer schoon te maken. De behuizing blijkt van ABS te zijn en is dus prima slagvast. Het ingebouwde zonnecellen-paneeltje ziet er prima uit (uitmuntend; echt goede kwaliteit!) en het laadlampje licht ook bij weinig licht al op. Twee uitwisselbare oplaadbare 18650 batterijen heeft het als "accu", en die zijn ook gemakkelijk uitwisselbaar. Het heeft een aparte schakelaar aan de zijkant waarmee de USB-5V uit kunt activeren en iets anders kunt opladen. Er wordt een mooi verloopkabeltje bijgeleverd van USB naar 1x mini-USB, 1x micro-USB en naar nog twee ronde stekkertjes. Kortom: dit is een AANRADER!Ik heb gisteren nog iets aan m'n vingers laten hangen, bij een speurtocht bij Hoe Lang...
Bekijk bijlage 21916
Dit leek mij wel een waardevolle aanvulling, voor de 19 Euro die het kost. Het heeft zo te zien een relatief groot zonnepaneeltje, heeft een lampje aan de voorzijde en heeft ook een rechthoekig-LED lamp aan de zijkant voor "sfeerverlichting". Ook heeft het 5V USB-uit en twee uitgangen om er eventueel kleine 3V LED-peertjes op aan te sluiten. Het mooiste vind ik, dat er twee uitwisselbare 18650 Li-ion batterijen in zitten!:thumbsup: Het is dan weliswaar geen "enorme powerbank", maar voor het doel zal het best functioneren. Het idee dat het een all-in-one is spreekt mij enorm aan, en dat je het overdag buiten in de zon kunt leggen om er in de avond nog voldoende licht van te hebben bij het ontbenen van een veldmuis.
Voor wie er direct mee op de vlucht wil slaan, is dit wellicht ook een leuk transportabel dingetje... Je bindt het zo op de rugzak (van de partner...), kan ik mij voorstellen. Ik zag er ook te koop voor een paar $ meer, met LED-peertjes aan een draadje al meegeleverd; leuk voor onder de brug, of in een greppel of tent
Ik denk dat het relatief grote zonnepaneel-oppervlak mij triggerde om dit apparaatje echt serieus te nemen. Vaak zie je op zo'n ding (lamp, radio o.i.d.) een onooglijk klein zonnepaneeltje waarvan je kunt aanvoelen dat het te weinig opbrengt, maar hier is er kennelijk goed over nagedacht.
Dus helemaal ontsnappen aan de Nuon, wattenfall, Eon doe je toch niet. Maar door je grootste verbruikers overdag aan te slingeren zou het in ieder geval bijna lukken. Het grote probleem is te berekenen wat je tekort komt, en of je daartegen wel een grotere accu kan aanschaffen.
Zo heeft Tesla op dit moment een thuisaccu met een capaciteit van 14,4 kWh. Benieuwd naar de kosten van een dergelijk thuisaccu? De prijs ligt rond de EUR 6.500. Eveneens zijn er merken die accu’s en geïntegreerde omvormers op de markt hebben gebracht.
Misschien ook wel aardig...
Deze week bij De Action. Veel kleiner en goedkoper vind ik geen "op zichzelf staand systeempje"
Ik kocht er laatst een bij Van Cranenbroek voor 5,50 Euro, en die werkt prima. Hoe lang het licht geeft heb ik nog niet getest, maar qua lichtsterkte valt er nog bij te lezen. Aan de achterzijde zit een gemakkelijk bedienbare aan/uit schakelaar. Er zit een 600 mAh 1,2V NiMh AA batterij in, en een klein zonnepaneeltje. Zo te zien bestaat maar 1/3 van het zonnepaneeltje ook daadwerkelijk uit zonnecellen, maar Hoe Lang moet immers ergens z'n bami van betalen. Ook heeft het een schemering-sensor en een bewegingssensor. Alles netjes gemonteerd, zie onder.
Alleen, haha, dat "Grundig" (?!); vroeger stond dat voor Duitse kwaliteit... Maar, toegegeven, voor deze weggeefprijs zit het wel goed in elkaar.
Bekijk bijlage 21919Bekijk bijlage 21920
@martin , hier gaat het zoemen tussen de oren, en dat is meestal een teken dat er iets niet niet helemaal lijkt te kloppen.Klinkt goed maar als ik verder lees:
Dan wil ik graag een link waar ik dit voor die prijs kan bestellen want voor dat bedrag koop ik het gelijk.
Hier nog het grafiekje:
Bekijk bijlage 22128
Dus het heeft inderdaad niet veel zin om boven de 75% uit te komen want je moet voor die laatste 5% verdubbelen met het aantal kWp.