Als je geur wil gebruiken om mensen op afstand te houden kijk dan naar phb spray (is tegen veren pikken en staart bijten bij kippen en varkens) spul bevat hertshoornolie en dat stinkt flink. Wees alleen niet verbaasd als ook de winkel zelf je liever niet meer ziet. Wel sprayen op iets dat je weg kan gooien of in afsluitbare container kan doen, spul vlekt nogal en uitwassen (kleding) is lastig.
Of synthetische stinkdier pasta (niet te verwarren met het milde spul dat jagers gebruiken). Ooit eens in Belgie gekocht om om allerhande roofdieren weg te houden van het erf. Echt bizar hoe erg een likje daarvan na twee maanden nog steeds een kokhalsreflex opwekt. Dubbele handschoentjes bij 't aanbrengen en paar liter tomatensap op standby, want krijg je het aan je handen dan ben je ook verzekerd dat je nergens mee welkom bent.
Terug bij Corona, goede maatregelen van het kabinet, het moet strenger. De mensen die afgelopen weekend nog leuk dicht bij elkaar op de markt stonden, zien we over drie weken terug in de statistieken die we vrezen.
De nieuwe regels (correct me if I'm wrong)
- Maximaal met twee man buiten, of met het gezin, voor de rest 1,5 meter afstand houden, overal en altijd ook in de supermarkt, op straffe van boetes.
- Geen enkele bijeenkomst meer, ongeacht aantal deelnemers, iig tot 1 juni.
- Iemand van het gezin koorts, hele gezin in quarantaine.
- Nog steeds geldt, ga niet onnodig naar buiten, doe je boodschappen op het rustigste moment, zoek elkaar juist niet op.
- Alleen of met je huisgenoot/gezin buiten wandelen/sporten mag, maar dus niet in een groepje gaan fitnessen in het park, wandelen, wielrennen, joggen of wat dan ook.
Ze zeggen dat je kinderen nog rustig met vriendjes en vriendinnetjes buiten mogen spelen, maar als kinderen, pubers en thuis wonende jong volwassen elkaar gaan opzoeken, nemen ze het wel mee naar huis. Ik zou hier zeer voorzichtig mee zijn, is het niet het virus, komen ze met een boete thuis.
Wat me onduidelijk is zijn al die arbeiders, installateurs en andere niet vitale beroepen die elke dag door het hele land crossen. Vorige week vrijdag nog was een Brabants bedrijf bij de overburen van m'n pa (Z-O Drenthe) nog zonnepanelen aan het aanleggen. Behalve noodzakelijk reparaties zou je dat ook toch nog aan banden kunnen leggen?
Al met al denkt ik dat je beter nu stevig aan de handrem kan trekken, zodat je in de zomer een strak lopende crisisbestrijding hebt, waarbij e.e.a. weer op kan starten. Ga je dit door laten rollen, dan blijven we straks maandenlang in deze modus van pompen of verzuipen.
@Stuudje Ik snap de verontwaardiging ook niet zo. Als er meer capaciteit is om te testen, benutten zou ik zeggen, vooral bij mensen die in de zorg werken. Als de uitbraak in het Noorden beter vertraagd kan worden, door nog wel een contactonderzoek te doen, is er meer ziekenhuiscapaciteit over voor de gevallen uit het zuiden. Na deze piek komt er echt nog een grote volgende en de huidige maatregelen moeten die temmen.
En wat te denken over die zorgmedewerkers, zelf zou ik het niet te verdragen vinden als je de hete kastanjes uit het vuur mag slepen om vervolgens de onzekerheid te hebben, of je niet zelf een bron bent. Al vlak voor de symptomen beginnen kunnen mensen besmettelijk zijn en zeker met lichte symptomen waar de zorgmedewerker gewoon mee moet doorwerken.
@Postbezorger, al mijn boodschappen zijn nu 20% duurder dan een paar weken terug, want ik ga niet meer naar Duitse supermarkten. Liter afwasmiddel Lidl NL = 1,29, Lidl DE = 0,89, precies dezelfde fles, vooral bij die gewone producten als een kuipje halvarine of fles vloeibare bak en braad zijn de verschillen procentueel echt flink. En de benzine van 1,20 was ook fijn.