Mijn ervaringen met lampen voor preppers. Ik heb een redelijke led-lamp-interesse.
Ik noem van links naar rechts lampen die minder of meer geschikt zijn voor preppers.
Deze neem ik als voorbeelden:
1. Ultrafire. Zoomlamp. AA batterij.
Zoom is best handig om licht ver weg te kunnen projecteren of juist breed uit te gebruiken. Echter, zoom is nooit waterdicht. In deze kwaliteit (rond de 3-6 euro) is ook het glaasje aan de voorkant vaak niet waterdicht.
AA batterij is goed, want die is oplaadbaar of je stopt er een gewone batterij in.
Ultrafire is niet het beste merk voor een betrouwbare zaklamp. Leg deze twee jaar in de auto en ik weet niet of hij het nog doet.
2. Zoom op AA batterij met een lampje opzij. Leuk voor breed werklicht. Echter totaal niet waterdicht. Kost 4 euro. Je merkt dat de contacten minder worden (oxidatie waarschijnlijk).
3. Fenix lampje. LD10. Bekend merk, een van mijn eersten en hij doet het nog steeds. Betrouwbaar! Er zit een diffuser bij (los gekocht). Werkt op AA batterij, oplaadbaar of een gewone. Veel standen, dat is mooi. Hard is fijn maar als zacht voldoende is, gaat je batterij veel langer mee en val je minder op.
4. Lumintop Worm. Best prijzig voor een AAA lampje (€11) maar hij doet het heel goed. Is behoorlijk waterdicht. Hij gaat met draaien aan en uit wat maakt dat hij niet waterdicht is als je hem tever open zou draaien. 3 standen.
AAA lampjes zijn fijn om hun formaat.
5. Tank007 type E09. Al jaren oud (2012)... en Tank007 heeft nog nooit een betere gemaakt. Dit lampje doet het op een AAA batterij, heeft 3 lichtstanden. De laagste stand is erg bruikbaar het houdt het 18(!) uur vol op een AAA batterij. Waterdicht. Draaischakelaar. Lijkt qua prijs, specs, kwaliteit erg op de Lumintop Worm. Geweldig lampje.
6. De BLF A6 of Astrolux S1, verkorte versie. Wow. Geweldige lamp, goed gebouwd. Geen slechte contacten. Waterdicht. Lichtstanden van moonlight (brandtijd op een accu: 1 week) tot extreem hoog. Ontworpen in samenwerking met het Budget Light Forum (vandaar de naam BLF). Echt een geweldige lamp. Enig nadeel: De accu is een 18650 of een 18350 (in mijn verkorte versie). Die accus vereisen een aparte lader. Prep alert: dat is een extra afhankelijkheid.
7. Broertje van de BLF A6: De Convoy S2+. Evenveel licht, iets minder standen en geen moonlight-setting. Een 18650 accu of, in de verkorte versie, ook een 18350. Je ziet de kortere buis erachter ligge; dan kan er een 18350 in en wordt de lamp veel kleiner. De diffuser-kegel die er voor ligt, past ook op de vorige lamp, de BLF-A6.
8. Leuke tip. Decathlon. Echt een geinig lampje voor ongeveer een tientje. Breedstraler, dus goed voor veel overzicht dichtbij. Goed als werklicht, tentlicht. Hij begint altijd op een rode stand om je nachtzicht niet te schaden. Hij doet het uren en uren en uren lang. Hij heeft een klem voor aan je jas of hoofdband. En hij is USB oplaadbaar. Hier is gewoon erg goed over nagedacht.
Belangrijke dingen in een lamp:
Batterij:
Zie het verschil tussen een AAA zaklamp en een 18350 of een 18650 accu:
Hier zie je
(l) Tank007 E09 met AAA batterij
(m) de BLF-A6 of Astrolux S1 met roze 18350 accu
(r) de Convoy S2+ met groene 18650 accu
Ik vind het een voordeel als er een AA of AAA batterij in kan. Ik gebruik hem dan op NiMH accu (oplaadbaar) maar ik kan in een noodgeval een batterij gebruiken.
Een 18650 of 18350 of andere Lithium-Ion moet een bijbehorende lader hebben.
De Li-Ion accus leveren echter zoveel energie dat ik het dat waard vindt. Het is een afweging. Je
moet een lader meepreppen. Ik heb 3 laders; ze zijn klein en ze laden op USB. USB wordt mijn standaard laadmethode.
- Prijs rond de €11 - 20. Lampen op AlieExpress of bij de Action kunnen 3-6 euro kosten. Die zijn
niet waterdicht, de bouwkwaliteit is slecht (schroefdraad sluit niet goed aan, materiaal te dun), en de contacten worden slecht (lamp gaat flikkeren, zachter of wil zelfs niet meer aan). 3-6 euro is
te goedkoop, je wilt een betrouwbare lamp.
Goede, betrouwbare lampen zijn er vanaf €10 zonder veel functies (Tank007 E09 of Lumintop), €16 voor de kwalitatief goede BLF-A6 en Convoy, €10 voor Decathlon.
€40 zoals de Fenix, Nitecore, Klarus, Olight, is
teveel voor een lamp. Top lampen, ja hoor, echt waar.
Maar voor dat geld heb ik al 3 die
goed genoeg zijn. Als ik er één kwijtraak, en één uitleen, heb ik nog steeds licht.
Tussen de €11-20 euro kun je een goed gebouwde, betrouwbare lamp vinden, en die is
goed genoeg.
Modes/Lichtstanden. Een lamp
moet meer standen hebben. Op een lage stand verbruik je veel minder batterij en val je veel minder op. Die mogelijkheid wil je gewoon hebben. Het beste is een moonlight-stand, maar dat hebben ze niet allemaal. De ideale lamp heeft ook geen strobe of SOS. Zout maar op met dat overbodige geknipper.
Hoop dat jullie er wat aan hebben!