Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bij windturbines ben ik ook altijd verbaast dat "men" vind dat ze niet voldoen. Ik denk dat het ook niet ligt aan het type windmolen maar aan het feit dat je een minimale hoeveelheid constante wind moet hebben om hetzelfde effect te krijgen als zonnepanelen.
Een 2MW windturbine zoals de Amstelvogel van de Windcooperatie de Windvogel heeft als kostprijs € 2.104.600. Jaarlijks wekt deze molen 4.4 GWh op. Met een levensduur van minimaal 15 jaar kom je dan op een kostprijs € 0,032 / kWh. Hierbij heb ik in de berekening (net zoals hierboven bij de kleine windmolens) geen rekening gehouden met de jaarlijkse kosten.
In mijn vorige huis in Polen had ik een boiler die zowel elektrisch verwarmd kon worden, als via het centrale verwarmingssysteem op de houtkachel.Na wat aanloop problemen is het systeem nu in bedrijf. Zonnepanelen en een accu. Tot nu toe ben ik voor 3/4 zelfvoorziend. Een kwart van de stroom halen we nog van het net. Zelfs een accu van 10 KWh kan dat niet opvangen. Maar dat komt ook omdat ik gelijk maar een boiler heb geinstaleerd. Dat is met solar toch goedkoper dan op gas. Verder leveren we aardig terug naar het net. Alleen is hier geen saldering dus helaas geen terug lopende meter. Volgende maand kan ik de balans opmaken en ook eens op onderzoek uit gaan waar als die stroom naar toe verdwijnt. Het volgende probleem is een betrouwbare, duurzame, betaalbare warmte bron.
Betrouwbaar in de zin van altijd werken. Ook bij extreem weer. En ook als er niemand thuis is. Niets erger dan kapotgevroren water en/of verwarmingsleidingen.
Duurzaam in de zin van altijd "brandstof" voorhanden
Betaalbaar in de zin van goedkoop, maar dat kan als de prijzen weer zakken wel eens gewoon gas blijven.
Inderdaad leidt het tot de gangbare ontwerpfout, dat architecten bij voorbaat veronderstellen dat een huis ten allen tijden bewoond, of op z'n minst vorstvrij gehouden wordt. Helaas is de praktijk weerbarstiger...Dit is een combi boiler, dus als de ketel weer aan gaat kan de stroom eraf en gaat het weer op gas. Het met Glycol aftoppen van je verwarmings systeem is een mogelijkheid tegen vorst maar dan heb je nog je waterleiding niet vorstvrij. En traising ( die verwarmingsdraad) werkt iid alleen als je erbij kan. En aangezien alles in de wanden is weggewerkt........ Daarnaast zullen de meeste planten binnen het ook niet zo fijn vinden als het zo koud is. Ons huis is om in te wonen, niet om leeg te hebben staan. Op een vakantie na dan.
Je hebt gelijk dat er sprake is van verliezen als je stroom omzet maar aparte 220v, 12v en 5v stroomsystemen is natuurlijk ook niet erg efficiënt. Een extra laptopaccu kun je bijvoorbeeld weggooien als je laptop kapot gaat en je kunt zo’n accu ook niet zomaar gebruiken om andere apparaten op te laden. Je kunt overigens eventueel nog wel een 5v omvormer kopen, wellicht is dat efficiënter voor USB apparaten dan van 18V naar 220V en dan weer terug naar 5V.Met een 12V accupak gebruik je toch het beste een 12v lampje en een laptop werk vaak ook op 12V.
Maar dan laad je met een accu een accu en kan je dan niet beter meerdere laptopaccu's aanschaffen?
Volgens mij verlies je teveel bij het omzetten van laagspanning naar 220V bij XYZ Watt.
Er zijn wel oplossingen te vinden om de accu's van verschillende fabrikanten onderling uitwisselbaar te maken. Zo heeft deze man bijvoorbeeld een omvormer van makita naar ryobi geprint met zijn 3d printer.Waarschijnlijk zijn die accu's snel oplaadbaar, en vanaf een generator volstaat dan een korte draaitijd. Jammer vind ik wel die rare steel op de accu. Dat heeft Makita beter voor elkaar (vlak), en bergt gemakkelijker weg.Jammer is het ook, dat er geen gestandaardiseerde accu's zijn. Iedere fabrikant heeft z'n eigen aansluitingen dus onderlinge uitwisselbaarheid is er niet.
Maar, praktisch bruikbaar is het zeker.
Maar hoe gebruik je dan die dingen?Ik zou 4 accucellen kopen en wel deze.
lifepo accu’s
https://szluyuan.en.alibaba.com/nl_NL/productgrouplist-915816602/Grade_EEN_lifepo4_batterij.html?spm=a2700.shop_index.88.16
daar heb je meer aan dan aan die dure accu’s voor geredschap
Kort door de bocht ja.Je slaat stroom op door ze aan het stopcontact te hangen? En als de stroom uitvalt dan laat je ze aam het stopcontact hangen en ergenst anders op dezelfde groep pakt het aparaat deze stroom op?
Maar hoe gebruik je dan die dingen?
Je slaat stroom op door ze aan het stopcontact te hangen? En als de stroom uitvalt dan laat je ze aam het stopcontact hangen en ergenst anders op dezelfde groep pakt het aparaat deze stroom op?
Dat brengt me op het idee om de batterijen te vullen in de goedkope periode (als de zon er is bijvoorbeeld) en leeg te laten stromen naar het net in de dure periode (18;00), dat bijvullen kan ook via het lichtnetzelf
En je PV installatie hoop ik ?Echter wel op maar 4| groepen. Maar dat zijn wel die met vriezer, koelkast en verwarming
Het grootste voordeel is dat als het net uitvalt, het hele systeem als eiland verder gaat.En je PV installatie hoop ik ?
Dus dan is het toch genoeg? Als UPS als de stroom uitvalt. Want dat is de hoofd reden er 1 te hebben.10 kwh is gewoon te weinig om serieus als opslag te gebruiken.
wij gebruiken max 3 Kwh per dag.
hooguit om een dagje of 2 uit te zingen en zo lang ligt de stroom er hier nooit af.