• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Het gaat mij persoonlijk te ver om de vlag halfstok te hangen op 5 mei. En dat er iets moest gebeuren, ben ik het ook eens.
Maar ik denk wel dat het nu tijd wordt om zo snel als mogelijk is dingen weer ‘open’ te gooien. Dat gaat mij te langzaam af.

Nu het aantal opnames in het ziekenhuis in hoog tempo afneemt, kan naar mijn inzien een deel van de strakke touwtjes gevierd worden. Bijv. de horeca en kappers ed met voorzorgsmaatregelen weer open. Waarom eerst nog 2 weken meivakantie en de resultaten van schoolgaande kinderen afwachten? Dan zit je alweer op eind mei.

Waarom eerst nog 2 weken meivakantie en de resultaten van schoolgaande kinderen afwachten? Dan zit je alweer op eind mei.
Omdat dan duidelijk is of de versoepeling gevolgen heeft voor het aantal besmettingen. Het virus is eind mei niet plotseling verdwenen. Nog steeds wordrn er dagelijks honderden mensen besmet. Zodra je gaat versoepelen, is het logisch dat het aantal nieuwe besmettingen toe zal nemen. Hoe meer je versoepeld, hoe meer kans dat het aantal nieuwe besmettingen forser toe zal nemen. Het laatste wat je wilt is dat vrijgegeven maatregelen weer ingetrokken worden omdat minder mensen geneigd zullen zijn zich eraan te houden en je ook geen hogere belasting van de IC wilt.
Wat veel mensen niet willen snappen is dat het IC personeel sinds het begin van de Corona crisis 12 uurs diensten draait die bovendien lichamelijk en psychisch gigantisch zwaar zijn. Een toename van IC opnames betekend dat ze nog langer door moeten werken, dat houd geen mens vol.

Dus iedereen die denkt dat hij/zij het nu zwaar heeft, think again!

Laatst bewerkt:
Volgens mij komt het door de maatregelen dat we de ziekenhuiscapaciteit niet zijn overstegen, dat vergeet de schrijver van het ingezonden stukje wel. De hele reden van die maatregelen, het virus, laat hij voor het gemak buiten beschouwing.

Hoe en wanneer je precies wat instelt of los laat, dat is wel de hamvraag. Dat we niet precies weten hoe mensen besmet raken maakt dat heel lastig. Wat is de kans op besmetting via hoestdruppeltjes, hoeveel lopen het op van besmette oppervlakten, hoeveel via aerosolen die soms lang in de lucht kunnen blijven zweven en in hoeverre dragen kinderen bij aan de verspreiding?

Doordat op dat soort vragen geen antwoord nog is, slaat iedere regering er een slag naar. In Duitsland blijven de scholen dicht, in andere landen gaan ze juist weer open. De Duitsers menen sterke aanwijzingen te hebben dat kinderen wel significant bijdragen aan de verspreiding, in Nederland loopt daar nog een onderzoek naar. Wij krijgen geen mondkapjes in het openbaar, de Duitsers wel, al is er nog geen bewijs dat ze helpen en zo ja, hoeveel ze helpen.

Alle landen waar de verspreiding succesvol is bestreden, een Zuid-Korea, maar ook Griekenland bv. heeft dit te danken aan tijdig en streng ingrijpen, meteen in het begin. Voor de Grieken was de keus snel gemaakt, die vreesden dat hun financiële middelen en gezondheidszorg al heel snel overbelast zouden zijn.

In Nederland zijn we net wat te laat begonnen, Engeland nog weer later en dat is toch niet de beste keus gebleken. Later beginnen met remmen, betekent ook dat je langer moet blijven remmen.

Eigenlijk wil je de R0 waarde op 0,5 hebben als je begint met versoepelen. Dan heb je net tijd genoeg om te zien wat de effecten zijn op de verspreiding en kan je als het moet, weer aan de rem trekken. Stijgt de R0 door het versoepelen van 0,5 richting de 1,0 dan ben je nog op tijd en kun je fine tunen. Stijgt hij meteen door tot ruim boven de 1,0 dan moet je meteen weer minimaal een maand helemaal op slot en dat wil je absoluut vermijden.

Het aantal geïnfecteerde, niet herstelde patiënten moet gelijk blijven of dalen. Er ligt nog zoveel in het ziekenhuis dat je je niet zo'n zelfde piek als de eerste kunt veroorloven, daar is nu geen plaats voor. Helemaal omdat niet corona gerelateerde zorg ook doorgang moet vinden.

Gelukkig herstellen er ook mensen en verlaten die het ziekenhuis. Door versoepeling zullen er weer nieuwe patiënten bijkomen. Dat moet wel in evenwicht blijven, anders loopt het weer over de voeten.

