• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een basic energievoorziening thuis, voor alleen het meest essentiële?

@RockyFlats
Heb er geen echt onderzoek naar gedaan en een van de eerste zoekresultaten gepakt. Kwam bij mijnautoonderdelen uit op genoemde prijs van1,03 en 1,04 euro.
Bekijk bijlage 21818
Wow @buzz , inderdaad, met een idiote 61% korting zie ik...
Je zou bijna gaan denken dat er iets griezeligs aan de hand is met die accu's.
Maar, dat zal wel in orde zijn. Zijn de A-merken soms "uit de mode", vraag ik mij af?

Goedkoop is hij zeker niet maar met een beetje rond kijken is er echt wel een betere prijs te vinden.
Als 2x de prijs voor een voltium.

https://www.advitek.nl/merken/victr...FfobUtXM6G0Q_6Fs6Soctp9a1NNhNv4QaAn3sEALw_wcB

Ook mee genomen dat er in de prijs al een oplader bij zit voor aan de 230v er ook een ingebouwde zonnepaneel lader in zit en je voor een paar centen er een stekker aan kan maken om deze ook in een auto op te laden.
Is het een accu die makkelijk te verplaatsen is door het lage gewicht en veelzijdig kwa aansluiten.
Waarom alleen backupstroom als hij ook mee kan naar het strand als powerbank voor je telefoon en koelbox.
Laat ik nou net zo'n ding hebben!
Staat 49 weken per jaar ongebruikt niks te doen en dient 3 weken per jaar als energiebron voor de mover op mijn caravan.

Best handzaam in vergelijking met een autoaccu maar om er nou mee naar het strand te gaan........

Laatst bewerkt door een moderator:
Laat ik nou net zo'n ding hebben!
Staat 49 weken per jaar ongebruikt niks te doen en dient 3 weken per jaar als energiebron voor de mover op mijn caravan.

Best handzaam in vergelijking met een autoaccu maar om er nou mee naar het strand te gaan........
@buzz, mooi man! Het is sowieso het mooist als zaken voor prepgebruik zo al voorhanden zijn, zonder dat je ze alsnog apart moet aanschaffen. Mooi ding; mijn vingers jeuken...
Ik heb jouw "mover" gevonden...:)
upload_2022-2-11_21-41-31.png
Misschien is er tussendoor nog levensduur-winst te behalen door die accu dan 60% of 50% geladen te houden tot je het eens nodig hebt om "te moven"? Jammer dat ze niet aangeven of zoiets zinvol zou zijn.
Ik lees wel "Can be kept in storage for a year (low self-discharge).", en dan is een deels ontladen opslaan misschien niet raadzaam vanwege het lading-verlies.
"Self-discharge when activated < 13 Ah /year (< 1.4 mA)
Self-discharge in storage mode < 6.5 Ah /year (< 0.7 mA)"

Dus kennelijk zijn er twee standen, en is het goed om "storage mode" te kiezen zodra je het langere tijd niet gebruikt?

Jammer vind ik wel, dat er over Li-ion en Li-ion-polymer eigenlijk nergens echt duidelijk is aangegeven hoe lang die accu's mee kunnen gaan in opslag.
In de volgende PDF https://fhi.nl/app/uploads/sites/30/2018/11/1400-GNB.pdf is een vergelijk gemaakt tussen lood en Li-ion. Er wordt in aangeduid dat er bij Li-ion bij opslaan met 40% lading bij 25C na een jaar nog 96% van de capaciteit over is, terwijl er bij opslaan met 100% lading maar zo'n 80% van de capaciteit over is na een jaar. Door zo'n accu constant aan een lader af te toppen verlies je dus 20% aan opslagcapaciteit per jaar, tegenover 4% verlies bij opslaan met 40% lading. Koel opslaan scheelt ook behoorlijk, en kan dat verschil zo te zien behoorlijk verkleinen. Sorry voor de slecht leesbare screenprint...
upload_2022-2-11_21-16-12.png

Afgelopen vrijdag kwam m'n 1000W (max) inverter'tje binnen die ik bij de spullen vermeldde, en die ziet er prima uit.
Zodra ik gelegenheid heb om het uit te proberen, plaats ik nog wel wat foto's.

Afgelopen zaterdag arriveerden de 5 stuks 12V 3W LED-lampjes en de 5 stuks 12V 7W LED-lampjes.
Die doen het prima en geven goed licht!
Met een oplaadbare Li-ion 9V batterij, vormt het al een leuke noodverlichting, zoals je hieronder kunt zien;)

Met een klein zonnepaneeltje op die batterij aangesloten, wordt dat een mini-mini setje.

