Dan vraag ik me af hoe men dit ooit gaat handhaven/controleren/toepassen.
Stel ik leef zuinig en ik ga niet op vakantie, heb geen enkele abonnement op streaming diensten of andere onzin en ik teer in op mijn spaargeld.
Dan krijg ik niks.
En stel ik leef als een idioot, ga 3 keer op vakantie, heb de nieuwste iPhone, en ik krijg het financieel niet rond dan heb ik recht op het overnemen van mijn energieschuld.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het belangrijk dat er een soort van vangnet zal komen om een kwetsbare groep te ondersteunen die dit nodig zullen hebben. Ik vraag me wel voor prikkel je geeft als je de schulden gaat overnemen. En hoe denkt de overheid dat deze energieschuld ooit zal worden ingelost ? Laten we het plan nog even afwachten. We zien het vrijdag wel. (het zal donderdag wel al compleet zijn uitgelekt)
Eigenlijk is er geen onoverkomelijk probleem, voor kleinverbruikers dan.
En, tja, wie gaat dat inlossen, zo'n m.i. oneigenlijke oplossing voor een overkomelijk "probleem"? De anderen, vanzelfsprekend, want alleen daar is geld uit te persen. Die dragen dan een onevenredige last, want dragen ook die van een ander.
Het zijn m.i. niet de laagste inkomens die het gelag betalen, want die worden al sinds jaar en dag gecompenseerd en gesubsidieerd, met als fenomeen immers "de armoedeval". Het zijn m.i. vooral diegenen wiens inkomen zich rond die "armoedeval"-bandbreedte bevindt en die buiten allerlei regelingen vallen, en hard werken en er alles aan doen om schulden voorkomen, die ook hierdoor (de schuldovername-"oplossing") alweer het zwaarst worden getroffen.
Men zou e.e.a. zo moeten inregelen dat er geen subsidies of bijzondere compensaties nodig zijn. Met subsidies en compensaties wordt immers niet de oorzaak aangepakt, maar worden alleen symptomen weggenomen ten koste van anderen, en of de zaak erdoor niet verergert is nog maar de vraag. Wie zijn/haar energiekosten-schulden "overgenomen" ziet, die wordt immers niet of nauwelijks geprikkeld om de verwarming ook daadwerkelijk iets lager te zetten. Laat maar groeien die schuld, te dragen door anderen...? Overheid, regel het maar eenmalig goed in d.m.v. een juist minimum loon, loonbelasting en sociale premies, en vervolgens een dikke punt erachter.
Wat mij in de gehele energie-kosten-discussie verbaast, is dat velen allereerst vinden dat een ander de problemen maar moet oplossen, en niet allereerst kijken naar wat men er zelf aan kan doen. De overheid heeft wat de energiecrisis betreft flink verzaakt, maar het gros van ons volkje ("solidair met...") natuurlijk evenzeer. Niet mekkeren en op de eigen blaren gaan zitten, is dan logisch lijkt me, en een eigen verantwoordelijkheid. Draag het gelaten, niet zeuren en gewoon even door de zure appel heen, wat mij betreft...
Wat is er immers mis met het lager zetten van de verwarming en korter douchen? De gemiddelde temperatuur is 3,9C in de winter. Zet men dan de thermostaat op 12 graden i.p.v. 20, dan halveert het gasverbruik. En gaat de thermostaat in huis naar 8 graden, met een knus kacheltje in een kleinere warmere verblijfsruimte, dan is de hogere energieprijs gecompenseerd (weg "probleem"). Enfin, misschien is het ook mijn persoonlijke insteek, om allereerst schulden te voorkomen voor zover het ook maar enigszins kan, die mij nu zo laat reageren.
Niet iedereen zal genegen zijn om "ontberingen" te ondergaan, maar een warme trui bij 8 of 12 graden is toch echt niet het einde van de wereld. Het wordt zelfs (relatief) knusser in bed!
Stel daartegenover dan de vreemde vanzelfsprekendheid, om mensen die bewust de thermostaat zoveel lager zetten om schulden te voorkomen, ook nog eens te laten betalen voor een ander die het allemaal wel best vindt.
Gewoon die thermostaat flink omlaag.
Waar is hier eigenlijk "een probleem", dat de kleinverbruiker niet zelf kan oplossen?