• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Heb je wel eens gedacht aan een uitbreiding van je bosperceel? (moet er natuurlijk wel een aangrenzend stuk te koop zijn)
Of is het huidige stuk groot genoeg?

Zodra er iets te koop zou staan ga ik er zeker serieus over na denken maar voor nu is dit eerst groot genoeg:)

Zo'n bos moet je idd ook onderhouden, de natuur zoekt zichzelf wel uit, maar om nou eerst 200 jaar geduld te moeten hebben is ook zo wat.
Kiezen welke bomen je helpt te groeien en de minkukels verwijderen. Man wat ben ik jaloers, op die leeftijd je eigen stuk bos mogen beheren, na al die frustratie van mij omdat Staatsbosbeheer elke 10 jaar radicaal van mening veranderd en meer kapot maakt dan voor elkaar krijgt. Laatste tien jaar helemaal, omdat ze veel minder geld krijgen en dus houtkapvergunning verkopen aan iedereen die het hoogste biedt. Beuken van 80 centimeter doorsnee worden hier uit ons 150 jaar oude bos gekapt. Zogenaamd om meer diversiteit aan te brengen, maar alle bomen dikker dan 30 centimer zijn de klos. De meeste gaan versnipperd naar de bio energie installaties. :confused:

Over een jaar of dertig @Myronprps, dan kun jij met zoveel genoegen terugkijken op wat je gedaan hebt. Het duurt lang, een bos is een traag geheel, maar altijd vasthouden dit juweeltje, maar natuurlijk uitbreiden als het kan. Mocht ik ooit de loterij winnen (zal moeilijk worden, aangezien in niet mee doe, maar bij wijze van spreken) dan zou dat een hoofdtaak van me worden. Land kopen en natuur laten werken. :)

Zo'n bos moet je idd ook onderhouden, de natuur zoekt zichzelf wel uit, maar om nou eerst 200 jaar geduld te moeten hebben is ook zo wat.
Kiezen welke bomen je helpt te groeien en de minkukels verwijderen. Man wat ben ik jaloers, op die leeftijd je eigen stuk bos mogen beheren, na al die frustratie van mij omdat Staatsbosbeheer elke 10 jaar radicaal van mening veranderd en meer kapot maakt dan voor elkaar krijgt. Laatste tien jaar helemaal, omdat ze veel minder geld krijgen en dus houtkapvergunning verkopen aan iedereen die het hoogste biedt. Beuken van 80 centimeter doorsnee worden hier uit ons 150 jaar oude bos gekapt. Zogenaamd om meer diversiteit aan te brengen, maar alle bomen dikker dan 30 centimer zijn de klos. De meeste gaan versnipperd naar de bio energie installaties. :confused:

Over een jaar of dertig @Myronprps, dan kun jij met zoveel genoegen terugkijken op wat je gedaan hebt. Het duurt lang, een bos is een traag geheel, maar altijd vasthouden dit juweeltje, maar natuurlijk uitbreiden als het kan. Mocht ik ooit de loterij winnen (zal moeilijk worden, aangezien in niet mee doe, maar bij wijze van spreken) dan zou dat een hoofdtaak van me worden. Land kopen en natuur laten werken. :)

Precies, staatsbosbeheer helpt zelfs de enthousiaste particulier niet meer (wouden mij niet helpen).
Vind het lastig hoor dat uitdunnen maar beetje bij beetje kom ik er wel.

De Jongen Met Een Bos, Deel 2.

Met nieuwe moed om het bos een kopje kleiner te krijgen trok de jongen zich weer terug naar een stoffige werkplaats. de afgeschaafte huid van zijn vorige houten slachtoffers lagen rijkelijke op de grond.
Om ruig de vorm van een bijlsteel uit een plank te halen had de jongen nog wel een truukje. Om de aantal centimeter zijn volgende slachtoffer inzagen en vervolgens de stukken weg tikken met een beitel. Met een ledemaat van een andere boom omgevormd tot hamer ging de jongen met zijn zaag en beitel aan de slag.
015.JPG
014.JPG
016.JPG

(even een pauze van mijn verhaaltje. Als je nou ooit stelen wilt maken tijdens een shtf en hierbij ga ik er eventjes van uit dat je geen kettingzaag of elektrische machines hebt. Kun je dus bomen tot ruige planken splijten. vervolgens kloven zoals ik in deel 1 deed en daarna met een beitel en zaag de ruige vorm er in tikken. Vervolgens kun je of met een scherp mes, rasp of schuurpapier bezig om de steel passend te maken voor de bijlkop of andere gereedschappen. een erg handige vaardigheid die je nu op je gemakje kunt oefenen. als je vragen hebt stuur mij gerust een PB of vraag het in dit topic.).