Op zich is er aan een LED op 9V of 12V niets bijzonders, maar met deze E27 fitting vind ik het toch apart om te zien.

Haha, het zou mij niets verbazen als het nog prima zou branden in een gewoon 230V huiskamer-armatuur aangesloten op een 10 m verlengsnoer, met aan het eind van het snoer alleen ... dit batterijtje. Met dat eind van het verlengsnoer in de gangkast verstopt, is het vast genoeg om met onze nood-stroomvoorziening al indruk te maken op de buurvrouw;)

De 9V "6800 mAh" van de batterij is wel weer typisch Chinees optimisme, maar laat het dan een 1000 mAh batterij zijn.
Dat is dan wel 9Wh. Het 3W lampje zou daarop dan zo'n 3 uur kunnen branden, en dat is dan zeker niet slecht.
Deze "formidabele Li-ion accu" kocht ik voor circa 6-8 Euro, en is via micro-USB oplaadbaar.
upload_2022-2-22_1-58-27.pngupload_2022-2-22_1-59-11.png

@Hermanusb , ik zag die cellen ook al eens en vond het no-nonsese uiterlijk ervan wel op iets bruikbaars duiden.
upload_2022-3-6_8-31-7.png
Voor een echt permanente of zwaardere opstelling zou ik ook naar een hoger voltage gaan kijken dan 12V, omdat dunnere draden dan minder verliezen geven. Door twee 12V accu's in serie te zetten kan dat natuurlijk altijd nog, achteraf.

Echter, voor het afdekken van een eerste (basic) behoefte, leek 12V mij wel het beste omdat men er desnoods een enkele auto-accu voor kan gebruiken, auto-lampjes en zelfs de auto-radio (dat alles uit de auto van de buurman drie straten verder natuurlijk:rolleyes:). Ook werkt zendapparatuur, en diverse apparatuur in huis met een adapter zoals batterijladers, vaak ook op 12V. Ik heb het niet berekend, maar gebruik van 230V verlengsnoer, kabels en fittingen (E27 lampjes 12V) moeten toch wel een acceptabele dikte hebben voor 12V lijkt mij. Het gaat dan sowieso niet om grote stroomsterkten, bij basic-gebruik.

Houd ik zelf eigenwijs even 12V aan, dan zou zo'n set van 4 uit het plaatje dus wel kunnen, in serie geschakeld. 200$ is dan wel te doen, maar er komen dan nog verzendkosten, douanekosten en BTW bij. Geen idee wat verzending kost. Heb jij ervaring met het bestellen van die cellen?

Wat ik mij ook afvraag is, hoe lang die cellen in opslag bruikbaar blijven. Ik las ergens dat Li-ion dan toch ook achteruit gaat en zag ook ergens 3 jaar genoemd als levensduur. Loodaccu's zouden dan veel langer meegaan, goed op spanning gehouden. Zonder verdere info hierover zal het dan wellicht 5 jaar zijn, maar om nu iedere 5 jaar een nieuw accupakket aan te moeten schaffen is ook weer zoiets...
Weet jij wellicht meer hierover, hoe dat zit?

Ik heb gisteren nog iets aan m'n vingers laten hangen, bij een speurtocht bij Hoe Lang...
upload_2022-3-6_9-4-56.png
Dit leek mij wel een waardevolle aanvulling, voor de 19 Euro die het kost. Het heeft zo te zien een relatief groot zonnepaneeltje, heeft een lampje aan de voorzijde en heeft ook een rechthoekig-LED lamp aan de zijkant voor "sfeerverlichting". Ook heeft het 5V USB-uit en twee uitgangen om er eventueel kleine 3V LED-peertjes op aan te sluiten. Het mooiste vind ik, dat er twee uitwisselbare 18650 Li-ion batterijen in zitten!:thumbsup: Het is dan weliswaar geen "enorme powerbank", maar voor het doel zal het best functioneren. Het idee dat het een all-in-one is spreekt mij enorm aan, en dat je het overdag buiten in de zon kunt leggen om er in de avond nog voldoende licht van te hebben bij het ontbenen van een veldmuis.:eek:
Voor wie er direct mee op de vlucht wil slaan, is dit wellicht ook een leuk transportabel dingetje... Je bindt het zo op de rugzak (van de partner...), kan ik mij voorstellen. Ik zag er ook te koop voor een paar $ meer, met LED-peertjes aan een draadje al meegeleverd; leuk voor onder de brug, of in een greppel of tent;)
Ik denk dat het relatief grote zonnepaneel-oppervlak mij triggerde om dit apparaatje echt serieus te nemen. Vaak zie je op zo'n ding (lamp, radio o.i.d.) een onooglijk klein zonnepaneeltje waarvan je kunt aanvoelen dat het te weinig opbrengt, maar hier is er kennelijk goed over nagedacht.

