• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Trump woont in n glazen huis en kan beter niet met stenen gooien.
Hij heeft dit jaar maanden de chinezen geprezen over hun aanpak en de ernst van het corona-virus, ook toen het al in de USA was, ontkent en gebagatelliseerd.
En vwb ziekten die van dier op mens overgaan door respectloos omgaan met die dieren, daar kunnen wij zelf ook aardig wat van: Q-koorts,Creuzfeld-Jacob, vogelgriep etc.

Olieprijs keldert onder de 1 dollar per vat nu(het vat is duurder...)
https://www.bloomberg.com/news/arti...year-low-on-global-demand-crunch-storage-woes
EWEKnDFWAAQvbNw

Olie onder de tien dollarcent al...

Oeps, onder de 0 nu....
EWEPB-gWAAMsfE8

De marktprijs van een vat Amerikaanse olie is vandaag negatief geworden. Door de prijsval was een vat van 159 liter tegen 20.25 uur (Nederlandse tijd) rond de min 14 dollar waard. Dat betekent dat olieconcerns handelaren betalen om olie af te nemen waarmee ze voorkomen dat de olieproductie in bepaalde velden moet worden stilgelegd.Bij de prijzen op de oliemarkt zijn zogeheten termijncontracten leidend. Momenteel richt de handel zich op termijncontracten voor de levering van olie in de maand mei. Maar daar is vrijwel geen vraag meer naar omdat veel economieën wereldwijd voor een groot deel platliggen. Later deze week richt de handel zich op contracten voor de maand juni. Dan zal de prijs waarschijnlijk weer stijgen.Liveblog Gelderlander

En de olie contracten van mei onder de nul zelfs.

@buzz De WHO is een grote organisatie die heel veel goed werk doet. Dat huidige baasje, die Tedros, die zit zekers in de zak van China. Tijd om daar een ander te benoemen.

Het hele spel begrijp ik ook nog wel, dat je nu eenmaal geld moet binnen harken van overheden om de gezondheidszorg in derde wereldlanden te verbeteren. Dat gaat beter met suiker dan met azijn en dat speelt ongetwijfeld mee bij de omgang met deze uitbraak. Ook was het in het begin natuurlijk niet handig om China te gaan bashen, als je afhankelijk bent van gegevens en kennis over het virus. Maar zo langzamerhand moet toch wel duidelijk zijn wat voor kweekvijver die exotische dierenmarkten wel niet zijn.

Na het eerste SARS virus is er een hoop handel verboden in China, maar zonder veel handhaving. Nu hebben ze een lijst met dieren opgesteld die wel verhandeld/gegeten mogen worden, koe, varken, kip, konijn, etc, hopelijk handhaven de Chinezen het een keer.

De gemiddelde cijfers dat 20% van de besmette mensen ziekenhuiszorg nodig hebben is bevestigd in een voorlopig onderzoek: https://www.scientias.nl/1-op-de-5-...g-ziek-te-worden-door-het-nieuwe-coronavirus/

Dat is wereldwijd, hier in de EU hebben we een vergrijsde bevolking met veel diabetes en andere risicofactoren. Daarom is gemiddeld in de EU 31% de klos en moet naar het ziekenhuis. Dat zijn enorme aantallen, als het virus om zich heen blijft grijpen en we niet een middel vinden om het te stoppen.

En dan willen ze de maatregelen nu al versoepelen, terwijl er geen vaccin, geen medicijn en zelfs niet genoeg testen zijn. Helaas helpt de zomerzon ook niet, corona virussen boeit dat weinig. MERS verspreidde zich prima bij 45 graden.

Ook gaat het nog nauwelijks beter in Nederland. Elke dag gaan er nu een paar mensen van de IC en lijkt het alsof dat nu de goede kant op gaat. Dat komt echter ook omdat de de oudste mensen nu niet meer doorstromen naar de IC, de gemiddelde leeftijd is daar flink gedaald. We testen nog steeds te weinig, aantal besmettingen veel groter dan geteld. Alleen de positief geteste doden tellen, sterf je thuis of in het verpleegtehuis tel je niet mee. Via het CBS zijn daar inmiddels wel cijfers over bekend en daarmee verdubbeld het aantal doden.

