• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een basic energievoorziening thuis, voor alleen het meest essentiële?

@RockyFlats: ook bij de A.C.tion:
Dit lampje (7euro), dat volgens de spec 800 lumen aan licht zou geven. 800Lm komt ongeveer overeen met een 60Watt gloeilamp !
Nou was ik in een zwakke status en heb er één gekocht.
En nou moet ik bekennen dat er toch echt een bak licht van af komt.
800lm ? geen idee maar meer dan verwacht.

Note: ok geen plaatje, webP wordt niet ondersteund. Ik zie het wel maar het wordt niet opgeslagen/herkend (?)
En ik ben te lui om het te converteren, als dat al kan.

Ik hoever hou je bij jou berekening de grote verbruikers in het oog? Wasmachine en droger happen natuurlijk wel aardig weg.
Als alles goed gaat hebben we hier volgende week een 10 kWh accu aangesloten met 8 kWp panelen. Dus dan gaan we zien in hoever we onafhankelijk zijn van het net. En in hoever we normaal kunnen blijven leven als er een paar dagen geen zon is. ( of we stroom van het net nodig hebben)
Daarnaast zijn er hier aanbieders die een "virtuele" accu aanbieden. Dus dan gebruik je eerst wat je teruggeleverd hebt voor je weer afneemt. Maar dan licht als het net plat gaat ook je accu eruit.
Het systeem wat we krijgen schakelt zelf om naar Eiland als de stroom uitvalt.

Laatst bewerkt door een moderator:
@RockyFlats: ook bij de A.C.tion:
Dit lampje (7euro), dat volgens de spec 800 lumen aan licht zou geven. 800Lm komt ongeveer overeen met een 60Watt gloeilamp !
Nou was ik in een zwakke status en heb er één gekocht.
En nou moet ik bekennen dat er toch echt een bak licht van af komt.
800lm ? geen idee maar meer dan verwacht.

Note: ok geen plaatje, webP wordt niet ondersteund. Ik zie het wel maar het wordt niet opgeslagen/herkend (?)
En ik ben te lui om het te converteren, als dat al kan.
@petroman , met het "snipping-tool" van Windows is dat het gemakkelijkst, en dan copy-paste.
Mooi, eigenlijk is dat al een complete noodverlichting, en dan voor dat geld. Alleen telkens even in de zon leggen.
800 lumen lijkt me ook wat overdreven, maar een bak licht is gewoon een bak licht.

Het scheelt natuurlijk ook dure gecarbolineerde:rolleyes: of anderszins rot-bestendig gemaakte palen;) en dure zooi dat anders tegen de grond flikkert.:D
upload_2022-4-24_14-53-48.png

Ik hoever hou je bij jou berekening de grote verbruikers in het oog? Wasmachine en droger happen natuurlijk wel aardig weg.
Als alles goed gaat hebben we hier volgende week een 10 kWh accu aangesloten met 8 kWp panelen. Dus dan gaan we zien in hoever we onafhankelijk zijn van het net. En in hoever we normaal kunnen blijven leven als er een paar dagen geen zon is. ( of we stroom van het net nodig hebben)
Daarnaast zijn er hier aanbieders die een "virtuele" accu aanbieden. Dus dan gebruik je eerst wat je teruggeleverd hebt voor je weer afneemt. Maar dan licht als het net plat gaat ook je accu eruit.
Het systeem wat we krijgen schakelt zelf om naar Eiland als de stroom uitvalt.
Ik heb je helemaal door @logan1202 , je probeert mij verantwoordelijk te maken voor een eventuele miskoop;)
In dit draadje ging het wat mij betreft om een basic noodvoorziening, maar ik heb niet gerekend op de luxe preppers onder ons. Wasmachine en droger?! Wastobbe, wasbord en drooglijn zal je bedoelen!:D
Gevoelsmatig, zal het dan beter zijn om de echte stroomvreters tijdens de zonne-uren te gebruiken vermoed ik.
Maar het klinkt als een mooi systeem, dat je best zal bevallen.
Mooi dat het automatisch omschakelt naar eiland-bedrijf; zelf zou ik het ook niet anders willen.
Ik word nu wel een beetje jalours, merk ik:rolleyes:

Die omschakeling schijnt in miliseconden te gebeuren. Dus dan hen je helemaal niet door dat de stroom uitvalt. Tot je batterij leeg is. Want ik denk dat de wasmachine meer trekt dan de panelen opleveren. Of er moet een aparte groep zijn die de grootverbruikers uitschakelt als de stroom uitvalt. Maar hier heb ik zelf nog niet over nagedacht. Denk dat ik me daar is over ga inlezen.