Over de onderstaande heb ik zitten twijfelen. Vooral de 6 uitwisselbare 18650 Li-ion batterijen vind ik wel een voordeel, maar gevoelsmatig is het ingebouwde zonnepaneel daarvoor (relatief) aan de kleine kant. Er kan wel een groter paneel op worden aangesloten, en dan gaat het weer meer zin maken denk ik. Vul je het met extern geladen 18650's dan geeft het vast behoorlijk lang "power". In relatie tot het 12V basic-systeempje van dit draadje levert dit natuurlijk veel minder energie (het is alleen als eventuele nuttige aanvulling bedoeld). Zes batterijen van elk 1800 mAh bij 3,2 V leveren totaal zo'n 30 Wh, en dat heb je hier als 5V en 3V ter beschikking. Het ingebouwde "1,8W" zonnepaneeltje levert dat niet in een dag, dus wordt het minder verbruiken of extern opladen. Enfin, ik koos dus zelf niet voor deze maar voor de bovenstaande... Wil je dergelijk geld uitgeven dan heb je er daarvan drie voor nagenoeg hetzelfde geld, en die backup is ook wat waard.
upload_2022-3-6_9-17-33.png
upload_2022-3-6_9-19-19.png

Misschien ook wel aardig...
Deze week bij De Action. Veel kleiner en goedkoper vind ik geen "op zichzelf staand systeempje";)
Ik kocht er laatst een bij Van Cranenbroek voor 5,50 Euro, en die werkt prima. Hoe lang het licht geeft heb ik nog niet getest, maar qua lichtsterkte valt er nog bij te lezen. Aan de achterzijde zit een gemakkelijk bedienbare aan/uit schakelaar. Er zit een 600 mAh 1,2V NiMh AA batterij in, en een klein zonnepaneeltje. Zo te zien bestaat maar 1/3 van het zonnepaneeltje ook daadwerkelijk uit zonnecellen, maar Hoe Lang moet immers ergens z'n bami van betalen. Ook heeft het een schemering-sensor en een bewegingssensor. Alles netjes gemonteerd, zie onder.
Alleen, haha, dat "Grundig" (?!); vroeger stond dat voor Duitse kwaliteit... Maar, toegegeven, voor deze weggeefprijs zit het wel goed in elkaar.
upload_2022-3-6_10-8-37.pngupload_2022-3-6_10-32-48.png

Ik heb gisteren nog iets aan m'n vingers laten hangen, bij een speurtocht bij Hoe Lang...
Bekijk bijlage 21916.....
Zelfs met extra 15 watt zonnepaneel, kun je hoogstens 2 18650's laden. Als de zon volop schijnt. Met de standaard 1,8 watt is het dus een druppellader. Mooi voorbeeld van iets wat niet gaat werken, gebaseerd op mijn ervaring met 7watt en 20watt paneeltje.

Li-on gaat langer mee dan je denkt, als je er een beetje normaal mee omgaat. Ik gebruik al goed vier jaar dezelfde 21700's voor m'n damper en die worden toch ver leeg getrokken, pulsend bij iedere trek met 10 a 15 ampère. Elke dag weer, twee stuks die afwisselen tussen lader en damper. Je merkt dan na vier jaar wat capaciteitsverlies, maar meer dan 20% lijkt het niet te zijn, vergeleken met nieuwe 21700's.

Oudere 18650's uit 2016 doen het ook nog steeds prima, maar worden de laatste paar jaar dus minder gebruikt.

Houd ik zelf eigenwijs even 12V aan, dan zou zo'n set van 4 uit het plaatje dus wel kunnen, in serie geschakeld. 200$ is dan wel te doen, maar er komen dan nog verzendkosten, douanekosten en BTW bij. Geen idee wat verzending kost. Heb jij ervaring met het bestellen van die cellen?
Lager gewicht maar net zo iets aan massa en prijs was 240 verzenden/douane/btw vanuit usa volgens site. Is niet leuk meer.
Kijk liever voor (semi)tractie vrachtwagen accu('s). En goed testen of alles even goed laad ivm elkaar slopen/leegtrekken natuurlijk. Kampeerspul zat te vinden overal en dat heeft zijn handige kanten qua vervanging, etc. Voor wat simpel spul dat meer voor nood dient is universeel wel zo makkelijk.
Als stukje geschiedenis : WOII had het nederlandse leger eigenwijs speciaal kaliber munitie (en een overdedigbaar stuk terrein), op zijn minst onhandig dus. Voor standarisatie valt veel te zeggen.

