Ook in America woedt de discussie over economie versus mensenlevens. 't Gaat niet goed daar 50.000 besmettingen, het verdubbelt elke drie dagen bijna.
De gouverneur van New York legt het Trump uit, handig als Rutte even meeluistert
https://twitter.com/arjenUSA/status/1242486964953255936
Over de discussie levensduur virus op oppervlakten. Onderzoekers hebben stukjes herkenbare virus genen aangetroffen op dat cruiseschip na 17 dagen. Dat is niet hetzelfde als een compleet virus wat in staat is om iemand te besmetten.
Ook daar is wel (Amerikaans) onderzoek naar gedaan, in ideale omstandigheden drie dagen. Zelden is de praktijk ideaal gelukkig en raak je ook niet besmet van een paar virussen, maar boodschappenkarretjes en mandjes ontsmetten na iedere klant is geen overbodige voorzichtigheid maar broodnodig.
Zelf ga ik nog niet zo ver dat ik alle boodschappen eerst buitenshuis ga ontsmetten, maar wel vaak mijn handen. Nadat ik uit de supermarkt kom en voor ik in de auto stap en thuis weer na het uitruimen van de boodschappen.
Het virus op m'n handen kan me pas besmetten, op het moment dat ik in m'n ogen wrijf, of aan m'n neus of mond zit. Handen en veel gebruikte oppervlakten zeer regelmatig schoonmaken met iets wat ontvet, of bv. glassex achtige spray wat ook een hoge dosis alcohol bevat. Telefoon, toetsenbord/muis, knoppen, lichtschakelaars, deurklinken e.d.
Bij het trachten te voorkomen van besmetting is het vooral belangrijk om alle mogelijke kansen zo klein mogelijk te maken, volledig vermijden gaat helaas niet zolang een mens nog wel z'n boodschappen gaat halen. Zelfs al laat je die bezorgen moet je ze nog drie dagen buiten laten staan of volledig ontsmetten.
En die 1,5 meter regel, dat is best nog wel dicht op elkaar. Analyses van hoestbuien lieten aerosolen zien die ook heel klein kunnen zijn, 10 tot 200 micron. Dat kan beduidend langer blijven rondzweven en weer omhoog dwarrelen, dan 1,5 meter. Kans op besmetting is erg klein, bij die kleinste en verst zwevende deeltjes, maar zeker niet nul.