Want ik denk dat de wasmachine meer trekt dan de panelen opleveren.

Dat lijkt me niet
Stel dat je maximaal 16A zou gebruiken op een wasmachine dan zit je op 3680 Watt aan verbruik. (16 x 230)
Als je panelen 8000 Watt zouden leveren en stel dat we dus uitgaan van 14:00 op een zonnige dag dan zullen ze ruim boven de 6000 uitkomen
Dan kan je zelfs 2 wasmachines simultaan draaien. En een wasmachine verbruikt flink wat stroom om het water te verwarmen.
In Spanje heb ik een eenvoudige wasmachine die ik moet vullen met warm water zodat ik alsnog met mijn bescheiden ofgrid systeem een wasmachine kan gebruiken (daar heb ik 700 Wp maximaal en 2 12 volt accu's in serie en dat gaat prima zolang het maar niet een dag of 3 bewolkt is. Gelukkig is het in Spanje zelden 3 dagen bewolkt.

Naar aanleiding van dit topic en het topic over de energieproblemen ben ik toch nog eens gaan nadenken over mijn stroomvoorziening. Mijn conclusie is dat je het echt simpel moet houden of gelijk moet gaan voor een volwaardige energievoorziening met een 220v powerwall.

Een powerbank met ingebouwd stopcontact is namelijk voldoen om je telefoon op te laden, wat lampen aan te zetten en eventueel kortstondig je boormachine op te laden. Om de powerbank op te laden kan je een simpel USB zonnepaneeltje of een USB windgenerator nemen van een paar tientjes.

Echter zeker als stroomstoringen vaker gaan voorkomen en langer gaan duren is een dergelijke stroomvoorziening wel erg beperkt. Denk aan bijvoorbeeld aan de energievoorziening voor je modem, je C.V., je laptop of je koelkast. Ook zul je met een USB zonnepaneeltje de accu maar zeer beperkt kunnen bijladen. Echter grootschaligere oplossingen zoals bijvoorbeeld een 100 watt zonnepaneel op de schuur in combinatie met bijvoorbeeld een 1 kWh Goal Zero power station zijn het wat mij betreft net niet. Ook met zo'n combinatie heb je amper voldoende energie om bijvoorbeeld een 12V koelkast of vrieskist betrouwbaar van stroom te voorzien dus ben je alsnog beperkt tot de apparaten die je ook al kunt opladen met een powerbank.

Ik heb zelf zonnepanelen op het dak van de woningbouw en deze panelen wekken al meer op dan wat ik op jaarbasis gebruik. Alleen in November, December en Januari wekken ze niet genoeg op voor mijn maandelijkse gebruik (80 Kwh). Echter met een 500 watt windmolen in de tuin, een thuisbatterij en wat bezuinigingsmaatregelen zou ik zonder al te veel problemen de winter door kunnen komen (ik verwarm dan wel op gas op hout).

Als ik dan de kosten optel valt me dit eigenlijk wel mee. Ik ben circa 1500 euro kwijt voor een biderectionele omvormer zodat de bestaande zonnepanelen kunnen leveren aan de accu. Circa 3500 euro voor een thuisaccu van 5-6 kWh waarmee ik 2-3 dagen vooruit kan en 500-1000 euro voor een 500 watt windmolen. 6000 euro is voor mij alsnog een hoop geld maar zeker met de stijgende energieprijzen en onzekerheid over energieleveringen kan dit toch een interessante investering zijn. Het enige nadeel is dat zo'n constructie niet meer echt draagbaar is. Het kan echter wel als je bijvoorbeeld kiest voor het grootste Goal Zero powerstation van 6 kWh, deze is nog enigszins draagbaar en met een compatibel zonnepaneel kun je deze dus ook buitenshuis gebruiken. Nadeel is wel dat de Goal Zero weer wat duurder is dan een eenvoudige thuisaccu en bovendien vermoedelijk lastig te integreren is met het bestaande stroomnetwerk in huis. Het liefst wil je natuurlijk stroom uit het stopcontact en niet de apparatuur rechtstreeks aansluiten op het powerstation.