Helaas blijkt het virus ook nog andere bijeffecten te hebben, trombose bij relatief jonge mensen die voor die kwaal in geen enkele risico groep vallen:https://www.volkskrant.nl/wetenscha..._earned&utm_medium=social&utm_source=copylink

En het lijkt de ziekte van Kawasaki te triggeren, ontstekingen van de hartspier bij kinderen: https://www.telegraaf.nl/nieuws/373...bij-franse-kinderen-mogelijk-door-coronavirus

Er is gewoon zoveel wat niet bekend is bij dit virus, dat maakt het zo lastig om überhaupt te bepalen wat de 'prijs' is in sterfgevallen en ander leed is die je moet betalen in ruil voor versoepeling om het economische leed te verzachten. Ook economisch leed lijdt uiteindelijk tot echt leed.

Dat maakt de hele discussie zo lastig, het zal een balans tussen die twee moeten worden zonder dat je van te voren kan inschatten hoe het uit gaat pakken.

@Ray
@phtvs
Ik begrijp jullie Posts en ik ben het er ook grotendeels mee eens, maar waarom niet nu alvast iets loslaten en dan zien wat er gebeurd? Het eerst wat ze nu doen (of mis ik iets?) is de scholen over ruim een week half openen. Niet dat dat een slechte keus is, maar ik zou ervoor hebben gekozen ze nu te openen of eerst iets anders te openen/versoepelen.
Natuurlijk moet de zorg het aankunnen, maar je kunt ook niet alles te lang op slot houden. Het is een wankel evenwicht: economie en zorg. Veel mensen vergeten dat een instortende economie ook levens kost.
Het is een lastige keuze.

Wat veel mensen niet willen snappen is dat het IC personeel sinds het begin van de Corona crisis 12 uurs diensten draait die bovendien lichamelijk en psychisch gigantisch zwaar zijn. Een toename van IC opnames betekend dat ze nog langer door moeten werken, dat houd geen mens vol.
Ik ben me hier heel erg van bewust. Dus ik voel me niet aangesproken door bovenstaande. Wellicht is er, ook nu het aantal IC opnames afneemt, belangrijk dat patiënten nog steeds verdeeld worden over Nederland. Betere verdeling van patiënten is een betere verdeling van lasten en dat heeft weer tot gevolg dat regels sneller wat losser kunnen zonder dat personeel overbelast wordt.

Japan heeft volgens experts de coronamaatregelen te snel versoepeld. Een deel van het land krijgt nu te maken met een tweede, zwaardere coronagolf. Hokkaido, het meest noordelijke grote eiland van Japan, leek eerst een voorbeeld van hoe je het virus snel indamt. Er werd te vroeg gejuicht. Het coronavirus laait er nu weer op en de uitbraak is ernstiger dan de eerste keer. “Hopelijk zien andere landen wat er kan gebeuren als de lockdown te rap opgeheven wordt”, aldus wetenschappers.
https://www.welingelichtekringen.nl...kampt-nu-met-tweede-zwaardere-coronagolf.html

Japans eiland krijgt zwaardere coronagolf, mogelijk te snel versoepeld
Een deel van Japan wordt sinds kort geteisterd door een tweede én zwaardere golf van het coronavirus. Experts stellen in Japanse media dat de maatregelen mogelijk te snel zijn versoepeld. ,,De beslissing om de economie weer open te gooien klonk logisch, maar was achteraf een foute keuze.”
https://www.ad.nl/buitenland/japans...nagolf-mogelijk-te-snel-versoepeld~aa4b3a2a/?

Je kan niet een bepaalde beroepsgroep ineens de vrijheid geven.
Dus volgende week ineens de scholen open gooien of kappers gaat niet werken.
Die groepen moeten een plan hebben of krijgen, materialen aanschaffen en dan pas open gaan. Van kappers kan je misschien verwachten dat ze de hele dag een mondkapje dragen in een of andere vorm maar tegelijk zeggen we dat dat schijn veiligheid is. Nog afgezien van het feit of je zo lang een mondkapje kan dragen, hij/zij heeft geen enorme voorraad staan.

Voor scholen geld dat ook, plannen bespreken, klassen inrichten etc. etc. Dat gaat niet binnen een week.
En wat is je protocol als dan blijkt dat een leerkracht ziek is of je hebt zwakke kinderen in de klas ?

Vandaag komt het nieuws naar buiten dat huisdieren toch het virus kunnen dragen en er is een kans dat ze dat weer overdragen.
Hoe groot die kans is weet dan weer niemand.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen nu hun kat en cavia's buiten zetten. Honden vallen er buiten want die hebben en bepaald eiwit niet.
Tegelijk vraag ik mij af hoeveel mensen nu nog fanatiek hun handen met zeep wassen.