Op basis van IC-opnames en RIVM cijfer van doden/besmettingen nu al de maatregelen versoepelen is gekkenwerk. Zonder medicijn of vaccinatie zijn de enige manieren om dit virus te stoppen de ouderwetse maatregelen. Gedeeltelijke lockdown en testen, opsporen, isoleren en contactonderzoek uitvoeren. Doe je dat niet en laat je het virus een jaartje rondgaan, dan zit je meteen met 100.000+ doden en een veelvoud daarvan die nooit meer de oude wordt, nog voordat er een vaccin is.

Dat betekent dat olieconcerns handelaren betalen om olie af te nemen
Dat moeten ze aan de pomp ook maar snel doen. geld toegeven als je komt tanken :lol:
Maar zonder gekheid, die prijzen gaan straks als alle maatregelen afgeserveerd zijn door het dak.

@buzz De WHO is een grote organisatie die heel veel goed werk doet. Dat huidige baasje, die Tedros, die zit zekers in de zak van China. Tijd om daar een ander te benoemen.

Het hele spel begrijp ik ook nog wel, dat je nu eenmaal geld moet binnen harken van overheden om de gezondheidszorg in derde wereldlanden te verbeteren. Dat gaat beter met suiker dan met azijn en dat speelt ongetwijfeld mee bij de omgang met deze uitbraak. Ook was het in het begin natuurlijk niet handig om China te gaan bashen, als je afhankelijk bent van gegevens en kennis over het virus. Maar zo langzamerhand moet toch wel duidelijk zijn wat voor kweekvijver die exotische dierenmarkten wel niet zijn.

Na het eerste SARS virus is er een hoop handel verboden in China, maar zonder veel handhaving. Nu hebben ze een lijst met dieren opgesteld die wel verhandeld/gegeten mogen worden, koe, varken, kip, konijn, etc, hopelijk handhaven de Chinezen het een keer.
Het spectrum tussen China bashen en Xi Jinping in de reet kruipen is nogal breed. Het optreden van zowel Tedros als Aylward zoals te zien in de Lubach uitzending is meer dan beschamend. Ondanks dat ik ook geloof dat de WHO goed werk doet en in feite onmisbaar is vind ik dat de bezem er grondig doorheen moet. Corrupte en /of gecompromitteerde topmannen/topvrouwen zijn rampzalig voor de geloofwaardigheid van de hele organisatie.

Trump mag dan een onberekenbare psychopaat zijn, je kunt er wel plezier van hebben om weerwoord te bieden aan andere psychopaten.
Sinds mijn reis door China ben ik het land wel anders gaan zien. Het is daar een enorme vieze teringbende met 1300 miljoen ongemanierde en ongedisciplineerde egoisten die alleen maar door enorme repressie onder contreole zijn te houden. China als gidsland voor de wereld is het recept voor een moreel en cultureel armageddon binnen 25 jaar.
Nadat ze de hele wereld hebben blootgesteld aan het coronavirus wordt nu geprobeerd op basis van leugens, onderdrukking en een misplaatst zefvertrouwen iedereen de les te lezen. Onze westerse democratische wereld met zijn rubberen leiders is geen partij voor Xi. Of je het leuk vind of niet, wij zullen het moeten hebben van horken zoals Trump en Poetin .

De gemiddelde cijfers dat 20% van de besmette mensen ziekenhuiszorg nodig hebben is bevestigd in een voorlopig onderzoek: https://www.scientias.nl/1-op-de-5-...g-ziek-te-worden-door-het-nieuwe-coronavirus/
Hoe jij het formuleert staat het niet in de bron die je aanhaalt. Uit het artikel ''Uit het onderzoek blijkt dat naar schatting 1,7 miljard mensen wereldwijd vanwege hun hoge leeftijd en/of een chronische aandoening een grotere kans hebben om ernstig ziek te worden zodra ze het nieuwe coronavirus oplopen." Dat interpreteer ik als dat 20% van de bevolking een kans heeft om ernstig ziek te worden, niet dat 20% van de bevolking per definitie ziekenhuiszorg nodig heeft.