Zelfs met extra 15 watt zonnepaneel, kun je hoogstens 2 18650's laden. Als de zon volop schijnt. Met de standaard 1,8 watt is het dus een druppellader. Mooi voorbeeld van iets wat niet gaat werken, gebaseerd op mijn ervaring met 7watt en 20watt paneeltje.

Li-on gaat langer mee dan je denkt, als je er een beetje normaal mee omgaat. Ik gebruik al goed vier jaar dezelfde 21700's voor m'n damper en die worden toch ver leeg getrokken, pulsend bij iedere trek met 10 a 15 ampère. Elke dag weer, twee stuks die afwisselen tussen lader en damper. Je merkt dan na vier jaar wat capaciteitsverlies, maar meer dan 20% lijkt het niet te zijn, vergeleken met nieuwe 21700's.

Oudere 18650's uit 2016 doen het ook nog steeds prima, maar worden de laatste paar jaar dus minder gebruikt.
@Ray, daar heb je gelijk in... onze dampers... Ik merk bij de oudste 18650's wel een teruggang, maar die zijn toch ook al zo'n 7 jaar oud en ... ze blijven het doen, alleen iets minder lang. Het zijn meer de jaren in opslag waar ik geen ervaring mee heb, en vragen bij heb, maar tussen 50% en 80% geladen opgeslagen zal dat ook best meevallen.
Je bent geen damper maar een stoomboot, met jouw 21700's!;)

• Leuk
Waarderingen: Ray
@Hermanusb , ik zag die cellen ook al eens en vond het no-nonsese uiterlijk ervan wel op iets bruikbaars duiden.
Bekijk bijlage 21915
Voor een echt permanente of zwaardere opstelling zou ik ook naar een hoger voltage gaan kijken dan 12V, omdat dunnere draden dan minder verliezen geven. Door twee 12V accu's in serie te zetten kan dat natuurlijk altijd nog, achteraf.

Echter, voor het afdekken van een eerste (basic) behoefte, leek 12V mij wel het beste omdat men er desnoods een enkele auto-accu voor kan gebruiken, auto-lampjes en zelfs de auto-radio (dat alles uit de auto van de buurman drie straten verder natuurlijk:rolleyes:). Ook werkt zendapparatuur, en diverse apparatuur in huis met een adapter zoals batterijladers, vaak ook op 12V. Ik heb het niet berekend, maar gebruik van 230V verlengsnoer, kabels en fittingen (E27 lampjes 12V) moeten toch wel een acceptabele dikte hebben voor 12V lijkt mij. Het gaat dan sowieso niet om grote stroomsterkten, bij basic-gebruik.

Wat ik mij ook afvraag is, hoe lang die cellen in opslag bruikbaar blijven. Ik las ergens dat Li-ion dan toch ook achteruit gaat en zag ook ergens 3 jaar genoemd als levensduur. Loodaccu's zouden dan veel langer meegaan, goed op spanning gehouden. Zonder verdere info hierover zal het dan wellicht 5 jaar zijn, maar om nu iedere 5 jaar een nieuw accupakket aan te moeten schaffen is ook weer zoiets...
Weet jij wellicht meer hierover, hoe dat zit?

ik weet niet beter dat de houdbaarheid van deze cellen gerelateerd zijn aan het aantal ontladingen.
Vooral ontladen tot maximaal 30% maakt dat deze cellen bizar lang mee gaan.
Dus de leeftijd is niet zo van belang.

wel hoevaak je ze te diep ontladen hebt.