@Henk88 : Naar mijn ervaring met een windmolen die volgens Chinese specificatie tot 500 Watt aan 12V gelijkstroom zou kunnen leveren, valt de opbrengst erg tegen.
Nu kostte die iets minder dan 200 euro, maar toch heb ik mijn twijfels over de opbrengst van kleine windmolens, zeker als die niet flink hoog boven de bebouwde omgeving kunnen uitsteken om turbulente luchtstromen te vermijden.

Ik had hem eerst op het dak van mijn Duitse BOL op een mast van 3 meter hoog gemonteerd, maar heeft hij meestal als een veredelde windvaan gefunctioneerd en geen noemenswaardige stroom opgewekt.

Ik heb hem kortgeleden naar Polen verplaatst op een plek waar minder storende bebouwing is. Nog niet veel wind gehad om te kunnen testen, maar al wel geconstateerd dat een windsnelheid van tenminste 4 m/sec nodig is, uit een redelijk constante richting, om de molen op gang te brengen en een forse rotatiesnelheid nodig is om er ueberhaupt een onbelaste spanning van 12 Volt uit te krijgen.
De opbrengst van een vergelijkbare investering in zonnepanelen is stukken beter, zelfs op een bewolkte dag.

@PBear ik ben me ervan bewust dat mini windturbines minder efficient zijn dan zonnepanelen, je leest er ook veel negatieve verhalen over. Toch lees ik dat met een goed exemplaar een opbrengst van 20 tot 30 kWh per maand wel realistisch is en dat is precies wat ik nodig heb om net wat minder afhankelijk te zijn van zonne-energie in de winterperiode. Deze meneer is bijvoorbeeld erg enthousiast over een Chinees exemplaar.

(videoreview van een Chinese windturbine)

@ longan1202 neem een camping wasmachine voor nood, verbruikt aanzienlijk minder stroom en water! dan een gewone. https://camping-wasmachine-kopen.nl/
Ik gebruik al 6 jaar de Tactake met aparte centrifuge. Ik hoef geen gewone meer.

Wasdroger gewoon niet gebruiken, span lijnen, zak knijpers er bij en hang de was op. Scheelt bakken met stroom.

Koelkast, tja, sinds ik op mij zelf woon (inmiddels 28 jaar) nooit eentje gehad.
En anders gebruik ik op echt hete dagen een koeltasje met koelelement uit de vriezer of een zeer-pot. https://www.handiggoed.nl/zeer-pot/
Zorg dat wat je aanbreekt binnen 2 dagen opeet. Ik zie bij veel mensen dat ze wat kopen, aanbreken volgende dag nog wat van nemen en daarna vergeten! Na weken komen ze er achter dat de schimmel rijkelijk groeit en gooien de helft dus weg. Zonde.
Ook staat er veel in de koelkast wat er helemaal niet in hoeft of in hoort. https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/wat-hoort-er-wel-en-niet-in-de-koelkast
Maar ons is geleerd dat je zo'n ding moet hebben.
Heb je medicijnen bv, dan zijn er kleine/mini camping koelkastjes of kistjes die weinig verbruiken. https://www.koelbox4you.nl/koelkasten/

De accu is als ups aangesloten op 4 groepen. Koelkast, vriezer, verwarmingsketel en verlichting in de hal beneden en boven. Zodat als de stroom uitvalt dit blijft werken. En ik zie geen reden om zonder koelkast te leven.