Het hout kon geen enkele weerstand bieden aan myronprps zijn machtige................ "beitel".

De stukken vlogen in het rond samen met andere dingen. Myronprps was uitgeput na de eerste keer sinds een lange tijd en moest op adem komen. Morgen zal hij verder gaan met zijn slachtoffer.

Word vervolgd.

Bijlagen

• 018.JPG
    018.JPG
    26.5 KB · Weergaven: 16
Sinds @Loreen is begonnen over een date in het SC topic vloeit de fantasie bij mij rijkelijk haha.

Maar als je goed zoekt zitten er ook redelijk goede tips tussen haha wat daadwerkelijk met preppen te maken heeft.

Ja, het begint mij nu langzaam duidelijk te worden dat jij en @Loreen beter kunnen daten op het SC! Jij geeft steeds de voorzetten in jouw updates en Loreen kopt ze vervolgens vakkundig één voor één in de kruising(pun intended).:p

Ik verheug me op deel 3 van het verhaal en dan reageren we voor de verandering morgen allemaal inhoudelijk en on topic...of zo..?:lol:

on topic: keep up the good work!

Het is inderdaad redelijk uniek om zo jong gewoon de ballen te hebben om een stuk bos te kopen....en er dan ook vervolgens daadwerkelijk in aan de slag te gaan. Tegen de tijd dat er een aangrenzend perceel in de verkoop komt is het dan ook een stuk makkelijker, met alle opgedane ervaring, om uit te breiden voor Myron.

Wel mooi dat jij, in geval van het winnen van de loterij, ook zoveel mogelijk land zou kopen om het dan zoveel mogelijk zijn gang zou laten gaan. Ik kijk altijd hoe hoog de jackpot staat van de Staatsloterij, om dan vervolgens te kijken hoeveel hectare grond ik dan zou kunnen kopen.:) Ik zou ook een groot deel braak laten ligggen om te zien hoe de natuur zich zou ontwikkelen.
Ik snap ook niet waarom SBB niet een paar grote gebieden echt onaangeroerd laat. Maar goed, dat is een andere discussie.

Heb ook lang nagedacht om bosgrond te kopen maar we zitten hier in het grensgebied van België,en zien veel criminelen afval van drugs storten de eigenaar moet er dan zelf voor opdraaien,dus voor mij geen bosgrond.

@Adri , in het verleden hebben wij ook last gehad van illegaal afval dumper. Matrassen, vuitlniszakken met glas (drank flessen), en andere zooi.
Wij belden altijd de gemeente, en zetten het voor het hek. Het werd dan opgehaald door de gemeente.
Laatste jaren geen last meer van gehad, maar je zou eens kunnen informeren bij je gemeente hoe dat gaat in jou gemeente.

Zou te gek zijn dat jij voor die kosten op moet draaien als een ander buiten het boekje gaat namelijk.

Ik ben bang dat als iemand een partij vaten drugsafval laat leeglopen op je perceel, je heel wat jaartjes kan gaan procederen. :(

Ken hier wel gevallen van mensen die een huis kochten en later bleek dat de vorige eigenaar nogal verwoed sleutelde aan auto's en dus de grond met olie vervuild was geraakt. Voor de saneringskosten van in dit geval 50.000 euro draaide de huidige eigenaar op. Vandaar het belang van een schone grondverklaring bij aankoop en laat gerust eigen onderzoek uitvoeren met monsters van over het hele perceel. Vaak is dit wel te onderhandelen met de verkoper die in veel gevallen deze moet aanleveren en het niet erg zal vinden dat je meebetaald voor een uitgebreider onderzoek. Misschien is dit bij een bosperceel wel heel vergaand om te doen, er heeft immers geen bebouwing gestaan of activiteiten plaats gevonden.