Overigens gaat het hier om een groep die zoals het artikel stelt reeds een hoge leeftijd en/of chronische aandoening heeft. Dat is het gevolg van dat we iedereen oplappen en maar zo oud mogelijk willen laten worden. Daardoor krijg je een enorme groep mensen die potentieel kwetsbaar is of een zwakke gezondheid heeft. Corona legt dat alleen maar bloot.

Kijk je een paar honderd jaar terug dan was in de middeleeuwen de gemiddelde levensverwachting slechts 45 jaar. Nu zeg ik niet dat we naar die situatie terug moeten, of dat het niet erg is als een ouder persoon ziek wordt over overlijd. Maar de vraag is wel of alle verborgen doden door corona maatregelen en de globale armoede waar de hele mensheid op afstevent in verhouding staat tot die 100.000 extra doden die toch al een beperkte levensverwachting hadden. Dit is uiteraard een lastige, gevoelige en ethische discussie. Maar toch eentje die wel gevoerd moet gaan worden vind ik. Hoe jij het nu stelt is alsof we geen andere keuze hebben dan de maatschappij nog een jaar opsluiten.

[...] Of je het leuk vind of niet, wij zullen het moeten hebben van horken zoals Trump en Poetin .
Dat er een bezem moet door de WHO mag duidelijk zijn maar ik vind niet dat je Trump als iets positievers dan de Chinezen mag zien omdat hij toevallig terecht tegen de WHO aanschopt. Tegelijkertijd zijn er in Amerika nu protesten tegen Corona, en Trump maakt daar handig misbruik van. https://nos.nl/artikel/2331148-aanhangers-van-trump-voeren-protest-tegen-lockdownmaatregelen-op.html Dat is in mijn optiek erger dan wat de WHO doet.

Elke dag gaan er nu een paar mensen van de IC en lijkt het alsof dat nu de goede kant op gaat. Dat komt echter ook omdat de de oudste mensen nu niet meer doorstromen naar de IC, de gemiddelde leeftijd is daar flink gedaald.
Heb je hier een bron van? Wat noem jij oudere mensen? Jij lijkt hier te zeggen dat oudere mensen die in het begin van de Corona-crisis nog wel ‘gewoon’ een plekje kregen op de icu nu geweigerd worden. Ook stel je dat de gemiddelde leeftijd daar is gedaald. Welke gemiddelde leeftijd? Van voor en tijdens de Corona-crisis of heb je het puur over de gemiddelde leeftijd van Corona-patiënten op de icu?

Overigens gaat het hier om een groep die zoals het artikel stelt reeds een hoge leeftijd en/of chronische aandoening heeft. Dat is het gevolg van dat we iedereen oplappen en maar zo oud mogelijk willen laten worden. Daardoor krijg je een enorme groep mensen die potentieel kwetsbaar is of een zwakke gezondheid heeft. Corona legt dat alleen maar bloot.
Pijnlijke waarheid in mijn ogen. En zo’n zwakkere zou je eigen vader, moeder, kind of vriend maar wezen, maar daardoor niet minder waar.

Heb je hier een bron van? Wat noem jij oudere mensen? Jij lijkt hier te zeggen dat oudere mensen die in het begin van de Corona-crisis nog wel ‘gewoon’ een plekje kregen op de icu nu geweigerd worden. Ook stel je dat de gemiddelde leeftijd daar is gedaald. Welke gemiddelde leeftijd? Van voor en tijdens de Corona-crisis of heb je het puur over de gemiddelde leeftijd van Corona-patiënten op de icu?
Er worden steeds minder ouderen met corona doorverwezen naar de intensive care (ic). Vorige maand was een op de drie coronapatiënten op de ic 70 jaar of ouder, inmiddels is dat één op de vier. Dat verklaart vermoedelijk waarom er minder patiënten op de ic liggen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...ouderen-intensive-care-vermindering-bezetting

Er is nu een scherpere selectie aan de poort: zieke en kwetsbare ouderen blijven vaker thuis en krijgen daar eventueel zuurstof en medicijnen.