De accu is als ups aangesloten op 4 groepen. Koelkast, vriezer, verwarmingsketel en verlichting in de hal beneden en boven. Zodat als de stroom uitvalt dit blijft werken. En ik zie geen reden om zonder koelkast te leven.

de nieuwere koelkasten verbruiken gewoon heel weinig energie.
Al dit soort mooie plannen beginnen bij wat energie zuiniger gaan leven.

wij zijn van 11 Kwh naar 2,5 Kwh per dag gegaan.
Wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken.

daarnaast is een backup systeem voor 2,5 Kwh per dag een heel stuk goedkoper dan een systeem voor 11 Kwh per dag.

Laatst bewerkt door een moderator:
https://innovationorigins.com/nl/de...de-zonloze-en-windstille-periodes-heensleept/

Is dit dan toch de accu van de toekomst? Ter grote van een wasmachine voor een rijtjes huis, en dat 2 weken lang.
Ze hebben nu een zoutbaterij ontwikkeld die warmte opslaat. En dit in grote mate. En aangezien warmte schijnbaar 80% van onze energie voorziening is past het hier. Als je warmte kan opslaan voor later heb je als de zon niet schijnt alleen een accu voor een paar lampjes en de koelkast nodig. Warmte heb je uit een andere bron. Zeker als je niet thuis bent is dit een oplossing om te voorkomen dat de boel kapot vriest. Iets wat nu opgelost word met gas of een elektrische kachel.

@PBear ik ben me ervan bewust dat mini windturbines minder efficient zijn dan zonnepanelen, je leest er ook veel negatieve verhalen over. Toch lees ik dat met een goed exemplaar een opbrengst van 20 tot 30 kWh per maand wel realistisch is en dat is precies wat ik nodig heb om net wat minder afhankelijk te zijn van zonne-energie in de winterperiode. Deze meneer is bijvoorbeeld erg enthousiast over een Chinees exemplaar.

(videoreview van een Chinese windturbine)

Deze man heeft het ook gedaan: https://www.hln.be/diest/metaalbewerker-bouwt-eigen-windmolen~a82c853b/ In Belgie heb je ook geen terugdraaiende teller meer dus dat veranderd ook de rekensom denk ik hoe efficient het is. Maar met een rijtjeshuis lijkt me dat moeilijk zonder hinder te plaatsen (je hebt niet alleen geluid, maar ook slagschaduw enzo).

Bij windturbines ben ik ook altijd verbaast dat "men" vind dat ze niet voldoen. Ik denk dat het ook niet ligt aan het type windmolen maar aan het feit dat je een minimale hoeveelheid constante wind moet hebben om hetzelfde effect te krijgen als zonnepanelen.
Een molen heeft een minimale grens nodig om op gang te komen, daarna een minimale opbrengst om verliezen op te vangen (zoals alle dingen) en daarna komt er pas stroom uit de muur.
Als de zon erg hard schijnt dan doen zonnepanelen het prima. Gaat het heel hard waaien dan boort je molen zich in de grasmat bij de buren.
Woon je tussen huisen of staan er hoge bomen om je stekkie dan is een draaimolen ook geen succes.
@PBear : hadden jullie niet zo'n windmolen aangeschaft, hoe is dat afgelopen?

https://innovationorigins.com/nl/de...de-zonloze-en-windstille-periodes-heensleept/

Is dit dan toch de accu van de toekomst? Ter grote van een wasmachine voor een rijtjes huis, en dat 2 weken lang.
Ze hebben nu een zoutbaterij ontwikkeld die warmte opslaat. En dit in grote mate. En aangezien warmte schijnbaar 80% van onze energie voorziening is past het hier. Als je warmte kan opslaan voor later heb je als de zon niet schijnt alleen een accu voor een paar lampjes en de koelkast nodig. Warmte heb je uit een andere bron. Zeker als je niet thuis bent is dit een oplossing om te voorkomen dat de boel kapot vriest. Iets wat nu opgelost word met gas of een elektrische kachel.