Bekijk bijlage 21916
Dit leek mij wel een waardevolle aanvulling, voor de 19 Euro die het kost. Het heeft zo te zien een relatief groot zonnepaneeltje, heeft een lampje aan de voorzijde en heeft ook een rechthoekig-LED lamp aan de zijkant voor "sfeerverlichting". Ook heeft het 5V USB-uit en twee uitgangen om er eventueel kleine 3V LED-peertjes op aan te sluiten. Het mooiste vind ik, dat er twee uitwisselbare 18650 Li-ion batterijen in zitten!:thumbsup: Het is dan weliswaar geen "enorme powerbank", maar voor het doel zal het best functioneren. Het idee dat het een all-in-one is spreekt mij enorm aan, en dat je het overdag buiten in de zon kunt leggen om er in de avond nog voldoende licht van te hebben bij het ontbenen van een veldmuis.:eek:
Voor wie er direct mee op de vlucht wil slaan, is dit wellicht ook een leuk transportabel dingetje... Je bindt het zo op de rugzak (van de partner...), kan ik mij voorstellen. Ik zag er ook te koop voor een paar $ meer, met LED-peertjes aan een draadje al meegeleverd; leuk voor onder de brug, of in een greppel of tent;)
Ik denk dat het relatief grote zonnepaneel-oppervlak mij triggerde om dit apparaatje echt serieus te nemen. Vaak zie je op zo'n ding (lamp, radio o.i.d.) een onooglijk klein zonnepaneeltje waarvan je kunt aanvoelen dat het te weinig opbrengt, maar hier is er kennelijk goed over nagedacht.
Ik kreeg het vandaag binnen, en het blijkt een echte aanwinst te zijn. Het heeft aan de bovenzijde een 3-standen schakelaar waarmee je de ronde lamp aan de voorzijde aan schakelt, of de lamp aan de zijkant. De ronde lamp blijkt ook dichtbij behoorlijk licht te geven maar heeft in het midden van de lichtkegel vooral een gefocust deel dat ook ver reikt. Ook op 20 of 30 m afstand licht je nog eenvoudig iemand bij of je zie je ook een lekkere pad z'n laatste sprongetjes maken. Aan de zijkant een tweede lamp met een rechthoekig venster dat voldoende diffuus licht geeft om er met de gehele familie pad (of iets anders) onder te eten, het notitieboekje vol te krabbelen of de kruisboog-pijl weer schoon te maken. De behuizing blijkt van ABS te zijn en is dus prima slagvast. Het ingebouwde zonnecellen-paneeltje ziet er prima uit (uitmuntend; echt goede kwaliteit!) en het laadlampje licht ook bij weinig licht al op. Twee uitwisselbare oplaadbare 18650 batterijen heeft het als "accu", en die zijn ook gemakkelijk uitwisselbaar. Het heeft een aparte schakelaar aan de zijkant waarmee de USB-5V uit kunt activeren en iets anders kunt opladen. Er wordt een mooi verloopkabeltje bijgeleverd van USB naar 1x mini-USB, 1x micro-USB en naar nog twee ronde stekkertjes. Kortom: dit is een AANRADER!

pyl-h2-1066-pylontech-pylontech-force-h2-hv-systeem-1066kwh.jpg
Deze zou een 80% van je energie kunnen afdekken. https://www.nedro.nl/nl/solar-batte...ch-pylontech-force-h2-hv-systeem-1066kwh.html
En als de panelen de opbrengst hebben die in de reclame belooft werd zouden we (in theorie) off-grid kunnen. Maar de donkere maanden gooien roet in het eten.
thuisaccu_onafhankelijkheid-e1430486818259.jpg

Dus helemaal ontsnappen aan de Nuon, wattenfall, Eon doe je toch niet. Maar door je grootste verbruikers overdag aan te slingeren zou het in ieder geval bijna lukken. Het grote probleem is te berekenen wat je tekort komt, en of je daartegen wel een grotere accu kan aanschaffen.

De tabel werkt niet dus hier een link https://www.zonnepanelen.net/thuisaccu/

Dus helemaal ontsnappen aan de Nuon, wattenfall, Eon doe je toch niet. Maar door je grootste verbruikers overdag aan te slingeren zou het in ieder geval bijna lukken. Het grote probleem is te berekenen wat je tekort komt, en of je daartegen wel een grotere accu kan aanschaffen.

Klinkt goed maar als ik verder lees:

Zo heeft Tesla op dit moment een thuisaccu met een capaciteit van 14,4 kWh. Benieuwd naar de kosten van een dergelijk thuisaccu? De prijs ligt rond de EUR 6.500. Eveneens zijn er merken die accu’s en geïntegreerde omvormers op de markt hebben gebracht.

Dan wil ik graag een link waar ik dit voor die prijs kan bestellen want voor dat bedrag koop ik het gelijk.

Hier nog het grafiekje:

upload_2022-4-22_22-53-11.png
Dus het heeft inderdaad niet veel zin om boven de 75% uit te komen want je moet voor die laatste 5% verdubbelen met het aantal kWp.

