Ach Biden. Die kan amper zijn eigen naam onthouden laat staan dat hij nog weet wat hij gezegd heeft. Bovendien zijn de uitspraken later genuanceerd begreep ik. Maar het kan, alles kan. Niemand weet nog hoe het zit, maar de kans dat Poetin erachter zit is levensgroot
@phtvs , Biden is ook maar een stroman, maar kan natuurlijk prima verwoorden wat z'n achterban kan of van plan is. Nuanceren zou ik zo'n uitspraak ook, geschrokken over wat een bijna-seniele over "een eigen opzetje" rondt toetert...
Ik zie daar jouw "grote kans dat Putin..." nog niet in, integendeel.
Poetin heeft er wel degelijk belang bij om ons zonder gas te zetten. Iedereen schijnt plotseling te denken dat als Rusland geen gas meer kan exporteren naar de EU dat heel Rusland dan ophoud met bestaan. Mocht Poetin hier achter zitten en dit maanden geleden al heeft laten regelen, dan heeft hij ook echt wel voorzien dat er geen pufje gas meer naar de EU gaat. De grote vraag is alleen wat heeft hij nog meer geregeld....
Natuurlijk heeft Putin er belang bij gehad om ons even "droog te zetten", maar die ziet ook de hand van de USA en zou niets liever willen dan weer gas leveren aan de EU en rust-in-de-tent, geloof mij maar. Het "risico" dat het tussen Rusland en de EU weer "goed zou komen" was natuurlijk levensgroot aanwezig, met Nordstream nog functioneel. Putin had nota bene de kraan in handen, en heeft die sabotage van zijn eigen infrastructuur natuurlijk helemaal niet nodig. Maar de USA wel.
Ik zie hier geen motief voor Rusland.
Iedereen heeft dit maanden van tevoren kunnen voorbereiden, en als dat inderdaad het geval is geweest, zou het dan niet eerder een partij zijn geweest die een eventuele gasleverantie buiten de leverancier om had willen stoppen...? Alweer de USA (en Engeland) of (gekscherend) Noorwegen.
EDIT: Bovendien bedenk ik me nu dat er al geen gas meer door beide pijpleidingen heen ging en dat de VS daar op aangedrongen heeft. Dat neemt dus de reden voor de VS weg om die leidingen op te blazen.
Dat is wel een beetje een drogredenatie van de bovenste plank. Dat de USA Nordstream 2 heeft willen en kunnen blokkeren is al uiterst vreemd en een schoffering van EU belangen geweest. Het is ze toen gelukt, maar zou Nordstream 2 nu juist operationeel zijn geworden dan had het ze met zekerheid niet gelukt... Openen van die pijp had dan een kwestie van nog hooguit enkele maanden geweest, met weer voorzichtige betrekkingen tussen EU en Rusland, en afname van de steun voor USA's proxy-oorlog in de Oekraine. Ik zie daar een motief, en niet zo'n kleintje ook...
Engeland, gewillig met- of in opdracht van de USA, of de USA op solotour?
Hieronder nog een bericht vanuit Duitse media, van midden augustus, die het veranderend inzicht daar wel aardig toont. Kort daarna zal een submarine de trossen wel hebben los gegooid, vermoed ik...