We gaan met z'n allen mondkapjes thuis maken van van alles en nog wat we we maar kunnen vinden. Tegelijk krijgt een bedrijf met drie gloednieuwe mondkapjes maak machines geen toestemming om op volle toeren te draaien omdat ze nog geen certificaat hebben van een bedrijf in Gent dat dus als enige dat mag uitgeven.
Dus de vraag is dan weer: mag een ondernemer/school opengaan met zelf gemaakte mondkapjes ?
Is een omgeknoopte boerenzakdoek ook een mondkapje ?

Kortom ga er maar aanstaan met een goed advies.
Want als het dan toch fout gaat, naar wie wijzen we dan met z'n allen ?

@Jannes Een gokje nemen bedoel je, gewoon kijken wat er gebeurt.

Dat is al het geval bij het openen van de scholen en de mensen zelf nemen ook deels hun bewegingsvrijheid terug, zo'n beetje alle winkels zijn gewoon open en het is overal weer een stuk drukker geworden. Met de weinige kennis die er nu is over de verspreiding van het virus, is het onbekend wat dat gaat opleveren aan besmettingen.

Ik zou eerst het effect van het openen van de scholen en de zelf genomen vrijheid van de burgers afwachten, ipv nog meer vrij te geven. Want als het misgaat en we krijgen een tweede golf die maar half zo groot is als de eerste, dan kan de zorg het al niet meer aan.

Zonder medicijn of vaccinatie zijn maatregelen de enige manier om verspreiding te vertragen.

Het liefst zou je veel testen en contactonderzoek doen, zodat je langzamerhand het virus isoleert en alleen besmette personen en hun contacten in quarantaine hoeven te blijven, dan kan de rest van de bevolking door. Daar is kennelijk de capaciteit in testen en uitvoerende mensen nog steeds niet voor geregeld.

Er is meer testcapaciteit, zoals gisteren ook in het nieuws te zien was, die nu nog ongebruikt blijft. De reden is simpel, ook die laboratoria vragen daar een beste prijs voor en kennelijk wenst de regering alleen met de voordeligste zaken te doen. Bij het testen en opsporen van alle gevallen is het een kwestie van lange adem en een gigantische hoeveelheid testen, het gaat dan ook over heel veel miljoenen.

Zoveel mogelijk testen en contactonderzoeken zou mijn voorkeur hebben qua strategie omdat je dan het minste aantal slachtoffers krijgt en de economie het snelst verder kan. Daarvoor moet wel eerst het aantal nieuwe besmettingen flink gedaald zijn anders worden de aantallen veel te groot.

Kort gezegd: Eerst stevige lockdown om aantal nieuwe besmettingen omlaag te brengen naar het niveau dat contactonderzoek weer mogelijk wordt. Daarna testen, testen en testen en bij ieder nieuw geval contactonderzoek doen en die mensen twee weken quarantaine opleggen.

Gisteren bij OP1 een wiskundige over exponentiële groei en hoe dat ook omgekeerd werkt.

Dat is de aanpak die nu in diverse landen gevoerd wordt, eerst de aantallen terugbrengen zodat contactonderzoek weer mogelijk wordt om daarna alle gevallen op te sporen en te isoleren. Zie: https://joop.bnnvara.nl/videos/om-een-tweede-besmettingspiek-te-voorkomen-moet-het-land-op-slot

Het alternatief is het virus (enigszins gedoseerd) vrij rond laten gaan totdat er een vaccin of medicijn is en dat betekent nog jaren de ziekenhuizen vol. Omdat immuniteit ook nog lang niet zeker is, misschien nog wel langer. Dat is pas echt een schrikbeeld voor de economie.

We kijken elke dag naar het aantal doden, maar het aantal wat nooit meer de oude wordt hoor je weinig over. Er is veel meer gezondheidsschade dan alleen de mensen die overlijden.

Het is interessant om versoepelingen van maatregelen in andere landen te bekijken. Bv. Denemarken is nu in het nieuws.
Halverwege april opende Denemarken kinderdagverblijven en scholen voor kinderen tot twaalf jaar. Psychologen, tattooshops, tandartsen, fysiotherapeuten, rechtbanken en andere sectoren volgden niet veel later. Cafés en restaurants blijven voorlopig dicht.
Bron: https://www.nu.nl/coronavirus/60488...-na-versoepelingen-maar-geen-nieuwe-golf.html

De verspreidingsgraad, R0 was gedaald tot 0,6 en door de versoepeling nu gestegen naar 0,9.