Warmteopslag is idd het belangrijkste, dat is idd het leeuwendeel van de energie die huishoudens gebruiken.
Deze techniek heeft voor en nadelen, waar dit artikel dieper op in gaat: https://www.wattisduurzaam.nl/39434...zoutbatterij-is-niet-de-heilige-warmte-graal/

In verhouding met de hier eerder geposte opslag van warmte in een geïsoleerd waterbassin, is de zoutopslag 3 a 4 keer kleiner in volume. Met het formaat 'wasmachine' kom je nog niet ver, 1 kuub zout bevat net zoveel warmte als 40 kuub aardgas verbranden.

Voor zover ik begrijp, gaat het om warmteopslag. Wil je het gebruiken als opslag voor elektriciteit dan krijg je eerst al te maken met verlies omdat je elektriciteit om moet zetten in warmte. Daarna moet je warmte weer omzetten in elektriciteit.
Dat is een instinkertje want normaal is inderdaad geen enkel proces zonder verlies van rendement. Echter, dat verlies is altijd in warmte en bij de omzetting van elektriciteit naar warmte is dat juist de gewenste vorm. Omzetting stroom naar warmte gaat met 100% rendement, ook je elektrische kacheltje thuis.

Dat is het mooie aan die warmteopslag, of dat nu in basalt, water of zout is. Isolatie van leidingen van en naar de woningen en opslag zelf (igv zout niet nodig) bepaalt je rendement en dat is erg hoog. Restwarmte van bedrijven, zonnecollectoren, zonnepanelen, windturbines je kunt het allemaal in een warmteopslag kwijt.

Als je verwarming van woningen niet met een warmtepomp hoeft te doen, die op netstroom of opgeslagen stroom uit accu's draait, scheelt dat enorm. Voor het elektriciteitsnetwerk en opslag in warmte is vele malen goedkoper dan elektriciteit in batterijen.

Bij windturbines ben ik ook altijd verbaast dat "men" vind dat ze niet voldoen. Ik denk dat het ook niet ligt aan het type windmolen maar aan het feit dat je een minimale hoeveelheid constante wind moet hebben om hetzelfde effect te krijgen als zonnepanelen.
Een molen heeft een minimale grens nodig om op gang te komen, daarna een minimale opbrengst om verliezen op te vangen (zoals alle dingen) en daarna komt er pas stroom uit de muur.
Als de zon erg hard schijnt dan doen zonnepanelen het prima. Gaat het heel hard waaien dan boort je molen zich in de grasmat bij de buren.
Woon je tussen huisen of staan er hoge bomen om je stekkie dan is een draaimolen ook geen succes.
@PBear : hadden jullie niet zo'n windmolen aangeschaft, hoe is dat afgelopen?

Ik heb mijn windmolen, die volgens Chinese specificatie tot 500 Watt-uur bij 12 Volt zou kunnen leveren, van mijn Duitse stek in april 2022 naar Polen verplaatst.
In Duitsland heeft hij vooral als veredelde windvaan gefunctioneerd en zover ik kon nagaan geen noemenswaardige hoeveelheid energie opgewekt.

Ik hoop dat ie het in Polen beter gaat doen, met minder last van omliggende bebouwing.
In Polen heb ik het meeste wind in het voor- en najaar, maar ook wat hoge bomen in het westen - waar de meeste wind vadaan komt - in betrekkelijke nabijheid (ca. 30m). Niet echt ideaal dus, maar meer vrijstaand dan in Duitsland.

De molen begint pas te draaien bij een windsnelheid van 3m/sec.
Tot op heden zijn de ervaringen niet hoopgevend. Als er wind staat, draait de molen veelvuldig rond zijn as en lijkt opnieuw beter als windvaan te werken dan energie op te wekken.
Het lijkt er op dat de staart, die de kop van de molen op de wind gericht moet houden, onvoldoende werkt.

Ik overweeg nu om de staart uit te rusten met 2 uitstaande vinnen, zodat er een betere stabilisatie op de windrichting bereikt kan worden. Eventueel ook een remweerstand aan het draaipunt op de mast, zodat de kop van de molen minder snel gaat zwalken bij kleine veranderingen van de windrichting.

Terug
Bovenaan