• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Wat schetst mijn verbazing? Ik pak n opgeladen zaklamp met cr123 Batt uit mijn auto .. Door de kou leeg! Gloednieuwe batterij ! Ik had dat niet verwacht. Dus voortaan maar in mijn jas houden.
Maar kan ook een defect aan de lamp zijn.. Het is een fenix rc11 En ik was erg blij met dit lampje, mede omdat hij makkelijk op te laden leek.
Maar nu al 2 keer gedoe met die batterij, ik heb knives en tools mailtje gestuurd. Het liefst ruil ik m voor een ander model.

Is dat niet normaal? Een accu van een auto gaat ook leeg door de kou dus voor een 18650/cr123 accu zal dat ook wel gelden.
Vraag is, wat met "gewone" batterijen? Gaan die ook leeg door de kou? Ik heb een gewone 2D Mag-Lite in de wagen liggen, tijd om die batterijen dus eens te testen. ;)
 
Is dat niet normaal? Een accu van een auto gaat ook leeg door de kou dus voor een 18650/cr123 accu zal dat ook wel gelden.
Vraag is, wat met "gewone" batterijen? Gaan die ook leeg door de kou? Ik heb een gewone 2D Mag-Lite in de wagen liggen, tijd om die batterijen dus eens te testen. ;)


Nou bij mijn vorige fenix, die ik helaas verloren ben, had ik mij het verkoop praatje laten aanpraten dat penlites en AAA in de kou leegliepen. En ik meer had aan die CR123 batterijen. Vandaar snap ik er niets van! Ik denk dat de zaklamp of lader een mankement heeft.
 
Batterijen lopen niet leeg door kou. Elke batterij is een chemisch proces en dat vertraagt als de temperatuur daalt. Verlies van capaciteit heb je juist minder naarmate het kouder is, daarom werden ouderwetse batterijen nogal eens in de diepvries bewaard.

Stroom leveren, dat gaat ook trager/slechter naarmate het kouder wordt. @Zer0Day Ook de auto accu gaat niet stuk/leeg van de kou, maar juist in de winter komt aan het licht dat het ding versleten is.
 
Dus, als je tijdens de wintermaanden een zaklamp in de wagen hebt liggen waarvan de batterijen plots lijken leeg te zijn, zou het terug moeten werken nadat je ze een beetje warmer maakt door bv. in je broekzak te steken?
 
Dus, als je tijdens de wintermaanden een zaklamp in de wagen hebt liggen waarvan de batterijen plots lijken leeg te zijn, zou het terug moeten werken nadat je ze een beetje warmer maakt door bv. in je broekzak te steken?

Dat truukje kan idd werken. In de jaren 80 was dat 's winters de enige manier waarop mijn walkman het ging doen, de reserve batterijen moest ik wel in m'n broekzak bewaren. Uiteraard waren de oplaadbare batterijen in die tijd niet te vergelijken met de prestaties van de huidige batterijen.
 
Welk merk er type batterij gaat het om?
Ik denk dat er gewoon een productdateblad beschikbaar is waarin e.e.a. vermeld word.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Streamlight Stinger en Stinger XT zaklampen .
Vandaag heb ik op de Carboot voor een prikkie 3 Streamlight zaklampen gekocht .
Zonder Accu's en laders .
Ik ken ze totaal niet en weet derhalve niet of het zich loont om in te investeren . Alles lijkt verder aanwezig te zijn .
Schakelaars functioneren en rubber is oké.
Glaasjes zijn inorde .
Lampjes aanwezig maar werking onbekend .
Het zijn dus geen LED modellen .


Model Stinger XT met serienummer 117815
model Stinger met serienummer 257242 en model Stinger met serienummer 290678

20170402_151422.jpg 20170402_151543.jpg 20170402_151628.jpg 20170402_151434.jpg 20170402_151453.jpg
 
Ooit al eens een zaklamp gezien waar je een vuurtje mee aan kan maken ?