En dan te bedenken wat wij nu tot zover gehad hebben in 5-6 weken in Europa & USA. Met het oog op de zomer waar het Coronavirus niet zo van lijkt te houden aldus de experts, even lucht t/m september. Wat als het vaccin pas echt eind dit jaar komt en dan hoop ik dat hier productie en distributie mee ingenomen zijn. Van ongeveer September tot December, bij pech tot simpel April 2021. In juni, juli en augustus moet de economie flinke uren draaien want die klap die daarna volgt is langer dan wat wij tot nu toe gehad hebben.

Ik maak mij niet zozeer zorgen betreft de primaire behoeften. Maar die stress en verwijten die nu al over en weer geslingerd worden en dan straks in het najaar,.... Corona "Frans Ferdinand" Virus.

Het 'uitgelekte' advies van het OMT is hier te downloaden...

Bijlagen

• Advies_65e_OMT_COVID-19.pdf.pdf
    243.1 KB · Weergaven: 9
@Henk88 Tot nu toe van de geteste personen is 29% in het ziekenhuis opgenomen geweest: https://bddataplan.nl/corona/
7,8% moest naar de IC.

Klopt dat je het hier meestal over de 70 plusser hebt, naast wat risico factoren die ook onder jongere leeftijden voorkomen.

Zowel de lessen uit andere landen, als het verleden (Spaanse griep), laten zien dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

@Henk88 Tot nu toe van de geteste personen is 29% in het ziekenhuis opgenomen geweest: https://bddataplan.nl/corona/
7,8% moest naar de IC.

Klopt dat je het hier meestal over de 70 plusser hebt, naast wat risico factoren die ook onder jongere leeftijden voorkomen.

Zowel de lessen uit andere landen, als het verleden (Spaanse griep), laten zien dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.
Maar dat zegt toch helemaal niet zoveel? Er wordt immers veel te weinig getest en als 30% van de geteste personen wordt opgenomen is dit geen representatieve afspiegeling van het werkelijke aantal besmette personen of de bevolking. Ike lees in jouw bron dat zelfs 60,3% (op het moment van schrijven) van de geteste 70-74 jarigen is opgenomen (geweest) in het ziekenhuis. Dat lijkt (en is) misschien een verontrustend aantal maar als nietbekend is hoeveel 70-74 jarigen in totaal corona hebben gehad en of bijvoorbeeld een groot deel van de geteste personen sowieso al een riscogroep was door onderliggend lijden zeggen die cijfers vrij weinig.

Volgens mij moet je het woord besmette personen vervangen door ziek geworden personen.
Die groep is wel bekend.

Maar in de krant stond nog een leuk interview met een epedemie arts die net terug was uit Congo en daar met ebola patienten werkte.
Natuurlijk werd e vergelijking richting Corona gemaakt versus ebola. Een veel zegend antwoord was dat de gemiddelde levensverwachting aldaar rond de 50 jaar ligt. Dat zou kunnen verklaren waarom corona daar minder snel groeit. Er zijn minder personen met een verminderde weerstand.
Wat men dan weer niet weet is hoe corona versus malaria of ondervoede personen gaat reageren.

@Henk88 Dat is het lastige he, zonder voldoende testcapaciteit zijn zowel het volledige aantal besmettingen als aantal doden onbekend. Het is dus roeien met de cijfers die er wel zijn wereldwijd.

