Voor zover ik heb begrepen van onze dochter mag je straks bij voorkeur alleen op een corona afdeling werken als verpleegkundige, als je de vaccinatie hebt gehad. Er is namelijk gevraagd of er collega's zijn die bezwaar hebben tegen de vaccinatie. Deze mensen gaan dan op een andere afdeling aan het werk
Ik vind dit wel een eigenaardig beleid, lijkt me qua planning lastig werken. Daarnaast werkt het wellicht averechts voor het vaccinatiebeleid; immers als je je niet laat vaccineren hoef je dus ook niet meer te werken op die risicovolle corona-afdeling met die oncomfortabele pakken.
Tot slot vraag ik me af of een werkgever wel onderscheid mag maken of überhaupt wel mag vragen of iemand wel of niet gevaccineerd is. Ben sowieso benieuwd hoever men daar straks in kan en zal gaan; zonder vaccinatie niet meer vliegen tot uiteindelijk zelfs niet meer de supermarkt in?
En dit geld natuurlijk ook voor mensen die roken, drinken, te dik zijn, te weinig bewegen, ongezond eten, klussen, auto rijden enzovoort.
Dit zijn natuurlijk wel allemaal zaken waarbij je anderen niet direct in gevaar brengt. Uitgezonderd misschien roken in de nabijheid van anderen maar dit wordt steeds harder aangepakt. Daarbij zijn de effecten allemaal lange termijn en vaak indirect zoals milieuvervuiling of hogere zorgkosten in het algemeen.
Oei, minder goede berichten,4500 mensen besmet met covid na eerste dosis vaccin
https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/294794
Ik vind dit bericht lastig te interpreteren, er staat dat 17% van ernstig zieke patiënten die nu in de Israëlische ziekenhuizen liggen reeds 1 dosis van het vaccin had gehad. Ook staat er dat 4500 patiënten alsnog de diagnose hebben gekregen na de eerste dosis van het vaccin en dat 375 mensen daarvan alsnog ernstig ziek zijn geworden – ik vermoed dat dit die 17% is maar dat wordt me niet helemaal duidelijk uit het artikel. Dat klinkt weinig hoopvol maar essentiële informatie ontbreekt in het bericht.
Er staat namelijk niet hoeveel patiënten in totaal zijn gevaccineerd, dus hoe groot percentage de groep van 4500 mensen en 375 ernstige zieken is op het geheel. Een Google zoekopdracht leert mij dat ongeveer 2 miljoen mensen in Israël reeds gevaccineerd zijn. Dat betekend dat er circa 0,25% van de mensen die het eerste vaccin heeft gehad alsnog aantoonbaar corona heeft gekregen en dat minder dan 0,025% ook nog ernstig ziek is geworden.
Dit gaat natuurlijk alleen om personen die alsnog een diagnose hebben gehad of alsnog ziek zijn geworden. Het is goed mogelijk dat er een grotere groep is die alsnog milde symptomen krijgt en dus niet in deze statistieken te zitten. Maar toch heel grof voor de beeldvorming; de afgelopen weken ligt het aantal positief geteste mensen rond de 8000 en volgens het RIVM lopen er naar schatting 140.000 besmettelijke mensen rond in Nederland. Als je er van uit gaat dat iemand 10 dagen besmettelijk is kom je heel grof op 8000 tot 14.000 mogelijke corona patiënten per dag.
Als je dan kijkt naar de ziekenhuisopnames dan zijn dit er grofweg 240 per dag (Ziekenhuis + IC). Dat betekend dat 1,7% tot 3% van de coronagevallen in het ziekenhuis terecht komt. Dat is 68 tot 120 keer vaker dan die 0,025% van de vaccingroep in Israël. Natuurlijk zijn deze cijfers even heel grof gemiddeld op basis wat ik net snel lees in het nieuws en kan je hier geen serieuze conclusies aan verbinden. Echter op het eerste gezicht lijkt mij dit helemaal niet slecht.
Bovendien gaat het hier om slechts mensen die de eerste prik hebben gehad. Het overgrote deel van de 375 patiënten in Israël werd opgenomen snel na de prik (244 in de eerste week, 124 in de tweede week en slechts 7 meer dan 15 dagen nadat ze de prik kregen). Daarmee lijkt het erop dat het lichaam even tijd nodig heeft om het vaccin te verwerken en dat de bescherming toeneemt over tijd. Helaas ontbreken genoeg cijfers om hier een harde conclusie aan te verbinden.
Ik vind echter de conclusie van het artikel dat 1 vaccin niet voldoende bescherming zou bieden voorbarig. Wellicht is dat zo maar op basis van deze cijfers valt dat niet te zeggen.
Edit: mijn schatting van 1,7 tot 3% is wat te laag volgens dit artikel van de volkskrant; circa 3% voor 60- en circa 10% voor 60 plussers.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/corona-en-nu-wat-zijn-tegenwoordig-je-kansen~bb5c00b5c/ Daarbij bedacht ik me net nog dat Israël als het goed is ook vooral is begonnen met het vaccineren van ouderen en kwetsbaren, dat zou het percentage van 0,025% relatief nog gunstiger doen uitvallen.