Denemarken was vlot met het instellen van maatregelen en heeft daarom maar weinig besmettingen, minder dan 10.000 in het hele land.
Verdere versoepeling van de maatregelen zal er nu wel niet in zitten daar, de R0 moet tenminste onder de 1 blijven.

Liever no op die 0,6 die het was, dan sterft het virus een stuk sneller uit dan wanneer je dicht tegen de 1 aan zit.

Het coronavirus blijft de medische wereld verbazen. Zo duiken er soms patiënten op die zich helemaal niet benauwd voelen, maar wel blauw beginnen aanlopen. De belabberde zuurstofwaarde in hun bloed maakt vervolgens duidelijk hoe ernstig de situatie is. Het fenomeen, dat soms ook ‘vrolijk zuurstoftekort’ genoemd wordt, druist in tegen de basisregels van de biologie.
https://www.hln.be/nieuws/buitenlan...egen-de-basisregels-van-de-biologie~a7c5fc45/

EXXHLqNUMAEUKAD

Best handig, die stuur ik even door naar m'n pa en die ouwe taart. @Stuudje. :)
(Ja, ouwe taart vandaag, want ik heb drie uur staan klussen voor haar genot en meer dan "We gaan het wel zien of het helpt" kon er niet vanaf)

• Leuk
Waarderingen: Erny
Ik ben lange tijd niet op het forum geweest, en heb ook niet alles gelezen, maar hier even wat ervaringen vanuit de praktijk, voor wat het waard is.
Ja, het was heel erg, mn in maart. Ook ik sta dagelijks in de vuurlinie (zo ervaar ik het echt), in een regio die redelijk zwaar (maar niet het zwaarst) getroffen is. Doodzieke mensen met klachten die zich niet aan de bekende patronen houden, overlijdens (soms zo ontzettend snel, ook bij relatief jonge ouderen, zonder grote gezondheidsproblemen), onzekerheid over welke beschermende middelen en of we er wel genoeg hadden (ik was in januari/februari al aan het bestellen geslagen, wekelijks liepen de prijzen op) Dagelijks veranderend beleid van overheid en beroepsorganisaties, en onzekerheden over levering van mn mondkapjes, maar ook alcohol en schorten. Inmiddels zijn er inderdaad dagelijks minder gevallen, zitten we wat ruimer in de PBM, en wordt de reguliere zorg weer opgepakt. Maar veel ouderen zijn erg bang, durven niet naar dokter of ziekenhuis, bang om daar ziek te worden. De zorg zal lange tijd nog niet terug kunnen naar 100% alleen al omdat er ruimer gepland moet gaan worden per patient. Ik hou mijn hart vast voor het najaar, als het normale pakket aan luchtwegvirussen de kop weer gaat opsteken. Iedereen die dan hoest thuis laten zitten, lijkt me vrijwel onmogelijk. Hopelijk is de testcapaciteit dan groot genoeg. Alleen is mijn persoonlijke ervaring dat een negatieve test nog niet alles zegt, dus waarschijnlijk moet je herhaald testen.
Veel mensen zijn hersteld, maar houden nog lang klachten. Mn de mensen die op de ic lagen hebben nog een lange weg te gaan, fysiek, maar ook mentaal.
Is het dit allemaal waard, het inleveren van vrijheden, de economische schade? Ik weet het niet. Wel weet ik dat we er nog lang niet zijn. Dit virus zal zich nog wel even blijven verspreiden.
Zal straks nog even wat interessante links opsnorren en delen.

https://erinbromage.wixsite.com/covid19/post/the-risks-know-them-avoid-them

Artikel geschreven door Erin Bromage, biologe, over verspreiding van het virus naar aanleiding van casuistiek in de VS.
Interessant artikel wat goed laat zien dat het risico vooral zit in (veel) mensen voor langere tijd in een gesloten ruimte. In het kader daarvan vind ik de eerste versoepelingsmaatregelen helemaal niet zo gek. Bij veel contactberoepen als kappers, fysiotherapeuten en tandartsen gaat het slechts om 1 op 1 contact en vaak ook relatief kort (minder dan een half uur). Ook de versoepeling van buiten sporten lijkt geen gekke keuze omdat met alleen verspreiding via gewoon ademhalen hier waarschijnlijk een beperkt risico is.

Ik heb echter wel mijn twijfels over de voorgestelde maatregelen van 1 juni. Een terras valt misschien nog wat voor te zeggen maar op basis van dit artikel lijkt 30 mensen voor meerdere uren in een afgesloten ruimte zoals een bioscoop, culturele instelling of restaurant toch best een risico. Het zou mij niets verbazen als met de huidige versoepeling de cijfers (redelijk) stabiel blijven maar na de versoepeling van 1 juni een tweede piek gaat volgen.

Terug
Bovenaan