Het aantal van 31% in de EU met verhoogd risico wil idd niet zeggen dat ze ook allemaal in het ziekenhuis terecht komen. Wel zal dat een groot aantal daarvan zijn, wereldwijd en kijkende naar landen met een beetje redelijke zorg en administratie is het nu ongeveer 20% die in het ziekenhuis terecht komt, dat blijft een schrikbarend aantal.Het huidige cijfer voor NL van 29% die wordt opgenomen van alle geteste personen, wordt uiteraard vertekend door het beperkte testbeleid. Helaas beperken de slachtoffers zich niet tot alleen de aller oudsten/zwaksten die met een laatste zetje over het randje gaan zoals sommigen beweren. Het aantal wat wel overleefd maar nooit meer de oude wordt is ook nogal groot en die worden nu vergeten. IC bezettingsgraad en door het RIVM gemelde aantal doden en besmettingen is het enige waar men naar kijkt lijkt het.

In het wereldnieuws gaat nu het verhaal van Engeland, waar ze net als in Nederland alleen mensen die overlijden in het ziekenhuis meetellen. Thuis en in de verpleeghuizen meegeteld ging de teller met 4000 extra sterfgevallen daar omhoog. Hetzelfde speelt hier in Nederland ook, daarvoor zijn de cijfers van het CBS handig en die laten de eerste helft van april alleen al een oversterfte zien van 4000 cumultatief. Artikel CBS hierover, a.s. 24 april komt een preciezere versie uit: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/202...n-institutionele-huishoudens-bijna-verdubbeld

Als ik dan mensen gisteren in het winkelcentrum hoor, waar het alweer een stuk drukker was. Dat we de piek al gehad hebben en straks alles weer normaal is. Zelf denk ik dat dat nog wel een hele tijd gaat duren tenzij we een medicijn vinden wat de gevolgen minder ernstig maken, of dit virus wellicht muteert naar een meer onschuldig verkoudheidsvirus. Een vaccin gaat gewoon heel lang duren, minimaal een jaar en dan moet je het nog fabriceren, distribueren en toepassen.

Tot dan kan je alleen met die vervelende maatregelen als 'social distancing' e.d. werken, om de R0 laag te houden en daar gaat het kabinet op sturen. Echter, kun je pas echt goed weten wat de R0 daadwerkelijk is, als je massaal test. Het kabinet stuurt nu alleen op ziekenhuisopnames en IC plekken, 'flatten the curve' in de ziekenhuis zorg, terwijl er ook een slagveld plaatsvindt daarbuiten.

En dan te bedenken wat wij nu tot zover gehad hebben in 5-6 weken in Europa & USA. Met het oog op de zomer waar het Coronavirus niet zo van lijkt te houden aldus de experts, even lucht t/m september. Wat als het vaccin pas echt eind dit jaar komt en dan hoop ik dat hier productie en distributie mee ingenomen zijn. Van ongeveer September tot December, bij pech tot simpel April 2021. In juni, juli en augustus moet de economie flinke uren draaien want die klap die daarna volgt is langer dan wat wij tot nu toe gehad hebben.

Ik maak mij niet zozeer zorgen betreft de primaire behoeften. Maar die stress en verwijten die nu al over en weer geslingerd worden en dan straks in het najaar,.... Corona "Frans Ferdinand" Virus.
Zomer = hogere luchtvochtigheid en dat zou virus zwaarder moeten maken en dus sneller neerslaan ipv iemand in je buurt besmetten. Echter, het ziet er naar uit dat we voor de 3e keer een flink droge zomer gaan krijgen en dus qua luchtvochtigheid op winter waardes blijven.

@Ray , Boven op het bepalen van de R0 laag zou een (zelf)test op het virus ook wel handig zijn. De succesvolle formule van Korea ligt naar mijn idee in hun capaciteit zelf testen in combinatie met de tracker app. Men mag daar gewoon sociaal samen zijn met uitgaan etc.

De succesvolle formule van Korea ligt naar mijn idee
Mijn idee is dat Koreanen een andere mentaliteit hebben dan Nederlanders en daar zit het verschil in. Als een Nederlanders geen zin heeft om thuis te blijven terwijl dat wel zou moeten, gaat hij gewoon naar buiten. Daarnaast zijn heel veel NL onverschillig over het virus. Nederland is daar niet uniek in maar het valt wel op wat een raar volk we eigenlijk zijn.

Terug
Bovenaan