Misschien ook wel aardig...
Deze week bij De Action. Veel kleiner en goedkoper vind ik geen "op zichzelf staand systeempje";)
Ik kocht er laatst een bij Van Cranenbroek voor 5,50 Euro, en die werkt prima. Hoe lang het licht geeft heb ik nog niet getest, maar qua lichtsterkte valt er nog bij te lezen. Aan de achterzijde zit een gemakkelijk bedienbare aan/uit schakelaar. Er zit een 600 mAh 1,2V NiMh AA batterij in, en een klein zonnepaneeltje. Zo te zien bestaat maar 1/3 van het zonnepaneeltje ook daadwerkelijk uit zonnecellen, maar Hoe Lang moet immers ergens z'n bami van betalen. Ook heeft het een schemering-sensor en een bewegingssensor. Alles netjes gemonteerd, zie onder.
Alleen, haha, dat "Grundig" (?!); vroeger stond dat voor Duitse kwaliteit... Maar, toegegeven, voor deze weggeefprijs zit het wel goed in elkaar.
Bekijk bijlage 21919Bekijk bijlage 21920

Tip: Vervang het batterij door een ander oplaadbare batterij gaat dan langer mee. Ik heb dat bij al mijn zonnelampjes gedaan, meer en langer licht. Meeste lampjes hangen nu 3 jaar.
Ik had zo'n zelfde een die het niet deed, batterij die er in zat was leeg! Echt leeg. Kon hem inknijpen. Oplaadbare batterij van de lidl er in en doet het goed.

Ik mag trouwens niet klagen met mijn bluetti powerstation en bijpassende 200W zonnepaneel. Was wel duurder dan wat hier voorbijkomt aan ook zelfbouw bouwwerken, maar zeker de moeite waard. Ik kan alles wat ik gebruik er op opladen. Zelf mijn tafelmodel vriezertje kan ingeval van nood (leeg maken door wecken) 18 uur!! non-stop zonder bij laden op dit apparaatje draaien.

Bluetti heeft ze ook klein tot groot gebruik naar gelang je wilt gebruiken. Ook zij spelen in op de energiecrisis die nu zo mooi gecreëerd word.
https://www.bluettipower.eu/?msclki...U-EN-PC&utm_term=bluetti&utm_content=Brand-EM

Klinkt goed maar als ik verder lees:

Dan wil ik graag een link waar ik dit voor die prijs kan bestellen want voor dat bedrag koop ik het gelijk.

Hier nog het grafiekje:

Bekijk bijlage 22128
Dus het heeft inderdaad niet veel zin om boven de 75% uit te komen want je moet voor die laatste 5% verdubbelen met het aantal kWp.
@martin , hier gaat het zoemen tussen de oren, en dat is meestal een teken dat er iets niet niet helemaal lijkt te kloppen.

Het gaat om een onafhankelijkheidsgraaG tabel zie ik, en misschien heeft de samensteller ook graag specifieke aannames gedaan die bij een andere insteek al gauw niet kloppen?

Ik lees er: "Kan ik onafhankelijk worden indien ik een grote thuisaccu aanschaf?

Nee, de onafhankelijkheid wordt meer bepaald door de capaciteit van de zonnepanelen dan de capaciteit van de thuisaccu. Onderstaande figuur geeft aan dat je zelfs met een thuisaccu van 10 kWh en een zonnepanelencapaciteit van 10.000 WP maximaal 80% onafhankelijk kan worden."

Hoezo "nee"? Dan neem je in zo'n denkbeeldige verbruikssituatie (10/8)*10=12.500 Wp aan zonnepanelen en je bent er dan alsnog, lijkt mij.
Een nader bestuderen van het grafiekje doet vermoeden dat onafhankelijkheid nog wel eerder kan worden bereikt.

Ik vraag mij bijvoorbeeld af, waarom ik met een thuisaccu van 4 kWh 51% van de behoefte zou kunnen afdekken met 4 kWp aan zonnepanelen, en dan met een thuisaccu van 10 kWh maar 80% van de behoefte kan afdekken met 10 kWp aan zonnepanelen. Ergens klopt er daar iets niet.

Dan neemt "lepe ik" toch gewoon twee thuisaccu's van elk 4 kWh en 8 kWp aan zonnepanelen, en ik dek 100% van de behoefte af. Tenminste, dat is dan ook de logica van het grafiekje (dat mogelijk niet klopt?). En, ik zou dan tegelijk enige "redundancy" hebben.

Terug
Bovenaan