@Adri: misschien kan je een beetje verder van de grens een stukje bos kopen. Of maakt dat absoluut geen verschil?
Ik heb een hele tijd naar bosgrond gezocht, maar uiteindelijk een stuk braak grond gekocht waar ik zelf dus alles kan kiezen. Duurt natuurlijk nog een half leven eer daar degelijke bomen op staan :p

Maar @Adri , wat heeft dat met het grensgebied te maken? Ik denk dat mijn opa's strook bos zo'n 1,5 km. van de grens met Duitsland ligt...
Daar word het toch niet anders van dan wanneer het midden in Nederland zou liggen?

En als je daarmee rekening moet houden, dan kan ik beter ook niet meer over straat lopen, want stel dat ik word overreden door een auto...
Ja toch?

Maar het is vooral ook erg belangrijk dat je een goed gevoel in je bos kunt hebben terwijl je daar bent.

Als je steeds oplettend bent omdat er of mensen naar je bos toe komen of er mensen afval dumpen kun je het beter niet doen.

• Leuk
Waarderingen: Ray
Ik ben bang dat als iemand een partij vaten drugsafval laat leeglopen op je perceel, je heel wat jaartjes kan gaan procederen. :(

Ken hier wel gevallen van mensen die een huis kochten en later bleek dat de vorige eigenaar nogal verwoed sleutelde aan auto's en dus de grond met olie vervuild was geraakt. Voor de saneringskosten van in dit geval 50.000 euro draaide de huidige eigenaar op. Vandaar het belang van een schone grondverklaring bij aankoop en laat gerust eigen onderzoek uitvoeren met monsters van over het hele perceel. Vaak is dit wel te onderhandelen met de verkoper die in veel gevallen deze moet aanleveren en het niet erg zal vinden dat je meebetaald voor een uitgebreider onderzoek. Misschien is dit bij een bosperceel wel heel vergaand om te doen, er heeft immers geen bebouwing gestaan of activiteiten plaats gevonden.

valt dit niet onder het kopje ' verborgen gebreken'

de verkopende partij heeft de verplichting dit soort zaken te melden mits bekend, gebeurt dat niet dan kan deze door jouw alsnog aansprakelijk worden gesteld.
Staat overigens wel een x termijn voor dat het mogelijk is en zoals je al aangaf zal je zelf ook onderzoek moeten verrichten bij aankoop, al kan dit al voldoende zijn met aan de verkoper te vragen of er nog zaken zijn zoals gebreken die niet zijn vermeld in de koopakte.

en eens een praatje met wat buren maken alvoor men koopt, levert vaak ook nog een hoop info op, wat goed van pas kan komen voordat je een besluit neemt om wel of niet over te gaan tot koop.

Vaak is een schone grond verklaring verplicht. Als dat niet zo is kun je een verkoper aanspreken op 'verborgen gebreken'.

Met een schone grondverklaring op zak begint echter het gezeik. Wie is aansprakelijk, de verkoper, die in goed vertrouwen een gelicenseerd bureau heeft ingehuurd om degelijke onderzoek te doen, dat bureau, die in zijn voorwaarden aansprakelijkheid afwend omdat zeer lokale vervuiling lastig op te sporen is en dat simpelweg niet kan met een paar monsters per perceel, of de huidige eigenaar omdat in de verkoopvoorwaarden staat dat de eigenaar, na 'gedegen onderzoek' het 'gebodene' accepteert in de staat waarin het verkeerd. ;)

Ken hier wel gevallen van mensen die een huis kochten en later bleek dat de vorige eigenaar nogal verwoed sleutelde aan auto's en dus de grond met olie vervuild was geraakt. Voor de saneringskosten van in dit geval 50.000 euro draaide de huidige eigenaar op.
Even kort,,,, dat valt toch onder verborgen gebreken, en is volgens mij wel wettelijk aan te pakken.
Ps, niet teveel over uitweiden zo jammer zijn van dit mooi stuk.

• Leuk
Waarderingen: Ray
Terug
Bovenaan