 
Streamlight Stinger en Stinger XT zaklampen .
Vandaag heb ik op de Carboot voor een prikkie 3 Streamlight zaklampen gekocht .
Zonder Accu's en laders .
Ik ken ze totaal niet en weet derhalve niet of het zich loont om in te investeren . Alles lijkt verder aanwezig te zijn .
Schakelaars functioneren en rubber is oké.
Glaasjes zijn inorde .
Lampjes aanwezig maar werking onbekend .
Het zijn dus geen LED modellen .


Model Stinger XT met serienummer 117815
model Stinger met serienummer 257242 en model Stinger met serienummer 290678

Bekijk bijlage 6351 Bekijk bijlage 6352 Bekijk bijlage 6353 Bekijk bijlage 6354 Bekijk bijlage 6355

Probeer de meest complete uit.

Voor batterijen: >Stinger< >StingerXT<

Upgrade info
 
Tevens afkomstig van de carboot Sale is deze CEAG SEB 8L Lamp / Zoeklicht .
Na 2 jaar hebben laten liggen heb ik hem deze keer dus meegenomen .
Het kan niet anders dan dat het een redenen had . Man vond het ook raar dat ie nog niet weg was .
Zonder lader . Maar wel heel . We gaan even bekijken hoe we de Ni / Cad's weer opgefrist krijgen of andere accu's erin .
Als iemand een idee heeft omtrent ombouw of maken van lader dan sta ik open voor pm .

http://www.feurion.de/technische-au...scheinwerfer/530/handscheinwerfer-seb-8-l-din

20170403_200903.jpg 20170403_200920.jpg 20170403_200934.jpg 20170403_201046.jpg 20170403_201315.jpg
 
Leent zich voor conversie naar 18650's + electronisch regel circuitje (ter grote van een hedendaagse euro stuiver). Allemaal parallel, de 3,7 volt nominaal opschalen naar 5 volt, dat is, handig genoeg, ook de standaard.

Maar... geeft me een goede reden om een ouderwetse gloeidraadlamp op te waarderen. Nieuwe lamp kopen die hetzelfde kan is waarschijnlijk niet veel duurder, degelijker, compacter en vooral zuiniger. Maglite, etc, da's war einmal, nu is het led.

Toen ik trouwens wel zo'n 1 miljoen, 2 miljoen candela halogeen überautokoplamp bak had was ik er dik tevreden mee. 2 miljoen candela en zo'n 6 volt motor/bromfiets accu gaat toch al snel een half uur mee en je schijnt er de vliegtuigen mee uit de lucht. :D
 
Leent zich voor conversie naar 18650's + electronisch regel circuitje (ter grote van een hedendaagse euro stuiver). Allemaal parallel, de 3,7 volt nominaal opschalen naar 5 volt, dat is, handig genoeg, ook de standaard.

Maar... geeft me een goede reden om een ouderwetse gloeidraadlamp op te waarderen. Nieuwe lamp kopen die hetzelfde kan is waarschijnlijk niet veel duurder, degelijker, compacter en vooral zuiniger. Maglite, etc, da's war einmal, nu is het led.

Toen ik trouwens wel zo'n 1 miljoen, 2 miljoen candela halogeen überautokoplamp bak had was ik er dik tevreden mee. 2 miljoen candela en zo'n 6 volt motor/bromfiets accu gaat toch al snel een half uur mee en je schijnt er de vliegtuigen mee uit de lucht. :D

Hoho Gloeidraad lamp !
Het is een heuse 4,8 V/4 W Xenon, Spaarlamp haha .
Het mooie is dat dit prachtige lompe zware ding maar 2.50 euro was . Voor die prijs ga ik de uitdaging aan .
De lader van mijn Bosch brandweer lampen eerder in dit topic vermeld kan ik al gebruiken .
Alleen even iets maken om connectie aan de polen te realiseren .
Maar je hebt natuurlijk wel een beetje gelijk .
Toch zijn deze type lampen heden ten dage nog steeds in het assortiment .
 
Xenon is net iets beter dan halogeen, maar gewoon gloeidraadje. 4 watt is niet bepaald een schijnwerper, zo'n ouderwetse 2 miljoen candela lamp was 165 watt en kon je je koffie op klaar stoken. Het duurste aan zo'n lamp was ook het beryllium glas en reflector, alleen die konden de hitte aan. Niet echt breekbestendig echter. :(
 
Terug
Bovenaan